Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 23:13

Ik heb een vriendin die heel vaak haar vriend meeneemt als we uit eten gaan. Haar vriend heeft gewoon een goede baan, maar betaalt nooit mee aan het eten omdat hij de huur betaalt. Mijn vriendin wil dan altijd de rekening door twee splitten en meestal doe ik dat wel, maar laatst vroeg ik me echt af waarom ik steeds voor haar vriend moet betalen >;) Dus de bon kwam weer, hij had lekker aan het dure speciaal bier gezeten en zei zegt “ nou, ieder de helft hè”. Dus ik zeg dat ik een derde wilde betalen, vraagt ze dus waarom. Ik zeg “nou jullie zijn met zn tweeen en ik alleen, dus ik betaal een derde”. Vond ze raar...

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 23:17

genja schreef:
Voor het eerst bij een jongen thuis komen en hij gaat koken. En dan met de verpakking uit de diepvries aankomen hoeveel rösti rondjes wil je en hoeveel doperwten zal ik voor je warm maken? Eten verspillen vind ik zonde maar dit vond ik toch wat gierig was ook meteen de laatste keer Haha

Oh dat vind ik niet gierig, zou ik zelf ook vragen. Eet zelf nou eenmaal weinig en wil niet dat die andere persoon te kort komt.
Heb zelf regelmatig ergens gezeten dat er gewoon het voor hun gebruikelijke ook op mijn bord gegooid werd, wat voor mij dus altijd te veel is, niet op eten vind ik dan weer onbeleefd dus nam de buikpijn maar voor lief, maar als ze zouden vragen hoe veel ik wil zou ik dat zeker wel waarderen :j

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 23:25

Wat een dingen komen er voorbij. Sommige vindt ik ook niet echt gierig eigenlijk.

Ooit in een kapsalon gewerkt waar ze best gierig waren. De puntpapiertjes(voor de permanent) die moesten hergebruikt worden. Dat betekent na het uitspoelen. Papiertjes uitvouwen en laten opdrogen. Je kan er 1000 kopen voor 90 cent en dan ga je lopen prutsen met die dingen. Ook de wegwerphandschoenen werden hergebruikt. Werkt ook niet prettig op die manier.

Ook weleens in de supermarkt gezien dat iemand bananen had gekocht en er achter kwam dat ze niet in de reclame waren en ze dus haar geld terug wilde.

jahoorisgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 23:42

Tigra_ schreef:
Ook weleens in de supermarkt gezien dat iemand bananen had gekocht en er achter kwam dat ze niet in de reclame waren en ze dus haar geld terug wilde.

Om deze reden worden er dagelijks producten terug gebracht bij ons :)

Er kwam ook een tijdje elke avond een mevrouw bij ons in de winkel die met haar sleutel gaten in de sinaasappels prikte, zodat ze vervolgens een gratis netje mee kon nemen :')

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 23:43

RedPassion schreef:
Wat een verhalen!

Hier is de hele schoonfamilie vreselijk gierig. Een paar jaar geleden ging schoonzus naast schoonouders wonen en kwam haar huis dus te koop. Dat moesten wij maar kopen. Het is een mooi huis op een fijne plek, dus dat wilden we best maar ons andere huis moest dan eerst verkocht worden. Dat lukte niet op tijd, maar schoonzus had het geld nodig voor de verbouwing. Schoonvader zou ons dan het geld voor de tweede hypotheek lenen. Prima, zo gezegd zo gedaan. Hij heeft uiteindelijk meer rente gerekend dan de bank, terwijl iedereen dus baat had bij deze constructie en meneer werkelijk barst van het geld. :+

En schoonzus had laatst gaas over van een kippenren. Of wij dat wilden hebben want anders zette ze het gratis op MP. Nadat we het hadden meegenomen appte ze of we er 10 euro voor wilden overmaken. :')

De reden dat dit gedaan is kan ook zijn dat het een hele gunstige constructie is. Ik ben belastingadviseur en adviseer dat vaak. Omdat de rente bij de ouders onbelast is en bij de kinderen aftrekbaar betaalt de belastingdienst een flink bedrag mee, vandaar. Maar vaak wordt het dan weer via een schenking terugbetaalt, dat zal bij jullie dan wel niet het geval zijn.

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 00:19

Magrathea schreef:
Van minder afrekenen als je goedkoper eet snap ik overigens op zich wel, mits je dit van tevoren overlegt.

FirebirdM schreef:
Waarom van tevoren aangeven? Je weet op dat moment toch niet hoe het gaat lopen, en het lijkt me niet dat iemand anders dan denkt "o we gaan de rekening delen, dus nu kan ik lekker iets heel duurs eten omdat de rest dat wel voor me buffert"... Of dat hoop ik toch -O-

Oprechte vraag hoor, ik ben ook iemand die geen alcohol drinkt en geen dure gerechten bestelt, maar als ik van tevoren al zou moeten beginnen over geld komt dat volgens mij nóg krenteriger over.

Luxorvalkje schreef:
Ik snap dit heel goed. Lang was ik de enige die studeerde. Moest alles alleen ophoesten en het was altijd krap. Daarnaast drink ik nooit alcohol.
Je mag het gierig vinden, Maar ik was er op een gegeven moment klaar mee.

Ja, het lijkt mij ook niet meer dan logisch, maar het gaat me om het woordje 'mits': het is dus ok als het van tevoren besproken wordt, maar als het pas ter sprake komt als de rekening wordt gepresenteerd niet meer?

Dat heb ik niet eerder gehoord (maar het is dus altijd gedoe en ik ben wel altijd degene die 'gierig' doet, ook beetje klaar mee) dus ik ben wel benieuwd waarom dat anders is. Kan ik misschien nog wat van opsteken :+

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 00:29

Mijn nichtje kwam bij mij en mijn gezin in huis wonen. Ze moest haar stage hier in de buurt afronden en kreeg vervolgens een goede (zeer goed betaalde) baan aangeboden bij dit stagebedrijf. Ze heeft precies een jaar bij ons gewoond. Ik heb altijd alles betaald, dacht, zij moet nog sparen voor haar huisje boompje beestje. Dus we gingen iedere week wel n keer lunchen op mijn kosten, ze reed in onze auto als er iets met die van haar was (of als ze was vergeten te tanken) en ze woonde natuurlijk in ons huis (boodschappen, gas/water/licht) in de tijd dat ze bij ons woonde is ze afgestudeerd en jarig geweest, hebben we feestdagen gehad en kwam haar familie bij ons thuis om haar te bezoeken. Ik ben op deze dagen niet zuinig geweest; niet met cadeautjes maar ook niet bijv met de maaltijd als haar fam hier was. Uiteraard nam ze als ik het nadrukkelijk vroeg iets mee uit de supermarkt (fles drinken, een keer brood en beleg bijv.) maar ze heeft nooit iets hoeven betalen. Sterker nog, als ik bijv ook om een fles shampoo vroeg dan maakte ik geld naar haar over. Zij woonde bij ons tijdens het eerste jaar van mijn zoontje, en af en toe vroeg ik haar om op te passen. Daar had ze duidelijk plezier in, maar toch bracht ik hem (om haar te ontzien) regelmatig naar een betaalde oppas, terwijl zij thuis op mijn bank zat te nixen! Iets in mn huishouden doen? Ho maar!

Nadat ik met mijn gezin op vakantie was geweest was ze ineens weg. Toen ze daar een aantal maanden later toch maar eens over kwam praten (met haar vriendje) kwam het hoge woord eruit. Ik was al die tijd ondankbaar geweest. Als ik nou gewoon af en toe dankjewel tegen haar had gezegd....

Ik heb haar (niet zo) vriendelijk verzocht zichzelf uit mijn huis te verwijderen en noooooit weer terug te komen!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 00:31

FirebirdM schreef:
Magrathea schreef:
Van minder afrekenen als je goedkoper eet snap ik overigens op zich wel, mits je dit van tevoren overlegt. Sommige mensen hebben een kleine portemonnee en als je dan toch graag mee wilt kun je maar beter goedkoop uit zijn ipv helemaal niet mee te kunnen. Maar nogmaals als iemand dat van tevoren aangeeft vind ik dat prima :)

Waarom van tevoren aangeven? Je weet op dat moment toch niet hoe het gaat lopen, en het lijkt me niet dat iemand anders dan denkt "o we gaan de rekening delen, dus nu kan ik lekker iets heel duurs eten omdat de rest dat wel voor me buffert"... Of dat hoop ik toch -O-

Oprechte vraag hoor, ik ben ook iemand die geen alcohol drinkt en geen dure gerechten bestelt, maar als ik van tevoren al zou moeten beginnen over geld komt dat volgens mij nóg krenteriger over. Vind het lastig hoe je dat aanpakt, zat laatst ergens waar ik in totaal voor €25 at en dronk terwijl andere mensen alleen al een hoofdgerecht van €50 kozen en er ook iets van 6 flessen wijn op tafel kwamen. Ik kijk echt niet op €10 te veel betalen maar zoiets delen gaat me te ver (en dat werd ook als heel lastig/gierig gezien, heeft 20 minuten gekost om uit te vogelen hoe de rekening betaald zou worden).

Beetje laat, maar ik wilde toch even verduidelijken :) Wij zijn bijv een tijdje terug met een paar vrienden uit eten geweest. Was een idee van oa mij. Een van de groep zegt "ik kan wel mee op zich, maar ik heb weinig geld, dus is het OK als ik een goedkoop gerecht neem en dan mijn deel betaal?"
Aangezien het meestal standaard is dat je de rekening split in gelijke delen. (Onder mijn vrienden toch)
En ik vind het sowieso prettig om van tevoren even af te spreken hoe betalen gaat gaan: zijn er mensen die krap zitten dus, of vind iedereen het OK om de rekening te splitten, gaat iedereen apart betalen of schiet iemand voor etc. Het is zo'n domper op de avond als er ineens iemand z'n portemonnee is vergeten ofzo.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 00:35

Dat splitsen van de rekening herken ik heel goed.

Ik ben jaren de BOB geweest. Maakte me ook verder niet uit, ik heb op cola net zo veel plezier als op bier.
En ik was ook nog zo gek dat ik gewoon meelapte in de pot. Maar toen was er 1 "vriend" die het belachelijk vond dat ik wel 1 glaasje Southern Comfort uit de pot betaald had terwijl er afgesproken was dat sterke drank uit eigen zak ging. (terwijl het bier er rijkelijk door ging en ik na 1,5 liter cola wel zat gehad had)

Prima joh, Ik heb gewoon die 8 euro betaald en hem een week later een rekening gepresenteerd van 20 avonden waarop ik de benzine betaald had en hij met zijn luie reet bij ons in de auto had gezeten. Daar had ik ook nog een mooie specificatie van de kilometers bij gedaan à 30 cent per kilometer en een rekening van de autowasstraat omdat hij uit het raam gekotst had.

Dit hem publiekelijk op een vol terras overhandigd en de hele specificatie voorgelezen.

Nadien is hij nooit meer mee geweest en had ik 6 gezellige mensen in de auto die altijd netjes meelapten in de benzinekosten en omdat ik BOB was mocht ik niks in de pot stoppen. Dat ene drankje wat ik standaard altijd wel dronk werd door hun betaald en de auto is nooit meer ondergekotst.

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 00:41

Trakteer graag en kijk echt niet op kleine bedragen. Echter twee jaar terug met een groep studiegenoten (stuk of 10 mensen) tapas wezen eten en iedereen ook aardig gedronken. Nadat ik het had voorgeschoten hebben er twee nooit terugbetaald was 50+ euro, zelfs na een vriendelijke reminder... gênant eigenlijk dat je dat doet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 00:46

Ik kan trouwens rustig een halve dag tot een dag met één theezakje doen (en dan zo'n éénkops theezakje).
Dat is niet gierig bedoeld maar ik vind sterke thee niet lekker en dan is het toch zonde om hem weg te gooien? :D

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 00:47

Als kleuter bakte mijn moeder aan het einde van de week de restanten gekookte aardappelen op en dat kregen we dan met appelmoes. Af en toe moest, van zowel de aardappeltjes als de appelmoes wel wat schimmel af gehaald worden, want mama heeft niet zoveel centjes om eten te kopen. Wel om om de 6 weken een duur permanent te laten zetten en nieuwe kleding te kopen voor haarzelf >;)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 00:53

anne182 schreef:
Ik heb ook een bizar gierige huisgenoot in mijn studentenhuis. Hetgeen wat nu heel erg speelt in ons huisje zijn de waterkosten van de douche. Het komt erop neer dat ik maar 2 keer per week 10 minuutjes mag douchen, want zij doucht maar 1 keer per week en ze wilt niet voor mij betalen. Mijn vriend moet trouwens 4 cent per minuut betalen om te mogen douchen, en ja, dat wordt bijgehouden met een timer :j .

Denk dat het duidelijk is waarom ik op zoek ben naar een nieuwe kamer :+
Serieus?

Die had van mij een tientje gekregen en had ik de komende maanden niet meer hoeven zien :')

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 00:54

Ik moet toegeven dat ik ook n beetje gierig ben.... wij hebben een ondergrondse vuilcontainer met een nieuw beleid. Telkens als je de klep opent (moet met je persoonlijke pasje), komt er een euro op je rekening bij (die je het jaar erop moet betalen).

Nu zat er vorige keer een zak van de vorige gebruiker vast, in het weekend. Kreeg m echt niet los, dus de bak ernaast gebruikt. Ik heb toen de maandag erover gebeld en gevraagd of ze die ene euro eraf konden halen omdat ik daar dus niks mee had gedaan :o (wel gelukt overigens!)
Ook geven we vaak een volle vuilniszak mee aan mijn moeder, zij kan het gratis lozen in een gezamenlijke bak van het appartementenconplex. Zo besparen wij een euro :o

Een ander persoon (zeer rijk, wonen in de Randstand op een woonboerderij, paarden aan huis, rijden in dikke audi's etc. Mijn broer moest daar een pakketje afleveren onder rembours (werkte bij de post). Dus eerst betalen, dan krijgen ze het pakketje. Dit kostte 9,90 geloof ik. Deze mensen hadden een tientje. Mijn broer geen wisselgeld. Ze zeiden dat hij die 10cent dan maar door de brievenbus moest gooien de volgende keer :+. Mijn broer heeft dat nooit gedaan, moeten ze maar zorgen dat ze het gepast hadden.... :)
(Was nog in de periode voordat je een pinapparaat mee kon nemen enz).

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 00:57

iirrssjjee schreef:
Een ander persoon (zeer rijk, wonen in de Randstand op een woonboerderij, paarden aan huis, rijden in dikke audi's etc. Mijn broer moest daar een pakketje afleveren onder rembours (werkte bij de post). Dus eerst betalen, dan krijgen ze het pakketje. Dit kostte 9,90 geloof ik. Deze mensen hadden een tientje. Mijn broer geen wisselgeld. Ze zeiden dat hij die 10cent dan maar door de brievenbus moest gooien de volgende keer :+. Mijn broer heeft dat nooit gedaan, moeten ze maar zorgen dat ze het gepast hadden.... :)

Dit vind ik alles behalve netjes. Als het zijn werk was, dan moet je gewoon netjes tot op de cent het geld terug geven.
Of het rijke mensen waren heeft daar verder niets mee te maken.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 01:34

Neef uit Canada is ook zo gierig. Hij laat liefst anderen voor alles betalen. Koopt nooit bloemen, want die gaan toch maar dood. Ritje naar New York in een huurauto, geen extra chauffeurs op papier zetten want kost meer en dan zelf half kapot achter het stuur zitten. (Wij hadden best willen betalen daarvoor, maar dat vroeg ie niet eens)
Bij hem thuis in de avond lijkt het altijd of er niemand is, want lichten aan kost teveel.
Ook new York, hotel zo ver uit de buurt geboekt ivm kosten, dat we meer kwijt waren aan het heen en weer reizen en vooral ook tijd.
Och ja, toen hij een keer in Friesland kwam, had zijn moeder gevraagd wat voor haar mee te nemen (ouderwets Fries tafeltapijt) maar dat ging niet door, want dan moest hij meer voor de bagage betalen op de terugweg. Toen heeft mijn nicht het maar meegenomen, vond het zo sneu voor zijn moeder.
Kan echt een boek vol schrijven over hoe gierig hij is. :=

Ook meegemaakt mensen die altijd gunsten vragen, dingen lenen, meerijden of jou laten rijden met een smoes waarom de eigen auto niet kan, maar nooit een bijdrage terug leveren en als het andersom is dan er als de kippen bij zijn om kosten van jou te verhalen :=

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 04:13

Cayenne schreef:
iirrssjjee schreef:

Dit vind ik alles behalve netjes. Als het zijn werk was, dan moet je gewoon netjes tot op de cent het geld terug geven.

Waren denk je waarom rijke mensen rijk zijn.. door dit soort taferelen ;)

Autumnn

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 04:16

Ik heb drie jaar bij de Action gewerkt. Degene die het meest bijgebleven is, is toch wel iemand die 4x een product van €0,96 apart afrekende om zo €0,05 uit te sparen :+ (afronden)

Heb het daarna als voorbeeld bij kleine kinderen gebruikt, die daardoor net dat derde blikje drinken konden kopen :)

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 06:24

Cayenne schreef:
iirrssjjee schreef:

Is het ook niet, maarja dit is ook al ik denk 15 jaar geleden...? Er moest ook gepast betaald worden geloof ik zelfs.

Edit; meteen even opgezocht en er moet onder rembours inddd gepast betaald worden!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 06:45

Ik heb er weer een van mijn broer. Hij en zijn gezin, vrouw en 3 kinderen kwamen op de verjaardag van mijn zus. Had hij een pakket bij dat er uit zag als een relatie geschenk wat hij in eerste in stantie had gekregen.. ( bleek achteraf idd zo te zijn van een familielid nog wel!! )

Mijn zus pakt het later uit, waren allemaal voedingsmiddelen waarvan de helft over de datum was.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 06:58

Toen mijn vader in het ziekenhuis lag kon zijn vriendin met een speciale taxi bij hem op bezoek. Ze moest daarvoor wel een eigen bijdrage betalen. Die was volgens haar veel te hoog. Mijn vader had daarom mij gesmeekt (ik vond haar niet echt aardig, understatement) om haar op te halen als ik bij hem op bezoek kwam. Daar moest ik dan wel in totaal 30 kilometer voor omrijden. Retour ziekenhuis was ook nog eens 60 kilometer. Van haar uit was het een retour van 80 kilometer. Pas na heel wat ritjes kwam ter sprake hoe duur de eigen bijdrage voor de taxi was. Hier schrok ik nogal van. Voor het gigantische bedrag van €2,50 werd ze gehaald en gebracht. Ik flapte er spontaan uit dat ik dat al kwijt was om haar op te halen en dat het dus helemaal niet duur was. Woest was ze.
Mijn vader is 9 jaar geleden overleden en de erfenis is nog steeds niet rond. Mede dankzij dat geldbeluste mens.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 07:08

Lizzyy schreef:
Waren denk je waarom rijke mensen rijk zijn.. door dit soort taferelen ;)

Ik geloof niet dat die tien cent dan had uitgemaakt :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 07:15

Bloodymary schreef:
RedPassion schreef:
Wat een verhalen!

Hier is de hele schoonfamilie vreselijk gierig. Een paar jaar geleden ging schoonzus naast schoonouders wonen en kwam haar huis dus te koop. Dat moesten wij maar kopen. Het is een mooi huis op een fijne plek, dus dat wilden we best maar ons andere huis moest dan eerst verkocht worden. Dat lukte niet op tijd, maar schoonzus had het geld nodig voor de verbouwing. Schoonvader zou ons dan het geld voor de tweede hypotheek lenen. Prima, zo gezegd zo gedaan. Hij heeft uiteindelijk meer rente gerekend dan de bank, terwijl iedereen dus baat had bij deze constructie en meneer werkelijk barst van het geld. :+

En schoonzus had laatst gaas over van een kippenren. Of wij dat wilden hebben want anders zette ze het gratis op MP. Nadat we het hadden meegenomen appte ze of we er 10 euro voor wilden overmaken. :')

De reden dat dit gedaan is kan ook zijn dat het een hele gunstige constructie is. Ik ben belastingadviseur en adviseer dat vaak. Omdat de rente bij de ouders onbelast is en bij de kinderen aftrekbaar betaalt de belastingdienst een flink bedrag mee, vandaar. Maar vaak wordt het dan weer via een schenking terugbetaalt, dat zal bij jullie dan wel niet het geval zijn.

Nee, het hele verhaal heeft ons alleen maar geld gekost. We wonen hier prima hoor, maar het blijft wat vreemd hoe het allemaal gegaan is. Maar ik denk dan maar, het levert ooit vast een fikse erfenis op. :D ;)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 07:20

Altijd bijgebleven: vriend vroeg zich af of ik ook problemen had mijn draadloze muis/toetsenbord. Hij moest die elke keer aanmelden als hij zijn pc aanzette.
Wat bleek: hij haalde de batterijen uit muis en toetsenbord want er bleven volgens hem ledlampjes branden terwijl de pc uitstond..
Voor zijn verjaardag maar een 10 pak AA batterijen gegeven.

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 07:21

Mijn vriend heeft op kamers gewoond bij iemand die lid was van de vrekkenclub. Als degene van die dubbele kerstkaarten kreeg, zo'n boekje met aan de voorkant een plaatje en binnenin blanco, en alleen het achterste kantje was beschreven, dan knipte hij het plaatje ervan af en verstuurde hij de voorkant zelf weer.