imd schreef:Ik was ook aan het zoeken hoe ik hem straks moet zetten en vond dit:Ik heb ook een emmertje, zit al een tijdje vol en mooi schimmel bovenop, maar nog geen zwam gezien. Hoe moeten ze staan in dit stadium, warm/koud/licht/donker? Ik baal er echt van, vond het zo leuk!
Rotterzwam schreef:Zodra je klaar bent met vullen (stap 4), mag de growkit in een ruimte waar een dag- en nachtritme is. Gebruik hiervoor bij voorkeur natuurlijk licht maar probeer de growkit wel uit direct zonlicht te houden. Mocht je hier niet over beschikken dan is kunstlicht eventueel ook nog een optie.
En wat 8nnemiek ook zei:
Rotterzwam schreef:Wil je het groeiproces iets versnellen? Dan kan je de growkit voor 24 uur in de ijskast zetten. Hierdoor raakt de schimmel in paniek en gaat hopelijk sneller vruchten afgeven. Hierna kan je de growkit op een iets koelere plek neerzetten (onder kamertemperatuur), zoals bijvoorbeeld in een kelder of voorraadkast.
Mijn berging is donker, en in huis is het of donker en koel, of licht en warm. De koelste plek waar nog wel licht komt is beneden op de trap bij de voordeur. Maar dat is wel een vreemde plek om zoiets neer te zetten.