Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lillith24 schreef:^^ ik kan niet discussiëren met iemand die over dieren praat als zijnde producten. Een koe "krijgt" niet zomaar jaarlijks een kalf namelijk.
Fijn dat je schoonvader koeien van 10 jaar oud heeft in zijn stal. Wat gebeurt er met de (stier)kalfjes die "niets opbrengen"?
Citaat:Ik vraag me ook altijd af hoe we dan die gronden gaan bemesten waar al dat vegavoer op verbouwd moet worden.
Een vegetarische en veganistische wereld gaat gewoon niet gebeuren, dat weet iedereen.
Citaat:Ik snap er geen donder van, al dat geroep over k.tboeren etc.etc. en dat ze maar heel snel moeten verdwijnen want dat is er veel minder dierenleed etc.
Lillith24 schreef:In werkelijkheid is slechts 3℅ van het "biologische" vlees hier in NL echt biologisch. Ben benieuwd waar iedereen dat vandaan haalt.
Citaat:(1)
Van een bio kippenboer hier op bokt begreep ik wel dat de afnemers en de contracten waarmee die werken nogal eens problemen geven als er zieke dieren behandeld moeten worden. Iets met beter alles afvoeren en nieuwe kippen halen dan kippen behandelen ivm niet kunnen afzetten eieren. Wat is dus uiteindelijk de grootste beperkende factor? De regels zelf of de inflexibiliteit van je vaste afnemer?
(2)
Dat laatste is een lastige vraag.
Een vaste afnemer betekend immers een "vast inkomen" met waarschijnlijk een vaste prijs, en dus zekerheid (tot op zekere hoogte uiteraard), iets dat nog niet zo vanzelfsprekend is voor een boer tegenwoordig.
Hij zal dus aan de ene kant inleveren als hij aan de andere kant z'n afnemer kan behouden.
hoogendroog schreef:Citaat:
. Voorbeelden hiervan, slangengif schijnt nogal goed aan te slaan op het moment. Ik weet niet, maar bij mij gaan de nekharen overeind staan als ik dat hoor.
Dit is niet zo'n raar middel hoor. Het werkzame bestanddeel heet Lachesis, en is het gif van de Lachesis Mutus oftewel Bosmeesterslang. Het wordt al jaren gebruikt in de natuurlijke geneeswijzen (mens en dier). Ik heb het zelf gebruikt bij een van onze paarden omdat ik daar liever geen antibiotica bij wilde gebruiken. Heeft goed gewerkt.
Zie hier een link van het middel wat -denk ik- momenteel veel gebruikt wordt in de veeteelt:
http://www.ecostyle.nl/veehouderij/prod ... compositum
Renske_W schreef:Hier een column die wel bij deze discussie past.
http://www.coschipper.nl/column/de-veeh ... nder-vuur/
Lillith24 schreef:We doen boodschappen bij Aldi en speciale dingen bij Jumbo of reform winkel (laatste wel erg duur dus zo min mogelijk).
Janneke2 schreef:Renske_W schreef:Hier een column die wel bij deze discussie past.
http://www.coschipper.nl/column/de-veeh ... nder-vuur/
Ach bah.
De problemen die de man aankaart zijn reëel l.
Maar ik kan NIET uit de voeten met "de afgelopen anderhalf jaar zijn de boeren speelbal van de politiek geweest".
Alsof het twee jaar terug allemaal zo prima was...? 10 jaar...? Twintig? Veertig...?
Bonna schreef:Wat een interessante discussie hier! Als 'leek' best geel verhelderend en leerzaam.
Lillith, ik snap wel waar je vandaan komt. Ik eet zelf veganistisch, zowel uit dierenwelzijn als milieu oogpunt. Maar juist daarom zou je het toch met Daffie eens moeten zijn? Het vergroten van de tussenkalftijd zorgt voor meer dierenwelzijn voor de koe en minder 'nutteloze' stieren. Als dat op een manier kan die voor boeren economisch rendabel is, kijkt mij dat juist een win-win situatie.