Compromis met ouders ivm drank?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 12:35

Lieshorses schreef:
Ik heb meegemaakt wat er allemaal voor consequenties aan zitten als je voor je 18e domme dingen gaat doen vanwege overmatig alcoholgebruik. En dat ging verder dan een gesprekje of tijdige rijontzegging van je scooter.
Wanneer je 18 bent en je verneukt het een keer goed dan kom je er echt niet gemakkelijk van af hoor. Zo wel, dan heb je echt veel geluk gehad en het waarschijnlijk niet zo bont gemaakt.

Wat iemand hierboven ook al zei, alle consequenties die eraan vast zitten hebben veel meer gevolgen. 18=eigen verantwoordelijkheid. En omdat je zelf verantwoordelijk bent voor alles wat je doet zullen ze je veel harder aanpakken. Ze zien het zo: onder de 18 is kind, kunnen nog niet 'volledig nadenken' over alle gevolgen die vast zitten aan bijvoorbeeld alle problemen die je veroorzaakt als je helemaal ladderzat bent. Zodra je 18 bent wel. En dat is abrupt, vooral als je zelf niet weet wat alcohol met je doet.

na je 18e moet je met alcohol flink over de schreef gaan willen er echte consequenties komen.. openbare dronkenschap.. meestal is dat slechts roes uitslapen.. komt verder niet eens een aantekening.. bij wat drank op achter het stuur, rijontzegging van een paar uur..

onder de 18 ben je dan wel een kind.. maar wordt het wel veel sneller flinker bestraft, juist omdat alholgebruik en verkoop niet is toegestaan.. dus blaas je als 17 jarige ook maar een beetje alchol, dan heb je die scooterrijbewijs ontzegging (waarmee je dus ook geen autorijbewijs kunt halen als die ontzegging dan nog aanwezig is), je mag dan ook gelijk geen rijlessen nemen, want rijontzegging geldt voor alle voertuigen, dus zwaai dan maar dag met je handje naar je autorijlessen zolang je ontzegging geld.t. daarnaast heb je al vlot een halt straf te pakken.. en met hetzelfde gedrag gebeurd er bij 18+ echt nog helemaal niets..

het 'zwaardere' straffen komt pas kijken als jij onder invloed van wat dan ook, iemand schade berokkend of ongelukken veroorzaakt.. dan komt er strafrecht bij kijken voor de daad die je verricht hebt naast het drinken an sich.. en dat stuk wordt zwaarder bestraft als volwassene dan als kind. Het gebruik van alcohol zelf, zelfs al zuip je je in coma, heeft geen enkel gevolg als volwassene. alleen dus wat je met te hoog promilage in je bloed uitspookt, alcohol is dan een verzwarende factor.

ik neem aan dat TS niet met haar ouders wil praten over het toestaan van drinken tot zwaar dronkenschap.. dus dan is er op 18+ niets aan de hand, op 18- wel natuurlijk.. Dus als je die kleine grenzen wilt verkennen, dan kun je dat ook gewoon op je 18 doen, dan wordt je namelijk minder zwaar 'bestraft' of zelfs helemaal niet als je een keer over het randje glipt met een teen. zoals dronken de kroeg uitwandelen en net voor oom agents voeten over je nek gaan.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 12:35

Maargoed, dat zijn meer opvoedingsstijlen. :)
Iedereen moet het ten slotte zelf weten, ieder kind is anders.
Politie gaat ook echt niet zomaar jou aanspreken als je gedronken hebt, maar sommigen kunnen
zich immers niet gedragen als ze gezopen hebben en ja, dan ben je niet blij wanneer de wouten voor je neus staan, geloof me.
Ik vind het wel goed van TS dat ze besloten heeft om te wachten tot haar 18e, erg knap! Ik vind zoals sommigen hier ook dat wanneer je 13 bent je daar niet echt een afspraak over kan maken, maar het is natuurlijk wel erg fijn als je dat goed volhoud.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 12:38

Nou, wettelijk gezien is het wel verboden. :P

Maar is 0,0% geen optie? Of gaat het echt puur om het gevoel te krijgen wat alcohol met je doet? Ik vind bijvoorbeeld Jillz 0,0 net zo lekker als die met alcohol in. :)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 12:39

Ik wou dat mijn ouders mijn rijbewijs hadden willen betalen. Alchohol is wellicht spannend of leuk omdat je het nu nog niet mag drinken, maar ik vind je ouders al enorm coulant dat ze uberhaubt aanbieden je rijbewijs te betalen. Je hebt je héle leven nog om je klem te zuipen, extreem k*t te voelen als je wakker wordt en niet te weten waar je bankpas is gebleven na die kroegentocht van gisteravond.

Het is nog maar even wachten, wees blij dat je ouders je die gift willen doen. Je vrienden doen maar wat ze zelf willen, als zij de brug afspringen doe jij het toch ook niet? Ik werk al jaren in de horeca en heb echt idiote dingen gezien, als je wilt zuipen doe het dan lekker wanneer 'je je eigen keuzes mag maken'. Ik snap niet zo goed dat dit uberhaubt een discussie punt is, je mag nog niet eens legaal drinken :+ Dat is met een reden.

(En als je op die leeftijd al dronken bent maakt je dat niet stoer of cool, trust me.)

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 12:40

Verder niet veel op in te brengen. Maar idd dat punt van Neverland is wel een goeie. Radler en Jillz 0,0% drink ik liever dan met eigenlijk, haha!

En als ik kon kiezen tussen een rijbewijs van (+- 2000 euro, heb de mijne helemaal zelf moeten betalen) gratis of een beetje alcohol had ik dat beetje breezer toen der tijd zeker wel laten staan. Verantwoord drinken komt niet met leeftijd, dat zit gewoon in je verstand.

Shaggy09

Re: Compromis met ouders ivm drank?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 12:48

Vind bij Jillz en Radler de 0,0 versies ook lekkerder, maargoed dat is dan ook net limonade. Denk dat TS meer eens wilt meemaken wat alcohol met haar doet, gezien iedereen in haar omgeving het drinkt en zij nog nooit heeft gedronken.
Maar TS, focus je op je rijbewijs, op je slagen en je bent binnen no-time 18. Ik denk dat je dan heel blij bent dat je het enorme bedrag niet zelf heb moeten betalen, in ruil voor een tijd geen alcohol mogen proberen. Ik vind alcohol niet echt geweldig om eerlijk te zijn, en ben na een paar biertjes al gezegend voor de komende tijd. :P

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-17 16:28

Neverland schreef:
De politie komt echt niet snel op je af als je dronken bent. Daar hoef je je echt geen zorgen over te maken. Maar als je echt compleet de mis in gaat en je word aangehouden heb je direct geleerd lijkt me. :Y)
Zelfs iemand van 16 kan nadenken en bedenken wat je wel en niet kan flikken.

In dit geval wel, beide ouders zijn politie :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 16:43

ODonoghue schreef:
Neverland schreef:
De politie komt echt niet snel op je af als je dronken bent. Daar hoef je je echt geen zorgen over te maken. Maar als je echt compleet de mis in gaat en je word aangehouden heb je direct geleerd lijkt me. :Y)
Zelfs iemand van 16 kan nadenken en bedenken wat je wel en niet kan flikken.

_O-

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 16:46

ODonoghue schreef:

Het verhaal wordt steeds beter!
Maar dan moet je toch sowieso in alle redelijkheid met ze kunnen praten, daar zijn politiemensen toch juist goed in? ;)

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 16:54

Als je eens wilt uitproberen hoe jij op een drankje reageert voordat je 18 bent geworden en dit buiten het bereik van je ouders om kunt en mag doen, dan zou je eens met je ouders kunnen overleggen of je eens samen met hen een drankje mag drinken. Bijvoorbeeld tijdens het eten. Weet jij meteen hoe je erop reageert, of je het überhaupt lekker vindt, welke drankjes je lekker vindt en hoe jij je daarbij voelt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 17:50

keona schreef:
Lieshorses schreef:
Nee je hebt gelijk, het ligt ook aan het persoon zelf. Het verschil met 16 en 18 vind ik dat je vroeger bij 16 alleen legaal mocht drinken en roken maar verder nog helemaal geen bevoegdheden en verantwoordelijkheden had, en bij 18 ben je ineens volwassen en ligt alles op jou schouders vanaf dat moment. Betekend ook dat wanneer je door dronkenschap iets heel erg doms doet dat de gevolgen veel groter zijn. Maar niet alleen bij dronkenschap, ook bij veel andere dingen. :)
Ik zou iig niet mijn kind pas op zijn 18e laten drinken omdat ik niks mis vind met experimenteren op bepaalde leeftijd, plus ik denk dat ze door ze iets minder kort te houden minder snel stiekem dingen gaan doen, niet alleen op het gebied van alcohol maar ook drugs bijv.
precies.het alleen maar strak houden en verbieden is niet de msnier.je kunt ze beter inligten en vertellen over alles.inplaats van het juist spannend temaken en het te verbieden.maar goed iedereen zijn eigen denk wijze

Als je dit al strak houden vindt... :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 18:14

Ik heb echt iets van: TS, als je het zo graag wil dan doe je het toch? :+ Niet ons probleem dat jij zo zelf je rijbewijs moet betalen. Van wat ik hier lees luister je alleen maar naar de reacties die je wil horen, dus waar wacht je op? :)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 18:15

Ach, als ze zo benieuwd was lijkt mij het dat ze het allang een keer stiekem had gedaan, want dat is ook gewoon ontzettend makkelijk.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 18:16

Resistance schreef:
Ik heb echt iets van: TS, als je het zo graag wil dan doe je het toch? :+ Niet ons probleem dat jij zo zelf je rijbewijs moet betalen. Van wat ik hier lees luister je alleen maar naar de reacties die je wil horen, dus waar wacht je op? :)

Wat is er mis mee dat ze met haar ouders gaat praten? Ze zegt ook dat ze de reactie van haar ouders accepteert.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 18:47

Lieshorses schreef:
Maargoed, dat zijn meer opvoedingsstijlen. :)
Iedereen moet het ten slotte zelf weten, ieder kind is anders.
Politie gaat ook echt niet zomaar jou aanspreken als je gedronken hebt, maar sommigen kunnen
zich immers niet gedragen als ze gezopen hebben en ja, dan ben je niet blij wanneer de wouten voor je neus staan, geloof me.
Ik vind het wel goed van TS dat ze besloten heeft om te wachten tot haar 18e, erg knap! Ik vind zoals sommigen hier ook dat wanneer je 13 bent je daar niet echt een afspraak over kan maken, maar het is natuurlijk wel erg fijn als je dat goed volhoud.

Ik vind het juist heel belangrijk dat ouders zich eerst eens goed verdiepen in het feit wat alcohol doet bij hersenen van nog niet volgroeide mensen.... het verbod van alcohol bij jonge mensen door de overheid heeft nl. vooral te maken met de (on)gezondheid hiervan. Kan nl. levenslang letsel toebrengen..... er gaan wel degelijk hersenscellen voorgoed kapot. Mensen die denken dat een beetje (ahum) geen kwaad kan en het zelfs aan hun spruiten voeren hebben duidelijk geen enkele interesse hierin.... lijkt het wel.
En ga eens in het weekend kijken bij de Eerste Hulp van een ziekenhuis.... verwonder je eens over de blagen die in coma worden binnengebracht..... Enneh.... natúúrlijk doen jullie dat niet of jullie kinderen......
Schrikbarend hoeveel mensen dat alcoholgebruik bij jongeren hier "goed" praten.....

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 18:52

Ik praat trouwens het alcohol gebruik onder jongeren niet goed. Alleen op mijn werk zie ik hoe vaak het mis gaat als er een totaal verbod geld op alcohol. Nu zijn er ook een hoop ouders die het prima vinden want wij deden dat toch ook, ook dat gaat gigantisch mis.. laten we zeggen alles met mate dan maar.. ook voor volwassenen.
Dat rookverbod onder de 18 zie ik namelijk ook nog totaal niet werken op mijn werk. Al hoop ik dat dit dingen zijn die met de jaren groeien dat iets niet normaal is. Onder collega s wordt er tenminste een stuk minder gerookt. Nu de jongeren nog.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 18:55

Ik denk dat ze juist ook vanwege hun werk tot deze "regel" zijn gekomen ts ? Ik weet niet of ze beide op de straat zijn maar ik denk dat ze dan een hoop voor hun kiezen krijgen mbt drank gebruik/misbruik.
Waarom ben je het gesprek nog niet aan gegaan ?

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 19:16

Ik vind TS eigenlijk heel verstandig reageren :j. Ze vraagt namelijk tips hoe ze dit het best met haar ouders kan bespreken. Ze vraagt niet of we haar met zn allen af willen schieten omdat ze op haar 17e ook iets wil proberen wat ik denk een ruime meerderheid op haar leeftijd allang gedaan zou hebben. TS diep respect ook om niet stiekem te drinken, dat had ik vast gedaan :x.
Het valt mij juist op dat heel veel mensen op de stoel van de ouders gaan zitten. Óf en hoe de afspraak verandert kan worden, gaan hun toch over, niet wij hier op bokt. Zou een mooie boel worden. Misschien reageren de ouders wel positief en zijn ze bereid om wat in de afspraak te veranderen. Misschien vinden ze dat ts dan haar rijbewijs wel moet betalen. Maar hoe dan ook, wij hebben daar niks van te vinden of te roepen dat ze dan haar rijbewijs moet betalen. Want dat hoeven wij gelukkig niet te beslissen.
Ik en nog een aantal hebben tips gegeven wat je kunt bespreken, en daar reageert ts keurig op.

Ts je gaf aan dat je het moeilijk vindt het gesprek alleen aan te gaan. Heb je toevallig een oudere broer of zus die wat kan bemiddelen? Of een oom/tante waar je goed mee op kan schieten. Misschien dat iemand die je ouders ook goed kent en hun reactie kan inschatten weet hoe je het best kan reageren. Soms helpt het ook om het vast met een volwassene te bespreken en te oefenen wat je wilt zeggen en hoe. Maar goed dan moet er wel zo iemand zijn natuurlijk ;).
Of je kunt een brief schrijven waarin je het probleem vast aankaart en ook dat je het een moeilijk onderwerp vindt en bang bent ruzie te maken terwijl je dit niet wilt. Dan zijn je ouders vast iets voorbereid. Dit kan ook in je nadeel werken omdat ze dan de kans krijgen om goed over hun nee na te denken. Maar er is ook kans dat er minder uit emotie en meer met argumenten gesproken wordt. En dan hoef jij ook niet boos te worden. Bedenk dat ook als je ouders de afspraak niet willen veranderen, dit niet betekent dat jij begrensd wordt. Je hebt dan nog steeds een vrije keus, misschien dat dit ook helpt je emoties onder controle te houden. Succes in elk geval. Ik duim voor een wijntje en een rijbewijs *\o/*

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 19:28

Ts, wanneer je beide ouders bij de politie werken kan ik me goed voorstellen dat ze proberen om je in ieder geval tot je 18e van de alcohol afhouden. De manier doet er niet toe, zij hebben zeer waarschijnlijk al zo ontzettend veel ellende door overmatig alcohol gebruik gezien, tot dodelijke ongevallen aan toe dat hun manier heel begrijpelijk is. En nog belangrijker, blijkbaar heb je toch het gevoel dat dit niet verkeerd is anders was je wel stiekem gaan drinken. Petje af dat je iemand bent waar de nix- afspraak wel werkt. En maak je geen zorgen, er blijft nog heel veel tijd over om wel te drinken.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 23:31

elenaMM77 schreef:
na je 18e moet je met alcohol flink over de schreef gaan willen er echte consequenties komen.. openbare dronkenschap.. meestal is dat slechts roes uitslapen.. komt verder niet eens een aantekening.. bij wat drank op achter het stuur, rijontzegging van een paar uur.

Dit klopt niet helemaal. Er zitten veel meer consequenties aan dan jij ziet.
Ja je zult misschien een rijontzegging krijgen van een paar uur.

Maar dan wil je een auto verzekeren... vergeet het maar! Niet bij een reguliere maatschappij. Nee ga maar naar Rialto. Betaal je 400% meer.
Dit geld ook voor je andere verzekeringen ( op zorg na)
En zo zijn er nog veel meer dingen. Die je jaren later nog achtervolgen.

lotteenjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 00:46

Waarom zou jij moeten drinken?.
Is alcehol dan zo belangerijk? Je krijgt een autorijbewijs ! Dat is toch veel meer waard als dat drankje? Wees de wijste van allemaal en doe het gewoon niet.

Sorry maar dit vind ik een beetje meeloop gedrag. Wees jezelf niet een pion ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 07:40

daantjuhhh schreef:
Dit klopt niet helemaal. Er zitten veel meer consequenties aan dan jij ziet.
Ja je zult misschien een rijontzegging krijgen van een paar uur.

Maar dan wil je een auto verzekeren... vergeet het maar! Niet bij een reguliere maatschappij. Nee ga maar naar Rialto. Betaal je 400% meer.
Dit geld ook voor je andere verzekeringen ( op zorg na)
En zo zijn er nog veel meer dingen. Die je jaren later nog achtervolgen.

Rialto is niet 400% meer....daarnaast kun je gewoon je auto normaal verzekeren als je een x met drank op wordt gepakt.
Pas als je een ernstig ongeluk hebt veroorzaakt als je flink drank op hebt gehad heb je een probleem.
Maar dat vind ik ook logisch.

Ik ken genoeg jongeren die al jong zijn gaan drinken en daardoor denken dat ze precies weten hoeveel drank ze kunnen nuttigen en alsnog kunnen rijden.
Deze drinken echt veel en stappen gerust nog achter het stuur.

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 22:51

Was het hele topic al vergeten maar kwam het net tegen.
Ondertussen 17 jaar ipv 16 :+

Even goed met mijn ouders aan tafel gegaan en besproken en we zijn tot de conclusie gekomen dat, zodra ik mijn rijbewijs heb gehaald, ze niet meer 'moeilijk gaan doen over alcohol' (hun eigen woorden)

Prima compromis, ik kan me nu richten op studie en autorijden en misschien dat ik tegen oud en nieuw een glaasje champagne mee kan drinken! :')

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 23:03

elenaMM77 schreef:
Lieshorses schreef:
Ik heb meegemaakt wat er allemaal voor consequenties aan zitten als je voor je 18e domme dingen gaat doen vanwege overmatig alcoholgebruik. En dat ging verder dan een gesprekje of tijdige rijontzegging van je scooter.
Wanneer je 18 bent en je verneukt het een keer goed dan kom je er echt niet gemakkelijk van af hoor. Zo wel, dan heb je echt veel geluk gehad en het waarschijnlijk niet zo bont gemaakt.

Wat iemand hierboven ook al zei, alle consequenties die eraan vast zitten hebben veel meer gevolgen. 18=eigen verantwoordelijkheid. En omdat je zelf verantwoordelijk bent voor alles wat je doet zullen ze je veel harder aanpakken. Ze zien het zo: onder de 18 is kind, kunnen nog niet 'volledig nadenken' over alle gevolgen die vast zitten aan bijvoorbeeld alle problemen die je veroorzaakt als je helemaal ladderzat bent. Zodra je 18 bent wel. En dat is abrupt, vooral als je zelf niet weet wat alcohol met je doet.

na je 18e moet je met alcohol flink over de schreef gaan willen er echte consequenties komen.. openbare dronkenschap.. meestal is dat slechts roes uitslapen.. komt verder niet eens een aantekening.. bij wat drank op achter het stuur, rijontzegging van een paar uur..

onder de 18 ben je dan wel een kind.. maar wordt het wel veel sneller flinker bestraft, juist omdat alholgebruik en verkoop niet is toegestaan.. dus blaas je als 17 jarige ook maar een beetje alchol, dan heb je die scooterrijbewijs ontzegging (waarmee je dus ook geen autorijbewijs kunt halen als die ontzegging dan nog aanwezig is), je mag dan ook gelijk geen rijlessen nemen, want rijontzegging geldt voor alle voertuigen, dus zwaai dan maar dag met je handje naar je autorijlessen zolang je ontzegging geld.t. daarnaast heb je al vlot een halt straf te pakken.. en met hetzelfde gedrag gebeurd er bij 18+ echt nog helemaal niets..

het 'zwaardere' straffen komt pas kijken als jij onder invloed van wat dan ook, iemand schade berokkend of ongelukken veroorzaakt.. dan komt er strafrecht bij kijken voor de daad die je verricht hebt naast het drinken an sich.. en dat stuk wordt zwaarder bestraft als volwassene dan als kind. Het gebruik van alcohol zelf, zelfs al zuip je je in coma, heeft geen enkel gevolg als volwassene. alleen dus wat je met te hoog promilage in je bloed uitspookt, alcohol is dan een verzwarende factor.

ik neem aan dat TS niet met haar ouders wil praten over het toestaan van drinken tot zwaar dronkenschap.. dus dan is er op 18+ niets aan de hand, op 18- wel natuurlijk.. Dus als je die kleine grenzen wilt verkennen, dan kun je dat ook gewoon op je 18 doen, dan wordt je namelijk minder zwaar 'bestraft' of zelfs helemaal niet als je een keer over het randje glipt met een teen. zoals dronken de kroeg uitwandelen en net voor oom agents voeten over je nek gaan.

Wat een onzin dit zeg. Als je 18 plus met alcohol gesnapt wordt (buiten de 2 biertjes die gedoogd worden voor gevorderde bestuurders, voor beginnend is het niet eens 1) achter het stuur krijg je afhankelijk van de hoogte en dikke geldboete en ben je je rijbewijs kwijt. Met een beetje pech krijg je direct een maatregel, waarvan de kosten voor eigen risico zijn (een paar honderd euro) daarnaast krijg je inderdaad een rijontzegging. Daarnaast komt uiteraard alles in het systeem, en heb je dus een delict achter je naam staan. Wat bij bepaalde werkgevers niet gewaardeerd wordt.

Tot zover: er is niets aan de hand na je 18e. :+

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 23:05

Inderdaad, wat een onzin. Drank op achter het stuur na je 18de, dan ben je meteen je rijbewijs kwijt, dikke boete en kan het best zijn, afhangende van de ernst, dat je een cursus moet volgen, een taakstraf krijgt etc, wat ze bij een hoorzitting bepalen. Zeker als je een beginnend rijbewijs hebt. Sowieso ben je je rijbewijs wel drie maanden kwijt.