Verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

cobiie

Re: Verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 01:13

Ik ben niet tegen vuurwerk maar wel voor strenger controleren zodat er niet meer dagen ellende van is en minder zwaar illegaal vuurwerk, ik weet hoeveel auto's afgebrand door vuurwerk maar het is toch gekkenwerk dat al die schade veroorzaakt moet worden!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 11:21

Geen knallen meer maar echt dreunende ontploffingen vannacht,dat is echt geen vuurwerk meer.
De ramen trilden ervan en het was geen eens in onze straat maar verder weg.
Nou verbod erop mag van mij nu wel.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 11:27

Hier ook alleen maar dreunen en trillen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 11:50

Nou ik heb genoten. Prachtig siervuurwerk hier in het dorp! Zou het super jammer vinden als daar een verbod op gaat komen.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 12:23

Askja ik mis een paar dingen in je lijstje met nadelen. De gewonden onder mens en dier en de giftige stoffen die vrijkomen. En dat blijkt meer te zijn dan dat menig een zich bewust van is.

Ik denk/vind dat ouders wel meer mogen letten op wat hun kroost met vuurwerk uitvreet. En niet zoals mijn achterburen net tegen mij zeggen dat hun kroost best nu nog wel "even" hun laatste vuurwerk af mogen steken -:(- Het alleen maar bij oom (en tante) agent te leggen gaat mij te ver, opvoeders hebben er ook een hand in.

Hier is ook veel carbid schieten +:)+ Gemeente wijst plaatsen aan (na aanvraag) zoiets zou voor vuurwerk ook kunnen. Maar heel eerlijk, een centrale vuurwerk show vind ik mooier dan het maar lukraak de lucht in schieten van wat dan ook.

Ik heb van ellende gister avond mijn jonge hond een druppel cannabisolie gegeven om de meeste stress weg te nemen. Arme dier had het niet meer. De hele dag niet gegeten of gedronken en wel veel overgeven. |( We hebben hier van die "volwassen" pubers die het nodig vonden dit jaar heel grof illegaal vuurwerk te moeten hebben en afsteken. Zat bij tijd en wijlen te trillen in mijn stoel door de dreunen. Oom agent durfde niet in de buurt te komen. Het ging hier tot half 4 door :x Heb een kort nachtje gehad en mijn lontje is momenteel ook kort, wat de achterburen al gemerkt hebben. }>

Volgend jaar ga ik echt weg voor een paar dagen met honden en katten. ^)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 12:27

hier ook genoten van het vuurwerk gisteravond.
Hier valt het de laatste jaren redelijk mee met het geknal. In de jaren 90 zat je hier gewoon 3 maanden in oorlogsgebied wat betreft geknal, maar is de laatste jaren flink verminderd.
Ja je hoort nog steeds geknal buiten de toegestaande tijden om, maar flink minder dan het vroeger geweest is.

Heb gelukkig ook nooit last van vuurwerk naar me gooien of de hond, maar dat komt misschien ook omdat ik mijn gezicht op standje 'kill' heb staan rond deze tijd van het jaar...je weet wel; zo'n gezicht dat zegt; waag het om naar me te gooien en je hebt een zeer groot probleem. Want reken maar dat ik je achterna kom en reken maar dat je alles kwijt bent wat je op zak hebt zodra ik je te pakken heb.........blijkbaar werkt dat afschrikwekkend genoeg

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 16:23

Hoewel ik echt wel heb genoten van het vuurwerk vannacht denk ik dan toch, het was echt wel mooier geweest door een professional. Bovendien heb ik het een aantal keer echt maar nét goed zien gaan hoor, pijlen uit omvallende flessen die dan tegen iemands raam komen, pijlen die ontploffen op grondniveau ipv hoog in de lucht, pijlen die de daken op gaan (binnenstad Delft: oude panden, smalle straatjes, veel hout in de huizen... doodeng)

Ook qua damp heb ik het wel erger gezien, maar het waaide en regende natuurlijk flink gedurende de avond/nacht. Enige nadeel was dan weer wel dat al het afval echt super vies was geworden want de helft ruimt het natuurlijk niet op

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 16:45

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 19:07

Marjoow schreef:
Nou ik heb genoten. Prachtig siervuurwerk hier in het dorp! Zou het super jammer vinden als daar een verbod op gaat komen.

Ik ook! Eens :D

Ik zie net op tv dat het aantal incidenten super veel terug genomen zijn zowel geweld als oogletsels ook veel minder. Ook maar weinig vinger incidenten.

Dus das mooi! Dan is er minder reden tot een verbod :D gelukkig ook droog tijdens de jaarwisseling.

Het is maar een nacht dat het lang door knalt niet zo aanstellen. Ik was pas om half 8 thuis dus geen idee. Hoorde net nog wel wat knallen maar stoor me er niet aan verder.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 20:27

In Amsterdam (centrum) ook een mooi oud en nieuw gehad.
Ik vond dat het daar meeviel qua vuurwerk op zaterdag en oudejaarsdag voor 18:00 uur
(eerdere dagen geen idee toen zaten we nog thuis).

Qua vuurwerk waren er met oud en nieuw maar een paar mensen die afstaken.
De overbuurman van de mensen waar wij waren had enorm veel vuurwerk (7000 euro).
Voornamelijk siervuurwerk dat de lucht in ging dat was prachtig.
Ik ben een voorstander om hoe hard het vuurwerk mag knallen te reguleren.
Ieder jaar een x aantal decibel minder dat legaal verkocht mag worden.
Zo zal er toch minder echt geknald kunnen worden terwijl het mooie kan blijven.
Vuurwerk overlast veroorzakerers kijhard aanpakken natuurlijk!

Zelf heb ik wat kindervuurwerk van de lidl afgestoken.
Dat vind ik nog wel leuk. En sterretjes natuurlijk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 20:38

Bij een collega vogelkweker hebben een aantal vogels zich doodgevlogen door angst voor het lawaai ;(

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 21:00

Dit soort spul wordt hier legaal verkocht ( ironisch genoeg door de reddingsverenigingen, hun belangrijkste bron van inkomsten). En zoals het filmpje onder dit nieuwsbericht laat zien, ze zijn soms defect. Niet mee geklooid, volgens gebruiksaanwijzing aangestoken. Gelukkig geen slachtoffers/verwondingen, de man die het aanstak verloor alleen zijn jas :
http://www.visir.is/g/2018180109974/flu ... trulegt-ad

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 10:46

sureido schreef:
Marjoow schreef:

Ik ook! Eens :D

Ik zie net op tv dat het aantal incidenten super veel terug genomen zijn zowel geweld als oogletsels ook veel minder. Ook maar weinig vinger incidenten.

Dus das mooi! Dan is er minder reden tot een verbod :D gelukkig ook droog tijdens de jaarwisseling.

Het is maar een nacht dat het lang door knalt niet zo aanstellen. Ik was pas om half 8 thuis dus geen idee. Hoorde net nog wel wat knallen maar stoor me er niet aan verder.

Niet zo aanstellen? Misschien dat het in jouw omgeving 1 nacht is, maar hier gewoon meerdere weken. Helemaal omdat het hier niet droog was met de jaarwisseling en ze dus gisteren rustig verder gingen tot laat in de nacht. En dat de weken hiervoor ook al deden. Als we mazzel hebben, is het vuurwerk nu op, maar anders duurt het wel tot eind januari voordat de knallen over zijn.

Die ene nacht, zonder illegale knallen dan, zou ik inderdaad maatregelen kunnen nemen voor mijn dieren. Dat hebben we nu ook gedaan, alleen word ik er echt zo enorm pissig van dat het niet alleen die nacht kan zijn.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 11:39

Het was dit jaar wel heel erg, zulke zware ontploffingen heb eigenlijk niet meer gehoord sinds mijn tijd bij defensie. Ook het feit dat ze al dagen bezig waren met dag en nacht vuurwerk af te steken irriteerde me mateloos. Op oudjaarsnacht ging het door tot half 5 's morgens. En gisteravond begon het weer even om 23.00. :n
Ben er wel een beetje klaar mee. Het siervuurwerk dat er afgestoken werd was prachtig en kan ik ook erg van genieten. Maar knalvuurwerk mogen ze van mij direct ophouden te verkopen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 11:53

Maar denken jullie werkelijk dat als het consumentenvuurwerk in Nederland geheel afgeschaft word, dat je dan nooit meer vuurwerk hoort?
Ik vind het overigens ook niet zo gek dat als het slecht weer is dat er wat langer doorgegaan wordt met afsteken.

Hier in de omgeving is het rustig geweest. Ja, vanaf medio december hoor je al regelmatig vuurwerk overal en op oudjaarsdag ook meer.

Maar er wordt al niet gehandhaafd op vroegtijdig afsteken van vuurwerk. Hoe denk je dan dat er gehandhaafd word als het helemaal niet meer mag? In Duitsland is nog altijd vuurwerk te verkrijgen, evenals in België.

Dat is dus 1 van de redenen dat ik denk dat het gewoon geen zin heeft om een algeheel verbod in te stellen. Ze kunnen beter gaan investeren in de handhaving van de huidige regels en illegaal vuurwerk zwaar bestraffen.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 11:56

Marjoow schreef:
Maar denken jullie werkelijk dat als het consumentenvuurwerk in Nederland geheel afgeschaft word, dat je dan nooit meer vuurwerk hoort?
Ik vind het overigens ook niet zo gek dat als het slecht weer is dat er wat langer doorgegaan wordt met afsteken.

Hier in de omgeving is het rustig geweest. Ja, vanaf medio december hoor je al regelmatig vuurwerk overal en op oudjaarsdag ook meer.

Maar er wordt al niet gehandhaafd op vroegtijdig afsteken van vuurwerk. Hoe denk je dan dat er gehandhaafd word als het helemaal niet meer mag? In Duitsland is nog altijd vuurwerk te verkrijgen, evenals in België.

Dat is dus 1 van de redenen dat ik denk dat het gewoon geen zin heeft om een algeheel verbod in te stellen. Ze kunnen beter gaan investeren in de handhaving van de huidige regels en illegaal vuurwerk zwaar bestraffen.

Hier ben ik het mee eens. Zorg eerst maar eens dat je het kan handhaven dat er écht tussen 6-2? Afgestoken wordt en daarna een verbod, wat niet echt meer nodig zal zijn als er echt aan gehouden word.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 12:05

Vuurwerk verkopers gaven al aan dat de vraag naar hardere knallen hoog was. Dat waren de meeste bestellingen.
Siervuurwerk bevat wel meer schadelijke/giftige stoffen dan het knal vuurwerk. Het illegale bevat het meeste aan schadelijke stoffen.
Ik schrik trouwens wel dat er zo veel ton aan vuurwerk geïmporteerd word in NL :wow:

Er schijnt ook "groen" vuurwerk te zijn als in groene stroom :D .Helaas nog niet te koop -O-

https://www.oneworld.nl/duurzaamheid/vu ... e-stoffen/

Voor wie wil weten waar de meest vervuiling is met oud en nieuw of mee wil gaan meten dan is hier informatie te vinden.

https://www.samenmetenaanluchtkwaliteit.nl/

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 12:17

Marjoow schreef:

Nee, ik denk dat niemand dat verwacht. Maar minder overlast is toch een verbetering. En vermindering van beschikbaarheid = vermindering van de overlast. En als we vuurwerk dan ook wat minder centraal stellen in december, dan kunnen we daar best wat in bereiken.

Citaat:
Maar er wordt al niet gehandhaafd op vroegtijdig afsteken van vuurwerk. Hoe denk je dan dat er gehandhaafd word als het helemaal niet meer mag?

Niet iedereen die nu vuurwerk koopt, zal dat ook in het buitenland kopen, al helemaal niet als het bezit en vervoer ervan ook werkelijk illegaal is. Dan wordt het bijvoorbeeld ook een stuk makkelijker om auto's van de weg te halen.

Ook dat lost niet alles op, maar een vermindering lijkt me ook al heel fijn.

Citaat:

Handhaving is maar zelden de enige weg. Het afschaffen van vuurwerk zou dan ook een aantal dingen tegelijk moeten doen:
- vuurwerk niet meer beschikbaar maken voor consumenten (gewoon niet meer te krijgen)
- alternatieven voor oud en nieuw bv door georganiseerde shows
- alternatieven in activiteit voor de jongeren die zich nu helemaal te pletter vervelen en daarom rottigheid uithalen

(En in de tussentijd zijn een verbod op knalvuurwerk, een maximumhoeveelheid per huishouden, want nu zijn er mensen die zoveel gekocht hebben dat ze ver na twaalven nog staan te knallen alleen omdat het op moet, beperking van de verkoopdagen en beperking van de eindtijd tot 1:00 haalbare tussenstappen.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 12:19

Ik verbaasde me ook over de extreme knallen. Het siervuurwerk was ongeveer van 00:10 tot 01:00 en toen was eigenlijk iedereen wel weer binnen bij ons in de straat. Daarna begonnen de extreme knallen, tot echt diep in de nacht. Dat vond ik zo heftig, kat was ook over de zeik. :(:) het geluid leek serieus meer op gewoon keiharde bommen dan op onschuldig knalwerk.

Ik ben niet voor of tegen afschaffen van consumentenvuurwerk. Wel op strenge handhaving al dan niet met gevangennisstraf (hoge boetes hoest men wel op, dat schrikt niet genoeg af gezien ze ook al duizenden in dat vuurwerk steken) met illegaal bom-werk en handhaving op tijd met legaal sier en knalwerk. (dus echt op die 18:00 - 02:00).

En ik zou speciale afsteekplaatsen mooi vinden :j

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 12:25

Wat mij betreft wordt iedereen die gepakt wordt met illegaal vuurwerk op oudjaarsavond in de cel gezet van 18:00 - 02:00 :P

Natuurlijk helpt afschaffen aan het verminderen van de overlast. Maar we leven in een land met al zoveel regeltjes...

Maar elk verbod, elke regel, elke wet valt of staat met handhaving en aangezien dit nu al niet aan de orde is, heb ik niet de illusie dat dat bij een algeheel verbod wel gaat zijn.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 12:34

Niet alleen met handhaving, ook met opvoeding. Ouders horen hun kinderen te leren welke regels en wetten er zijn waar aan gehouden dient te worden om de maatschappij leefbaar te houden. En niet te zeggen van "och, jantje heeft er zo'n plezier van en wij hebben er geen last van "

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 12:35

Marjoow schreef:
Natuurlijk helpt afschaffen aan het verminderen van de overlast. Maar we leven in een land met al zoveel regeltjes...

So? Volgens mij moeten we per regel inhoudelijk bekijken of de afweging zinvol is of niet. Regels maken om de regels is niet mijn doel en ben ik fel op tegen. Maar regels niet maken omdat we al zoveel regels hebben lijkt me evengoed nogal contraproductief. Het gaat niet om de hoeveelheid regels, het gaat om hoe we met elkaar samenleven.

En als ik de afgelopen dagen bekijk dan zijn er een aantal mensen die erg staan op hun plezier maar met heel weinig respect voor veel anderen die daar flink overlast van hebben. Dat is dus een moment dat de huidige situatie niet lijkt te voldoen, en dan zijn andere regels wel zinvol.

Citaat:
Maar elk verbod, elke regel, elke wet valt of staat met handhaving en aangezien dit nu al niet aan de orde is, heb ik niet de illusie dat dat bij een algeheel verbod wel gaat zijn.

Vandaar ook inzetten op alternatieven en verminderen van de beschikbaarheid. Dan heb je minder handhaving nodig.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 12:39

Omdat we dan alles wel kunnen gaan afschaffen. Persoonlijk vind ik roken veel meer overlast veroorzaken dan vuurwerk. Moeten we dat ook verbieden?
Dronken mensen veroorzaken ook ontzettend veel overlast, alcohol maar verbieden?
Voetbalhooligans veroorzaken enorm veel overlast, voetbal maar verbieden?

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Mensen wordt de mogelijkheid afgenomen om zelf risico's en gevaren in te schatten omdat er zo ontzettend veel regels en verboden zijn.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 13:29

Nou nou... Wat erg. Dronken achter het stuur kruipen mag ook niet, is dat dan ook erg, omdat je mensen niet de kans geeft om zelf de risico's en gevaren in te schatten?

Ik heb het al meermaals gezegd maar het argument van "er moet beter gehandhaafd worden" trekt natuurlijk op niks. Voor de mensen die dat zeggen hier in het topic: heb je er wel eens over nagedacht hoe lastig handhaven op vuurwerk wel niet is? Daarnaast is het erg moeilijk te bewijzen dat persoon X die ene duizendklapper op straat heeft gegooid als die persoon X niet op heterdaad betrapt wordt door politie (in burger anders zijn ze helemaal gelijk weg) die toevallig langsrijdt. Als je melding doet weet je vaak ook niet wie er wat aan het doen is, als je alleen maar vervelende knallen hoort achter je straat oid. En dan heb ik het nog niet eens gehad over dat het natuurlijk erg makkelijk is om weg te rennen en een strijker over je schouder te gooien naar die politiemensen, wat dan ook met enige regelmaat gebeurt.
Kort gezegd dus; het is allemaal niet zo makkelijk.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 13:30

Magrathea schreef:
Nou nou... Wat erg. Dronken achter het stuur kruipen mag ook niet, is dat dan ook erg, omdat je mensen niet de kans geeft om zelf de risico's en gevaren in te schatten?

Ik heb het al meermaals gezegd maar het argument van "er moet beter gehandhaafd worden" trekt natuurlijk op niks. Voor de mensen die dat zeggen hier in het topic: heb je er wel eens over nagedacht hoe lastig handhaven op vuurwerk wel niet is? Daarnaast is het erg moeilijk te bewijzen dat persoon X die ene duizendklapper op straat heeft gegooid als die persoon X niet op heterdaad betrapt wordt door politie (in burger anders zijn ze helemaal gelijk weg) die toevallig langsrijdt. Als je melding doet weet je vaak ook niet wie er wat aan het doen is, als je alleen maar vervelende knallen hoort achter je straat oid. En dan heb ik het nog niet eens gehad over dat het natuurlijk erg makkelijk is om weg te rennen en een strijker over je schouder te gooien naar die politiemensen, wat dan ook met enige regelmaat gebeurt.
Kort gezegd dus; het is allemaal niet zo makkelijk.

Ja, handhaven op vuurwerk is verdomd moeilijk. Maar, een verbod gaat dan dus weinig zin hebben ;)