Duurzame alternatieven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 21:47

imd schreef:
Ik heb ook een emmertje, zit al een tijdje vol en mooi schimmel bovenop, maar nog geen zwam gezien. Hoe moeten ze staan in dit stadium, warm/koud/licht/donker? Ik baal er echt van, vond het zo leuk!
Ik was ook aan het zoeken hoe ik hem straks moet zetten en vond dit:
Rotterzwam schreef:
Zodra je klaar bent met vullen (stap 4), mag de growkit in een ruimte waar een dag- en nachtritme is. Gebruik hiervoor bij voorkeur natuurlijk licht maar probeer de growkit wel uit direct zonlicht te houden. Mocht je hier niet over beschikken dan is kunstlicht eventueel ook nog een optie.

En wat 8nnemiek ook zei:
Rotterzwam schreef:
Wil je het groeiproces iets versnellen? Dan kan je de growkit voor 24 uur in de ijskast zetten. Hierdoor raakt de schimmel in paniek en gaat hopelijk sneller vruchten afgeven. Hierna kan je de growkit op een iets koelere plek neerzetten (onder kamertemperatuur), zoals bijvoorbeeld in een kelder of voorraadkast.

Mijn berging is donker, en in huis is het of donker en koel, of licht en warm. De koelste plek waar nog wel licht komt is beneden op de trap bij de voordeur. Maar dat is wel een vreemde plek om zoiets neer te zetten.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 21:56

corine1981 schreef:
Blijheid schreef:
Vandaag een nieuw contract afgesloten voor gas en licht.
We hebben gekozen voor (in Nederland geproduceerde) groene stroom en Co2 gecompenseerd gas. Viel echt op dat dit maar 40 euro per jaar duurder was dan grijze stroom!

Wij hebben via vereniging eigen huis budget energie. Ook groen en goedkoop.

Groene energie is niet altijd duurzaam.
Ben je bekend met de handel van certificaten?
Noorwegen en IJsland hebben hun groene quotum verkocht naar Europa.
Ik heb begrepen dat het langzamerhand beter wordt, maar een paar jaar geleden was meer dan de helft van de groene stroom vooral een papier tijger.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 22:13

Ik neem a) aan dat vereniging eigen huis zijn vingers niet gaat branden aan een corrupte leverancier.
b) het verhaal ziet er op de website goed uit.

Ergens vertrouw ik al die energieleveranciers net zo min als de politiek.
Ook vind ik zon en windenergie ergens ook geeneens zo schoon.
Het produceren van de machines en na hun gebruikstermijn weer afbreken is volgens mij ook niet erg milieuvriendelijk op de lange termijn (over de horizon vervuiling maar niet te spreken)...

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 06:30

Marie_Anne schreef:
imd schreef:
Ik heb ook een emmertje, zit al een tijdje vol en mooi schimmel bovenop, maar nog geen zwam gezien. Hoe moeten ze staan in dit stadium, warm/koud/licht/donker? Ik baal er echt van, vond het zo leuk!
Ik was ook aan het zoeken hoe ik hem straks moet zetten en vond dit:
Rotterzwam schreef:
Zodra je klaar bent met vullen (stap 4), mag de growkit in een ruimte waar een dag- en nachtritme is. Gebruik hiervoor bij voorkeur natuurlijk licht maar probeer de growkit wel uit direct zonlicht te houden. Mocht je hier niet over beschikken dan is kunstlicht eventueel ook nog een optie.

En wat 8nnemiek ook zei:
Rotterzwam schreef:
Wil je het groeiproces iets versnellen? Dan kan je de growkit voor 24 uur in de ijskast zetten. Hierdoor raakt de schimmel in paniek en gaat hopelijk sneller vruchten afgeven. Hierna kan je de growkit op een iets koelere plek neerzetten (onder kamertemperatuur), zoals bijvoorbeeld in een kelder of voorraadkast.

Mijn berging is donker, en in huis is het of donker en koel, of licht en warm. De koelste plek waar nog wel licht komt is beneden op de trap bij de voordeur. Maar dat is wel een vreemde plek om zoiets neer te zetten.

Dank voor de tips allen! De emmer heeft vannacht buiten gestaan, eens kijken of dat werkt en anders pas ik ook de andere tips nog toe :-)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 07:54

senna21 schreef:
corine1981 schreef:

Wij hebben via vereniging eigen huis budget energie. Ook groen en goedkoop.

Groene energie is niet altijd duurzaam.
Ben je bekend met de handel van certificaten?
Noorwegen en IJsland hebben hun groene quotum verkocht naar Europa.
Ik heb begrepen dat het langzamerhand beter wordt, maar een paar jaar geleden was meer dan de helft van de groene stroom vooral een papier tijger.

Het gelinkte rapport van oa Greenpeace gaat daar ook op in

SassyMoon

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 09:05

Ik wist niet dat er nog van die veiligheids scheermesjes bestonden, nu wil ik ook zo'n houder kopen, maar ik vind ze alleen nog op internet. Weet iemand of ze ook in de winkel te koop zijn? De mesje zijn inderdaad nog te koop bij de Hema, maar daar hebben ze helaas geen houder.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 09:47

Nog nooit in een winkel gezien. Ik heb die van mij bij Amazon.de gekocht, samen met 100 titanium mesjes.

SassyMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 11:52

Judass schreef:
Nog nooit in een winkel gezien. Ik heb die van mij bij Amazon.de gekocht, samen met 100 titanium mesjes.

Dankjewel, dat is een goede tip. Ik zie dat er nog verschil is in een dichte of open kam...wat is het beste? :o

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 12:41

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 18:01

Ik zit daar ook naar te kijken.. maar ben bang dat scheren down under een bloedbad wordt.. iemand ervaring ermee?

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 21:22

Nog nooit gehad :P
Sowieso krijg ik er niet snel wondjes mee.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 22:41

Olikea schreef:
Ik zit daar ook naar te kijken.. maar ben bang dat scheren down under een bloedbad wordt.. iemand ervaring ermee?

Ik durf niet :+ Ik heb benen en oksels enzo al wel gedaan, als ik wat meer vertrouwd ben dan de rest ook eens proberen...

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 12:38

ik ben wel benieuwd wat jullie doen met deco dingetjes, dus eigenlijk overbodige spullen... Kopen jullie nog tierlantijntjes of is dat ook uit den boze?

Gebruiken jullie trouwens ook apps als "too good to go?" Sorry als het al eerder genoemd is, ik heb niet 12 pagina's onthouden

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-19 12:50

Ik ben juist flink aan het ontspullen, dus ik koop geen nieuwe decoratie enzo meer. Wel maak ik soms wat dingen zelf. Laatst nog een oude fotolijst omgetoverd tot krijtbord.

Too good to go zit helaas niet hier in de buurt.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 12:57

Ik maak bewustere keuzes. Heb ik iets echt nodig of vind ik iets gewoon leuk voor een maand.

Ik maak regelmatig gebruik van tgtg.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 13:08

Ik had altijd al een hekel aan frutsels, dus due heb ik nauwelijks. Mijn inrichting is grotendeels antiek en we zijn lid van de kunstuitleen. Er hangt dus wel iets moois aan de muur, maar dat is gehuurd, muv wat gekochte kunst die ik echt prachtig vind.

Grootste zooi in huis is afkomstig van kinderspeelgoed, waar je met een kleine in huis bijna niet aan ontkomt. Maar dat is ook vooral tweedehands en als er niet meer mee gespeeld wordt gaat het weer terug naar de kringloop.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 13:09

antje_vip schreef:
ik ben wel benieuwd wat jullie doen met deco dingetjes, dus eigenlijk overbodige spullen... Kopen jullie nog tierlantijntjes of is dat ook uit den boze?

Gebruiken jullie trouwens ook apps als "too good to go?" Sorry als het al eerder genoemd is, ik heb niet 12 pagina's onthouden

8nnemiek schreef:
Ik ben juist flink aan het ontspullen, dus ik koop geen nieuwe decoratie enzo meer. Wel maak ik soms wat dingen zelf. Laatst nog een oude fotolijst omgetoverd tot krijtbord.

Too good to go zit helaas niet hier in de buurt.

Ik doe hetzelfde! :j
Merk ook dat ik een paar maanden geleden nog erg aangetrokken was tot leuke spulletjes/troepjes. Nu beoordeel ik eerst: 1. Heb ik het echt nodig/praktisch of is het alleen maar ter decoratie? 2. Kan ik het ergens tweedehands krijgen? Ouders/kringloop etc. 3. Is het duurzaam? Geen plastic oid, is het biologisch afbreekbaar, etc...
Hierdoor ben ik veel minder aangetrokken tot het kopen van 'troepjes'. :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 13:27

Ho wacht eens even, duurzame scheermesjes? Hoe werkt dat? :oo

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 13:48

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 17:31

Hey dames mijn eerste dagen met de wasbare verbanden zijn mij goed bevallen> ik hab van imsevlime en nog eentje (sorry naam kwijt). De 2 startpakketten bij cute cotton in elk geval. Ik weet nog niet of ik ze ook vertrouw bij het bloeden eerlijk gezegd. Ze gaan nogal dubbel zitte. maar voor de rest echt heel fijn, niet zo plakkerig plastic. Ben wat dat betreft alvast tevreden

Wij gaan verhuizen en op ons garagedak komen zo'n 24 zonnepanelen te liggen dus worden we zo'n beetje "off the grid" denk ik. En ik wil mij verdiepen in composthoop maken bijv en dat verhaal met die zwammen op koffie lijkt mij ook interessant...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 17:41

Deco en dat soort dingen koop ik alleen als ik het nodig heb/vind en dan graag van goede kwaliteit etc

Liever een paar echt mooie duurzame tijdloze dingen dan een huis vol goedkope zooi
Dus ik koop geen action troep en Ali rommel
Verder ben ik momenteel ook eerder aan het ruimen dan bijhalen

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 20:38

Olikea schreef:

Oksels gaan prima.
Benen had ik de eerste keren wel wat wondjes, omdat ik te gehaast was en te veel druk zette op het mesje.
Down under heb ik het heel voorzichtig gedaan en dat ging goed.

Tip: GEEN druk zetten op het mesje, het moet lichtjes over de huid glijden. Als je druk moet zetten, dan is het mesje bot.
https://www.schuym.com/safety-razor-mer ... 23001.html deze heb ik.
Neem er mesjes nummer 2 bij om mee te beginnen, dat zijn niet de scherpste.
En koop niet een dure safety razor die zogenaamd voor vrouwen is: je betaalt dan 40 euro extra voor een roze handvat.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 00:58

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-19 15:39

Ik heb mijn glazen rietjes binnen :D
Afbeelding

Echt super fijn! Met opbergdoosje en schoonmaak-ragertjes. Ze kwamen netjes verpakt en helemaal heel aan gelukkig, daar was ik nog een beetje bang voor haha.
Ik heb ze hier besteld: http://s.click.aliexpress.com/e/cBehpBuy

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 17:45