Minima. Waar is het meest behoefte naar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 17:20

Shadow0 schreef:
Terwijl ik het vooral onder leven vind vallen. Tuurlijk. Thuiszitten, nooit uitgaan en geen hobby's hebben is goedkoper, maar is het redelijk?
(En ik denk dat Apple het niet heeft over ergens gaan lunchen want dat is aanzienlijk duurder, maar om broodjes te kopen in een kantine of een kraampje ofzo zoals een Broodje Mario.)

Ik leef zelf ook graag met een hoop luxe, ik ga iedere week naar het terras, koop vaak nieuwe kleding. Ik geef gewoon graag geld uit durf ik wel te zeggen.
Maar dan nog vind ik het wel onder luxe vallen. Aan de andere kant; wat is tegenwoordig nog luxe?
Voor mij voelt het ook niet per se als luxe om een nachtje naar een hotel te gaan. Ik werk voor mijn geld en geef het daarna uit, wat is daar luxe aan?
Aan de andere kant denk ik toch van ja, zo gewoon is het eigenlijk niet.

Ik denk dat luxe voor iedereen ook anders is.

Oscar
Forumcoördinator

Re: Minima. Waar is het meest behoefte naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 17:24

Het ligt er denk ik ook aan hoeveel iemand er voor moet laten om iets te kunnen doen. Ik ken iemand die bewust in deze tijd van het jaar de verwarming niet of nauwelijks aan zet en altijd in de kou zit zodat hij iets over houdt om aan z'n kleinkinderen te kunnen geven of iets met ze te kunnen doen. Misschien is dat wel dat bewuste dagje zwemmen of dat broodje onderweg. Dan vraag je je toch af in hoeverre dat luxe is......

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 17:26

Ergens gaan lunchen zou al helemaal niet meer passen.

Maar bijvoorbeeld: een keer per week ben ik op een locatie met een leuke bedrijfskantine. Als je dan daar het broodje van de dag haalt kost 2,50 euro. Dat wordt dan iets waar je echt over na moet denken en nu doe je dat gewoon :-)

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 17:28

Inderdaad, dat is voor de meeste mensen niet eens het overwegen waard.
Vooral bij zieken en ouderen gaat er ook nog een flink deel van hun budget af aan medicijnen. Er zijn zelfs mensen die de eigen bijdrage (zo heet dat tegenwoordig toch?) niet kunnen betalen en daarom niet de medicijnen kunnen nemen die ze nodig hebben. Echt heel triest.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 17:30

Een broodje 1x per week halen vind ik dan wel wat anders dan een keer naar het zwembad gaan.
Maar ik vind nog steeds dat dat voor iedereen een ander begrip is, luxe.
Bij vrienden van me word altijd het meest exclusieve en lekkere vlees gegeten, ik vind dat een enorme luxe maar voor hen is dat normale kost geworden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 17:32

Die verhalen ken ik veel. Eigen bijdrage voor medicijnen: tsja, dan haal je die medicijnen maar niet bij de apotheek, want dat geld is er niet.
Doorlopen met kiespijn, want geld voor de tandarts is er niet.
Niet goed revalideren na operatie (want fysio maar beperkt aantal bezoeken) en daardoor niet goed herstellen.

Shaggy, ik heb het zwembad erbij gezet aangezien dat voor iemand net het uitje/onder de mensen/beweging kan zijn wat nodig is. Baantjes trekken in het zwembad kost momenteel 5,20 bij het gemiddelde sportfondsenbad.
Vergelijkbaar met dat broodje van 2,50 in de bedrijfskantine.

Maar dan dus: of broodje in de kantine of zwemmen of beide niet en die aanbieding voor wasmiddel kunnen kopen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 17:35

Ja en ik vind persoonlijk een dagje zwembad en een broodje uit de kantine niet echt vergelijkbaar. Maar daar verschillen wij dan van mening.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 17:44

Shaggy, het punt is dat het op een bepaald moment meer lijkt te gaan om mensen zo kaal mogelijk te laten leven, en dat mensen die met weinig geld moeten rondkomen vooral niet moeten denken dat ze leuke dingen mogen doen. Ik vind dat in onze maatschappij niet echt nodig, en ben dan ook blij dat er mogelijkheden zijn juist om naar het zwembad te gaan wat betaalbaarder te maken.

En het is zo makkelijk om voor anderen te bepalen wat jij wel en niet luxe vindt, en wat jij vindt dat anderen wel of niet op kunnen geven. Maar het is jouw leven niet. Sta er vooral bij stil dat als je budget echt laag is, dat je dan gewoon heel weinig keuze hebt en dat je wereld snel heel klein wordt. Geen kopje thee halen als je in de kou staat te wachten. Geen broodje als je een middagje de stad in bent. Niet zomaar sporten, niet eens een keertje naar de bios. En dan hebben we het niet over op vakantie of reizen naar vrienden/familie die verder weg wonen, of echt uit eten ofzo.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 17:49

Je kunt toch ook gewoon naar het zwembad om baantjes te trekken? In hoeverre is dat luxe?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 18:00

Shadow0 schreef:
Geen kopje thee halen als je in de kou staat te wachten.

Sommige dingen vallen te ondervangen door bijv een thermoskan en los zakje thee mee te nemen (of kruidenthee in je thermoskan doen), zelf broodjes meenemen.
Maar idd, de luxe om eens een kopje thee te halen of een broodje is wel erg fijn.
En dat terwijl het op zich iets heel kleins is natuurlijk. :)

Wat ik zelf weleens doe is Optimel punten gebruiken voor kortingskaarten voor bijv een pretpark als ik weet dat iemand het financieel niet zo breed heeft en daarheen wil.
Dan kan diegene daar toch ff wat eten halen of wat extra's meenemen ernaartoe.
Ik maak er zelf eigenlijk geen gebruik van dus het kost me weinig moeite en er is weer iemand blij mee. :)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 18:12

Shadow0 schreef:
Shaggy, het punt is dat het op een bepaald moment meer lijkt te gaan om mensen zo kaal mogelijk te laten leven, en dat mensen die met weinig geld moeten rondkomen vooral niet moeten denken dat ze leuke dingen mogen doen. Ik vind dat in onze maatschappij niet echt nodig, en ben dan ook blij dat er mogelijkheden zijn juist om naar het zwembad te gaan wat betaalbaarder te maken.

En het is zo makkelijk om voor anderen te bepalen wat jij wel en niet luxe vindt, en wat jij vindt dat anderen wel of niet op kunnen geven. Maar het is jouw leven niet. Sta er vooral bij stil dat als je budget echt laag is, dat je dan gewoon heel weinig keuze hebt en dat je wereld snel heel klein wordt. Geen kopje thee halen als je in de kou staat te wachten. Geen broodje als je een middagje de stad in bent. Niet zomaar sporten, niet eens een keertje naar de bios. En dan hebben we het niet over op vakantie of reizen naar vrienden/familie die verder weg wonen, of echt uit eten ofzo.

Maar dat zeg ik juist, dat luxe voor iedereen eigenlijk een andere maatstaf is en je dat niet kan bepalen voor een ander.
Dat ik iets een luxe vind zegt niet dat dat voor anderen ook zo is. Het is mijn mening die ik gelukkig mag hebben in Nederland.

En ik vind absoluut niet dat mensen zo kaal mogelijk moeten leven. Ik snap dan ook niet zo goed hoe je daarbij komt?
Echter is het wel zo dat op het moment dat je echt aan de afgrond zit je moet nagaan of dat ene broodje in de week zo noodzakelijk is, en of je in plaats van een sportschool abonnement niet beter door het park kan gaan hardlopen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 18:14

Waar veel mensen zich volgens mij ook op verkijken, is dat het vaak geen tijdelijk iets is. Een maand of een half jaar niet mee kunnen met vrienden, beperkt boodschappen kunnen doen en daarmee moeten puzzelen, alleen maar wandelen in de directe omgeving van je huis omdat je nergens anders kan komen, niet een middagje de stad in kan omdat je er niet kan komen, niet naar familie en dingen als verjaardagen kunnen, geen geld hebben voor nieuwe kleding (hoe goedkoop ook) kan allemaal best. Maar als dat het uitzicht voor de rest van je leven is, wordt het wel een erg trieste, kale, lege en eenzame bedoening. Ja, dan heb je misschien een dak boven je hoofd en eten, maar naast eerste levensbehoeften wil een mens graag iets meer in het leven.

Het is vaak geen kwestie van 'even tijdelijk de juiste keuzes maken'.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 18:29

lor1_1984 schreef:
Sommige dingen vallen te ondervangen door bijv een thermoskan en los zakje thee mee te nemen (of kruidenthee in je thermoskan doen), zelf broodjes meenemen.
Maar idd, de luxe om eens een kopje thee te halen of een broodje is wel erg fijn.
En dat terwijl het op zich iets heel kleins is natuurlijk. :)

Dat vooral: het is wel te ondervangen, maar het maakt je beleving zo anders. Ook omdat je het broodje of het kopje thee ter plekke kunt beslissen, maar je het alternatief al op voorhand moet inplannen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 18:29

Precies l. En daarnaast hangen er onverwachte kosten boven je hoofd. Een kapotte stofzuiger of wasmachine bijvoorbeeld. Weten dat je dat niet kunt vervangen is echt heel onprettig.

Je moet niet alleen eten en drinken, maar ook het leven leefbaar houden...

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 19:00

Wat zou ik xxxpatries toch graag eens iets lekkers op willen sturen en doen.
Ondanks dat ik hard werk en weinig overhoud voel ik mijn leven ineens een stuk luxer worden.
Wat zullen sommige het toch onbedoeld zwaar hebben :(:)

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 19:13

xxPatriess schreef:
LoveBodin schreef:
Je hoeft je hier niet te verantwoorden hé! Het zijn jouw keuzes!

Ennuh, je mag zeker wel trots zijn op jezelf dat je het allemaal klaar speelt! Dat is echt niet eenvoudig! Respect hoor!

Nahh ik heb het idee dat sommige mensen er erg makkelijk over denken en ik geef hun graag een inzicht in die who's en why's.
Dingen zijn makkelijk te roepen maar niet zo makkelijk gedaan want wie zou er nog roken als het stoppen zo makkelijk zou zijn ;)
Ik schaam me daarbij niet voor mijn situatie want het is nou eenmaal zo als het is.

Mijn tijd komt nog wel dat ik weer meer uit kan geven en dat ik de sigaretjes niet meer nodig heb, daar ben ik van overtuigd :)

Wb het roken daarom zette ik er dat ook neer want van bepaalde opmerkingen schrok ik echt.
Dan heb ik het niet over wel/niet de keuze om iets te geven aan een roker want dat is immers een vrije keuze maar wel over hoe gemakkelijk er wordt gedaan over stoppen en de ernst vd verslaving.

Als je ooit wilt stoppen met roken, champix gaat sowieso op recept maar om andere nicotinevervangers vergoed te krijgen zou ik mij even naar de HA wenden. Er zullen vast en zeker ook bij jou in de regio mogelijkheden zijn tot coaching en vergoed krijgen.

Verder diep respect hoe jij omgaat met je situatie

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 19:16

Stoppen met roken producten is momenteel een grote marketing truuc. Vind dat een zeer slechte zaak, het is iets waar meer aandacht aan besteed moet worden en waar serieus mee omgegaan moet worden. Mensen die in stoptober cold turkey kunnen stoppen vind ik een erg knappe prestatie, maar voor velen is dat gewoon niet haalbaar.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 19:18

Van 50 euro kan ik zelfs voor mn man en mezelf een hele week boodschappen doen. Maar tanken kan daar absoluut niet mee en dan inderdaad medicijn kosten, eigen risico, dierenvoer.

In een tijdperk waar je veel overgewicht ziet en kinderen niet meer aan schoolzwemmen doen, zou geld voor een sportclub en zwemles toch wel belangrijk moeten zijn. Maar het is net nog duurder geworden allemaal, dus denk dat het echt heel zwaar is als je maar zo een klein budget pw hebt.

In principe kun je dan ook alleen met de fiets ergens heen. Maar ook die kan stuk gaan. Kun je dan een nieuwe band kopen? Of je rem laten repareren bijv??

Mensen die van 30-50 euro pw moeten rondkomen kopen denk ik al nooit kleding of luxe artikelen en kunnen er vast ook niet voor sparen.

Maar hoe mensen uitgeven blijft wel een discussie. Als ik hoor hoe mensen boodschappen doen, terwijl ze jonge kinderen hebben.............Wel snoep, snack/frituur, koek en pakjes drinken, maar amper fruit en groente. Tja........
Misschien zal het goedkoper zijn om ongezond te eten, maar het gaat om het totaal. Ook wat je links en rechts pakt. Frisdrank heb je ook niet ''nodig'', ook geen goedkoop merk. Het zijn vaak niet de prijzen, maar echt de keuzes die je maakt.

Mensen vergissen zich vaak ook in de rijken en denken dat die alleen maar makkelijk kletsen hebben, maar ondernemers/zakenmensen hebben vaak echt heel veel risico genomen, tijden op een houtje moeten bijten en veel schuld moeten maken voor ze ooit winst draaiden. Vooral na zo een moeilijke periode dingen wel kunnen doen, geeft dan het uitgeven. Mensen kunnen hun wensen vervullen en dat is dan de kroon op het werk.

Je ken mensen ook gewoon eens mee laten eten uit je buurt. Is ook vaak gezelliger voor ze als ze geen uitjes hebben, dan een bakje met eten krijgen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 19:25

Nee dat van die frisdrank en snoep en grote zakken chips snap ik ook echt niet. :n
Koop dan een fles ranja, kun je lang mee doen en is ook hartstikke goedkoop en niet zo ongezond als cola.
En koop crackertjes in plaats van chips..
Maarja die mensen krijgen vanzelf gezondheidsklachten.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 19:33

Ik denk dat er hier onderscheid moet worden gemaakt tussen mensen met een zeer klein budget en mensen met schulden.
Mensen met een zeer klein budget moeten hun geld gewoon zo kunnen besteden zoals ze willen, roken/dieren/drank enz, het is hun vrijheid om het te besteden zoals zij dat willen.
Voor de mensen met schulden vind ik dit anders liggen. Mijn instelling is dat die schulden zsm moeten worden afbetaald en dat alle luxe uitgave dan op een laag pitje moeten tot ze weer schuldenvrij zijn.

Verder ken ik redelijk wat mensen met een laag inkomen, allemaal door verschillende situaties, van psychisch niet in orde, tot te lui om te werken.
Ik ken krakers die een minimale hoeveelheid bv aan uren werken om in hun basisbehoeften te kunnen voorzien en geen behoefte aan meer hebben. Ik ken mensen die gewoon hele slechte keuzes hebben gemaakt en dit blijven doen en ik ken iemand die psychisch helemaal van het padje was en daardoor alles kwijt is geraakt wat ze had, maar nu langzaam en zonder schulden of hulp alles weer opbouwt.

Degene die zelf alles hebben veroorzaakt willen niet geholpen worden en steun ik ook niet met geld of spullen omdat ik weet wat ze er mee doen, degene die psychisch in de knoei zat geef ik af en toe wat (eigen gefokt) vlees, eieren, groentes en fruit, zodat ze even kan genieten van luxe eten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 19:40

Maar het verschil tussen een klein budget en flinke schulden kan zo klein zijn als een administratieve fout. Dingen kunnen heel makkelijk uit de hand lopen, terwijl iemand dan bv het oorspronkelijke bedrag allang heeft terugbetaald, alleen de achterstand van boeterentes en incassokosten niet meer in kan halen.

Ik las het document van de voedselbank en vond 1 regel geweldig:
Citaat:
Als door deze regels uw problemen groter worden, dan kan de intaker van de voedselbank afwijken
van deze regels. De intaker moet dit wel goed kunnen uitleggen aan de voedselbank.

Maar helaas kan dat in veel andere gevallen wel heel makkelijk gebeuren, dat je begint met een klein probleem, iets tijdelijks, een administratieve fout maar ook domme beslissingen, maar die vervolgens totaal uit de hand lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 19:42

Ik wou dat ik meer werken kon , het is wel frustrerend dat ik niet kan werken zoals leeftijdgenoten . En dan zie je mensen met een uitkering die het wel prima vinden , ik kreeg op mijn 18de een wajong zodat ik geen schulden kon krijgen .

Ik werk graag , ben vaak moe na de 4 uurtjes (werk 3 ochtenden , wil meer uren maar die zijn er nu niet ) . Dat zijn puur de prikkels op de werkvloer die mij nekken , door een regeling van UWV verdien ik amper wat en het is voor mij de moeite waard maar kan begrijpen dat mensen met een uitkering iets hebben van zoek het uit zonder werk kan het ook wel .Maar heb het getroffen op huidige werk !

Werk met een vast contract , toch een mooie prestatie :) .

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 20:11

Achterom schreef:
Je kunt toch ook gewoon naar het zwembad om baantjes te trekken? In hoeverre is dat luxe?

Bij ons kostte dat 5,50 Euro per keer. Dat is een hoop geld als je moet afwegen of je wilt eten of iets 'leuks' wilt doen. ;)

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 20:17

wat ik dan vreemd vind :o mensen die al bijna niet rond kunnen komen, dan wel kinderen nemen en meestal niet 1 maar hebben dan meestal 3 of 4. die kinderen moeten ook te leren je wilt ze toch een toekomst kunnen bieden neem ik aan maar moet wel betaald worden. er zijn nu ook instanties die katten voor een kleine bijdrage helpen vind ik een goed ding

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 20:18

Je kan ook in de problemen komen als je die kids al hebt he....
En ze verkopen mag niet.

Volgens mij zijn er weinig mensen die veel kids maken als ze al diep in de schulden zitten...