Vriend steeds meer anti paard. Wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 16:53

fokfanaat schreef:
Je moet natuurlijk de hele dag alleen maar aan je kerel denken

Dat moet ieder voor zich bepalen. Maar kun je stellen dat de vriend van TS zeurt? Nee, hij geeft gewoon aan wat hij nodig heeft. Aan TS om te bepalen wat zij belangrijker vind.

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 16:56

Wat ik hier mis in het verhaal is dat we het hier om een levend wezen hebben. Dat is een groot verschil met welke hobby of sport dan ook.
Heb je een dag geen zin om te fietscrossen dan laat je je fiets lekker een dagje staan.
Maar heb je een dag geen zin/tijd/chagrijnige vriend dan betekent dat dat je paard die dag alleen maar staat te staan op pension. Hij wordt dan wel gevoerd, buiten en binnen gezet maar niemand gaat er een borstel over halen, niet longeren of rijden, niet wandelen, niet even die extra aandacht die hij alleen van zijn eigen baasje krijgt.
Probeer dat eens uit te leggen aan je vriend!

fokfanaat

Re: Vriend steeds meer anti paard. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 16:58

Ik vind niet dat hij zeurt, maar dat hij dwingerig en egoïstisch is en afhankelijk van een ander, daar kan hij beter wat aan doen ipv haar voor een keuze te stellen.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:00

Mijn dieren komen voor mijn vent Mijn dieren zijn van mij afhankelijk voor hun zorg. Mijn vent kan voor zichzelf zorgen.
Gelukkig denkt hij daar zelf ook zo over. Hij heeft ook zijn hele leven dieren gehad, dus weet heel goed wat het inhoudt. qua zorg etc.
Bovendien, zijn mijn dieren gelukkig, dan ben ik gelukkig. Ben ik gelukkig, dan is hij ook gelukkig.
Hij vaart. Nu hoor ik heel vaak, oh nu jullie een relatie hebben stopt hij zeker wel met varen? Nee. want ik zie dat dat hetgeen is wat HEM gelukkig maakt. dus wie ben ik dan om te zeggen je mag niet varen.
hij gelukkig + ik gelukkig = stabiele relatie

Edit: Jaren terug heb ik een vriend gehad die mij ook probeerde te dwingen mijn dieren weg te doen, want ze stonken, kosten teveel geld en teveel tijd en dat kon ik veel beter aan hem besteden (zijn exacte woorden). En ja, zijn ex had wel haar paard voor hem weggedaan.
Deze probeerde ook mijn hele leven te gaan bepalen.
Later bleek hij borderliner te zijn.
Deze relatie heeft mij heel veel zeer gedaan, en ik ben heel blij dat ik nooit, maar dan ook nooit gehoor heb gegeven aan zijn vraag.

Wat mij betreft, als ik ooit voor de keus gesteld zou worden, of het paard er uit of de vriend/partner, jammer dan. maar dan kan de vriend/partner zijn spullen gaan pakken.
Dat je zulke chantage al wil gaan uitoefenen geeft voor mij al aan dat het geen gezonde relatie is.

nu weet ik natuurlijk niet of dat bij TS ook het geval is hoor, maar dit is puur mijn Eigen ervaring
Laatst bijgewerkt door elibeest op 06-07-17 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:02

Mavelle schreef:
Anoniem schreef:

Maar zou jij dan van je partner verwachten dat hij zomaar zijn hobby voor jou helemaal op wilt geven?
Als je dat van iemand verwacht ben ik oprecht van mening dat je is een keertje achter je oren moet krabben... Gun je een ander geen plezier/geluk/hobby?

En ja, de ene hobby kost meer tijd dan de ander, en daaaaar komt dus dat stukje communicatie en plannen kijken.

Plus, buiten stal ben ik niet met m'n paard bezig hoor. Ja, eens in de maand een zak voer halen en als oké at moet kopen voor d'r. Dat verschild echt per persoon en hoe groot je je hobby maakt/laat worden.

Ik denk wel dat je jezelf daarin onderschat, zeg nou zelf, je bent toch dagelijks met je gedachten bij je paard? Even nazoeken op internet wat dat ene nare plekje zou kunnen zijn, even online regendekens vergelijken, reviews lezen over paardentandartsen, belangrijke concoursen volgen op TV en joost weet wat.

Maar goed, zou ik van mijn partner verwachten dat hij zijn hobby helemaal opgeeft? Nee. Na tien jaar zou ik echter wel op de eerste plaats willen staan, ook als dat betekend dat hij zijn hobby op een hele andere manier moet inrichten/vorm moet geven. Ons leven samen is dan gewoon belangrijker. Ik vind het belangrijk dat een partner ook nog zelf dingen onderneemt of met anderen, maar dat moet niet de norm zijn. In eerste instantie met mij, daarna met anderen (mens of dier).

Ik denk ab-so-luut niet te hele dag aan mijn paard, die vermaakt zich prima en als er iets mis is hoor ik het wel. Ik kijk geen paardensport (of nou ja, ik maak er iig geen tijd voor vrij. En als vriendlief iets anders wilt kijken op dat moment dat ik het toevallig op het staan geen probleem. Ben niet zo fanatiek) Ben geen uren dekens aan het vergelijken, integendeel, dat interesseert mij geen reet. Koop gewoon de deken die ik op dat moment prima vind. Nare plekjes los ik ter plekke op en niet thuis. Reviews over dierenartsen, waarom zou ik? Heb een fijne arts + tandarts.
Dus weer, je maakt je hobby zo groot als je zelf wilt. Als jii thuis nog al die tijd aan je paard wilt bestreden, helemaal prima! Maar ik doe dat niet.

En in zekere zin, vind ik dat een beetje egoïstisch... Dat je partner eerst wat met jou moet doen voor hij wat voor zichzelf mag doen... Sorry? Waarom zou hij niet gewoon iets voor zichzelf mogen doen op het moment dat hij dat (nog) niet met jou gedaan heeft?
Tuurlijk hoor je dingen samen te doen en je partner hoort in zekere zin voor te gaan, maar nooit voor jezelf. Dus tot op zekere hoogte, soms zal hij het moeten accepteren dat ik nou eenmaal een hobby heb die "dagelijks" is, of in ieder geval wat vaker dan 2x per week hockeyen. Zo'n keus overweeg je aan het begin van je relatie. Als je daar geen compromis in kan sluiten (van beide kanten) moet je niet aan een relatie of niet aan een "grote hobby" beginnen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:03

Wijsje schreef:
Wat ik hier mis in het verhaal is dat we het hier om een levend wezen hebben. Dat is een groot verschil met welke hobby of sport dan ook.
Heb je een dag geen zin om te fietscrossen dan laat je je fiets lekker een dagje staan.
Maar heb je een dag geen zin/tijd/chagrijnige vriend dan betekent dat dat je paard die dag alleen maar staat te staan op pension. Hij wordt dan wel gevoerd, buiten en binnen gezet maar niemand gaat er een borstel over halen, niet longeren of rijden, niet wandelen, niet even die extra aandacht die hij alleen van zijn eigen baasje krijgt.

Het is geen hond.

Die vriend heeft groot gelijk. Ik heb zelf paarden en een tijdje een vriendin gehad die ongeveer dezelfde tijd aan haar paard spendeerde als TS. Ik vroeg weleens; wat moet je er zolang? We konden nooit iets doen want het halve weekend zat ze bij haar paard. Daar was ik snel klaar mee. Relatie hoort op 1.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:07

Mavelle schreef:
fokfanaat schreef:
Je moet natuurlijk de hele dag alleen maar aan je kerel denken

Dat moet ieder voor zich bepalen. Maar kun je stellen dat de vriend van TS zeurt? Nee, hij geeft gewoon aan wat hij nodig heeft. Aan TS om te bepalen wat zij belangrijker vind.

Dat ben ik ook met je eens, maar waarom het na 10 jaar dan ineens zo'n enorm probleem is? Dat begrijpelijk niet... Dat hij nu ineens verwacht dat ze haar hobby op geeft omdat hij kinderen wilt. Een kind kan prima met een paard, zie het heel veel. Ja, dan zal ts wat minder naar d'r paard kunnen (bijrijder?) maar ook d'r vriend moet een compromis sluiten. En dat stukje mis ik in dit verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:07

janderegelaa schreef:
Wijsje schreef:

Het is geen hond.

Die vriend heeft groot gelijk. Ik heb zelf paarden en een tijdje een vriendin gehad die ongeveer dezelfde tijd aan haar paard spendeerde als TS. Ik vroeg weleens; wat moet je er zolang? We konden nooit iets doen want het halve weekend zat ze bij haar paard. Daar was ik snel klaar mee. Relatie hoort op 1.

En was dat zomaar klaar of heb geprobeerd er samen uit te komen?
Want dit voorbeeld vind ik inderdaad ook te veel. Als ik een buitenrit wilt maken of iets dergelijks (in ieder geval langer weg ben) laat ik mijn vriend dit altijd van tevoren weten en dan plannen we of ons uitstapje een andere keer of ik m'n buitenrit een andere keer.
COMMUNICATIE.
Ik kan niet van hem verwachten dat hij altijd maar op mij wacht, maar hij kan mij ook niet verbieden als ik is een dagje langer op stal ben.

Allemaal gewoon in overleg, guys hoe moeilijk is dat nou?
Mijn vriend is ook wel is een dag weg zonder mij, sportevenement ofzo, das zijn hobby. Moet ik hem dat dan verbieden omdat we dat weekend dan misschien niks samen kunnen doen?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:11

Ik zou zeggen ajudeparaplu!
Als je partner het niet kan opbrengen om een greintje begrip/interesse op te brengen dan horen jullie niet bijelkaar.
Waarom zou je dat opgeven wat je gelukkig maakt om een ander te plezieren?
Van mij kon hij vertrekken, maar goed zo denk ik er over.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:18

Anoniem schreef:
Mavelle schreef:

Dat ben ik ook met je eens, maar waarom het na 10 jaar dan ineens zo'n enorm probleem is? Dat begrijpelijk niet... Dat hij nu ineens verwacht dat ze haar hobby op geeft omdat hij kinderen wilt. Een kind kan prima met een paard, zie het heel veel. Ja, dan zal ts wat minder naar d'r paard kunnen (bijrijder?) maar ook d'r vriend moet een compromis sluiten. En dat stukje mis ik in dit verhaal.

Nou ja.. in tien jaar kunnen je prioriteiten best verschuiven. Ze hoeft haar hobby niet op te geven, ze kan het gewoon anders inrichten. Als ik het zo lees heeft ze hartstikke veel vrije tijd met maar 3 dagen werken. Dat moet dan toch best te regelen zijn op een manier waarop het niet ten koste gaat van de relatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:19

Oh zeker, maar ineens verwachten dat ze haar complete hobby op geeft, dat gaat er bij mij gewoon niet in.
En wat je zegt is precies hoe ik denk, er is toch prima een mooie compromis te sluiten met "zoveel" vrije tijd als ts?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:20

Ja maar moet je dat willen? Als ze op zaterdag en zondag nog niet 2 uurtjes iets voor zichzelf MAG doen, wordt je toch gegijzeld.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:21

Mooi om te zien dat iedereen anders aankijkt tegen relatie en hobby verhouding. :)
Als jou vriend erg gericht is op jou, en het samen zijn en jij bent erg gericht op genoeg me-time
en je paard dan is dat toch geen probleem? Ieder zijn ding toch? Ik vind het naar om te lezen dat
mensen die vriend zo uitkafferen omdat hij graag bij TS is en wat liever haar wat vaker thuis heeft dan
op stal.
En andersom ook, als TS graag juist wat meer vrijheid wilt en niet thuis wilt zitten als haar vriend weg is, is dat begrijpelijk!
Maar dan moet je simpelweg gewoon goed praten en plannen. Zolang je maar in je hoofd blijft denken en van je eigen behoeftes uitgaat blijft dit zo doorgaan. Zowel jij als jou vriend , TS!
En het kan misschien een beetje hard klinken, maar als dit niet kan veranderen dan zijn jullie gewoon zo verschillend in behoeftes en verwachtingen dat het misschien toch beter is om afstand te nemen.

Ben benieuwd of jullie al een gesprek hebben gehad

Edit: lees veel extreme antwoorden zoals hobby opgeven en gegijzeld worden, wie heeft het hier over hobby compleet opgeven of nooit even uit huis mogen gaan?
Laatst bijgewerkt door Shaggy09 op 06-07-17 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:23

fokfanaat schreef:
Ja maar moet je dat willen? Als ze op zaterdag en zondag nog niet 2 uurtjes iets voor zichzelf MAG doen, wordt je toch gegijzeld.

4 uurtjes. Elke zaterdag en zondag weer en er komen nu ook endurance wedstrijden bij.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:24

Wow, bokt weer op zijn bokt. Probeer het ook eens van de andere kant te zien:
poging om te schrijven zoals hij het beleefd:

Hij werkt heel veel en zal dus ook daarom wel veel geld verdienen, de weinige tijd die hij heeft wil hij graag besteden bij de mensen die hij graag ziet. Hij denkt aan de volgende stap: kinderen (wat een duidelijk teken is dat hij vooruit denkt, positief dus) Net die ene mens waar hij een relatie mee heeft spendeert veel tijd en geld aan paarden. De reden dat ze tijd heeft is omdat haar man meer werkt, de reden dat ze het kan betalen (omdat ze weinig werkt en dus minder geld heeft) is omdat ze minder moet bijdragen in huis en huishouden. Dat vind ik dus ook krom. Hij werkt veel en als hij thuiskomt is zijn partner niet thuis want die zit bij haar paard. Alsook de vrije dagen die hij heeft. Hij wil kinderen en weet dat kinderen een ongelofelijke hap uit je tijd en geld zijn. Hij denkt misschien: hoe gaan we dat doen? Minder werken = minder geld, zijn partner werkt al weinig dus of hij zou haar volledig moeten gaan onderhouden zodat zij haar hobbie kan houden of de hobby moet minderen. In dat gedachtenpatroon kan ik hem volgen.

Hoe wij het doen in een zo goed als idem situatie, het enige verschil is dat er bij ons wel een kind is. Ik betaal evenveel aan huis en huishouden, let meer op het kind want man werkt meer en rij minder paard. Ik hoop het weer op te nemen als mijn kindje ouder is. Ik betaal dus ook mijn paarden 100% zelf.

Als TS doet wat bokt wil, namelijk dumpen, dan moet ze straks opzoek naar een woonst (kost geld) dus meer gaan werken (kost tijd). Ik denk dat er geen goede kant aan is.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:28

fokfanaat schreef:

Dat is jouw beleving. Daarnaast gaat het niet om 1 zaterdag of zondag, maar ELKE zaterdag of zondag. Terwijl dat met TS haar vrije tijd ook best anders zou moeten kunnen. Ik wed dat ie over een keertje echt niet moeilijk zou doen maar dat het meer gaat om het structurele.

Als ik me niet vergis heb ik gelezen dat TS graag aan het begin van de middag gaat. Nou ja, dan zit een spontaan dagje uit er natuurlijk niet in.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:30

Vicky_Belle schreef:
Wow, bokt weer op zijn bokt. Probeer het ook eens van de andere kant te zien:
poging om te schrijven zoals hij het beleefd:

Hij werkt heel veel en zal dus ook daarom wel veel geld verdienen, de weinige tijd die hij heeft wil hij graag besteden bij de mensen die hij graag ziet. Hij denkt aan de volgende stap: kinderen (wat een duidelijk teken is dat hij vooruit denkt, positief dus) Net die ene mens waar hij een relatie mee heeft spendeert veel tijd en geld aan paarden. De reden dat ze tijd heeft is omdat haar man meer werkt, de reden dat ze het kan betalen (omdat ze weinig werkt en dus minder geld heeft) is omdat ze minder moet bijdragen in huis en huishouden. Dat vind ik dus ook krom. Hij werkt veel en als hij thuiskomt is zijn partner niet thuis want die zit bij haar paard. Alsook de vrije dagen die hij heeft. Hij wil kinderen en weet dat kinderen een ongelofelijke hap uit je tijd en geld zijn. Hij denkt misschien: hoe gaan we dat doen? Minder werken = minder geld, zijn partner werkt al weinig dus of hij zou haar volledig moeten gaan onderhouden zodat zij haar hobbie kan houden of de hobby moet minderen. In dat gedachtenpatroon kan ik hem volgen.

Hoe wij het doen in een zo goed als idem situatie, het enige verschil is dat er bij ons wel een kind is. Ik betaal evenveel aan huis en huishouden, let meer op het kind want man werkt meer en rij minder paard. Ik hoop het weer op te nemen als mijn kindje ouder is. Ik betaal dus ook mijn paarden 100% zelf.

Als TS doet wat bokt wil, namelijk dumpen, dan moet ze straks opzoek naar een woonst (kost geld) dus meer gaan werken (kost tijd). Ik denk dat er geen goede kant aan is.

Dat vele geld verdienen is geen excuus, mijn hobby zijn de paarden. Kost klauwen en levert ook regelmatig klauwen op. Mijn man verdient een meer dan goed salaris maar zal nooit dit van invloed op het één of ander zijn. En ts heeft aangegeven dat zij drie dagen werkt, het complete huishouden doet, haar paarden zelf betaald en nog eens 40 % van de kosten van huishouden. En daarnaast ook nog eens meewerkt in hun eigen zaakje waarvan zij het meest doet en hij ook 50 % opstrijkt. En nog denkt meneer dat het niet klopt dat zij geen 50 % ipv van 40 betaald. Paarden eruit en dan kun je meer afdragen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:33

Dat ligt echt geheel aan jezelf. Daarnaast, als je vriend voetbalt kijkt hij misschien ook op andere dagen eens een voetbalwedstrijd op tv, gaat hij een keer helpen bij iets wat door de vereniging georganiseerd wordt en zoekt 'ie op internet naar nieuwe voetbalschoenen.

Zo zijn er veel hobby's en passies waar je aardig wat tijd in steekt. En maakt dat uit? Nee want het is wel gezond om naast je werk en partner nog iets te hebben. Iets wat je energie geeft en je gelukkig maakt.

En ik blijf erbij dat paardrijden best een hobby kan zijn en niet perse een levenstijl is. In mijn geval beheerst mijn paard echt mijn leven niet. Zoals Dreamer omschrijft..

Daarnaast 3 dagen in de week naar je paard zielig? Als hij hele dagen op stal staat ja. Mijne staat 24/7 op een supergroot heuvelachtig weiland met een meertje in het midden, samen met zijn vriendjes en onbeperkt ruwvoer. Ik geloof er niet in dat zijn leven er beter van wordt als ik 6x in de week kom.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:39

En hoe erg is het om te concluderen dat iets gewoonweg niet (meer) werkt? De verwachtingen rondom een relatie kunnen onderling ook gewoon verschillen, maar daar kom je alleen achter door met elkaar te praten. Anderhalf jaar geleden heb ik in een soortgelijke situatie gezeten met mijn ex en heb toen ook besloten er een punt achter te zetten omdat ik mijn geluk niet op ga geven om met hem te kunnen zijn. Een relatie moet voor mij een toevoeging zijn op mijn geluk, niet een vervanging of een deel wegnemen. Uiteindelijk zijn we hier beide alleen maar gelukkiger van geworden: hij was niet jaloers omdat ik mijn vrije tijd niet alleen aan hem besteedde en ik kon lekker doen waar ik gelukkig van word.

Het gaat om 8 uur in het weekend, 8 uur!! Dan is er nog 40 - 2x 8 uur slaap = 24 uur over om samen tijd door te brengen, lijkt me voldoende? Het komt op mij allemaal erg 'claimerig' over. Dat je in de beginfase helemaal hoteldebotel bent en de hele dag op elkaar wil hangen, maar na 10 jaar moet je elkaar toch ook wel wat vrijheid gunnen als één van de twee daar duidelijk behoefte aan heeft..

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:43

janderegelaa schreef:
4 uurtjes. Elke zaterdag en zondag weer en er komen nu ook endurance wedstrijden bij.

Hou je nog zeker 10 uur over op de dag.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:49

Wijsje schreef:

Paard zal het geen hol schelen of hij een borstelbeurt krijgt of doelloos aan een touwtje rondjes moet rennen. Dus die vlieger gaat in mijn ogen niet op

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:53

Als iemand er al moeite mee heeft dat ik 4 uur in een weekend aan mezelf besteed, dan was echt daar het gat van de deur.
Je gaat toch niet het hele weekend op elkaars lip zitten?

Mijn man werkt ook veel uren en is hoofdzakelijk alleen op zondag thuis.
Die dag houdt ik dus zoveel mogelijk vrij voor leuke dingen maar dat betekent niet dat elke zondag van hem is.

En als hij dan op de bank tv zit te kijken(zo'n man heb ik niet maar die van TS wel) dan was ik mooi weer vertrokken.
Leuk om savonds met een portje te doen voor een uurtje maar verder weet ik wel leukere dingen als dat.

Maar ik vermoed dat er bij TS veel meer mee speelt als die k*tknol.
Als ze zo beginnen zijn ze bij mij al gelijk klaar want mijn paarden zijn mijn huisdieren en huisdieren hebben nu eenmaal zorg nodig, net zoals onze honden en katten.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 18:01

Mavelle schreef:
Vier keer in de week turnen vind ik ook geen hobby meer. En maar drie keer in de week naar je paard vind ik eigenlijk ook niet kunnen. Daarnaast vraag ik me af of mensen wel doorhebben hoeveel je onbewust buiten stal om ook nog met je paard bezig bent. Maar goed, dat ben ik. Sinds ik die van mij verkocht heb heb ik zeeën van tijd over, heerlijk.

Oh? En dat bepaal jij voor een ander? :')
Als je paard volpension staat zie ik het probleem niet.

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 18:02

Als je echt van iemand houdt, zie je ze toch graag gelukkig met wat ze willen doen. Met andere woorden: hij zou je moeten toejuichen met dit grote onderdeel van je leven. Er is een reden dat hij dat niet doet.Wat is de reden dat hij steeds meer anti paard is? Heeft hij meer aandacht nodig, of heeft hij zelf even geen leuke hobby?
Succes. Een relatie kan soms zo onderhevig zijn aan allerlei onvoorziene nukken. Maar dat paard is er altijd.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 18:04

Jildau schreef:
Daarnaast 3 dagen in de week naar je paard zielig? Als hij hele dagen op stal staat ja. Mijne staat 24/7 op een supergroot heuvelachtig weiland met een meertje in het midden, samen met zijn vriendjes en onbeperkt ruwvoer. Ik geloof er niet in dat zijn leven er beter van wordt als ik 6x in de week kom.

Ik heb een verzorgpaard gehad en zijn beste vriendje op de wei was echt een mensenpaard. Hij vond het heerlijk om met mijn VZpaard te knuffelen en samen te staan dutten in de wei, maar ik weet nog goed dat hij echt verdrietig leek te worden toen zijn baasje 3 weken op vakantie was en de bijrijdster alleen in het weekend kon. Je zag hem steeds vaker bij het hek wachten, starend naar de ingang van het terrein. En dat was al na 2-3 dagen :(

Natuurlijk heb je ook paarden die het aan hun achterste zal oxideren of hun mens 3x per maand of 3x per dag langskomt, maar dat gaat niet voor elk paard op, wil ik maar zeggen.