Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urbanus

Berichten: 44966
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 16:03

Maar zo zwart/wit is het niet en het hangt ook ontzettend af van de gemeenschap en de huisregels. Een huisvriend van ons fokt Gelderse paarden en de Amish zijn goede klanten van hem. Er zijn gemeenschappen waarbij weg=weg geldt en contact wordt afgestraft maar er zijn ook Amish die een tv in de schuur hebben staan of die in het weekend wel eens een biertje drinken/naar feestjes gaan.

Lusitana

Berichten: 22456
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 17:25

Absoluut. We hebben het niet over een groepje van tientallen mensen die onder zware controle op een kluitje wonen.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 21:22

Een tijd terug was er een documentaire op tv over een bekende Nederlandse Fokker die veel contacten had met de Amish over de paarden. Was interessant om te zien.

Was verder een vrij nutteloos bericht maar moest er opeens aan denken.

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 05:52

(Off-topic, maar Sherry Gore is een Amish vrouw die pas op haar 31e christen is geworden en later Amish. Ze heeft bij verschillende groepen gewoond, een tijd in Florida (bij de Beachy Amish) en woont nu weer in Pennsylvania. Ze zit op Instagram, rijdt auto, komt op tv, schrijft boeken en lijkt niet een heel afgezonderd leven te leiden. Ze zal wel een uitzondering zijn denk ik. Ik heb haar boek The Plain Choice gelezen, vond ik wel interessant)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110907
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-18 06:01

lieveli schreef:
Maar zo zwart/wit is het niet en het hangt ook ontzettend af van de gemeenschap en de huisregels. Een huisvriend van ons fokt Gelderse paarden en de Amish zijn goede klanten van hem. Er zijn gemeenschappen waarbij weg=weg geldt en contact wordt afgestraft maar er zijn ook Amish die een tv in de schuur hebben staan of die in het weekend wel eens een biertje drinken/naar feestjes gaan.


Ze zijn er idd ook die een mobiele telefoon hebben of roken of gewoon een auto hebben ipv paard en koets. Het is allang niet zo zwart-wit meer.

Wat betreft Cody en zijn sister wives.. Die zijn toen volgens mij naar een andere staat verhuisd omdat ze daar niet vervolgd konden worden voor polygamie.

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 06:11

eclair98 schreef:
Janneke2 schreef:
Het boek 'Knielen op een bed violen' is gebaseerd op de sekte der Paauwianen.
(Volgelingen van ds. Paauwe.)

Heftig boek, heb hem gelezen voor school. Inmiddels is er ook een film van :j


Staat op videoland!

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 15:35

limilou schreef:


Heftige dingen!

Ik zit bij de pinkstergemeente en afentoe hoor en zie je best bijzondere dingen...laatst een pastor die door god zelf was aangewezen om andere te redden en zelf ook gered was en in drie diensten ons leven volledig zou verbeteren/veranderen... ook veel tongentaal
Wie scherp is ziet manipulatie... een oudere vrouw vastpakken en zeggen ik voel dat je een zwaar leven achter de rug hebt en haar diep in de ogen kijken tot ze huilt en het toegeeft :7

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 01:51

shilady schreef:
limilou schreef:


Heftige dingen!

Ik zit bij de pinkstergemeente en afentoe hoor en zie je best bijzondere dingen...laatst een pastor die door god zelf was aangewezen om andere te redden en zelf ook gered was en in drie diensten ons leven volledig zou verbeteren/veranderen... ook veel tongentaal
Wie scherp is ziet manipulatie... een oudere vrouw vastpakken en zeggen ik voel dat je een zwaar leven achter de rug hebt en haar diep in de ogen kijken tot ze huilt en het toegeeft :7



Oh ja tongentaal brrrr wordt er eng van als ik er aan terug denk

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110907
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-18 06:21

Tongentaal? Ik ga even googlen.

Linnie050

Berichten: 11821
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 09:23

Wij hebben videoland ik ga de film eens kijken.

verootjoo
Berichten: 35689
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 09:42

Cayenne schreef:
Tongentaal? Ik ga even googlen.


Wordt ook wel klanktaal genoemd.

Ik ben zelf christen maar vind dat ook een erg bijzonder gebeuren :o begrijp het ook niet goed hoe het precies werkt.

Janneke2

Berichten: 23027
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 11:09

Volgens de bijbel : de Heilige Geest spreekt via jou.

Paulus maakte nog een opmerking :"...maar laat er wel iemand zijn die kan vertalen, anders 'hebben de anderen er niets aan'".

Koekie73

Berichten: 2700
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 13:52

[/quote]
Ik heb Lotte via Bokt leren kennen nog ver voor dat het sekte verhaal speelde bij meerdere meetings en haar moeder is echt overleden. Net zoals het sekte verhaal helaas waarheid was.[/quote]
Ik blijf het triest vinden dat er zelfs nu nog mensen zijn die twijfels trekken.[/quote]

Ik ook. Moet je je voorstellen dat mensen dat continu doen, als je zoiets hebt meegemaakt. Ik begrijp uit de Nova uitzending dat ze uiteindelijk uit huis is gezet door haar vader, omdat ze niet mee wilde naar Omnicum in Frankrijk. Heel erg fijn dat ze in een warm gezin terecht is gekomen, waarbij ze haar pleegmoeder zelf moeder noemt <3

anjali
Berichten: 15320
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 15:38

Ik heb de documentaire van Nova bekeken.Die gaven dus aan de vader de opdracht om het paard van zijn dochter te verkopen?En daarna zouden ze brieven van de overleden moeder en het verkochte paard aan die dochter sturen?Nou,dat lijkt me toch echt een foute sekte.

Goof

Berichten: 29022
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 15:47

anjali schreef:
Ik heb de documentaire van Nova bekeken.Die gaven dus aan de vader de opdracht om het paard van zijn dochter te verkopen?En daarna zouden ze brieven van de overleden moeder en het verkochte paard aan die dochter sturen?Nou,dat lijkt me toch echt een foute sekte.


Bestaan er ook goede sektes dan?

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 16:04

Goof schreef:
anjali schreef:
Ik heb de documentaire van Nova bekeken.Die gaven dus aan de vader de opdracht om het paard van zijn dochter te verkopen?En daarna zouden ze brieven van de overleden moeder en het verkochte paard aan die dochter sturen?Nou,dat lijkt me toch echt een foute sekte.


Bestaan er ook goede sektes dan?


Min of meer..
Maar ik denk dat het vooral belangrijk is dat je jezelf toch een beetje bij de les houd door de dingen die je zelf van school of uit levenservaring weet.
Laatst werd er bij ons bv gezegt dat gay mensen niet monogaam kunnen zijn en we daar dus heel ongelukkig van zouden worden :')
Ook kwa geld ben ik geen grote doneerder we hebben geen vaste contributie..bij de diensten word er wel gecolecteerd met een mandje ik gooi er meestal een euro in..andere 5 0f 20... het verschild... wij kunnen 3x pw naar de kerk soms vaker als er "evangelisten" komen.
Je kan eigenlijk elke dienst wel bepaalde fouten of zonde toegeven door naar voren naar het podium te komen waar de pastoor preekt.. sommige liggen 3x pw op de grond.. tja wat hebben die op hun kerfstok denk ik dan...

Momenteel ben ik in Amerika en hier ook een dienst bijgewoond van een andere kerk.. hier durfde de predikant te zeggen dat mensen helaas kanker krijgen omdat andere zondigen.. tja last time i checked was het iets met dna etc
En bij deze kerk lag er nogal de nadruk dat we slechte mensen zijn en zondigers en ookal kom je 3x pw naar de kerk of doe je dus vrijwilligerswerk ben je goed voor andere je bent gewoon slecht slecht slecht!

Kan mij voorstellen dat veel mensen erg bang,paranoia,depressief worden van dit soort kerken en het je mentaal kan verwoesten.
Veel dreigen met de hel demonen etc dat doet je geen goed
Laatst bijgewerkt door shilady op 26-12-18 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas
Berichten: 13039
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 16:12

shilady schreef:
Min of meer..
Maar ik denk dat het vooral belangrijk is dat je jezelf toch een beetje bij de les houd door de dingen die je zelf van of uit levenservaring weet.
Laatst werd er bij ons bv gezegt dat gay mensen niet monogaam kunnen zijn en we daar dus heel ongelukkig van zouden worden :')
Ook kwa geld ben ik geen grote doneerder we hebben geen vaste contributie..bij de diensten word er wel gecolecteerd met een mandje ik gooi er meestal een euro in..andere 5 0f 20... het verschild... wij kunnen 3x pw naar de kerk soms vaker als er "evangelisten" komen.
Je kan eigenlijk elke dienst wel bepaalde fouten of zonde toegeven door naar voren naar het podium te komen waar de pastoor preekt.. sommige liggen 3x pw op de grond.. tja wat hebben die op hun kerfstok denk ik dan...

Momenteel ben ik in Amerika en hier ook een dienst bijgewoond van een andere kerk.. hier durfde de predikant te zeggen dat mensen helaas kanker krijgen omdat andere zondigen.. tja last time i checked was het iets met dna etc
En bij deze kerk lag er nogal de nadruk dat we slechte mensen zijn en zondigers en ookal kom je 3x pw naar de kerk of doe je dus vrijwilligerswerk ben je goed voor andere je bent gewoon slecht slecht slecht!

Kan mij voorstellen dat veel mensen erg bang,paranoia,depressief worden van dit soort kerken en het je mentaal kan verwoesten.
Veel dreigen met de hel demonen etc dat doet je geen goed


Verbazingwekkend, en dat je ook echt diebsten blijf bezoeken met onzuivere praktijken (oa manipulatie vind ik geen positiviteit, trekt op zijn beurt ook weer erg onzekere mensen aan.. en de totale fuk up is compleet, echt ontzettend negatief en schadelijk. Een stabiel, licht, positief mens zou dit namelijk niet kunnen ondergaan).
Waarom zou jij hier naar toe willen (blijven) gaan shilady?

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 16:52

Het is tot op zekere hoogte verslavend
en mn moeder slaakt ook vaak een zucht als ik WEER ga..
Maar het is ook bijzonder om te zien op hoeveel manieren je mensen kan manipuleren en hun vertrouwen kan winnen.
Bv de jongere avonden worden bij de pastoor en zn vrouw thuis gehouden ipv de kerk waar ze naast wonen..dat vond ik eerst apart... maar toen dacht ik erover na en het is bv thuis bij de pastoor en zn gezin dat ze meschien eerder in huiselijke sfeer het vertrouwen van deze tieners kunnen winnen en goed op ze in kunnen praten om veel dingen die "slecht" zijn niet te doen of bepaalde zonde los te peuteren..

Ik vroeg me altijd af wat er zich afspeelde bij de gemeente en daarom ben ik het dus bij gaan wonen.
Dus met al deze dingetjes die ik dus zie bij kerken die als redelijk normaal beschouwd worden kan ik me alleen maar voorstellen hoe heftig het er in bv jahova etc eraan toe kan gaan.

Hier in de omgeving waar ik nu zit zijn er pastoors die makkelijk jaarlijks 1 miljoen dollar per jaar of meer verdienen
Als zulke bedragen worden verdient en er betaald personeel is dan noem ik het meer een bedrijf dan kerk.
https://crosswaybc.org/staff eddie is degene die dus zegt dat de ziekte k door zonde komt.
En mark kan ook elke week op vakantie. Ik weet dit uit betrouwbare bron.

Ik zal nog even de aflevering van vice opzoeken waarin tongentaal te zien is
https://cip.nl/65806-vice-documentaire- ... gskinderen scrol naar beneden

anjali
Berichten: 15320
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 17:48

shilady schreef:
Het is tot op zekere hoogte verslavend
en mn moeder slaakt ook vaak een zucht als ik WEER ga..
Maar het is ook bijzonder om te zien op hoeveel manieren je mensen kan manipuleren en hun vertrouwen kan winnen.
Bv de jongere avonden worden bij de pastoor en zn vrouw thuis gehouden ipv de kerk waar ze naast wonen..dat vond ik eerst apart... maar toen dacht ik erover na en het is bv thuis bij de pastoor en zn gezin dat ze meschien eerder in huiselijke sfeer het vertrouwen van deze tieners kunnen winnen en goed op ze in kunnen praten om veel dingen die "slecht" zijn niet te doen of bepaalde zonde los te peuteren..

Ik vroeg me altijd af wat er zich afspeelde bij de gemeente en daarom ben ik het dus bij gaan wonen.
Dus met al deze dingetjes die ik dus zie bij kerken die als redelijk normaal beschouwd worden kan ik me alleen maar voorstellen hoe heftig het er in bv jahova etc eraan toe kan gaan.

Hier in de omgeving waar ik nu zit zijn er pastoors die makkelijk jaarlijks 1 miljoen dollar per jaar of meer verdienen
Als zulke bedragen worden verdient en er betaald personeel is dan noem ik het meer een bedrijf dan kerk.
https://crosswaybc.org/staff eddie is degene die dus zegt dat de ziekte k door zonde komt.
En mark kan ook elke week op vakantie. Ik weet dit uit betrouwbare bron.

Ik zal nog even de aflevering van vice opzoeken waarin tongentaal te zien is
https://cip.nl/65806-vice-documentaire- ... gskinderen scrol naar beneden

Bedankt voor de informatie. Volgens mij zijn de Baptisten geen sekte.Maar een van de vele niet-Katholieke Christelijke groeperingen.Overigens worden sommige ziektes inderdaad vaak door zondig gedrag veroorzaakt, bijv. soa's.

Urbanus

Berichten: 44966
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 17:49

Ga weg met je zondige gelul.

Babootje

Berichten: 26542
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 17:58

shilady schreef:
Ik vroeg me altijd af wat er zich afspeelde bij de gemeente en daarom ben ik het dus bij gaan wonen.
Dus met al deze dingetjes die ik dus zie bij kerken die als redelijk normaal beschouwd worden kan ik me alleen maar voorstellen hoe heftig het er in bv jahova etc eraan toe kan gaan.


Misschien moet je daar dan toch eens naar toe dan :D. Niets heftigs op de bijeenkomsten van Jehovahs Getuigen.
De diensten van Jehovahs Getuigen bestaan alleen uit onderwijs uit de bijbel. Er wordt wel aan het begin en het eind van een dienst gezongen en gebeden om Gods zegen over die bijeenkomst te vragen. Verder geen handoplegging, tongentaal o.i.d.
Ook geen collectes. Degenen die de gemeente leiden en allen die bijdragen aan het predikingswerk doen dat op vrijwillige basis. De gebouwen en het wereldwijde werk worden bekostigd o.b.v. vrijwillige gaven. Iedere maand wordt er rekening en verantwoording afgelegd over de bestedingen. Alle lectuur en bijbelcursussen zijn gratis.

nine1987

Berichten: 8355
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 18:05

lieveli schreef:
Ga weg met je zondige gelul.



Dit inderdaad..

anjali
Berichten: 15320
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 18:08

nine1987 schreef:
lieveli schreef:
Ga weg met je zondige gelul.



Dit inderdaad..

Het is toch echt zo dat als je monogaam leeft met een eveneens monogame partner,dat je dan geen soa kunt oplopen. Die komen nl. niet uit de lucht vallen.

Babootje

Berichten: 26542
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 18:18

anjali schreef:
Het is toch echt zo dat als je monogaam leeft met een eveneens monogame partner,dat je dan geen soa kunt oplopen. Die komen nl. niet uit de lucht vallen.


Klopt dat als je geen losbandig leven leidt je minder kans hebt op een SOA. Maar dat geldt ook als je wel losbandig leeft maar jezelf goed beschermt. Dus je gedrag is maar ten dele de oorzaak.

De enige echte oorzaak van ziekte en dood is de zonde die wij van Adam hebben ge-erfd.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 18:20

Ga weg met die onzin. Echt waar beetje mensen op stang jagen. Ik vind het triest dat een kerk moet dreigen om hun volgelingen te kunnen houden.

Liefde en hoop? Nee een hoop bedreigingen zo zie ik een kerk.