Tips om kind in auto niet te vergeten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 19:17

Waarschijnlijk hebben heel veel mensen wel eens gedacht: chips de paarden staan nog buiten, of als je net weg gaat, oh de hond heeft nog geen eten.
Ik ben ook wel eens mijn oppaskatten vergeten maar dacht er aan toen ik naar bed zou gaan en heb me toen weer aangekleed.
Die 2 uur dat die kat later moest eten dan normaal zal hem niet omgebracht hebben.
Het vergeten heeft dus geen consequentie en dus wis je die incidentie weer uit je brein.
Idem met ouders die wellicht hun kind 10 minuten in de tuin vergeten zijn, er gebeurd niets, dus je bent je niet eens bewust van deze vergissing. Je registreert het doorgaans pas bewust als het een near-miss is, of erger.

Ik denk dat ik mijzelf accuut frontaal tegen een boom zou parkeren als ik erachter kom dat ik mijn kind gekookt heb |(

Mijn gewoon te is om altijd in de binnenspiegel te kijken en die staat direct op de kinderstoel.
Ook heb ik de gewoonte om in de zomer de bestuurdersdeur open te laten tot ik alles (inclusief boodschappen) uit de auto heb (heb ooit dure Gamba‘s in de auto gekookt).
Ik denk ook oprecht niet dat ik ooit uit zou stappen zonder kind, maar anderzijds was ik laatst druk met een kind dat moest plassen en toen mijn man uren later thuis kwam stond mijn autodeur nog open en de sleutel in de voordeur. Echt totale brain-fail.
Het toont me dat ik fouten maak, ook al sta ik bekend als zeer georganiseerd.

czarina

Re: Tips om kind in auto niet te vergeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 19:27

Die deur open laten is met alles wel handig. Hier was kind een x samen met hond bijna gekookt omdat alle deuren van de auto op slot sprongen bij het tankstation met de sleutels nog in het contact. Wow, sta je dan he..hartje zomer 30 graden. Raampjes dicht ivm airco. Sindsdien laat ik altijd 1deur open staan.gelukkig kon ik daar met de telefoon van jet station de anwb bellen die kwamen. Maar stel als ik ergens anders had gestaan, dan was het toch een hele uitdaging geworden

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 19:42

Als ik uit de auto ga, dan gaan de sleutels altijd mee :j

Hebben wel een auto die niet vanzelf op slot gaat, maar toch... straks ineens een keer een andere auto om welke reden dan ook, en dan zit je :P

Ik denk echt dat iedere ouder wel eens domme fouten maakt inderdaad. Dingen waar je zelf nog oh zo streng in bent, die je oh zo bizar onbegrijpelijk dom vindt van een ander....en toch betrap je jezelf er op dat je het hebt gedaan en dat je god-zij-dank goed weggekomen bent want het had héél anders af kunnen lopen :oo

Ik denk dat iedere ouder na enkele jaren ouderschap wel minstens 1 zo'n ervaring heeft en zo niet dan heb je het vast verdrongen ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 19:45

Czarina, Dat is inderdaad ook de reden dat ik er mee begonnen ben :j
Om die ene domme kans te voorkomen dat ik om wat voor idiote zeldzame reden dan ook de deur niet open krijg.
Het is me 1x gebeurd dat ik de maxicosi eruit wilde halen en de deurhendel letterlijk van binnen afbrak (BMW notabene) :')
Ook wel eens gehad dat ik mijn deur niet van slot kreeg omdat ik onder een krachtstroomdraad stond.
Echt je krijgt het haast niet bedacht wat er voor idiote dingen ineens samen kunnen komen.

Ik heb ook echt een auto in de fik plan on mijn hoofd zodat dit goed geprogrammerd staat. Zelf ooit 1x in een brandende auto gezeten en ik gruwel eigenlijk ook van de noodzaak van het kinderslot.
Automatische vergrendeling heb ik uit laten zetten. Een familielid heeft ooit 4 bewusteloze mensen voor haar ogen zien verbranden omdat de deur van buiten niet open kon en er te weinig tijd was om een zwaar voorwerp te vinden.
Brrr.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 25-07-18 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 19:49

Precies, normaal ook altijd sleutels mee, vooral omdat de tankdop met de sleutel open moet. En had helemaal niks met haast te maken. Gewoon puur ineens een technische storing in het slot.
Roepen dat het je niet overkomt is altijd gewaagd, want je hoeft maar net dat ene moment te hebben en in vele gevallen kom je met de schrik er vanaf, maar je zal maar net die ene zijn waarbij het wel net mis gaat in die 5 a 10 minuten.
Een ongeluk zit in zo'n enorm klein hoekje en hoe oplettend en gefocust je ook bent, het kan altijd ineens voor je neus staan als je even opzij kijkt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 21:12

Gelukkig reed mijn moeder meestal in onze Citroën 2CV (die dit jaar 37 is geworden *\o/* ) , daar gaan de deuren niet van op slot tenzij je heel actief bewust het sleuteltje dertig keer half omdraait tot hij een keer in het slot springt. Voordeur op slot gaat niet van binnenuit voor zover ik weet. Super handig met kinderen :j

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 21:25

pmarena schreef:
Die situaties zijn totaal anders, dat is nu juist de hele clou :)

Die situaties zijn gewoon dingen waar je rekening mee houdt met gewoon gezond verstand.
Je vergeet je kind geen eten te geven, je vergeet niet dat je poedermelk in huis moet hebben als je flesvoeding geeft. Je vergeet niet dat je je kind beter niet in de auto kan laten zitten als het zonnetje schijnt. Je vergeet niet dat je je kind in de auto moet installeren en naar de opvang moet brengen, omdat je zelf moet werken.

Dat zijn allemaal bewuste handelingen. Waar je je van bewust bent dat je ze moet doen. En dan doe je ze en dan zijn ze klaar.

Dan ga jij anders met je paarden om dan ik ;)
Want als ik gezorgd heb voor vers water en ze uit de zon gehaald heb, is het bij mij niet klaar.
Ik blijf de hele dag extra alert op eventuele veranderingen, omstandigheden, ander gedrag, koliek, waterbak omgegooid whatever.
En als je met dertig graden met je kind in de auto stapt, zou je dat ook moeten doen: extra alert zijn. Je niet laten leiden door je routine.
Maar ik hoor hier mensen die behoorlijk op de automatische piloot functioneren, en dat is een risico. Een onnodig en onacceptabel risico.

Magrathea maar dat is nou toch juist waar het om gaat? Je geeft gedachtenloos je katten eten en ja dan kan je iets gaan vergeten. Hoe kan je gedachtenloos je kind meenemen in de auto, überhaupt, en zeker met dertig graden. Dáár zit het probleem. Gewoon je zelf dwingen bij de les te blijven. En als je dat niet kunt opbrengen door oververmoeidheid of wat dan ook, dan niet gaan.

Fouten maakt iedereen. Zolang er geen leven vanaf hangt is dat ook geen ramp. Maar sommige situaties laten het niet toe om je gedachten te laten afdwalen.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 21:40

Pmarena dat ik een andere visie erop heb wil niet zeggen dat ik niet kan lezen of dingen niet begrijp.

Uiteraard vergeten we allemaal wel eens iets.
Maar dingen die levensgevaarlijk zijn zijn niet van die dingen die je moet vergeten.

Vergeet jij het gas wel eens dicht te draaien als je op een ander tijdstip staat te koken.
Vergeet jij de stroom eraf te halen als je met elektriciteit bezig bent.
Vergeet jij om je heen te kijken met oversteken als je ineens op een totaal onbekende plek moet oversteken.
Vergeet jij als je voor het eerst gaat duiken de zuurstof open te zetten (of elke keer erna)
Enz enz.
Als het antwoord op 1 van die dingen ja is dan is het imo noodzakelijk dat je dat bij de bron aanpakt (Als dat nog kan).
Waarom laat je t gas open staan... zo lang die reden niet verbeterd is wellicht even niet koken om het te voorkomen enz ipv raam open zetten voor t geval je t gas vergeet uit te zetten of de lucifers weghalen voor tgeval dat idem met een postit plakken dat je m uit moet draaien.

Daarbij snap ik niet hoe je als he uit de auto stapt niet checkt of ie dicht zit en je bijv alle ramen dicht hebt gedaan waarbij je kind wel zou moeten zien.

Het voorbeeld waarbij je door een kapotte deurvergrendeling of sleutel ineens per ongeluk je kind opsluit in de auto kan ik me nog wel voorstellen verschil is dat je daarbij meteen actie onderneemt door politie te bellen. Ruit in slaat enz enz.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 21:44

Ik las toevallig in een duikers topic dat vergeten je eigen zuurstof open te draaien omdat je bezig bent met anderen regelmatig gebeurd :=

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 21:46

Verantwoordelijkheidsgevoel, dat is toch de issue!

En als je wegrijdt met chips paarden staan nog buiten, katten vergeten eten te geven, dan ga je bij de eerste afslag terug! En rijdt je niet door....dan kom je te laat ja, nou en? Dat doe je dan dus ook nooit meer...l

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 21:49

Te laat komen heeft me werkelijk nog nooit gestoord.
Ik kom rustig te laat op mijn werk als iets anders belangrijker is, daar kan ik me echt niet druk over maken.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 21:59

Sizzle schreef:
Te laat komen heeft me werkelijk nog nooit gestoord.
Ik kom rustig te laat op mijn werk als iets anders belangrijker is, daar kan ik me echt niet druk over maken.

Dat is imo een super gedachtegang :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 22:00

Ik heb een keer een sms gestuurd met: ik ben iets later, sorry, moet eerst een opvoedkundig probleem oplossen :P

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 22:01

Mondy schreef:
Pmarena dat ik een andere visie erop heb wil niet zeggen dat ik niet kan lezen of dingen niet begrijp.

Uiteraard vergeten we allemaal wel eens iets.
Maar dingen die levensgevaarlijk zijn zijn niet van die dingen die je moet vergeten.

Vergeet jij het gas wel eens dicht te draaien als je op een ander tijdstip staat te koken.
Vergeet jij de stroom eraf te halen als je met elektriciteit bezig bent.
Vergeet jij om je heen te kijken met oversteken als je ineens op een totaal onbekende plek moet oversteken.
Vergeet jij als je voor het eerst gaat duiken de zuurstof open te zetten (of elke keer erna)
Enz enz.
Als het antwoord op 1 van die dingen ja is dan is het imo noodzakelijk dat je dat bij de bron aanpakt (Als dat nog kan).
Waarom laat je t gas open staan... zo lang die reden niet verbeterd is wellicht even niet koken om het te voorkomen enz ipv raam open zetten voor t geval je t gas vergeet uit te zetten of de lucifers weghalen voor tgeval dat idem met een postit plakken dat je m uit moet draaien.

Daarbij snap ik niet hoe je als he uit de auto stapt niet checkt of ie dicht zit en je bijv alle ramen dicht hebt gedaan waarbij je kind wel zou moeten zien.

Het voorbeeld waarbij je door een kapotte deurvergrendeling of sleutel ineens per ongeluk je kind opsluit in de auto kan ik me nog wel voorstellen verschil is dat je daarbij meteen actie onderneemt door politie te bellen. Ruit in slaat enz enz.

Dit dus inderdaad ;)

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 22:42

Ik kan me als moeder van twee ook absoluut niet voorstellen dat je je kinderen ooit vergeet. En ja ik snap alle riedeltjes over uitschakelen van brein etc etc.
En toch ben ik echt heel verbaasd over reacties hier in het topic. Meer verbaasd dat mensen dus bepaalde dingen uit willen sluiten maar daarvoor wel bepaalde stappen niet geheel logisch neerzetten.
Lees echt verbazingwekkend hier het topic door en ja, snap nu wel waardoor het dus overkomt...
De maatschappij en de mensen hoe die daarmee omgaan..

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-18 22:48

En nu alle tips verzameld. De één is praktischer dan de ander. Wat ik zelf de beste tips vond:

-Tas/sleutels/telefoon op achterbank
-Afspraak met opvang om te bellen als je je kind(eren) niet hebt afgezet
-Even met partner appen dat je je kind hebt weggebracht
-Speen aan sleutelbos hangen als reminder
-Speen/schoentje aan spiegel in auto hangen als reminder
-Kind op passagiersstoel

Alle tips verzameld
-Afspraak maken met kinderdagverblijf/bso/gastouders/opa & oma dat ze bellen als je je kind niet hebt gebracht.
-Gebruik van apps als Kars4Kids Safety App/Precious Cargo
-Alarm op je telefoon instellen die automatisch afgaat als je vijf minuten aan het werk bent
-Schoen, handtas of sleutels op de achterbank leggen, zodat je je spullen altijd van dezelfde plek als je kind moet halen
-Lichtgewicht kabel om arm kind, kind in autostoel en kabel om je eigen arm/sleutelbos
-Kind op passagiersstoel (wel airbag uitzetten)
-Auto met ‘Keyless go’ gaat zelf op slot wanneer je wegloopt met de sleutel. Maakt daarbij geluid. Deze sleutel bij je baby leggen, dan gaat de auto ook niet op slot.
-Kinderstoel met alarm gebruiken (niet in Nederland verkrijgbaar, wel in de VS?)
-Binnenspiegel op kind richten
-Stick on plakkers met eventueel naam kind/foto op portier plakken, zodat je aan je kind wordt herinnerd
-Knipperlichtje op kinderstoeltje maken, zodat je stoeltje ook ’s avonds na lange rit na logeerpartij of feestje ziet zitten. Buiten bereik van kind, maar in zicht als je uitstapt.
-Kind op fiets wegbrengen in plaats van met auto
-Teddybeer op passagiersstoel zetten als geheugensteun
-Oud speentje aan achteruitkijkspiegel hangen als geheugensteun
-Speen/schoentje baby aan deurklink hangen als geheugensteun
-Spuugdoekje door ring sleutelbos duwen als geheugensteun
-Sticker met naam van je kind in het rood in je auto plakken en ook nog aan je autosleutel
-Tut aan sleutelbos hangen als reminder. Is groot en herinnert je aan je kind.
-Ervoor zorgen dat je niet druk bent, zodat je prioriteit bij je kind ligt.
-Wees extra alert als je routine afwijkt van je dag, bijvoorbeeld als je op een andere dag moet gaan werken of iemand anders je kind van de opvang haalt.

Tot slot, goed leesvoer
http://www.blikopdewereld.nl/rechtspraa ... geten-baby
https://www.washingtonpost.com/lifestyl ... 6a62671ee3

Laat ik tot slot concluderen dat iedereen het ONACCEPTABEL vindt om je kind te vergeten. Helaas zijn er wel menselijke factoren waardoor dit kan gebeuren. Laten we er daarom met z'n allen voor zorgen dat dit nooit gebeurt en hopelijk mag dit topic eraan bijdragen. Zeker met alle tips op een rijtje, er zitten echt goede tips bij! Ik kan me verder heel goed voorstellen dat een aantal mensen het zich niet kan voorstellen dat dit jou dit niet kan gebeuren. Daarom is het artikel in de Washington Post goed leesvoer, die mensen dachten dat dit hen ook niet kon gebeuren. Verder ga ik niet in discussie of je nu wel of geen goede ouder bent als je je oprecht zorgen maakt als dit kan gebeuren. Overigens ben ik zeker niet constant mee bezig, hooguit schiet het af en toe door mijn hoofd. En toen ik op internet ging zoeken kwam ik geen tips tegen, daarom heb ik dit topic geopend. Want iedere ouder is weleens bang dat zijn kind iets overkomt. Iedereen, bedankt voor alle input!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 23:14

Er sterven trouwens alleen al in de US ruim 200.000 mensen door menselijke ‚foutjes‘ in de zorgsector.

Ik zie het grootste probleem in de maatschappelijke druk dat we flawless moeten zijn. Dat kan niet en daardoor wordt de druk nog hoger.
Als men erkent dat we potentieel fouten kunnen maken dan kunnen we met z‘n allen ook helpen om elkaar vaker alert te maken op potentiele gevaarlijke situaties.
Dat kan dus ook het verplicht vakantie opnemen zijn als je tekenen van stress vertoond.

We zijn zo gewend aan dat irritante piepje bij het vergeten van je licht of je gordel.
Dat piepje bestaat omdat zoveel mensen het anders vergeten.
We vinden het normaal dat auto‘s zichzelf sluiten als je ver genoeg weg bent. Dat bestaat omdat zoveel mensen het vergeten.
Daarom snap ik de weerstand niet tegen een ander irritant piepje als er nog iets in je auto zit (kind, hond, you name it).

Zelfs al zou het jou nooit gebeuren, het is fijn als het bij iemand anders het leven redt. Wellicht het kind van je buurvrouw die in een scheiding zit, haar moeder vorige week verloren is en een huilbaby heeft die voor een slaapgebrek zorgt.

Ik moest gisteren weer eens denken aan het kind dat gestorven is omdat een paard struikelde en dwars door de omheining viel waar precies op die plek een kind stond.
Wat daar allemaal aan verwensingen tegen de ouders kwamen was bizar, wie bedenkt nou zoiets. Maar toch....staat mijn kind nooit dicht langs een bakrand om precies dat ene freak accident.

Waarschijnlijk doe ik daarentegen heel veel andere dingen die anderen juist weer onverantwoord vinden.

Dood door schuld of door een vergissing is gewoon niet acceptabel en mag niet goedgepraat worden. De redenen mogen ook geen excuus zijn.
Maar als iedereen zich bewust is dat we niet foutloos zijn dan kunnen we elkaar ook gewoon vaker erop aanspreken en risicofactoren minimaliseren.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 09:25

Volgens mij is er geen weerstand tegen piepjes of andere reminders, maar tegen de achterliggende gedachtengang.

Je zegt dat het onacceptabel is, maar tegelijkertijd hou je de mogelijkheid open dat het je overkomt. ("je" in algemene zin, niet persé doelend op jou)
Dat botst met elkaar.
Als je het onacceptabel vindt zórg je ervoor dat het niet gebeurd. Mij best als je daar allerlei hulpmiddelen voor gebruikt. Ik vind dat alleen symptoombestrijding en je maakt jezelf afhankelijk van apparatuur/ trucjes. Wat dan als je een keer vergeten bent om je tas op de achterbank te zetten, of de tut door de sleutelbos te halen?

Met betrekking tot de tip om een kabeltje te bevestigen tussen je pols en het kind(erstoeltje) vraag ik me af wat er dan gebeurt in geval van een aanrijding?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 09:32

Ik vind een autoongeluk veroorzaken ook onacceptabel, maar ja ook daar hou ik altijd in mijn hoofd dat het ooit zou kunnen gebeuren omdat ik heus niet perfect ben. Juist die gedachte maakt mij een zeer voorzichtige bestuurder.
Daarom snap ik jou gedachtegang niet.
Voor mij is bewustwording de eerste stap van preventie. Zelfs al acht ik de kans eigenlijk afwezig dat hij mij persoonlijk zou gebeuren.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 09:35

Ondanks dat heel veel mensen hebben gedacht en nog steeds denken dat het hen nooit zal overkomen heeft het verleden helaas al laten zien dat het iedereen kan overkomen. Het is bij allerlei soorten mensen gebeurd en in allerlei verschillende omstandigheden. Dat praat het niet goed, het blijft even verschrikkelijk. Ik denk juist dat erkennen dat het iedereen kan overkomen (zoals ook blijkt uit de gepubliceerde stukken in het topic) en dus zelf maatregelen treffen de kans verkleind dat het jou overkomt.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-18 09:38

Nikass, natuurlijk heb ik al die hulpmiddelen niet nodig om te zorgen dat dit mij nooit overkomt. Iedereen kan uit al die hulpmiddelen kiezen wat hem/haar helpt om je kind nooit te vergeten. Ik vind het gewoon nuttig om alle tips uit dit topic even op een rij te zetten. Die tips zijn ook niet voor perfecte mensen zoals jij.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 09:43

Sizzle schreef:
Ik vind een autoongeluk veroorzaken ook onacceptabel, maar ja ook daar hou ik altijd in mijn hoofd dat het ooit zou kunnen gebeuren omdat ik heus niet perfect ben. Juist die gedachte maakt mij een zeer voorzichtige bestuurder.
Daarom snap ik jou gedachtegang niet.
Voor mij is bewustwording de eerste stap van preventie. Zelfs al acht ik de kans eigenlijk afwezig dat hij mij persoonlijk zou gebeuren.

Extra alert zijn, niet aan symptoombestrijding doen en je niet laten leiden door allerlei "moeten" en (groeps-)druk, lijkt me een aardige vorm van bewustZIJN.

Mazida als je al mijn berichten had gelezen zou je weten dat ik het prima vind dat je dit topic opent en tips op een rijtje zet.
Jammer alleen dat je er niet tegen kunt dat iemand anders denkt dan jij en er dan altijd weer een sneer moet komen die nergens op slaat. Je maakt jezelf alleen maar belachelijk met zo'n opmerking.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 09:46

ik ben er wel allerter op met het warme weer inderdaad.dus daar zit wel mijn extra zorgen. dus op het moment als het risico kleiner is, zal ik minder opletten (onbewust) en als het risico groter is meer opletten.
als ik met dit weer met de kids in de auto zit denk ik er elke rit wel even aan.

wat betreft het als "optie" zien. dat ben ik echt niet met je eens Nikass. wat ook gezegd wordt. een auto ongeluk is ook onnaceptabel. maar het gebeurd toch (dronken achter het stuur stappen is een keuze, maar iets over het hoofd zien kan gebeuren). en dan kun je wel zeggen, dan moet je dat niet doen, je moet alles zien. je moet allert zijn.. tsja.

iedereen vind een kind in de auto laten onacceptabel, maar toch gebeurd het (op de diebielen na die het met opzet doen natuurlijk).

als alles wat onnaceptabel is ook niet zou gebeuren zouden er geen ongelukken meer zijn. alleen maar goeie en slechte mensen. (oorlog, aanslagen, achterdocht etc). maar nooit meer een foutje. wat een heerlijkheid. maar dat is niet zo. er gebeuren ongelukken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 10:33

Nikass schreef:
Volgens mij is er geen weerstand tegen piepjes of andere reminders, maar tegen de achterliggende gedachtengang.

Je zegt dat het onacceptabel is, maar tegelijkertijd hou je de mogelijkheid open dat het je overkomt. ("je" in algemene zin, niet persé doelend op jou)
Dat botst met elkaar.
Als je het onacceptabel vindt zórg je ervoor dat het niet gebeurd. Mij best als je daar allerlei hulpmiddelen voor gebruikt. Ik vind dat alleen symptoombestrijding en je maakt jezelf afhankelijk van apparatuur/ trucjes. Wat dan als je een keer vergeten bent om je tas op de achterbank te zetten, of de tut door de sleutelbos te halen?

Met betrekking tot de tip om een kabeltje te bevestigen tussen je pols en het kind(erstoeltje) vraag ik me af wat er dan gebeurt in geval van een aanrijding?

Dat botst helemaal niet met elkaar.

Mijn zwager heeft eens een peuter aangereden die daarna overleden is. Dat mag absoluut niet gebeuren, is absoluut onacceptabel, maar de mogelijkheid bestaat gewoon dat het je overkomt. En wat voor een veroordelingen je dan allemaal krijgt: ‘vast gezopen’, ‘reed vast weer veel te hard’, ‘zat vast met z’n telefoon te spelen’, ‘vast te druk in zijn hoofd’. In dit geval was het niet zijn schuld, hij reed niet te hard en zat gewoon op te letten maar heeft het totaal niet zien aankomen. Iedereen kan het overkomen en het is verschrikkelijk dat het je overkomt.

Ik vind ontkennen dat het je zou kunnen overkomen nog veel gevaarlijker. Mensen die denken dat ze niks kan overkomen rijden over het algemeen slechter auto dan mensen die de mogelijkheden openhouden dat ze een ongeluk kunnen veroorzaken.
En zo is het ook met andere ‘ongelukken’.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 26-07-18 10:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 10:36

Om even mee te gaan in de gedachtengang: ja, sommige risico's vinden we acceptabel. Waarom? Omdat je anders beter meteen jezelf van kant kan maken. Want waar ik eigenlijk wilde typen: omdat je je dan moet opsluiten in je huis zodat je geen ongeluk krijgt, bedacht ik me dat de meeste ongelukken binnenshuis gebeuren :oo
Dus alles wat jij omschrijft als symptoombestrijding is in feite gewoon het beperken van risico's. En dat doe je dus niet door 24/7 alert te zijn (waar haal je vandaan dat dat uberhaupt fysiek mogelijk is?)