Lieshorses schreef:Ik heb meegemaakt wat er allemaal voor consequenties aan zitten als je voor je 18e domme dingen gaat doen vanwege overmatig alcoholgebruik. En dat ging verder dan een gesprekje of tijdige rijontzegging van je scooter.
Wanneer je 18 bent en je verneukt het een keer goed dan kom je er echt niet gemakkelijk van af hoor. Zo wel, dan heb je echt veel geluk gehad en het waarschijnlijk niet zo bont gemaakt.
Wat iemand hierboven ook al zei, alle consequenties die eraan vast zitten hebben veel meer gevolgen. 18=eigen verantwoordelijkheid. En omdat je zelf verantwoordelijk bent voor alles wat je doet zullen ze je veel harder aanpakken. Ze zien het zo: onder de 18 is kind, kunnen nog niet 'volledig nadenken' over alle gevolgen die vast zitten aan bijvoorbeeld alle problemen die je veroorzaakt als je helemaal ladderzat bent. Zodra je 18 bent wel. En dat is abrupt, vooral als je zelf niet weet wat alcohol met je doet.
na je 18e moet je met alcohol flink over de schreef gaan willen er echte consequenties komen.. openbare dronkenschap.. meestal is dat slechts roes uitslapen.. komt verder niet eens een aantekening.. bij wat drank op achter het stuur, rijontzegging van een paar uur..
onder de 18 ben je dan wel een kind.. maar wordt het wel veel sneller flinker bestraft, juist omdat alholgebruik en verkoop niet is toegestaan.. dus blaas je als 17 jarige ook maar een beetje alchol, dan heb je die scooterrijbewijs ontzegging (waarmee je dus ook geen autorijbewijs kunt halen als die ontzegging dan nog aanwezig is), je mag dan ook gelijk geen rijlessen nemen, want rijontzegging geldt voor alle voertuigen, dus zwaai dan maar dag met je handje naar je autorijlessen zolang je ontzegging geld.t. daarnaast heb je al vlot een halt straf te pakken.. en met hetzelfde gedrag gebeurd er bij 18+ echt nog helemaal niets..
het 'zwaardere' straffen komt pas kijken als jij onder invloed van wat dan ook, iemand schade berokkend of ongelukken veroorzaakt.. dan komt er strafrecht bij kijken voor de daad die je verricht hebt naast het drinken an sich.. en dat stuk wordt zwaarder bestraft als volwassene dan als kind. Het gebruik van alcohol zelf, zelfs al zuip je je in coma, heeft geen enkel gevolg als volwassene. alleen dus wat je met te hoog promilage in je bloed uitspookt, alcohol is dan een verzwarende factor.
ik neem aan dat TS niet met haar ouders wil praten over het toestaan van drinken tot zwaar dronkenschap.. dus dan is er op 18+ niets aan de hand, op 18- wel natuurlijk.. Dus als je die kleine grenzen wilt verkennen, dan kun je dat ook gewoon op je 18 doen, dan wordt je namelijk minder zwaar 'bestraft' of zelfs helemaal niet als je een keer over het randje glipt met een teen. zoals dronken de kroeg uitwandelen en net voor oom agents voeten over je nek gaan.

Dat is met een reden.
. Ze vraagt namelijk tips hoe ze dit het best met haar ouders kan bespreken. Ze vraagt niet of we haar met zn allen af willen schieten omdat ze op haar 17e ook iets wil proberen wat ik denk een ruime meerderheid op haar leeftijd allang gedaan zou hebben. TS diep respect ook om niet stiekem te drinken, dat had ik vast gedaan
.