Kleding'eis' bruiloft

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 10:46

Nies_ schreef:
Gelukkig is dat niet overal in Nederland zo hoor. Hier in de omgeving heb je wel verschillende kerken, maar je wordt eerder raar aangekeken als je er wel heen gaat. Ik kan me ook niet herinneren dat ik de enige was die geen communie deed, maar ik zat dan ook wel op de openbare school. Sowieso wordt het dopen ed steeds minder.

Dat is meer iets uit het zuiden dan, denk ik, en ook daar wordt het volgens mij minder.

Tot niet zo heel lang geleden werden kinderen min of meer 'standaard' gedoopt, ook als je de ouders eigenlijk verder nooit in een kerk zag. Eerste communie was iets waar je met de hele klas naartoe werkte (of op de openbare school in hetzelfde dorp de halve klas) en waarbij de motivatie vooral 'cadeautjes' was.

Waren die mensen dan allemaal zo streng gelovig? De meesten kwamen met kerst en op speciale gelegenheden (begrafenissen, dopen, carnavalsmis) in de kerk en verder niet of nauwelijks, maar het hoorde er gewoon bij.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 12:15

beatje schreef:
poes schreef:
Interessant knabbelgirl. In België is het een stuk soepeler dus, wat je zegt over de tempel en bij dat soort gelegenheid klopt inderdaad. Qua muziek vind ik zo jammer, in belgië wordt tijdens de diensten juist enorm veel gezongen ook.

Dat is omdat Belgie voornamelijk katholiek is,en dat is niet zo streng.In Nl ligt het ook maar net welke vorm van geloof je beleid, het ene is strenger dan het ander.

Wat me in Belgie dan weer opvalt dat het gros van de mensen in een kerk trouwt ,kinderen laat dopen en communie laten doen en vervolgens nooit in de kerk komen.Dan denk ik waarom ???

Ik had het in geen geval over katholieke kerk maar specifiek over de Kerk van JC en de Heiligen der laatste dagen.

poes

Re: Kleding'eis' bruiloft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 12:17

Overigens is het idd zo dat nog veel mensen trouwen voor de kerk, kind laten dopen etc. Dat vind ik zelf wel krom. Wij zijn getrouwd met eigen ceremonie bvb en ik zou een kind dus ook niet katholiek laten dopen of zo.

Zelf ben ik bij 2 kerken gedoopt en heb ik wel eerste communie gedaan en plechtige communie. Maar inmiddels dus atheïst.

Mijn mama is zeer gelovig en ik weet dus wel van vrij dichtbij hoe sommige kerken eruit zien. Maar gelukkig was het echt nooit zo heel streng als sommige dingen hier, dat vind ik zelf te ver gaan (nuja, eigenlijk heb ik er sowieso wel een mening over bepaalde zaken bij).

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 12:22

poes schreef:
Interessant knabbelgirl. In België is het een stuk soepeler dus, wat je zegt over de tempel en bij dat soort gelegenheid klopt inderdaad. Qua muziek vind ik zo jammer, in belgië wordt tijdens de diensten juist enorm veel gezongen ook.

Och het heeft meer met de gemeenschap zelf te maken, Europa is over het algemeen heel layed back, maar er zijn mensen die strickter zijn. Veelal als zij op zending zijn geweest en net terug zijn zie je dat nog wel. Mijn beste vriendin woont in Amerika en gaat naar een Mormoonse uni dus vandaar dat daar de regels wat strickter zijn met afstuderen verder niet hoor :) Zij dansen niet alleen thuis gewoon, maar ook op school, zelfs een dansopleiding. Wat ik zeg, zo streng zijn er weinig, maar ze zijn er zeker nog :j
Al moet ik eerlijk zijn, ik heb het nagevraagd nav dit topic, er is niks bekend over rok perse tot enkels ipv gewoon knieën bedekt, zij heeft het nagezocht maar kon ook niks vinden, dat is dus wel apart

Ik hoop in ieder geval dat je het heel leuk zult hebben TS, ze weten meestal erg goed hoe ze gezellige feesten moeten geven :)

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 12:48

poes schreef:
beatje schreef:
[quote="poes"

Dat is omdat Belgie voornamelijk katholiek is,en dat is niet zo streng.In Nl ligt het ook maar net welke vorm van geloof je beleid, het ene is strenger dan het ander.

Wat me in Belgie dan weer opvalt dat het gros van de mensen in een kerk trouwt ,kinderen laat dopen en communie laten doen en vervolgens nooit in de kerk komen.Dan denk ik waarom ???

Ik had het in geen geval over katholieke kerk maar specifiek over de Kerk van JC en de Heiligen der laatste dagen.[/quote]

Hebben we in belgie ook zulke geloofsgroepen? :wow: ik dacht enkel 'gewone' gelovigen en wat verdwaalde jehova's :D ik had er dan ook nog nooit van gehoord trouwens, wist niet dat zulke toestanden ook buiten Amerika plaatsvonden.

@beatje, is meer een rare gewoonte dan dat het nog iets met geloof te maken heeft. Zo gaan er veel kinderen naar het katholiek onderwijs, maar die zijn ook niet gelovig. (Daarom mag dat van mij dan ook afgeschaft worden, maar goed.)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 12:53

Dat 'soort toestanden' zijn er ja, en ze vallen je misschien niet op omdat, zoals ik het ken, best normale mensen zijn :D

Kerk van Jezus Christus is in België heel kleine gemeenschap die ook heel lokaal gerund wordt. Veel ruimte dus voor eigen invulling en zeker niet superstreng. Er zijn dingen waar ik echt niet achter sta (ik blijf overtuigd dat die kerken bedrijven zijn die uit zijn op winst), maar er is ook echt veel goeds. Ze zorgen er echt voor elkaar en dat vind ik echt superpositief.

Jehovagetuigen zijn er ook zeker genoeg in België, al zitten ze misschien niet zo regiogebonden zoals ik denk dat in NL het geval is? Maar dus meer verspreid. En ook die hebben geleerd dat altijd prediken alleen maar weerstand oproept. Al staan ze hier gewoon wel maandelijks aan de deur (op donderdag als mijn man thuiswerkt). Dit vind ik zelf een 'nare' kerk omdat er soms echt te wereldvreemd naar zaken gekeken wordt en familiebanden geregeld verbroken worden omwille van strenge regels waar ik me echt niet in kan vinden. Dat is bij de Mormonen echt niet zo.

Er zullen zeker nog andere geloofsgroepen zijn maar daar heb ik geen persoonlijke ervaring mee.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 13:03

Damned, de kerk is overal ;) Met jou toestanden, bedoel je dan polygamie etc wat je vaak hoort?
Je hebt de FLDS, zijn mormonen, oorspronkelijk afkomstig van de reguliere LDS maar afgestoten ivm de polygamie. De FLDS staat dus bekend om polygamie, Warren Jeffs, wooncommunnes, sekte etc. Bevind zich alleen in Utah Amerika, in 2 steden. Je hebt daar weer zijtakken van zoals waar ook de Brown Family bij hoort, zijn op wat meer plekken, maar nog steeds, niet toegestaan in de LDS

Dan heb je de LDS, dat is de reguliere mormoonse kerk, die eigenlijk in de meeste landen in de wereld wel is, openlijk, of verborgen. Deze zijn tegen polygamie en al dat soort dingen, maar ook zij, geen alcohol, caffeine, tabak en drugs. Zijn dus in geloof net zo normaal als katholieken, baptisten, moslims, joden etc. Het is ook vaak een hele hechte gemeenschap in de kerk, voorgeleiders doen dit volledig vrijwillig, mensen gaan op eigen kosten en naar eigen opgave hiervoor op zending over de hele wereld, 2 jaar nagenoeg geen contact met het thuisfront (1x in de week emails sturen en 2 a 3 keer in het jaar mag je bellen met huis, kerst, pasen (weet ik niet zeker) en Moederdag). Het is niet mijn kerk of geloof, maar vele andere kerken kunnen veel leren van hun gemeenschapszin en noodhulp over de hele wereld

Jehova's zitten in NL inderdaad wel redelijk regiogebonden, hier in lelystad zijn zelfs 2 zalen (hun kerken). Poes haar bezwaren zijn ook die van mij daarbij, maar vergis je niet poes, ook bij de mormonen gebeurd dit wel eens, zeker bij afvalligen zogezegd. Het wordt dan echter niet opgelegd door de kerk maar door de familie etc zelf

Hier in Nederland heb je ook een soort mennonietenkerk, maar van die in Nederland weet ik helemaal niks behalve dat ze een locatie in Almere hebben

Sorry voor het offtopic TS, ik zal het hierbij laten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-17 15:05

Nee hoor. Je weet een hoop, interessant. Blijf vooral posten!

Ik ga straks even een net jasje voor over mijn jurk kopen zodat alles netjes bedekt is en dan kan ik keurig naar het feest :D

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 17:11

Haha oke gelukkig, was bang dat ik erg offtopic ging :o Bij vragen, stel ze gerust!
Ach ik hou er zelf erg van me in andere religies te verdiepen, weet ik waar het over gaat (sommige oppervlakkiger dan de ander) en ik vind het gewoon erg interessant. Hier helpen mijn vriendinnen dan erg in mee, je wilt weten waar hun leven om draait :)

Klinkt goed! Top dat jullie het nu samen kunnen laten werken :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 17:30

Anoniem schreef:
Als ik TS goed lees gaat het niet om goedkoop of gratis een gewenste outfit te scoren, maar om het principe of zij wel of niet tegen haar eigen gewoonten en wensen in in dergelijke kleding wil gaan omdat het bruidspaar dat eist.

Zo lees ik het ook. :)

Ik was trouwens niet gegaan, ik haat rokken en jurken en voel me daar zo rot in dat ik alleen nog maar chagrijnig ben en ga zitten janken. :o :+
Geldt overigens ook voor thema's als de '90's oid: ik verkleed me niet en als de dresscode dat wel eist kom ik niet.
Overigens pas ik me best aan in de trant van geen diep decolleté oid maar in een rok, jurk of verkleedzooi krijg je me gewoon niet.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 17:54

Fijn dat je in je eigen jurkje mag, TS! Ik snap het issue wel, vind het ook best strenge eisen.

oomens schreef:
Nies_ schreef:
Gelukkig is dat niet overal in Nederland zo hoor. Hier in de omgeving heb je wel verschillende kerken, maar je wordt eerder raar aangekeken als je er wel heen gaat. Ik kan me ook niet herinneren dat ik de enige was die geen communie deed, maar ik zat dan ook wel op de openbare school. Sowieso wordt het dopen ed steeds minder.

Dat is meer iets uit het zuiden dan, denk ik, en ook daar wordt het volgens mij minder.

Tot niet zo heel lang geleden werden kinderen min of meer 'standaard' gedoopt, ook als je de ouders eigenlijk verder nooit in een kerk zag. Eerste communie was iets waar je met de hele klas naartoe werkte (of op de openbare school in hetzelfde dorp de halve klas) en waarbij de motivatie vooral 'cadeautjes' was.

Waren die mensen dan allemaal zo streng gelovig? De meesten kwamen met kerst en op speciale gelegenheden (begrafenissen, dopen, carnavalsmis) in de kerk en verder niet of nauwelijks, maar het hoorde er gewoon bij.

In dorpjes op bepaalde plekken in Nederland misschien, in de grotere steden is dat al langere tijd niet meer zo hoor. Ik weet niet wat jij 'niet zo lang geleden' vindt maar ik bedoel na de oorlog.
Ik weet nog wel dat ik als puber 1 iemand kende die met haar ouders naar de kerk moest (dat vonden wij altijd erg sneu, want dan moest ze op zaterdagavond vroeg naar huis), verder kende ik geen kerkgangers laat staan gelovigen of mensen die naar een christelijke school gingen (al meende ik dat er wel eentje hier in de buurt zit). In mijn omgeving ken ik ook niemand die gedoopt is of communie heeft gedaan en dan heb ik het niet alleen over de jongeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 17:57

Puur uit nieuwsgierigheid, maar hoe lang zijn de rokken die je collega in het dagelijks leven draagt?
Ik ben geloof ik nog nooit zulke gelovige mensen tegen gekomen, ben best wel wereldvreemd :')

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-17 17:58

knabbelgirl schreef:
Al moet ik eerlijk zijn, ik heb het nagevraagd nav dit topic, er is niks bekend over rok perse tot enkels ipv gewoon knieën bedekt, zij heeft het nagezocht maar kon ook niks vinden, dat is dus wel apart

Ik hoop in ieder geval dat je het heel leuk zult hebben TS, ze weten meestal erg goed hoe ze gezellige feesten moeten geven :)

Ik ben benieuwd, met bijna 300 mensen moet het toch wel gezellig zijn denk ik zo :D

Even terug komen op die lengte; ik heb haar gisteren eens goed bestudeerd ( :') ) en zij droeg zelf ook een rok die niet tot aan de enkels kwam. Zij vroeg ons nadrukkelijk om lange kleding, maar ik denk dat 'tot de enkels' mijn eigen invulling is geweest. Het moet sowieso tot onder de knieën zijn. En dan benen bedekt.
Oh, reminds me.... ik moet nog een panty kopen >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 18:00

Want een legging mag natuurlijk niet, dat is te broekerig! :D
Zou je niet eerder voor een maillot gaan? Stuk warmer met dit koude weer..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-17 18:02

Oh weet ik niet of een legging niet mag, maar ik heb sowieso geen lange legging, dus ik moet toch iets nieuws kopen.
Ja ik wil een superdikke panty, alias maillot. Heb zelfs gedacht om een zwarte thermolegging te kopen, nog beter :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 18:07

Ik zou al een jurk kopen enkel om het te kunnen meemaken. Ben benieuwd wat voor mensen je gaat treffen daar.

Je hoeft in ieder geval niet te bakkeleien over wie de Bob is. :D

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 18:36

Fenrir schreef:
Ik weet niet wat jij 'niet zo lang geleden' vindt maar ik bedoel na de oorlog.
Noord-Brabant, begin jaren '90.
Fenrir schreef:
Ik weet nog wel dat ik als puber 1 iemand kende die met haar ouders naar de kerk moest (dat vonden wij altijd erg sneu, want dan moest ze op zaterdagavond vroeg naar huis), verder kende ik geen kerkgangers laat staan gelovigen of mensen die naar een christelijke school gingen (al meende ik dat er wel eentje hier in de buurt zit). In mijn omgeving ken ik ook niemand die gedoopt is of communie heeft gedaan en dan heb ik het niet alleen over de jongeren.

Echte kerkgangers (d.w.z. vaker dan incidenteel) kende ik ook niet, maar dat stond daar volledig los van wel of niet dopen.
Dopen deed je gewoon, en eerste communie in meerderheid ook (ik mocht niet van mijn ouders als ik geen betere reden kon verzinnen dan alleen voor de cadeautjes en omdat klasgenootjes het deden |( ).

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 18:39

Het is toch niet zo moeilijk om even naar de winkel te gaan en een lange rok aanschaffen? Gelijk niet gaan vind ik echt heel vreemd. Het ks hun dag en hun stellen die eisen op hun dag, dus ik zou mij er gewoon aan houden.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 19:02

oomens schreef:
Fenrir schreef:
Ik weet niet wat jij 'niet zo lang geleden' vindt maar ik bedoel na de oorlog.
Noord-Brabant, begin jaren '90.
Fenrir schreef:

Echte kerkgangers (d.w.z. vaker dan incidenteel) kende ik ook niet, maar dat stond daar volledig los van wel of niet dopen.
Dopen deed je gewoon, en eerste communie in meerderheid ook (ik mocht niet van mijn ouders als ik geen betere reden kon verzinnen dan alleen voor de cadeautjes en omdat klasgenootjes het deden |( ).

Nee, dat ken ik totaal niet zeker niet uit die tijd (zelfs langer geleden niet - de tijd van m'n ouders bijv.) Zal toch flink verschillen per gebied in NL.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 19:26

@Fenrir: ik ga 2keer per week naar de R.K.kerk.Er zijn hier maar 2 H.Missen in de week helaas.Als ik op vakantie ga dan ga ik naar Rome of Krakau omdat daar elke dag meerdere diensten zijn,en dan ga ik minstens 1 keer per dag,soms vaker.Kledingvoorschriften zijn er niet echt meer,alleen niet te bloot zowel voor mannen als vrouwen.In Rome bevind ik me de hele dag in de St.Pieter en ga er pas uit als die s,avonds dicht gaat.Het is daar prachtig. :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 20:02

De Sint Pieter is zeker mooi! :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 20:16

Fenrir schreef:
Nee, dat ken ik totaal niet zeker niet uit die tijd (zelfs langer geleden niet - de tijd van m'n ouders bijv.) Zal toch flink verschillen per gebied in NL.

Ja jaren 70, 80 en (begin 90 weet ik niet zo goed) werd inderdaad bijna elk kind gedoopt en deed de communie later het vormsel.
Er was echt maar een enkeling in de klas die dat niet deed.
In die tijd ook de meisjes met een communiejurk. Dus echt geen mooie broek. Wel al wat vlotter, niet van die trouwjurken. Die waren er wel maar lang niet iedereen.

Verschrikkelijk vond ik het, want ik als jurkjes hater kwam er met de communie echt niet onderuit.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 21:48

bruintje123 schreef:
Fenrir schreef:

Ja jaren 70, 80 en (begin 90 weet ik niet zo goed) werd inderdaad bijna elk kind gedoopt en deed de communie later het vormsel.
Er was echt maar een enkeling in de klas die dat niet deed.
In die tijd ook de meisjes met een communiejurk. Dus echt geen mooie broek. Wel al wat vlotter, niet van die trouwjurken. Die waren er wel maar lang niet iedereen.

Verschrikkelijk vond ik het, want ik als jurkjes hater kwam er met de communie echt niet onderuit.

Ikke wel XD ben van '87, weigerde het pertinent, werd een witte 3 kwart legging met een bloes met grote flappen zodat het wat jurkig leek MAAR HET ECH NIE WAS! :')

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 21:55

savannah030x schreef:
Het is toch niet zo moeilijk om even naar de winkel te gaan en een lange rok aanschaffen? Gelijk niet gaan vind ik echt heel vreemd. Het ks hun dag en hun stellen die eisen op hun dag, dus ik zou mij er gewoon aan houden.

als ik een geldboom zou hebben is dat inderdaad geen probleem

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 22:03

Er is ook nog zoiets als een tweedehands winkel, StalNollie.