‘Eten wat de pot schaft’

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 23:55

Zelf zie ik het niet echt als makkelijk als je alles lust en naar binnen werkt.
Ben blij dat ik niet alles lekker vindt dan zou ik binnen no time over de 100 kilo gaan.
Gelukkig ieder z'n eigen ding. Toen ik jong was at ik vrij weinig en alles met een halve pot appelmoes heeft mijn moeder nooit moeilijk over gedaan omdat zij vroeger ook zo was en haar moeder daar ook niet zo'n drama over maakte. Nu ik ouder ben eet ik wel meer en proef ik ook meer maar mezelf dingen aanleren lekker te vinden. Nee, daar zie ik het nut echt niet van in. Natuurlijk zit er veel verschil in bereidingswijze en combineren van verschillende dingen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 23:56

Het was een verjaardagscadeau :') andermans geld 'verspillen' heb ik minder moeite mee. Maar ik ga vaak graag voor het menu van de chef. Ik vind het jammer om altijd 'veilig' te kiezen. Ik heb blijkbaar erg veel geluk dat ik zelfs de dingen die ik niet lekker vind zonder kokhalzen gewoon op kan eten. En bij een goed restaurant vind ik bijna nooit iets oprecht vies. Hooguit een 'dat ga ik niet uit mezelf bestellen' ervaring. Kom maar op met nieuwe smaken <3

Veel lusten is natuurlijk niet hetzelfde als veel eten. Als je alleen maar patat en Pizza lust kom je ook wel bij die 100 kilo

_Nadia_

Re: ‘Eten wat de pot schaft’

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 00:28

Ik drink geen alcohol, geen koffie, alleen kruiden thee (en dat is vloeken in de kerk hier in Engeland) en geen koolzuurhoudende dranken. Eigenlijk drink ik alleen water, maar fruitsap wil ik ook nog wel drinken.
Mijn vrienden weten dit, en hebben daar echt geen problemen mee, dus sociale druk? Hier niet hoor.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 00:49

Ik drink geen wijn of koffie en daar is echt niks moeilijk aan. Als er niks anders is, neem ik water. Drink ik sowieso de hele dag door en is prima. Heeft ook niemand last van.
Koffie aanbieden ergens is beleefdheid, maar het is echt geen verplichting.

Het is hoe je bent opgevoed. Ik kom ook wel bij mensen die gewoon serveren wat ze hebben, dus a la eten wat de pot schaft, want ze denken dat iedereen alles wel eet. Zeker bij bbq's is dat wel zo.

Maar ik ben gewend om wel rekening te houden met je gasten en informeer echt wat mensen willen. Laatst ging een vriendin mee even boodschappen doen voor de bbq en kon ze zelf kiezen. Mn schoondochter vraag ik wat ze wil etc.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 06:24

Ik voel ook geen sociale druk om wijn te leren drinken. Maar vind het in een restaurant altijd zo leuk om het menu te nemen en dan gaat die sommelier steeds uitleggen welke wijn erbij past met hele mooie verhalen en dan vind ik he zo jammer dat ik geen wijn lust :+

_Nero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 08:58

Als kind was ik al een moeilijke eter, maar bij ons was de regel je bord gaat leeg. Heel vaak nog uren aan de tafel gezeten toen broer en zus al op bed lagen.

Vanaf mijn 10e kookte is zelf voor het hele gezin (wegens omstandigheden thuis)
Dus dat maakte het wel makkelijker.
Ik ben nog steeds wel een mogelijke eter maar eet wel meer dingen die ik vroeger niet at.

Als ik bij iemand thuis eet vraag ik altijd of ik zelf mag opscheppen en ja dan eet ik mijn bord leeg, mensen hebben de moeite gedaan om eten te koken dus zou het zelf niet kunnen om dit te laten staan.

Drinken zoals wijn, frisdrank met prik en bijna alle soorten thee (behalve citroen en gewone thee) dat neem ik niet omdat ik het echt niet lust, maar dat vind het ook anders om dan bijv een glaasje water te vragen.

Edit: Met traktaties als ik weet dat ik het niet lust (bijv gebak) dan bedank ik vriendelijk. Mocht ik het wel aannemen omdat ik denk dat ik het wel lust of wil proberen en er toch achter kom dat ik het niet lust gooi ik het nooit weg, als mijn vriendin er is dan geef ik het aan haar (die eet bijna alles) en anders eet ik het zelf op. Zou het niet kunnen om het weg te gooien.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 10:06

Kinderen leren altijd hun bord leeg te eten wordt afgeraden door CB en kinderartsen. Werkt obesitas en aversie tegen eten in de hand. Kinderen hebben juist nog een goed gevoel van hoeveel eten goed voor hen is.
Mijn kind laat ik altijd eten wat hij nodig heeft. De ene keer bijzonder weinig, de andere keer bijzonder veel :+

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 10:13

verootjoo schreef:
Kinderen leren altijd hun bord leeg te eten wordt afgeraden door CB en kinderartsen. Werkt obesitas en aversie tegen eten in de hand. Kinderen hebben juist nog een goed gevoel van hoeveel eten goed voor hen is.
Mijn kind laat ik altijd eten wat hij nodig heeft. De ene keer bijzonder weinig, de andere keer bijzonder veel :+

Maar kinderen zijn toch wel slim genoeg om op spruitjesdag bijzonder weinig te eten en om patatdag drie keer op te scheppen.
Zou dat dan geen obesitas in de hand werken? Plus een voorkeur voor ingezonde troep wat een gezonde levensstijl op latere leeftijd moeilijker maakt, want: "lust het niet".

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 10:26

Maar daar ben je dan zelf bij. Nu scheelt het dat wij bijna nooit aan patatdag doen, maar denk je werkelijk dat de meeste ouders niet ingrijpen als hun kind zich uithongert op groente en een slag in de rondte vreet met friet? Nee maar werkelijk?

Wat een ongelofelijke zeikdiscussie is dit geworden. Gelukkig voed ik mijn kind zelf op en niet jij. Dus ja wij doen aan lust ik niet en blief ik niet. Bel gauw de voedselpolitie!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 10:30

Je zou het wel denken, want het verbaasd mij in vele topics altijd hoe weinig men lust.

En graag dat jij je kind zelf opvoed, alleen al de gedachte dat ik dagelijks discussies heb over eten maakt mìj misselijk ;)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 10:40

Maak je er dan vooral niet druk om.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 10:47

Ik maak me nergens druk om. Wel geef ik mijn mening en heb ik zelfs een vraag gesteld. Als jij dat niet aan kunt en dat zeiken noemt maak jij je schijnbaar drukker dan ik.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 10:49

Ik noemde dat niet zeiken, maar ik vind het wel een zeikdiscussie. Met rare aannames en volledig offtopic en totaal niet redelijk.

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 11:24

Tigra_ schreef:
Zelf zie ik het niet echt als makkelijk als je alles lust en naar binnen werkt.
Ben blij dat ik niet alles lekker vindt dan zou ik binnen no time over de 100 kilo gaan.
Gelukkig ieder z'n eigen ding. Toen ik jong was at ik vrij weinig en alles met een halve pot appelmoes heeft mijn moeder nooit moeilijk over gedaan omdat zij vroeger ook zo was en haar moeder daar ook niet zo'n drama over maakte. Nu ik ouder ben eet ik wel meer en proef ik ook meer maar mezelf dingen aanleren lekker te vinden. Nee, daar zie ik het nut echt niet van in. Natuurlijk zit er veel verschil in bereidingswijze en combineren van verschillende dingen.

Grappig, ik at vroeger ook echt alles met een lading appelmoes, nu nooit meer eigenlijk.

Echt overal ging het erbij, ook nasi enzo haha.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 11:35

Ik drink wel koffie en thee maar soms heb ik er geen trek in, dat kan toch gewoon? Dan vraag ik ook om een glaasje water := Ben nog nooit raar aangekeken, zeker in de zomer heeft niet iedereen trek in een warme drank

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 11:47

Palmera schreef:
verootjoo schreef:

Maar kinderen zijn toch wel slim genoeg om op spruitjesdag bijzonder weinig te eten en om patatdag drie keer op te scheppen.
Zou dat dan geen obesitas in de hand werken? Plus een voorkeur voor ingezonde troep wat een gezonde levensstijl op latere leeftijd moeilijker maakt, want: "lust het niet".

Is maar net wat je in huis haalt en hoe je ermee omgaat. Patat eten we geen 3x P/w dus als ie dat bunkert als we het wel eten wordt ie echt niet moddervet.

Ongezonde troep en snoep kent ie nog amper want dat koop ik nl niet :+
Hij krijgt elke middag een ‘smulbordje’ :') een bordje met komkommers, tomaat, worteltjes, paprika etc.
Eet ie altijd lekker op. Dus als ie dan savonds geen groente hoeft mag dat gewoon. Ik lust ook niet alles.

Maar hij is gewoon een prima eter verder en als ie iets ‘niet lust’ of liever brood wilt, krijgt ie brood.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 11:57

Palmera schreef:

Mijn dochter houdt niet van vet.
Dus zij eet vaak patat uit de oven; en dan mag zij van mij best 3x pakken (niet dat ze dat doet hoor).
Zij is geen aardappel eter (en lust geen frikandellen, wel af en toe een kroket).
Maar uit de oven is het absoluut geen ongezonde troep.

Als je een slechte eter hebt; en die moet thuis tegen heug en meug maar "alles" eten..
Daardoor kunnen kinderen als ze eenmaal op zichzelf wonen zich overdadig te goed gaan doen aan dingen die juist ongezond zijn (en die ze wel lusten; maar nooit veel kregen).

Wij hebben bv altijd snoep in huis gehad.
Toen ze jonger waren werd hun potje 1x per week gevuld (met hun eigen lievelingssnoep) en was deze leeg... jammer je krijgt pas weer de volgende x.
Sinds enige jaren hebben we altijd een pot snoep/paaseitjes/kerststerren enz staan en iedereen neemt gewoon als men zin heeft.
Zo ook met chips, ijsjes enz; en weet je nu gaat de pot vaak geeneens leeg.
Tenzij ik een kind over de vloer krijg die thuis niks/amper wat mag.
Die valt de pot aan en eet hem het liefst in 1x leeg.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 13:00

Onze kinderen eten eigenlijk standaard weinig als we bijv patat of pannenkoeken eten. Die dingen hebben een magische aantrekkingskracht, maar vinden ze eigenlijk helemaal niet écht lekker. Als ik echter gekookte aardappelen, sperziebonen en gehaktballen op tafel zet, wordt er bijna altijd een 2e keer opgeschept. Ze lusten vrijwel alle gekookte groenten, zolang het maar herkenbaar is. Mn dochter houdt niet zo van stukjes groenten in eenpansgerechten, maar inmiddels is ze het uitpluizen wel zat dus eet ze het braaf op, behalve de paprika dan. Grappig genoeg eet ze bijna iedere dag rauwe paprika als tussendoortje, dius mij maakt het niet uit :+

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 15:32

Mij hebben ze vroeger altijd geprobeerd om alles te laten eten. Maar ik was een heel erg moeilijke eter, vooral wat betreft groenten. :')

Tegenwoordig lust ik vrijwel alles, behalve augurk. Eet wel veganistisch, dus traktaties op het werk bedank ik vaak voor. :)

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 15:55

Vroeger tot mijn 10de ongeveer zat ik rustig tot half 9 aan tafel omdat ik mijn bord nog niet leeg had. Dit was meestal omdat ik het niet lekker vond. Vreselijk dat ik het vond om tot zo laat aan tafel te moeten zitten.
Maar nu heb ik 1 voordeel en dat is: ik lust alles behalve asperges (heb ik laatst voor het eert gegeten). Ik at het wel op maar ik zou het niet gauw nog een keertje nemen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 17:58

Ik moest vroeger ook altijd alles opeten tot kokhalzen aan toe. Vreselijk. Zou echt niet willen dat iemand ooit tegen zijn zin iets moet eten bij mij thuis.

Ik zeg het zelf ook eerlijk maar beleefd als ik iets niet lust en eer het dan ook niet op. En ik ben niet zo makkelijk dus dat gebeurd vaak. Zeg ik er wel altijd bij als iemand mij te eten vraagt, dat zorgt altijd wel voor een nuance.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 18:08

Omdat ik vroeger nog net niet gedwangvoederd werd, eet ik nu alleen wat ik lust. Ik wil wel vaak nieuwe dingen proberen en ja, als ik het dan niet lekker vind, dan eet ik het niet verder op. Ik zal niet uitgebreid zeggen 'gadver' of 'ik vind dit vies', maar ik zeg netjes dat ik het niet lekker vind, maar bedank alsnog.

Ik lust meer dan ik denk, maar mijn aversie met eten is gewoon niet goed. :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 18:16

xRiiannex schreef:
Vroeger tot mijn 10de ongeveer zat ik rustig tot half 9 aan tafel omdat ik mijn bord nog niet leeg had. Dit was meestal omdat ik het niet lekker vond. Vreselijk dat ik het vond om tot zo laat aan tafel te moeten zitten.
Maar nu heb ik 1 voordeel en dat is: ik lust alles behalve asperges (heb ik laatst voor het eert gegeten). Ik at het wel op maar ik zou het niet gauw nog een keertje nemen.

Mijn kinderen hoeven niet te eten wat ze niet lusten en weet je...
Het verschilt echt per kind wat ze nu lusten/eten.
Mijn jongste is net als ik en eet ook mosselen, kreeft, oesters enz. en heeft veel dat ze lust.
Mijn zoon is gek op pasta's (+ bij behorende sauzen zoals pesto), eet graag gebakken aardappel soorten en is gek op vlees; hij eet geen vis.
Mijn middelste heeft het meeste moeite met eten, maar gaat nu wel steeds meer zelf proberen (en ook eten) maar eet amper/geen aardappels, een paar soorten vlees, beperkt groenten.
Zij is gek van veel fruit en koude gerechten (oa salade en afgekoelde tosti).

Het is ook erfelijk bepaald (denk ik) wat je lekker vindt en wat niet.
Ik lust bv absoluut geen pindakaas; mijn man moest het eten en walgt er nog meer van dan ik.
Dus ondanks dat hij het moest eten, is hij het niet lekker gaan vinden.
2 van mijn kinderen lusten ook geen pindakaas, 1 vindt het redelijk te doen.

Ik heb 1 kind die weleens chocopasta en jam op brood eet.
Dat terwijl ik gewoon pasta, hagelslag, diverse smaken jam, vlokken enz in huis heb.
De andere hebben liever wat hartigs op brood, net zoals mijn man.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 18:57

Ik ben ook opgegroeid met eten wat de pot schaft en ik vind dat een goede regel. Ik was een moeilijke eter, maar krijg nu wel alles prima weg daardoor.

Ik vind het echt onnodig om je maar aan ieders wensen aan te passen. Als je het niet lust, dan heb je pech en kook je volgende keer maar zelf.

Ik heb als kind dus inderdaad tot laat nog aan de tafel gezeten met mijn bordje eten omdat het op moest.
Zie veel mensen hier die zeggen dat dat niet goed is en de kids een optie geven dan niets te eten te geven. Maar dat werkt bij veel kinderen ook niet. Heel veel kinderen eten dan inderdaad niets en geloof mij dat ze dat ook een week volhouden. (O.a. ik kon dat echt) en dat is al helemaal niet goed.

Ben je ergens allergisch voor oid dan ben ik de moeilijkste zeker niet en zal ik daar rekening mee houden.

Ik eet zelf vegetarisch, maar als ik ergens anders eet, dan eet ik dus gewoon wat ze hebben klaargemaakt, inclusief het vlees. Ik pas me aan aan hen. Vind dat zelf heel normaal en beleefd. Andersom zou ik denk ik wel rekening houden met vegetarisch eten en ik merk dat ze dat ook meestal uit zichzelf al bij mij doen. Maar ik voel me dan vaak juist bezwaard dat ze iets speciaal voor mij moeten maken. Wel heel lief natuurlijk! Dus ik bedank daar altijd voor.

Traktaties die na twee happen worden weggegooid en daarbij wordt gezegd het is niet lekker/ik vind het niet lekker vind ik in eerste instantie niet netjes inderdaad. MAAR het ligt heel erg aan de context. Hoe je het zegt bijvoorbeeld en hoe je het weggooid. In het geval van een traktatie zou ik het stiekem weggooien en er verder niets over zeggen. Ik vind het niet nodig om tegen diegene nog even te laten weten dat je het niet lekker vindt.

Verder heb ik ook echt cliënten gehad die uit dank eten en drinken voor me neer zette. Ik hou bijv helemáál niet van koffie, maar kreeg een turkse koffie voorgeschoteld waar ze al de hele middag mee bezig was geweest. Tja dat drink ik dan maar op en dat was zeker heel erg vies, maar ik vind het heel onbeschoft en zielig voor de cliënt om dan nee te zeggen. En ik ben er daar ook achter gekomen dat turks fruit echt heel smerig is. Dat heeft een heftige smaak en vreemde structuur.maar ook dat eet ik dan op. En je kan best doen alsof je dat lekker vindt. Ja ik ga eigenlijk ook gekke bekken trekken, maar die kan je best in toom houden en een beetje vriendelijk lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 19:07

Mja snuffie, wanneer is iets beleeft, en wanneer ga je aan jezelf voorbij? Kijk, bijv in de Turkse cultuur is het echt onbeleefd om eten of drinken af te slaan, maar is dat zo erg in de Nederlandse cultuur? Ik ga niet voor iedereen wat aparts koken, maar ik weet van de vrienden wel wat ze wel en niet lusten. Daar kan ik toch rekening mee houden?

Andersom, waarom jezelf te kort doen door perse iets te moeten eten wat je niet lust? Want dat doe je dan voor de ander. Wat is er zo erg aan zeggen ik lust het niet? Ik blijf liever dicht bij mezelf door te erkennen dat ik iets niet lekker vind, dan mezelf voorbij gaan om maar beleefd te zijn. Maar ik heb dan ook geleerd om vooral voor mezelf te kiezen en mezelf op 1 te zetten, dus de ander krengen omdat ik zeg dat ik het niet lust, nja jammer dan voor hen. Niet uit egoïstisch oogpunt, maar vooral om trouw te blijven aan mezelf. :)