Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Dat is voor verkopers een mooie manier om over een paar jaar weer een accu te kunnen verkopen. 8nnemiek schreef:Zijn het li-ion batterijen? Zo ja, dan nooit aan de stroom laten zittenDat is voor verkopers een mooie manier om over een paar jaar weer een accu te kunnen verkopen.
Li-ion batterijen moet je in het begin een paar keer goed vol laden en weer leeg laten lopen zodat ze hun volle capaciteit krijgen, en als ze even niet gebruikt worden altijd halfvol wegleggen.
Een volledig opgeladen accu zal elk jaar tot een 20% capaciteit verliezen.
Bij dezelfde temperatuur is dat met een half-opgeladen accu maar 2%.
Bij andere types batterij geldt dat misschien niet, dat weet ik niet.
. 8nnemiek schreef:Zijn het li-ion batterijen? Zo ja, dan nooit aan de stroom laten zittenDat is voor verkopers een mooie manier om over een paar jaar weer een accu te kunnen verkopen.
Li-ion batterijen moet je in het begin een paar keer goed vol laden en weer leeg laten lopen zodat ze hun volle capaciteit krijgen, en als ze even niet gebruikt worden altijd halfvol wegleggen.
(was helemaal mooi geweest als ze daar zelf mee tot daar was gekomen
) . 8nnemiek schreef:Zijn het li-ion batterijen? Zo ja, dan nooit aan de stroom laten zittenDat is voor verkopers een mooie manier om over een paar jaar weer een accu te kunnen verkopen.

Citaat:Levensduur
Gemiddeld genomen hebben Li-Ion batterijen een levensduur van 3 jaar. De levensduur van een accu begint al af te nemen op het moment dat de batterij de fabriek verlaat.
Zoals al eerder vermeldt, hebben Li-Ion batterijen een minimale zelfontlading. Je zou dus gerust je volle accu's weg kunnen leggen en een paar maanden later weer kunnen gebruiken. Je hebt dan nog nagenoeg de volledige capaciteit beschikbaar. Hoewel, hoe voller de batterij wordt weggelegd, hoe sneller de batterij van binnen begint te oxideren en dus de levensduur afneemt. Wanneer je de accu's een langere tijd niet gebruikt, leg ze dan weg terwijl er nog zo'n 60-70% capaciteit in zit. Dit is ongeveer 3.7 volt.
Kort gezegd: de levensduur van de accu is afhankelijk van de mate van laden en ontladen. Verschillende tests wijzen uit dat wanneer een Li-Ion accu volledig wordt opgeladen tot 4.2 volt, het aantal laadcycli rond de 500 ligt. Wanneer de accu tot slechts 90% wordt opgeladen (gelijk aan 4.1 Volt) zijn er ruim 1000 laadcycli haalbaar. Het is dus niet geheel onverstandig om de accu met een multimeter na te meten.
). Dispar_Vulgo schreef:Ik ben ook van plan een elektrische fiets te kopen voor 2x 8,5 km naar m'n werk (bij droog weer).
Maar er is zo veel keuze!
Zit nu te overwegen tussen een Stella fiets (1400 euro) of in de winkel gezien een Sparta regular (ook 1400 euro), maar die laatste online voor 1100 euro.
Online lijkt met niet handig met garantie etc maar scheelt op die fiets wel 300 euro. Toch groot verschil!
darkadia schreef:Ik heb bij een fietsenwebshop gewerkt. In principe was eea prima geregeld qua garanties, maar nadelen van online: thuis zijn voor levering, soms transportschade, geleverd door koerier vaak, dus weinig echte fietsenkennis (zadel en stuur zelf afstellen) en bij defecten/mankementen kun je vaak niet kosteloos bij elke lokale dealer terecht (ivm geen samenwerking en/of concurrentie) en soms moet fiets terug naar hoofdwerkplaats waardoor je incl transporttijd hem vaak langer kwijt bent.
Persoonlijk voor mij redenen om toch de iets duurdere fiets bij lokale dealer te kopen.
future_vet schreef:darkadia schreef:Ik heb bij een fietsenwebshop gewerkt. In principe was eea prima geregeld qua garanties, maar nadelen van online: thuis zijn voor levering, soms transportschade, geleverd door koerier vaak, dus weinig echte fietsenkennis (zadel en stuur zelf afstellen) en bij defecten/mankementen kun je vaak niet kosteloos bij elke lokale dealer terecht (ivm geen samenwerking en/of concurrentie) en soms moet fiets terug naar hoofdwerkplaats waardoor je incl transporttijd hem vaak langer kwijt bent.
Persoonlijk voor mij redenen om toch de iets duurdere fiets bij lokale dealer te kopen.
Ja maar als het €500 verschilt, kun je je fiets behoorlijk vaak laten repareren voor dat geld