Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Het alleen maar bij oom (en tante) agent te leggen gaat mij te ver, opvoeders hebben er ook een hand in.
We hebben hier van die "volwassen" pubers die het nodig vonden dit jaar heel grof illegaal vuurwerk te moeten hebben en afsteken. Zat bij tijd en wijlen te trillen in mijn stoel door de dreunen. Oom agent durfde niet in de buurt te komen. Het ging hier tot half 4 door
Heb een kort nachtje gehad en mijn lontje is momenteel ook kort, wat de achterburen al gemerkt hebben.
Marjoow schreef:Nou ik heb genoten. Prachtig siervuurwerk hier in het dorp! Zou het super jammer vinden als daar een verbod op gaat komen.

gelukkig ook droog tijdens de jaarwisseling.
sureido schreef:Marjoow schreef:Nou ik heb genoten. Prachtig siervuurwerk hier in het dorp! Zou het super jammer vinden als daar een verbod op gaat komen.
Ik ook! Eens
Ik zie net op tv dat het aantal incidenten super veel terug genomen zijn zowel geweld als oogletsels ook veel minder. Ook maar weinig vinger incidenten.
Dus das mooi! Dan is er minder reden tot een verbodgelukkig ook droog tijdens de jaarwisseling.
Het is maar een nacht dat het lang door knalt niet zo aanstellen. Ik was pas om half 8 thuis dus geen idee. Hoorde net nog wel wat knallen maar stoor me er niet aan verder.
Marjoow schreef:Maar denken jullie werkelijk dat als het consumentenvuurwerk in Nederland geheel afgeschaft word, dat je dan nooit meer vuurwerk hoort?
Ik vind het overigens ook niet zo gek dat als het slecht weer is dat er wat langer doorgegaan wordt met afsteken.
Hier in de omgeving is het rustig geweest. Ja, vanaf medio december hoor je al regelmatig vuurwerk overal en op oudjaarsdag ook meer.
Maar er wordt al niet gehandhaafd op vroegtijdig afsteken van vuurwerk. Hoe denk je dan dat er gehandhaafd word als het helemaal niet meer mag? In Duitsland is nog altijd vuurwerk te verkrijgen, evenals in België.
Dat is dus 1 van de redenen dat ik denk dat het gewoon geen zin heeft om een algeheel verbod in te stellen. Ze kunnen beter gaan investeren in de handhaving van de huidige regels en illegaal vuurwerk zwaar bestraffen.

.Helaas nog niet te koop
Marjoow schreef:Maar denken jullie werkelijk dat als het consumentenvuurwerk in Nederland geheel afgeschaft word, dat je dan nooit meer vuurwerk hoort?
Citaat:Maar er wordt al niet gehandhaafd op vroegtijdig afsteken van vuurwerk. Hoe denk je dan dat er gehandhaafd word als het helemaal niet meer mag?
Citaat:Dat is dus 1 van de redenen dat ik denk dat het gewoon geen zin heeft om een algeheel verbod in te stellen. Ze kunnen beter gaan investeren in de handhaving van de huidige regels en illegaal vuurwerk zwaar bestraffen.
het geluid leek serieus meer op gewoon keiharde bommen dan op onschuldig knalwerk.

Marjoow schreef:Natuurlijk helpt afschaffen aan het verminderen van de overlast. Maar we leven in een land met al zoveel regeltjes...
Citaat:Maar elk verbod, elke regel, elke wet valt of staat met handhaving en aangezien dit nu al niet aan de orde is, heb ik niet de illusie dat dat bij een algeheel verbod wel gaat zijn.
Magrathea schreef:Nou nou... Wat erg. Dronken achter het stuur kruipen mag ook niet, is dat dan ook erg, omdat je mensen niet de kans geeft om zelf de risico's en gevaren in te schatten?
Ik heb het al meermaals gezegd maar het argument van "er moet beter gehandhaafd worden" trekt natuurlijk op niks. Voor de mensen die dat zeggen hier in het topic: heb je er wel eens over nagedacht hoe lastig handhaven op vuurwerk wel niet is? Daarnaast is het erg moeilijk te bewijzen dat persoon X die ene duizendklapper op straat heeft gegooid als die persoon X niet op heterdaad betrapt wordt door politie (in burger anders zijn ze helemaal gelijk weg) die toevallig langsrijdt. Als je melding doet weet je vaak ook niet wie er wat aan het doen is, als je alleen maar vervelende knallen hoort achter je straat oid. En dan heb ik het nog niet eens gehad over dat het natuurlijk erg makkelijk is om weg te rennen en een strijker over je schouder te gooien naar die politiemensen, wat dan ook met enige regelmaat gebeurt.
Kort gezegd dus; het is allemaal niet zo makkelijk.