wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

josien_m_

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:08

En toch bestaan beide werelden, beiden gelijken, in Nederland. We moeten het met elkaar doen, ook al staat de mening van die ander je zo tegen! We hebben allemaal evenveel recht van spreken. Dus in gesprek blijven lijkt me toch het enige. En waardering hebben voor de mening van de ander, die komt niet voor niets tot die mening en ziet misschien iets wat jij niet ziet.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:08

Lillith24 schreef:
^^ ik kan niet discussiëren met iemand die over dieren praat als zijnde producten. Een koe "krijgt" niet zomaar jaarlijks een kalf namelijk.
Fijn dat je schoonvader koeien van 10 jaar oud heeft in zijn stal. Wat gebeurt er met de (stier)kalfjes die "niets opbrengen"?

Die gaan allemaal naar een grote wei met beekjes en bloemetjes en daar kunnen ze voor altijd samen spelen. <3

Nee die gaan naar een bedrijf waar ze worden vet gemest zodat we daarna een lekker stukje vlees op ons bord hebben.
Laatst bijgewerkt door Jildau op 27-02-17 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

palousa_boyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:09

Tuurlijk zijn het voor een boer ook dieren, maar ook producten, zo noemt men dat nou eenmaal. Een hamster in de dierenwinkel is ook gewoon een product.

Het is geen object, maar dat is iets heel anders.

Edit: trouwens nog over oudere dieren, bij legkippen werkt dat niet. Ze blijven namelijk niet leggen tot hun 13e bijvoorbeeld. Tuurlijk kunnen ze zo oud worden maar tegen die tijd pompt de boer daar al bijna 10 jaar loos geld in, want wat je overhoud is soepkip.
Laatst bijgewerkt door palousa_boy op 27-02-17 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:12

En paarden zijn net zo goed producten die rondjes moeten lopen van ons met allerlei onnatuurlijke bewegingen. Zijn vaak ook al ver voor de leeftijd die ze kunnen halen versleten.

Vraag me erg af of mensen die tegen de veehouderijen zijn wel paarden houden.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:14

Maar van een product kunnen we weer gewoon een gevoelig wezen, een dier maken. Net als we vroeger ervan uit gingen dat dieren geen gevoel hadden en we ze zo zonder verdoving open sneden. Nieuwe inzichten geven nieuwe benaderingen. Door naar een dier te kijken, het woord aan te passen, komt er ook een andere associatie en misschien een meer respectvolle benadering.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:18

Ik zal meer m'n best doen open te staan voor goede argumentatie maar ik kan niet om de feiten heen. Niemand die iets vindt van de massale genocide die jaarlijks gepleegd wordt? 65 miljard dieren? Ja en ieeeedereen zorgt goed voor z'n diertjes en ieeeedereen eet slechts biologisch organisch 25 jaar oud "altijd buiten geleefd" koeienvlees. In werkelijkheid is slechts 3℅ van het "biologische" vlees hier in NL echt biologisch. Ben benieuwd waar iedereen dat vandaan haalt.

palousa_boyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:19

Iedere boer zal toch ook zeggen dat hij met dieren werkt, en niet met producten?

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:19

Voor mij zijn mens en dier gelijk. Ik vind dieren geen producten, dus nee ook paarden en hamsters niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:20

Citaat:
Ik vraag me ook altijd af hoe we dan die gronden gaan bemesten waar al dat vegavoer op verbouwd moet worden.
Een vegetarische en veganistische wereld gaat gewoon niet gebeuren, dat weet iedereen.

Afdeling denkfouten. De wereld kent al een jaar of 40 (!!) het begrip eiwittekort.
Vrijwel de gehele 'derde wereld' heeft een eiwittekort, omdat hun landbouwgrond (en het Amazone woud, etc etc) "gebruikt worden" voor ons westerse veevoer.
Je zou het ook misbruik kunnen noemen.
Let op: dit is kritiek op de westerse levensstijl (arrogantie etc) niet op Nederlandse boeren.

Accoord, dit perspectief is veel ruimer dan hoe de EU regels het de nederlandse landbouw onmogelijk maakt - en dat om een mistige reden "links" de schuld krijgt. (Het ontwerp van dit topic.)

Maar als we het hebben over "kunnen we 7 miljard mensen voorzien van voldoende eiwit" luidt het antwoord nog steeds bevestigd.
Al wordt 'zeebouw' (= oogsten van zeewier) een nuttige zaak.

Maar als 7 miljard mensen een westers niet vegetarisch eetpatroon willen lukt het echt niet meer.
De cijfers hoor je telkens weer anders, maar om 1 kilo vlees te 'produceren' heb je een veelvoud aan eiwitrijk voedsel nodig. (Trouwens - wat wij vlees noemen is doorgaans ""alleen maar"" spiervlees. Een dier maakt van voedsel ook organen, botten, huid, etc.)

Accoord, als mens kan ik niets met grazige groene weides, de mens kan geen gras verteren (al kook je het 4 uur lang, is in de oorlog geprobeerd).
Maar mais, luzerne, haver, linzen, boekweit en....soya kan de mens uitstekend verteren.

En idd: permacultuur: er staat al mens-eetbare lupine op de Holterberg. Goed wisselgewas om stikstof in de grond te brengen.

En 1 miljard mensen leeft al een soort van veganistisch- want in diepe armoede.
Ik heb iets gezonders voor ogen.
Trouwens, niemand wil dat dieet.
Maar please, zie deze realiteit wel onder ogen.
Zo kun je als mens wel degelijk leven - dus niet "dat gaat niet gebeuren" : het gebeurt al erg lang. Het is gewoon realiteit.
Citaat:
Ik snap er geen donder van, al dat geroep over k.tboeren etc.etc. en dat ze maar heel snel moeten verdwijnen want dat is er veel minder dierenleed etc.

Ik snap er ook weinig van.
Maar ik lees wellicht de site van wakker dier niet?
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 27-02-17 11:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:21

Het gaat er niet om of je dat zo vindt of voelt. Een boer vindt zijn koeien ook geen producten.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:26

Lillith24 schreef:
In werkelijkheid is slechts 3℅ van het "biologische" vlees hier in NL echt biologisch. Ben benieuwd waar iedereen dat vandaan haalt.

Uhum, in werkelijkeid is slechts 0% "biologisch" vlees echt biologisch. Wat heeft de leeftijd van de koe met biologisch te maken? Ook in de biologische sector worden de koeien niet oud

palousa_boyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:27

Ik haal ons biologisch vlees gewoon uit de kippenren, of uit het konijnenhok :)*

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:29

[/quote]

. Voorbeelden hiervan, slangengif schijnt nogal goed aan te slaan op het moment. Ik weet niet, maar bij mij gaan de nekharen overeind staan als ik dat hoor.[/quote]

Dit is niet zo'n raar middel hoor. Het werkzame bestanddeel heet Lachesis, en is het gif van de Lachesis Mutus oftewel Bosmeesterslang. Het wordt al jaren gebruikt in de natuurlijke geneeswijzen (mens en dier). Ik heb het zelf gebruikt bij een van onze paarden omdat ik daar liever geen antibiotica bij wilde gebruiken. Heeft goed gewerkt.
Zie hier een link van het middel wat -denk ik- momenteel veel gebruikt wordt in de veeteelt:
http://www.ecostyle.nl/veehouderij/prod ... compositum

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:29

@daffie1986 ik heb ook niet gezegd dat biologisch vlees gelinkt is aan de leeftijd van een koe (wel dat vleeseters zich tegenover mij vaak proberen te "verontschuldigen" door te zeggen dat ze biologisch vlees eten) :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:33

Citaat:
(1)
Van een bio kippenboer hier op bokt begreep ik wel dat de afnemers en de contracten waarmee die werken nogal eens problemen geven als er zieke dieren behandeld moeten worden. Iets met beter alles afvoeren en nieuwe kippen halen dan kippen behandelen ivm niet kunnen afzetten eieren. Wat is dus uiteindelijk de grootste beperkende factor? De regels zelf of de inflexibiliteit van je vaste afnemer?
(2)
Dat laatste is een lastige vraag.
Een vaste afnemer betekend immers een "vast inkomen" met waarschijnlijk een vaste prijs, en dus zekerheid (tot op zekere hoogte uiteraard), iets dat nog niet zo vanzelfsprekend is voor een boer tegenwoordig.
Hij zal dus aan de ene kant inleveren als hij aan de andere kant z'n afnemer kan behouden.

Dit vind ik een zinnige vraag.

In mijn ogen "krijgt wakker dier de schuld" - maar dit is een reëel probleem.
Noem het juridisch (ivm vogelgriep mogen kippen niet uitlopen, dus vervalt keurmerk x)
noem het economisch (de rechten van de ondernemertov de afnemer)
in een context van laten we zeggen politieke regelgeving.

Dat er her en der regels zijn vind ik niet echt fout - maar zoals "wij het met elkaar" (NL en EU zijn democratieën) hebben afgesproken, pakt het regelmatig erg slecht uit voor de boeren.

En nee, die schuld ligt gewoon bij cda en vvd. Die zaten non stop in de regering en hadden vrijwel non stop de minister van landbouw.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:39

hoogendroog schreef:
Citaat:

. Voorbeelden hiervan, slangengif schijnt nogal goed aan te slaan op het moment. Ik weet niet, maar bij mij gaan de nekharen overeind staan als ik dat hoor.

Dit is niet zo'n raar middel hoor. Het werkzame bestanddeel heet Lachesis, en is het gif van de Lachesis Mutus oftewel Bosmeesterslang. Het wordt al jaren gebruikt in de natuurlijke geneeswijzen (mens en dier). Ik heb het zelf gebruikt bij een van onze paarden omdat ik daar liever geen antibiotica bij wilde gebruiken. Heeft goed gewerkt.
Zie hier een link van het middel wat -denk ik- momenteel veel gebruikt wordt in de veeteelt:
http://www.ecostyle.nl/veehouderij/prod ... compositum

Ja.
Tegen homeopathisch verdund slangegif heb ik geen enkel bezwaar.
Lachesis wordt al eeuwen gebruikt (dat is ook zo leuk van homeopathie, het is veel ouder dan AB en er is dus veel ervaring mee).

Dat klinkt toch weer heel anders dan onderdund slangegif. (Zoek juist for fun 'botox' eens op, het is niet homeopathisch verdund en botulisme gif. Accoord, we doen niet aan kannibalisme, maar toch. Botox in handen van een arts mag in het menselijk lichaam worden ingebracht...)

palousa_boyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:44

De onderzoeken bij antibiotica staan ook niet stil hoor ;) maar homeopatisch of "gezond" zal het vast nooit worden.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:45

Even iets anders. In het kader van de discussie over de moeilijke positie van het boerenbedrijf heb ik een vraag die de boeren hier wellicht kunnen beantwoorden.

Zelf woon ik inmiddels zo'n 15 jaar op het Drentse platteland. Ik snap dat de buitenkant van een boerenbedrijf niet alles zegt, maar ik zie hier in Drenthe, naast de sappelende boeren (vaak melkveehouders) die er ook echt wel zijn, toch best veel boeren die het goed voor elkaar lijken te hebben. Grote bedrijfsterreinen die er strak bij liggen, grote vaak nieuwe huizen ernaast, modern materieel.
Daarnaast zie je hier ook steeds meer dat boeren hun bedrijfsactiviteiten verbreden, met bijvoorbeeld een pensionstalling, boerencamping of een zorgboerderij en daar succes mee hebben. Onze kuilleverancier kan van zijn super verzorgde boerencamping bijvoorbeeld goed leven en heeft alleen nog wat koeien als weilandvulling om aan het criterium boerencamping te kunnen voldoen. Toegegeven, hij en zijn vrouw werken er hard voor, maar ze krijgen dus ook loon naar werken.

Mijn indruk is kortom niet dat het gros van de boeren hier het nauwelijks redt.
Nu kan ik op een paar uitzonderingen na niet achter de voordeur kijken, en weet ik ook wel dat de mooie grote erven vaak grotendeels of geheel 'van de bank' zijn (waarbij wel aangetekend mag worden dat ook particulieren gebukt kunnen gaan onder zware hypotheeklasten), maar toch. De algemene indruk is die van een gemiddeld redelijke welvaart. Zie ik dat dan verkeerd, is het inderdaad alleen de buitenkant, is Drenthe misschien een uitzondering?

Ik vraag dit ook omdat dit hoogstwaarschijnlijk het beeld is van de gemiddelde stedeling die hier op het platteland komt recreëren en die daar zijn mening over het boeren bedrijfsleven mede op zal baseren.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:46

Slangengif is een bestanddeel, maar op internet en via mondelinge overlevering wordt het al gauw "onverdund slangengif". En zo komen de fabeltjes in de wereld.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:53

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:57

Wat een interessante discussie hier! Als 'leek' best geel verhelderend en leerzaam.

Lillith, ik snap wel waar je vandaan komt. Ik eet zelf veganistisch, zowel uit dierenwelzijn als milieu oogpunt. Maar juist daarom zou je het toch met Daffie eens moeten zijn? Het vergroten van de tussenkalftijd zorgt voor meer dierenwelzijn voor de koe en minder 'nutteloze' stieren. Als dat op een manier kan die voor boeren economisch rendabel is, kijkt mij dat juist een win-win situatie.

Sorry dat ik jullie er zo uithaal trouwens, maar volgens mij geeft deze reactie, als ook de reactie van een aantal agrariërs op Vega(n)s wel heel duidelijk het huidige klimaat weer, en de reden dat partijen als wakker dier het zo goed doen: De meeste mensen zullen allemaal zien wat er mis is met dierenwelzijn/klimaat/economie, maat zullen altijd redeneren vanuit zichzelf. 'Boeren moeten al teveel lasten dragen, de verandering moet bij de consument vandaan komen' of 'boeren zullen best hart voor de zaak hebben, maar zie al het dierenleed, zij moeten daar iets aan veranderen zonder dat eten duurder wordt. We streven allemaal naar perfectie en verwijten de ander inconsequent te zijn in die perfectie 'vegans zijn hypocriet als ze wel een paard hebben, of auto rijden' en 'boeren zijn hypocriet als ze beweren dierenliefhebbers te zijn, maar wel stieren naar de mester te brengen'.

Lezen, luisteren en begrip proberen te hebben voor de ander is echt key. En ik hoop echt dat er dan samen een duurzame agrarische sector ontstaat, waarbij lasten gedeeld worden, dierenwelzijn en milieu voorop staan en boeren weer een gewaardeerd(zowel ecobomisch als moreel) bestaan kunnen hebben.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:02

Renske_W schreef:
Hier een column die wel bij deze discussie past.

http://www.coschipper.nl/column/de-veeh ... nder-vuur/

Ach bah.
De problemen die de man aankaart zijn reëel l.

Maar ik kan NIET uit de voeten met "de afgelopen anderhalf jaar zijn de boeren speelbal van de politiek geweest".

Alsof het twee jaar terug allemaal zo prima was...? 10 jaar...? Twintig? Veertig...?

Anderhalf jaar geleden werd het melkquotum afgeschaft.
Ik kan mij levendig voorstellen dat het een spannende, onzekere tijd was.
Ik kan me voorstellen dat iemand nijdig is op Van Dam, ik ben ook niet blij met deze specifieke vorm van deze uitstapregeling.
...maar het zou toch makkelijker praten als het wat minder ging van "Ik baal van Van Dam, oh hij is pvdA, links is de schuld van al onze problemen!"
(....dat kan niet eens want we hebben ook nu geen links kabinet, dus wie baalt "de speelbal van de politiek te zijn" zal ook nijdig naar cda en vvd moeten kijken.)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 12:13

tuurlijk speelt het niet de laatste anderhalf jaar... de voorgangers van Van Dam hebben ook steken laten vallen. Afschaffen van de minister van Landbouw is een slechte zet geweest. Nu valt de agrarische sector onder Economische Zaken, waar in mijn ogen veel te weinig kennis zit van de specifieke bedrijfstak.

het is al lang bekend dat het quotum eraf gaat, daar zou al veel eerder op ingespeeld moeten worden.. maar ja, dat is achteraf he... 'de koe in de kont kijken' zoals we dat in vaktermen noemen. :)

waar ik mijn topic in eerste instantie voor heb geplaatst is overigens niet politiek, maar de zgn 'goede doelen' die de veehouderij om zeep willen helpen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:29

@Lillith24Uiteraard ben ik even bij jouw berichtjes wezen kijken en dan springt deze erbij mij uit:
Lillith24 schreef:
We doen boodschappen bij Aldi en speciale dingen bij Jumbo of reform winkel (laatste wel erg duur dus zo min mogelijk).

Je verwijt de veehouderij een hoop, maar zelf ben je dus wel de consument die voor het grootste gedeelte van de boodschappen richting de aldi gaat. Van mij uit geen persoonlijk verwijt, maar ik probeer je een stukje bewustwording mee te geven. Aldi haalt een hoop producten uit andere landen, landen waar de regels dus niet hetzelfde als hier zijn en daar moet de gehele landbouw (melkvee, vleesvee, pluimvee, varkenshouderij, akkerbouw en tuinbouw) dus tegen op boksen.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 27-02-17 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:33

Janneke2 schreef:
Renske_W schreef:
Hier een column die wel bij deze discussie past.

http://www.coschipper.nl/column/de-veeh ... nder-vuur/

Ach bah.
De problemen die de man aankaart zijn reëel l.

Maar ik kan NIET uit de voeten met "de afgelopen anderhalf jaar zijn de boeren speelbal van de politiek geweest".

Alsof het twee jaar terug allemaal zo prima was...? 10 jaar...? Twintig? Veertig...?

Boeren zijn anderhalf jaar de speelbal geweest van de politiek door de onduidelijkheid over wat er in de plek zou komen voor het quotum. Maar in eerste instantie werd er "beloofd" dat de beperkingen eraf gingen en boeren op volle toeren aan de gang konden. 1,5 jaar lang is er onduidelijkheid geweest en zijn er al vele verschillende optie's voorbij gekomen (de 1 nog erger dan de ander). dus ja 1,5 jaar speelbal van de politiek klopt wel maar dan op een iets andere manier als jij en ik zouden bedoelen.

Bonna schreef:
Wat een interessante discussie hier! Als 'leek' best geel verhelderend en leerzaam.

Lillith, ik snap wel waar je vandaan komt. Ik eet zelf veganistisch, zowel uit dierenwelzijn als milieu oogpunt. Maar juist daarom zou je het toch met Daffie eens moeten zijn? Het vergroten van de tussenkalftijd zorgt voor meer dierenwelzijn voor de koe en minder 'nutteloze' stieren. Als dat op een manier kan die voor boeren economisch rendabel is, kijkt mij dat juist een win-win situatie.

Die stieren zijn eigenlijk minder "nutteloos" dan de vaars kalveren, die stieren kunnen nagenoeg altijd bij een mester terecht. De vaarskalveren ook maar daar wordt minder voor betaald en jammer genoeg worden er nog altijd meer vaars- dan stierkalveren geboren.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 27-02-17 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt