Het grote röntgen topic! (dieren & mensen)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Het grote röntgen topic! (dieren & mensen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:52

Gebroken ribben?

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 13:52

Cool Quir! Ook heel erg mooie foto's! :D

webster543 schreef:
Ziet er groot uit. Wat is het precies? Us het zo ook te zien?

c_alsemgeest schreef:
iets met je lymfe?

Ongeveer een 4 cm groot bultje op mijn slaap. Verwijding van lymfevaten, aangeboren (lymphangioom/cyste). En yes, het is zeker ook de zien als je naar me kijkt!

Afbeelding

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 14:13

Interessant Desty! Wel fijn dat je wel de mogelijkheid straks hebt om het te laten weghalen, mocht je dat willen. Vind nog meevallen hoe duidelijk je het ziet op je foto.

Quir schreef:
Plaatjes, reuze interessant altijd haha. Ik heb er een hele berg van mezelf. :+

[ [url=m/Vql7Lz.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Doxsk7.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/hpzMNj.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/aATPsC.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/n35voH.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/jL3jKe.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier een paar met hele duidelijke dingen. :))

Oeeeh jij hebt een paar leuke (ahum) interessante foto's O:) Je hebt er al flink wat gehad :(:)

Spoiler:
Die eerste is iets van doorlichting, dus een interventie vaak. Met een katheter, die van je sleutelbeenslagader naar je hart loopt. Hartkatheterisatie?
Die daaronder heb ik geen idee, Het lijkt een sonde die van je maag nog een heel lang stuk door je darm loopt. Heb ik alleen (met dat ene jaartje ziekenhuis) nog niet gezien. Zou bijna denken om het verloop van je darm te kunnen zien of te kijken tot hoever ze komen tot het weerstand zou geven, mede door je laatste foto. En ik zie nog andere "draadjes", middenbuik rechts van de wervelkolom. Ben erg nieuwsgierig haha.
De andere denk ik een breuk in je rug te zien (m.n. op de CT, maar ook wel op de foto's), bij het uitsteeksel van L5. Ook een operatie aan je rug gehad?
Die laatste vind ik een mooi onderzoek, om over een langere periode te kijken naar de darmwerking. Dat, of je hebt zelf iets raars ingeslikt :+

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 19:10

Mogen de gebreken er gewoon onder in spoiler, voor degenen die niet willen gokken :D :D

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 19:55

Omdat ik mijn vorige post niet meer kan aanpassen even met spoilers en wat te zien. :))

Spoiler:
Afbeelding
Doorlichting plaatje, plaatsen van centrale lijn in een groot vat naar het hart toe.

Spoiler:
Afbeelding
Twee drains, de dikkere (die van boven af komt) is een drain vanuit de hersenen en eindigt los in de buikholte. De dunnere (vrijwel helemaal horizontaal loopt) is een drain vanuit de rug en ook los eindigt in de buikholte. Beide om hersenvocht af te voeren. Ook mirena kan je zien haha

Spoiler:
Afbeelding
L5 boog stuk

Spoiler:
Afbeelding
Ook L5, de boog en schuift van S1 af. Hier is ook de drain vanuit de rug te zien en loopt in het wervelkanaal omhoog

Spoiler:
Afbeelding
CT plaatje zelfde als boven, de witte stipjes zijn ook allemaal drains :+

Spoiler:
Afbeelding
Onderzoek van de darmpassage, zeer trage darm. := Alle blokjes hoorde er alweer lang uit te zijn

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 20:29

Wow dat zijn me nogal dingen, hopelijk alles weer hersteld inmiddels? De derde foto, had je daar je spijkerbroek nog aan of zo ? lijkt net of ik 2 knopen zie :o

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 20:40

kimmie1 schreef:
Wow dat zijn me nogal dingen, hopelijk alles weer hersteld inmiddels? De derde foto, had je daar je spijkerbroek nog aan of zo ? lijkt net of ik 2 knopen zie :o

Goed gezien. :))
Had daar een jogging broek aan met metalen ringetjes haha.

Helaas niet, veel zal ook niet meer herstellen en zo blijven.
Heb nog heel wat meer plaatjes, zal eens kijken of ik meer "leuke" kan vinden.

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 21:23

Wat een leuk en leerzaam topic!
Ik heb misschien ook wel een 'leuke', rug van mijn paard. Rara wat is er mis -O-
Afbeelding

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 21:25

Gaaf topic! Ook om de uitkomsten erbij te lezen is super leerzaam :j Kan je toch effe checken hoe ver je kennis gaat!

Deze is ondanks de bagger kwaliteit (foto vanaf een scherm) ook wel duidelijk.
Dit was mijn hoofd / schedel :Y)

Afbeelding

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 21:49

Ik heb er ook een van de rechter achtervoet van één van onze paarden. Veel voorkomende aandoening helaas.

Afbeelding

Zelfde probleem na operatieve behandeling

Afbeelding

En tot slot nog een voorvoet van onze labrador, eigenlijk zelfde probleem maar niet operabel helaas.

Afbeelding

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 22:09

MonteKarlo schreef:
Gaaf topic! Ook om de uitkomsten erbij te lezen is super leerzaam :j Kan je toch effe checken hoe ver je kennis gaat!

Deze is ondanks de bagger kwaliteit (foto vanaf een scherm) ook wel duidelijk.
Dit was mijn hoofd / schedel :Y)

[ [url=m/K9QWzz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jeetje, hoe was dat gebeurd?
Laatst bijgewerkt door Meert op 02-02-22 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 22:52

Jeetje MonteKarlo! Ben je nu weer helemaal ok?

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 22:55

Quir schreef:
kimmie1 schreef:

Goed gezien. :))
Had daar een jogging broek aan met metalen ringetjes haha.

Helaas niet, veel zal ook niet meer herstellen en zo blijven.
Heb nog heel wat meer plaatjes, zal eens kijken of ik meer "leuke" kan vinden.

En voor de oplettende kijker zie je je spiraaltje ook op een aantal rontgen foto's :D Leuk dat dat zo goed te zien is, had ik nog niet eerder gezien

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 23:02

Tanya schreef:
En voor de oplettende kijker zie je je spiraaltje ook op een aantal rontgen foto's :D Leuk dat dat zo goed te zien is, had ik nog niet eerder gezien

Godzijdank wel dat die dingen zichtbaar zijn op een foto, anders hadden ze die van mij nooit terug gevonden _O- Ik kan wel eens kijken of ik aan die foto kan komen, ook best leuk!

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 23:09

Is het goed gekomen, horse driver? Of moest je hem laten inslapen?

Auw, dat hoofd.... #)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 00:21

Pfoeh MonteKarlo. Heftig!
Klopt het dat ik naast de grote breuklijn nog een breuk zie aan de bovenkant van de foto?
Op mijn vraag hoef je niet te antwoorden hoor, maar ik kan me voorstellen dat je hersenletsel hebt opgelopen aangezien je een behoorlijk schedelfractuur hebt. Als dat zo is, heb je daar dan nog last van?
Jongens, als de vraag ongepast is mogen jullie me allemaal terugroepen ;)

Ik vind dit een interessant topic, ook om er zelf van te leren. Ik zit zelf niet in de medische hoek, maar het heeft altijd mijn interesse gehad.
In mijn leven heel veel afleveringen van ziekenhuisprogrammas gezien en daardoor wel punten 'geleerd' waar ik bij deze foto's op let.
Maar paardenbenen gaan me ontzettend slecht af :=

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 09:24

@quir, interessante foto's! Zo een van een darmpassage onderzoek had ik nog niet eerder gezien ook.
Hoe gaat het nu dan met je? Zijn die drains blijvend?

@horsedriver, dat vraag ik mij ook af inderdaad, is dit goed gekomen?

@meert ; flinke klapper gemaakt in de stalgang, paard losgebroken en dat is fout gegaan.

@blueyes en @bubblewrap ; tuurlijk mogen jullie vragen! Die 'extra breuk' is gewoon een gekke pixel op de foto, dat is dus niets, komt door het foto maken van een scherm met mijn mobiel.
En ja, mijn hersens zijn inderdaad hier en daar beschadigd, ik ben nu een NAH patiëntje :P

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 09:38

Pff heftige foto MonteKarlo!

@ Horseware, doornuitsteeksel 2e van links 1e foto en 3e van links 2e foto lijkt me niet helemaal zoals ie hoort.

@ Daphne, is dat overhoef?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 09:50

De drains zijn inderdaad blijvend, zonder kan ik niet meer. Nu in 3 jaar zo'n 15 hersenoperaties gehad, 7 in m'n rug en zo'n 15 in mijn buik. :+

Kwam net nog deze tegen, ook wel grappig om te zien. :))

Afbeelding
Wel een oude foto, van 1 vd eerste drains. Nu een paar gaten verder en zit de drain ergens anders.
Afbeelding
Afbeelding

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 13:07

@ Daphne, is dat overhoef?[/quote]

Ja en nee, het is idd een botwoekering aan het kroongewricht (artrose) in dit geval veroorzaakt door een stalhulp die met uitmesten de hooivork tot in het kroongewricht geprikt heeft...
2e foto is na de artrodese operatie die gedaan is bij Equitom, wat in enkele gevallen ook gedaan kan worden bij hoge overhoef.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 13:14

Jeetje Daphne, ja dat gebeurt vaker inderdaad. Is het verder goed gekomen?

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 13:15

DaphneR93 schreef:

Ja en nee, het is idd een botwoekering aan het kroongewricht (artrose) in dit geval veroorzaakt door een stalhulp die met uitmesten de hooivork tot in het kroongewricht geprikt heeft...
2e foto is na de artrodese operatie die gedaan is bij Equitom, wat in enkele gevallen ook gedaan kan worden bij hoge overhoef.[/quote]

Wow jeetje! Door een hooivork :oo Is het wel weer goed gekomen?

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 14:02

MonteKarlo schreef:
DaphneR93 schreef:

2e foto is na de artrodese operatie die gedaan is bij Equitom, wat in enkele gevallen ook gedaan kan worden bij hoge overhoef.

Wow jeetje! Door een hooivork :oo Is het wel weer goed gekomen?[/quote]

Hij is afgelopen mei geopereerd in België omdat hij teveel last kreeg en de botreactie erg heftig werd. We zijn nog volop in revalidatie, staat nu weer thuis en mogen stappen en hij zal volgende maand naar een revalidatie plek gaan met een zwembad van 30 meter zodat hij op die manier sterker kan worden. Onze dierenarts Tom Marien is er van overtuigd dat het goed gaat komen! Al ben ik zelf 10 jaar ouder geworden, hij is onder andere 5x onder narcose ondersteboven op de ok tafel geweest voor gipswissels enzo vond het erg heftig! Gelukkig hebben we een heel blij ei op stal staan nu en mag hij hopelijk rond de jaarwisseling ook weer ‘los’ en de wei op!

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 16:31

DaphneR93 schreef:
Hij is afgelopen mei geopereerd in België omdat hij teveel last kreeg en de botreactie erg heftig werd. We zijn nog volop in revalidatie, staat nu weer thuis en mogen stappen en hij zal volgende maand naar een revalidatie plek gaan met een zwembad van 30 meter zodat hij op die manier sterker kan worden. Onze dierenarts Tom Marien is er van overtuigd dat het goed gaat komen! Al ben ik zelf 10 jaar ouder geworden, hij is onder andere 5x onder narcose ondersteboven op de ok tafel geweest voor gipswissels enzo vond het erg heftig! Gelukkig hebben we een heel blij ei op stal staan nu en mag hij hopelijk rond de jaarwisseling ook weer ‘los’ en de wei op!

Pfohh spannend! Gelukkig ziet de ars het positief in! Ik snap wel dat je daar zelf behoorlijk wat stress van hebt gehad ja :=
Succes met alles en duimen draaien hier :j

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 16:31

Vandaag is het trouwens 'world radiography day' ! +:)+