Briketten van paardenmest

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 23:13

Veulen84 schreef:
Dus eerst drogen en dan malen en dan door dat apparaat.

Maar hoe ga je een kruiagen paardenmest per dag drogen en malen.

Verdelen in kratjes, opstapelen en laten staan tot het is ingedroogd. Als ik het verschil zie tussen verse mest en wat al 2 of 3 dagen in de wei heeft gelegen dat verschil is mega

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 21:43

Veulen84 schreef:
Dus eerst drogen en dan malen en dan door dat apparaat.

Maar hoe ga je een kruiwagen paardenmest per dag drogen en malen.

ja dat dus! Ik wil sowieso alleen maar in de zomermaanden briketten maken maar als het zo droog moet zijn komt er wel heel veel extra werk bij volgens mij

pluisje88

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 08:27

Is er hier iemand die paarenmestpellets maakt toevallig? Ik ben op zoek naar pellets om uit te proberen in de kachel of het goed brandt enzo. Stal eigenaar is geïnteresseerd maar wil graag eerst verder onderzoek. Ik zal waarschijnlijk de pelletmachine kopen maar hij moet daar komen te staan dus hem zijn zin geven vind ik wel belangrijk ;)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 23:58

ik zag net deze video en omdat ik deze persen
Afbeelding
niet handig vind ogen + dat ze best prijzig zijn en ik denk in mijn (lompe) paardenhanden snel kapot gaan, denk ik dat ik zoiets voor een appel en een ei zeker ga proberen.

Mengsel wordt bij mij papier en karton (gesnipperd) en uiteraard paardenmest *\o/*

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 08:12

Oh dat ziet er inderdaad heel praktisch en lompe-poten-bestendig uit! Dat ga ik ook proberen :D

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 08:48

Ben benieuwd naar je resultaat! Deel je je ervaring hier?

https://youtu.be/lc8H_dH8ZlI Deze leek mij ook handig omdat je zelf de maat kan bepalen maar vind het resultaat minder ogen.. en hout gaat rotten op termijn…
Laatst bijgewerkt door Zidore op 14-04-22 09:10, in het totaal 2 keer bewerkt

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 08:56

Hmm dat met die pvc pijp lijkt op zich ook wel handig alleen ik zie op tegen de fysieke inspanning van het persen. Ik heb de nodige reumatische klachten dus ik moet het zo makkelijk mogelijk hebben allemaal vandaar ook het pelletpers idee alleen daar kom ik nog weinig verder mee gezien de imvesteringskosten

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 09:11

Ook deze vind ik wel wat omdat je dat plankje los kan halen in plaats van je briket eruit te moeten duwen https://youtu.be/tkcddvocBOQ

Deze is met krik dus niet heel veel inspanning

Ik kan niet kiezen hoor :')

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 09:35

Zidore schreef:
Ook deze vind ik wel wat omdat je dat plankje los kan halen in plaats van je briket eruit te moeten duwen https://youtu.be/tkcddvocBOQ

Deze is met krik dus niet heel veel inspanning

Ik kan niet kiezen hoor :')

Hmm dat is ook super handig. Ik denk dan meteen aan een combinatie van de pvc pijp en de krik constructie. Ik denk dat kleinere boeketten voordeel bieden qua droogtijd. Ik ga er eens even over denken.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 18:50

Denk dat we met alle bokkers bij elkaar wel een mooie constructie gaan bouwen!

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 22:11

pluisje88 schreef:
Hmm dat is ook super handig. Ik denk dan meteen aan een combinatie van de pvc pijp en de krik constructie. Ik denk dat kleinere boeketten voordeel bieden qua droogtijd. Ik ga er eens even over denken.

Daar zit ik trouwens nog stevig over te twijfelen… Ik lees namelijk overal dat de droogtijd ongeveer 6 tot 8 weken is, dan maak ik liever grote briketten en heb ik genoeg, dan dat ik veel werk heb en kleine, ik weet het dus nog niet eigenlijk…

Daarnaast denk ik gelijk verder als ik al die filmpjes zie, want dan denk ik als ik nu een heleboel mallen maak en maar een keer de krik er tussen zet heb ik gelijk een aantal briketten in plaats van 1… Eerst maar eens met de eerste gaan beginnen :D

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 23:13

Zidore schreef:
pluisje88 schreef:

Daar zit ik trouwens nog stevig over te twijfelen… Ik lees namelijk overal dat de droogtijd ongeveer 6 tot 8 weken is, dan maak ik liever grote briketten en heb ik genoeg, dan dat ik veel werk heb en kleine, ik weet het dus nog niet eigenlijk…

Daarnaast denk ik gelijk verder als ik al die filmpjes zie, want dan denk ik als ik nu een heleboel mallen maak en maar een keer de krik er tussen zet heb ik gelijk een aantal briketten in plaats van 1… Eerst maar eens met de eerste gaan beginnen :D

Dat ging ook door mijn hoofd inderdaad :D een stuk of 4 tegelijk ofzo. Maar weet niet of dat lukt met een kleine krik.
Eerlijk gezegd gaat m’n gevoel nog steeds uit naar een pelletmachine vanwege de hoeveelheid werk. Maar ja die investering hè…

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 23:45

Ja inderdaad, daar ook naar gekeken maar die dingen zijn zoooo duur! En ze moeten ook nog eens uit Azië komen, ik vind het geen beginnen aan, tenzij ik een manege ga beginnen :D

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 08:18

Zidore schreef:
Ja inderdaad, daar ook naar gekeken maar die dingen zijn zoooo duur! En ze moeten ook nog eens uit Azië komen, ik vind het geen beginnen aan, tenzij ik een manege ga beginnen :D

Misschien moeten we er bokt united maar samen 1 gebruiken ;)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 23:42

ook een handig & met handig bakje er onder

Zat ook al na te denken over het drogen. Zag ergens een ronde met een gat in het midden en deze dan aan een buis gehangen op een lat en dat droogde schijnbaar heel erg snel. Zoals in het bovenste filmpje met zo’n plastic bak lijkt me het heel lang duren, zeker als je ze zo opstapelt.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 09:48

Dat drogen in zo’n krat is nogal zinloos inderdaad..

Ik zoek nog een constructie om de bovenkant van de krik vast te houden. Volgens mijn vader moet ik zo’n krik kopen om het goed te proberen
Afbeelding

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 21:26

Nou mijn eerste briketten zijn een feit! Conclusie: mijn vrije tijd is te kostbaar en hier zit geen gang in. Dit gaan we dus nooit meer doen :')

Ik ga me verder verdiepen in een pelletpers en anders wordt het afvoeren. Begonnen om 17:00: tussendoor de constructie aangepast en om 21:00 de laatste uit de pers gehaald. Ondanks de krik toch fysiek te zwaar voor mij.
Afbeelding

Afbeelding

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 16:35

pluisje88 schreef:
Nou mijn eerste briketten zijn een feit! Conclusie: mijn vrije tijd is te kostbaar en hier zit geen gang in. Dit gaan we dus nooit meer doen :')

Al eerder in dit topic opgemerkt, zo goed als iedereen die dit serieus uit probeert komt tot deze conclusie.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 01:02

Wat jammer…

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 09:45

Ik heb contact gehad met een leverancier van een pelletpers. Daar kan ik voor 50,- een proefpersing laten doen. Ik ga er even over nadenken maar ik denk dat ik dat ga proberen.

Afbeelding

Ik heb me toch voor een kapitaal in de wei liggen joh ;)

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 18:36

Oh dat zou wel heel interessant kunnen zijn, pluisje88. Ik ga eens kijken naar zo'n pers. Of heb jij een link?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 20:03

https://www.mandoka.com/pelletpersen.html

Het nadeel is wel dat het best een grote investering is voor een ding dat maar twee uurtjes per week gebruikt gaat worden.

Het zou het fijnst zijn om met mensen te kunnen delen/samen te doen ofzo.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 22:15

Ik heb elke keer het idee dat mest te nat is als ik die apparaten zie… is dat zo? Ben benieuwd naar je proefpers!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 22:22

Zidore schreef:
Ik heb elke keer het idee dat mest te nat is als ik die apparaten zie… is dat zo? Ben benieuwd naar je proefpers!

Ideaal zou zijn tussen 12 en 20% vocht volgens de verkoper. Nou dat moet kunnen volgens mij hoor.. als in de zomer je mest twee dagen in de wei heeft gelegen dan is er nog maar 1/3 van je gewicht over.

Ik heb nog geen afspraak staan. Ik twijfel nog een beetje. Het is toch echt wel een klap geld. Als ik nou zou weten dat de mestkorrels goed zouden verkopen dan zou ik dat wel aandurven maar daar heb ik dus geen idee van.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 19:15

Begrijp ik, maar die test zou ik wel willen doen! Woon alleen mijlenver van die zaak anders ging ik er zelf langs.

Welk apparaat van die link zouden zij dan adviseren? 8000 vind ik namelijk wel een groot verschil met 1100. Als het dat laatste is dan zou ik er zeker voor over hebben als de korrels daarna bijvoorbeeld ook in de kachel konden, die krengen zijn namelijk erg duur.

Als je ze alleen als kunstmest kunt gebruiken dan zou het voor mij ook niet interessant zijn, alhoewel ik weet niet of jullie de kunstmest prijzen hebben gezien dit jaar maar ik ben blut!