Jehova's, bedankt voor het bezoek maar…..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Jehova's, bedankt voor het bezoek maar…..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 14:33

Wat ik denk ik bottomline nooit zo fijn vind aan Jehova's en andere bekeerders is dat ze als wildvreemde met me in gesprek willen over iets heel erg persoonlijks als mijn levensovertuiging. Ik vind het helemaal niet fijn om daar zomaar met wildvreemde mensen aan de deur of op straat over te praten. Ik vind het eigenlijk ook geen onderwerp om zomaar aan te snijden bij iemand die je niet kent.

Geen reden om met emmers water te gaan gooien of op andere manieren onbeschoft te reageren. Maar ik snap wel dat het wrevel oproept, dat doet t bij mij ook.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 14:47

Babootje, als jullie regelmatig in een wijk komen en je wéét dat iemand je niet wil spreken, waarom bel je dan toch jaarlijks aan? Ja, iemand kan verhuisd zijn, maar als je vaak (ik zie de vaste JGdame en -heer van mijn wijk zeer regelmatig lopen) ergens komt dan zie je toch bordjes 'te koop' of nieuwe gordijntjes? Zelfde inrichting = ook niet meer aanbellen als men dat aangegeven heeft. Simpel. Opdringerigheid -want zo zie ik het- heeft grenzen.

Er is maar 1 JG waar ik nog wel eens naar wil luisteren, die loopt in het winkelcentrum en accepteert het feit dat ik alleen maar luister omdat hij zo fantastisch kan vertellen. Ik zou ook luisteren als het om koelkasten ging ;)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 14:57

Ik had er vanmorgen ook een aan de deur, hij zei dat ze een bijeenkomst organiseren en of hij me een foldertje mocht geven. Aardig als ik ben pakte ik het aan (om het daarna direct in de papierbak te gooien maar dat zag hij niet :D ) en hij ging daarna ook meteen weer weg. Op zo'n manier vind ik het niet zo'n probleem om eens in de zoveel tijd iemand aan de deur te hebben.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-18 14:58

ah, jij werd ook uitgenodigd voor een 'belangrijke gebeurtenis' Aranel? En je was van harte welkom? :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 14:59

anjali schreef:
RoyceMack schreef:
Dat is niet alleen van de jehova's. Mijn moeder vond het ooit noodzakelijk om mij te dopen en het vormsel etc te laten doen. Om die reden sta ik ingeschreven bij de rooms-katholieke kerk. Ik ben inmiddels 50 km verderop verhuisd en nu ontvang ik alsnog briefjes van de rooms-katholieke kerk hier in het dorp.
Ik weet niet hoe maar de kerken hebben blijkbaar een perfecte administratie en geven mijn gegevens door aan andere kerken. Wij hebben overigens ook een sticker naast de deur.

Door jouw ouders ben jij dus ingeschreven bij de R.K.Kerk. Als je er geen lid van wilt zijn moet je je gewoon laten uitschrijven.Dat kunnen zij anders toch niet weten.

Geloof me... Ik heb tig brieven, telefoontjes en emails gestuurd om mijn naam uit de administratie te krijgen. Helaas

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 15:07

Kinke schreef:
ah, jij werd ook uitgenodigd voor een 'belangrijke gebeurtenis' Aranel? En je was van harte welkom? :)

Nee daar had hij het niet over. Evt alleen dat ze een bijeenkomst zouden organiseren en of hij een flyer mocht geven.
Totdat ik het foldertje aanpakte wist ik niet eens dat het om een Jehova ging. Al had ik wel een vermoeden natuurlijk :+

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 15:07

Aranel schreef:
Ik had er vanmorgen ook een aan de deur, hij zei dat ze een bijeenkomst organiseren en of hij me een foldertje mocht geven. Aardig als ik ben pakte ik het aan (om het daarna direct in de papierbak te gooien maar dat zag hij niet :D ) en hij ging daarna ook meteen weer weg. Op zo'n manier vind ik het niet zo'n probleem om eens in de zoveel tijd iemand aan de deur te hebben.

Ik zeg meestal heel eerlijk dat ik de folder wel aanpak maar het ding meteen bij het oud papier drop. En dat ik dat 'zonde papier' vind. Daar is de aardige meneer (ik heb altijd meneren, nooit mevrouwen) het dan mee eens en dus geeft ie me geen folder. Deze hele jaarlijkse interactie duurt van 'deur open' tot 'deur dicht' minder dan 45 seconden....dus het probleem ontgaat mij ook.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 15:09

verootjoo schreef:
RoyceMack schreef:
Dat is niet alleen van de jehova's. Mijn moeder vond het ooit noodzakelijk om mij te dopen en het vormsel etc te laten doen. Om die reden sta ik ingeschreven bij de rooms-katholieke kerk. Ik ben inmiddels 50 km verderop verhuisd en nu ontvang ik alsnog briefjes van de rooms-katholieke kerk hier in het dorp.
Ik weet niet hoe maar de kerken hebben blijkbaar een perfecte administratie en geven mijn gegevens door aan andere kerken. Wij hebben overigens ook een sticker naast de deur.

Kerken zijn verbonden met de basisadministratie van de gemeente.

Als je geen lid meer wilt zijn geef je dat gewoon door aan de ledenadministratie van de kerk en dan ben je geen lid meer.

Is niet moeilijk hoor
:z

Heb je het wel eens geprobeerd? Toen ik 17 jaar geleden verhuisde naar een andere gemeente kreeg ik ook ineens post van de kerk. Ik ben niet gedoopt en ook mijn ouders hangen geen geloof aan. Toentertijd vertelde iemand ook dat je je heel simpel kon laten uitschrijven, nu we zijn 17 jaar verder en ik heb een aantal jaar geleden de moed maar opgegeven, het kwartje wil maar niet vallen. Zo simpel is het dus niet.

Geloofsovertuigers aan de deur vertel ik simpel dat ik geen interesse heb, kleine moeite om dat netjes te doen lijkt mij. Jehova's Getuigen zijn na hun eerste bezoekje nooit meer teruggekomen, de mormonen hier in de buurt zijn bijzonder hardleers maar zij bellen altijd eerst bij mij buurman aan en die heeft de sociale vaardigheden van een dode paling dus verder komen ze tegenwoordig niet meer. Die mensen accepteren geen nee en blijven doorgaan, ook het welbekende voetje tussen de deur. Ik wil respectvol iemand bedanken voor de genomen moeite maar vertel altijd dat ik geen interesse heb en ik verwacht dan andersom het respect dat zij die boodschap aannemen.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 15:12

Toen wij net hier op het dorp kwamen wonen was het ook iedere raak met ze.
Wij hebben op den duur niet meer open gedaan terwijl ze ons gewoon aan tafel zagen zitten. Die staat bij het voorraam.
Dit heeft nog een tijdje zo gegaan en nu slaan ze ons huis mooi over.
Werdt zelfs zo erg dat ze op zondag en savonds laat langs kwamen.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 15:22

anjali schreef:
noordje schreef:
@wendy : het is in Duitsland nog erger. Wanneer je je daar inschrijft in een gemeente vragen ze bij welke kerk je zit en er wordt ook een bedrag van je salaris aan de kerk 'geschonken'
Gelukkig kun je ook aangeven niet bij een kerk te horen.

Bij ons vorige huis kwamen er ook JG langs. Dezelfde steeds en daar heb ik best leuke gesprekken mee gevoerd, want ze bleek ook paarden leuk te vinden. Heb zelfs nog een bodyprotector van haar gekregen, want ze gebruikte hem toch niet meer.

Jammer dat er ook JG zijn die de privacy van anderen niet respecteren​. Ik kan me voorstellen dat je het dan een keer beu wordt.

Ik weet dat er in Duitsland Kirchensteuer is.Maar is het dan niet zo dat er zowiezo een bepaald bedrag van je salaris wordt afgetrokken voor een of andere organisatie,zodat als je aangeeft niet bij de Kerk te zijn,dat datzelfde bedrag dan ergens anders naartoe gaat? Maar ik weet het fijne er niet van,misschien kun jij het me uitleggen?

Ik woon in Duitsland, en betaal geen Kirchensteuer. Ben ook niet gedoopt. Maar je betaalt hier pas Kirchensteuer als je bij een kerk aangesloten bent. En dus niet automatisch als je gedoopt bent. Je kan ook uit de kerk treden, dan betaal je geen extra Kirchensteuer meer. Ik betaal dat ook niet voor iets anders, heb gewoon wat meer geld over dan iemand die wel Kirchensteuer betaalt :-) Staat dan wel tegenover dat je geen gebruik kan maken van de diensten van de kerk zoals huwelijk, begrafenisviering in de kerk, begraven worden op "geweide" (of "gewijde"? :o? ) grond, enzovoort.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 18:05

@Tess 84: bedankt voor de informatie.Je betaalt dus eigenlijk voor het lidmaatschap en om van de diensten gebruik te kunnen maken.In nederland zijn de bijdragen vrijwillig. Met als resultaat dat ze straatarm zijn tegenwoordig.al die monumentale kerken zijn ook zeer duur in onderhoud.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 18:23

Zijn er echt arme kerken in NL? De kerken hier in de buurt hebben aardig wat vermogen. Ook heel wat vastgoed en grond in bezit :=

Potate

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 19:22

maai_ke schreef:
Paisano schreef:
(Knip!)

Tip trouwens, zeg dat je in satan geloofd of satanist bent, werkt ook wel effectief. En ja, ik vind dat ik dat gerust mag zeggen. Tenslotte vraag ik ook niet om dat gepraat aan mijn deur.

Ik heb wel een satanistische bijbel thuis liggen :') kan ik mooi bij de deur zetten, zou dat voorkomen dat ze aanbellen?

We hebben een bordje 'privé terrein niet betreden' op de boom bij de oprit, duidelijk zichtbaar, maar de JG komen alsnog aan de deur. Ze hebben hier niets te zoeken dus waarom denken ze dat ze hier wel mogen komen? We blijven wel vriendelijk met wegsturen, maar vroeger probeerden ze mij en mijn zussen altijd in een gesprek te sleuren. Nee dank je en hoepel nu maar op :+

Ik vind het wel inbraak op privacy. Mijn geloofsovertuiging is van mij en niet iemand anders zaak! Ik heb geen geloof met een reden, en hoe vaker je aanbelt hoe meer ik geirriteerd raak en de deur dichtgooi of de hond eropaf stuur.
En paradijs op aarde? Nee dank je! Na mijn dood blijf ik liever echt dood. Ik hou niet zo van drukke feestjes. I'm here for a good time and not a long time, thank you very much!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 19:25

Mijn vroegere buren konden ook niet zomaar bij de Jehova's weg. Een heel gedoe is dat nog geweest. Het werd totaal niet gerespecteerd dat ze dat überhaupt overwogen, maar aan de andere kant werden ze doodgezwegen omdat ze die overweging maakten (dus nog niet eens de knoop door hadden gehakt) en omdat ze zich toch wat meer met de hedendaagse dingen bezig wilden houden (kinderen op een openbare school = bijvoorbeeld Sinterklaas en kerst vieren). Het was een heel moeilijke periode, weet ik nog. Pas een paar jaar later hebben ze heel voorzichtig weer contact met hun ouders gekregen, want dat mocht toen ook niet. Ook die moesten hun kinderen doodzwijgen. Echt heel erg. Dat is toch geen respect en liefde voor de medemens, laat staan voor de mensen naast je?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 19:37

verootjoo schreef:
Zijn er echt arme kerken in NL? De kerken hier in de buurt hebben aardig wat vermogen. Ook heel wat vastgoed en grond in bezit :=

er gaat ieder jaar veel meer uit dan er binnenkomt. Vandaar dat heel veel kerken gesloten en zelfs gesloopt zijn.Zij leven van de vrijwillige kerkbijdrage van de gelovigen,en dat wordt steeds minder.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 19:40

Shenavallie, Dat soort fanatisme komt overal voor.
Zat families die geen contact meer hebben met hun kinderen/ouders ivm iets simpels als een geldkwestie.
Moeder van een vriendin was thuis niet meer welkom omdat ze in een witte jurk wilde trouwen en vanuit hun geloof zou het donker moeten zijn 8)7

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-18 19:43

Babootje schreef:
Als we maandelijks al halen.. Enfin, als je 1 adres bezoekt wil dat ook niet zeggen dat je iedereen die op dat adres woont ook hebt gesproken. We willen graag alle mensen bereiken en doen daar moeite voor.
Het staat je natuurlijk altijd vrij om "nee" te zeggen. En als je echt wil dat we niet meer bij jou aan de deur komen, plak in godsnaam :D :D die sticker. Daar hebben we respect voor. Meer respect dan energiemaatschappijen hebben voor het belmeniet-register.

Het is ook nog zo - en dat wordt nog wel vergeten - we komen niets verkopen. Echt niets. We komen gratis weggeven. .

Babootje, vind je het niet respectloos dat je een reactie met het verzoek om niet meer langs te komen niet accepteert maar een sticker wel? :?
En of je iedereen op het adres hebt gesproken kun je heel snel achter komen, moet je wel daadwerkelijk een administratie gaan voeren :+
Ik denk overigens dat 99% van de mensen waar jullie langs de deuren gaan wel doorhebben dat jullie niks komen verkopen maar gratis weggeven. Jullie zijn namelijk nogal herkenbaar :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 20:08

Kinke schreef:
[
Babootje, vind je het niet respectloos dat je een reactie met het verzoek om niet meer langs te komen niet accepteert maar een sticker wel? :?
En of je iedereen op het adres hebt gesproken kun je heel snel achter komen, moet je wel daadwerkelijk een administratie gaan voeren :+

Beste Kinke, dat mogen we niet. Dat komt door de privacy wetgeving. Alleen straat en nummer kunnen we noteren bij afwezigheid. En de adressen waarvan men niet wil dat er gebeld wordt. Geen namen van personen. Ook dan heb je de rest van het huisgezin niet gesproken, maar dat is dan maar zo.
Het is geen onwil, maar het mag gewoon niet. En we houden ons wel aan de wet wat dat betreft.

Wij accepteren wel het verzoek om niet meer langs te komen. Het wordt genoteerd en de adressen waar niet gebeld mag worden worden voorafgaande aan onze dienst uitgewisseld. Maar verder blijft het mensenwerk. Overal waar mensen werken worden fouten gemaakt. We zijn er niet op uit om mensen te ergeren, want daar bereik je helemaal niets mee.

Ik kan me voorstellen dat je in een dorp op een gegeven moment wel weet wie er achter de voordeur woont. Maar ik zit in "de grote stad" en werk niet altijd in hetzelfde gebied. Onmogelijk om alle mensen persoonlijk te kennen.

Een persoonlijke benadering werkt toch het fijnste. Gelukkig zijn de meeste mensen die ik aan de deur tref vriendelijk en beschaafd. Heel veel mensen waarderen de inzet en de moeite die je doet; ook al is het niet hun ding.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 20:59

Je schrijft heel fijn Babootje, leuk om op deze manier weer wat te leren :)

Hebben jullie bepaalde ‚targets‘? Ben je een betere gelovige als je veel veldwerk doet? Kan iemand ook lid zijn zonder veldwerk?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 21:01

MaTuMi schreef:
Maar ik lees dat jezus als eerst geborene is. Geloven jullie dan niet in adam en eva?

Jezus was de eerstgeborene van heel de schepping. God heeft samen met zijn zoon de rest van de schepping gemaakt. Jezus heeft dus een heel groot aandeel hierin gehad.
In het boek Genesis lees je daarover.
Adam en Eva zijn de eerste mensen op aarde. Maar daarvoor was er al een heel hemels leven geschapen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 21:04

Zo legde mijn moeder het katholieke geloof ook uit maar dan met Maria.
Maria‘s ziel zou geschapen zijn voor Adam en Eva en daardoor vrij zijn van de erfzonde. Op die manier was zij dan instaat om de moeder van Jezus te worden.
Allemaal een beetje variatie op een zelfde principe :D

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 21:06

Hier komen ze niet meer na een kennismaking met een deel van onze roedel. :+ :D Kon niet eens zeggen geen interesse alleen een heel pak folders :') Mijn schoonvader die naast ons woont is altijd aan de beurt en dan lopen ze hier snel voorbij. :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 21:14

Sizzle schreef:
Je schrijft heel fijn Babootje, leuk om op deze manier weer wat te leren :)

Hebben jullie bepaalde ‚targets‘? Ben je een betere gelovige als je veel veldwerk doet? Kan iemand ook lid zijn zonder veldwerk?

Nee hoor dat is er niet. Iedereen draagt zijn/haar steentje bij naar eigen mogelijkheden.
Misschien ken je het verhaal dat Jezus als voorbeeld gebruikte van de weduwe die een heel klein bedrag gaf, maar dat van grotere waarde werd geacht dan wat anderen gaven?
De twee geldstukken die de weduwe in de geldkist deed, waren waarschijnlijk lepta. Een arbeider verdiende twee lepta in nog geen kwartier. Heel weinig dus. Jezus gebruikte dit als voorbeeld om aan te geven dat het niet belangrijk is hoeveel je doet, maar met welke intentie je dat doet. Doe je je best met wat je kan doen, ook al is dat niet zoveel, dan is dat net zo waardevol of misschien zelfs nog waardevoller dan iemand die veel doet met gemak.

De prediking is onlosmakelijk verbonden met onze identiteit als Jehovah's Getuigen. Onze opdracht is om Gods naam te heiligen en zijn voornemen bekend te maken. Niet voor niets heten we daarom Jehovah's Getuigen.
De naam is ontleend uit Jesaja 43:10-12 waar staat: 'Jullie zijn mijn getuigen,’ verklaart Jehovah,‘mijn dienaar die ik heb uitgekozen, zodat jullie mij kennen en in mij geloven*en begrijpen dat ik Dezelfde ben. Vóór mij is er geen God gevormd,en ook na mij is er geen gekomen. 11 Ik — ik ben Jehovah, en buiten mij is er geen redder. 12 ‘Ik ben degene die heeft aangekondigd, gered en bekendgemaakt toen er geen enkele vreemde god onder jullie was. Daarom zijn jullie mijn getuigen,’ verklaart Jehovah, ‘en ik ben God.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 21:18

Helder.
Ik kan me ook voorstellen dat langs de deur gaan gewoon niet voor iedereen geschikt is en dat er mensen zijn die hun eigen andere manier hebben om mensen te bereiken wellicht (blogs, internet, evenementen etc).

Is er eigenlijk iets wat een essentieel verschil maakt bij Jehova‘s in vergelijk tot andere vormen van christendom?
Mijn (katholieke) oma zei altijd: als je een goed mens bent kom je in de hemel. Het maakte haar niet uit of het links of rechts was.
Ik zie geloven in een God ook gewoon als hetzelfde met hooguit wat verschillen in de uitvoering. Zou het voor God werkelijk uitmaken of iemand een verjaardag heeft danwel een hoedje op wil, danwel geen broeken draagt etc etc?
Is het wat dat betreft zinvol om een gelovige om te bekeren op een zijstraatje die naar dezelfde God loopt?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 21:38

Sizzle schreef:
Shenavallie, Dat soort fanatisme komt overal voor.
Zat families die geen contact meer hebben met hun kinderen/ouders ivm iets simpels als een geldkwestie.
Moeder van een vriendin was thuis niet meer welkom omdat ze in een witte jurk wilde trouwen en vanuit hun geloof zou het donker moeten zijn 8)7

Dat is toch bizar? Mensen moeten toch zelf een keuze kunnen maken en het niet opgelegd krijgen? Zo werd mijn moeder bijna uitgekotst door haar familie omdat ze mijn broer en mij niet had vernoemd... Haar kant van de familie is (hang me er niet aan op) gereformeerd. Of toch katholiek? Ik weet het niet meer. Net als jij kan ik alleen maar denken: 8)7