Citaat:Een brommer? Wat verwend.. wij fietsten gewoon een uur naar school

Het was feest als het eens sneeuwde en te gevaarlijk was om te fietsen bijvoorbeeld, want dan had je de luxe van de over volle stinkende bus

Sorry even off topic
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Een brommer? Wat verwend.. wij fietsten gewoon een uur naar school
Sizzle schreef:Ghostattack![]()
Dat zou niet iedereen doen, de familie bijstaan.
Ik zag ergens staan: je werkt om te leven.
Dat klopt toch ook? Je werkt in eerste instantie voor primaire levensbehoeften, alles wat meer is, is mooi meegenomen.
Je werkt om te leven betekend doorgaans niet: mijn ouders werken om mij een luxe leven te laten leven![]()
Maar als je als ouders graag wilt dat je kinderen er warmpjes bijzitten en kunnen skieen dan is dat ook gewoon je goed recht.
Ik heb mijn eigen buitenland stage bekostigt, maar als je ouders dat voor je doen is dat ook prima.
Er zijn toch ook mensen die meeliften op een salaris van een partner?
Zolang alle partijen het maar met elkaar eens zijn.
Hoe dan ook kun je nooit een hele generatie over 1 kan scheren, dat slaat nergens op.
snuffie123 schreef:Whajoh wat een aannames. Iemand vroeg welke kosten er dan gemaakt worden en die noem ik simpelweg op. Ik heb er helemaal niet bij gezegd dat ik dit zie als dingen die noodzakelijk zijn. Tuurlijk kan je zonder netflix. Verder is een tas wel nodig, maar geen 10 tassen, maar goed dat staat dan ook nergens geschreven...
iirrssjjee schreef:Froukje schreef:Kinderen met modaal of erboven inkomen horen sowieso niet meer bij de ouders thuis. Helemaal niet als je al op jezelf woont en weer terug wil/moet.
En dan is bij papa en mama logeren voor een week of wat ter overbrugging nog iets, daar gaan geen toeslagen en dergelijke aan verloren.
Mag toch hopen dat je dan als de donder zorgt dat je weer een plek voor jezelf zoekt.
Binnen een week??
Mijn broer ging scheiden. Had zijn huis verkocht en was allang blij dat hij het verkocht had (was in de crisis en een huis van een hoge prijsklasse (boven de 4 ton). Zijn huis was in aanbouw (nieuwbouw) en kreeg hij de sleutel voor, een week nadat hij die van zijn oude huis moest afgeven aan de nieuwe bewoners.... Toen hij de sleutel had, was het huis casco. Keuken, badkamer, vloeren alles moest er nog in... Heeft toen toch echt 2 maanden bij onze vader gewoond om deze reden... Had ook een half jaar kunnen zijn als de bouw was uitgelopen bv!
Batlow schreef:Zoiets als kostgeld kennen wij thuis niet... ik ben nu 24 woon thuis en werk sinds half jaar full time, maar een vet pot is het ook niet. Ik zie er tegenop om uit huis te gaan, omdat ik dan helemaal alleen moet wonen. Mijn ouders hebben zelfs ook liever dat ik nog even lekker thuis blijf![]()
Wel heb ik altijd mijn stufi en zorgtoeslag afgedragen aan mijn vader, dat vond ik altijd normaal. Zorgverzekering gaat nu uiteraard via mezelf. Ik vond het altijd apart dat vrienden dat mochten houden en dat de ouders alles betaalden. Je krijgt die toeslag niet voor niets
BrittOllie schreef:Fitzroy schreef:Kinderen zijn tegenwoordig gewoon echt veel meer verwend.
Ik hield van mijn eerste fulltime baantje f 1250,- netto over en ondanks dat mijn ouders niet onbemiddeld waren kon ik meteen fl 250,- kostgeld betalen. Eerlijk gezegd vond ik dat heel normaal.
Ik wilde sparen, maar dat kon nog prima van het overgebleven geld.
Maar ik ging gewoon op de brommer naar het werk, een eigen auto was er niet bij. En ik had bijrijdpaarden en geen eigen paard. Keuzes, keuzes ... tegenwoordig is iedereen echt zo verwend ...
Een brommer? Wat verwend.. wij fietsten gewoon een uur naar school
@Vjestagirl, jij schrijft alles af als luxe (deels mee eens) maar als je 1000€ verdient dan hoef je toch geen kleren te kopen op marktplaats enz? Sorry hoor, maar waarom zou je werken als je nooit iets nieuws voor jezelf mag kopen of ook vakantie mag, waar spaar je dan eigenlijk voor
Bonna schreef:BrittOllie schreef:Een brommer? Wat verwend.. wij fietsten gewoon een uur naar school
@Vjestagirl, jij schrijft alles af als luxe (deels mee eens) maar als je 1000€ verdient dan hoef je toch geen kleren te kopen op marktplaats enz? Sorry hoor, maar waarom zou je werken als je nooit iets nieuws voor jezelf mag kopen of ook vakantie mag, waar spaar je dan eigenlijk voor
Volgens mij bedoelt Vjestagirl niet te zeggen dat je niets leuks zou mogen doen van dat geld, of dat je er geen nieuwe kleren van mag kopen. Maar wel dat dat soort dingen(en de mate waarin) luxe zijn. Ik snap heel goed dat je van dat bedrag ook leuke dingen wilt doen en daardoor geen 700, maar maar 500 euro spaart. Maar wat ik niet snap(en volgens mij Vjestagirl ook niet) is dat mensen die 500 euro te weinig vinden, en dan niet vinden dat ze zelf met minder luxe zouden kunnen, of nog steeds blij zijn met 500 euro sparen, maar dat ze dat als reden zien om geen kostgeld te betalen.
Kijk, als je als kind daadwerkelijk maar heel weinig verdiend, of misschien maar een paar euro kunt sparen dan snap ik dat het als onredelijk gezien kan worden dat je moet bijdragen aan je eigen onderhoud, maar wanneer je 500 euro opzij kunt leggen, en op vakantie kunt gaan, en nieuwe kleren kunt kopen, en uitjes kunt hebben, en een Netflix abonnement, etc, etc, dan kun je ook iets minder hebben en wat bijdragen in je kosten. Hier werd een aantal keer gezegd dat het 'huur betalen' aan je ouders zou zijn, maar ik denk dat de bedragen waar de meesten van ons het over hebben (tussen de 0-250euro) niet eens in de buurt van huur betalen komen. Onder de 150 euro zullen ze misschien niet eens kostendekkend zijn, en dan heb je wel een gratis dak boven hoofd, met alle eventuele luxe van thuis.
snuffie123 schreef:Overigens ben ik ook zo'n 600 euro pm kwijt (studeer nog wel). Doe echt geen gekke dingen, dat rijtje zoals ik beschreef is ongeveer aan wat ik het uitgeef. Kan zeker goedkoper, maar moet ik dan als een arme sloeber gaan leven terwijl dat niet hoeft? Zodat mijn ouders iedere maand een keer extra uit eten kunnen of weekendjes weg? Dat vind ik pas raar...
Froukje schreef:Ok, vraagje voor de voorstanders van kostgeld.
Stel, het zprgstelsel hier gaat nog verder achter uit en komt op een punt dat pa en ma bij jou in huis moeten wonen als zelfstandig niet meer gaat.
Ga je dan kost geld aan je ouders vragen? Of valt dat onder het mom, ze hebben al zo lang voor ons gezorgd nu is het onze beurt?
Froukje schreef:Ok, vraagje voor de voorstanders van kostgeld.
Stel, het zprgstelsel hier gaat nog verder achter uit en komt op een punt dat pa en ma bij jou in huis moeten wonen als zelfstandig niet meer gaat.
Ga je dan kost geld aan je ouders vragen? Of valt dat onder het mom, ze hebben al zo lang voor ons gezorgd nu is het onze beurt?