Haar doneren, wel of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amyyy

Re: Haar doneren, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 15:10

ja, heel leuk inderdaad!

Bij mij is doneren er nooit meer van gekomen tot nu toe. Ik laat het telkens weer kort knippen tot net boven mijn schouders omdat het een grote zooi met klitten wordt als het langer is. Ergens wel zonde, er gaat telkens 10-15 cm af, als ik alles had laten groeien had ik al lang weer kunnen doneren.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 16:22

Heb in 2011, 2014 & begin dit jaar gedoneerd. Achteraf dacht ik, had ze samen moeten opsturen ;)

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 16:38

Ik vind het zonde, vond haar het lange haar persoonlijk mooier staan.

Wel goed dat ze op deze leeftijd al over zulke dingen nadenkt en zo’n keuze maakt.
Er gaan vast een hoop mensen/kinderen blij gemaakt worden met haar prachtige haar.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 16:52

Ik heb in 2012 mijn haar gedoneerd (vlecht van ongeveer 30/35 cm) en nooit geen spijt gehad.
Wilde het eigenlijk nog een keer doen, maar heb door stress heel veel haar uitval gehad..
Wellicht dat ik het over een tijd weer ga doen, nu 'geniet' ik nog even van mijn lange haar.
Kwam wat pagina's terug tegen dat je bij een andere stichting ook haar uit een borstel kan doneren.
Denk wel dat ik dit ga doen, als ze er iets mee kunnen is weggooien ook zonde :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 22:44

Wat een supermooi koppie heeft je dochter Wendy <3

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 23:08

Kort haar staat leuk! Hier ook zelf haar gedoneerd, paar jaar terug, maar kwam toen op een punt waarop het te kort was om vast te doen, en te lang om los te laten, heb het langer laten groeien en miste toen (ver voor de 30cm) mijn korte haar en heb het kort laten knippen en hou het nu redelijk kort... zit wel te twijfelen uiteindelijk weer lang te laten groeien maar ik ben veel te blij met kort haar nu haha

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 09:48

Knap van je dochter!

Ik wil/moet ook terug doneren. Ik ben mijn haar stilaan beu. Ik heb gewoonweg "haarpijnen" en hoofdpijn van het gewicht. Maar de drempel om mijn 60-65cm lange krullen te laten koftwieken naar +/- 20cm weerbarstig stug haar is toch groter dan 5jaar geleden...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 12:10

Met het warme weer de knoop doorgehakt: 40cm gedoneerd en nu een fris kapsel (wel ietsiepietsie korter dan gepland)
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 12:21

Wauw wat staat dat korte kapsel je goed, zekers ook met dit warme weer!

Valt me overigens bij veel mensen op, dat ze ook kort haar goed (of misschien zelfs wel beter nog) kunnen hebben!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 12:26

Dank je, ik heb ooit korter gehad, maar dat was alleen maar mooi in bepaalde perspectieven op sommig foto's leek het leuk/pittig en op andere net alsof ik een ballonnenhoofd had _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 12:28

Dat begrijp ik, deze lengte staat je echter wel erg goed! :D

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 12:34

Ik ga hier iets zeggen wat veel mensen niet mee eens zullen zijn.
Maar je kunt het maar weten al zal ik tegen gesproken worden.

Het initiatief is super en de stichting is een mooi gegeven maar....in werkelijkheid wordt maar 10% van het haar gebruikt van alle donaties.

Mijn vriendin werkt voor de pruiken makerij van de Laar een groot bedrijf met winkels in Erasmus MC en AvL en diverse vestigingen overal ter wereld.
Echter de mooiste pruiken komen uit China en 2 andere Aziatische landen ivm lonen en materiaal is daar veel beter.
De Nederlandse haren zijn van slechte kwaliteit en splijten gewoons sneller, vaak is de kleur anders wel wordt er wat haren gebruikt om pruik tijdelijk te modelleren.

Is jammer dat men fijn niet van weet, haar wordt wel gebruikt voor leerlingen die pruiken maken

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 12:39

Dat staat je super goed, petitparis!

Ik ga ook binnenkort weer, ik moet alleen nog een nieuw kapsel vinden dat ik leuk vind.

En als ze het haar kunnen gebruiken is dat natuurlijk hartstikke fijn.. gebruiken ze het niet, ach ja, dan heb ik iig een gratis kapsel van een goede kapsalon :))

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 12:41

lol dan heb ik geluk aziatisch haar te hebben :D
En tja, voor die 6maanden dat ik langer "spaar" om te kunnen doneren komt het mij niet aan. Al lang voor ik bewust ging doneren, liet ik mijn paardenstaart afknippen om dan weer een tijdje ene korter kapsel te hebben en dan geen zin meer te hebben in kappersbezoekjes...
Ik geef mijn kapper altijd carte blanche, die vind het geweldig dat ik zoveel haar heb :+

sowieso gaat veel verloren of is het onbruikbaar wegens te kort of gesplitst...

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 12:45

tita schreef:
Ik ga hier iets zeggen wat veel mensen niet mee eens zullen zijn.
Maar je kunt het maar weten al zal ik tegen gesproken worden.

Het initiatief is super en de stichting is een mooi gegeven maar....in werkelijkheid wordt maar 10% van het haar gebruikt van alle donaties.

Mijn vriendin werkt voor de pruiken makerij van de Laar een groot bedrijf met winkels in Erasmus MC en AvL en diverse vestigingen overal ter wereld.
Echter de mooiste pruiken komen uit China en 2 andere Aziatische landen ivm lonen en materiaal is daar veel beter.
De Nederlandse haren zijn van slechte kwaliteit en splijten gewoons sneller, vaak is de kleur anders wel wordt er wat haren gebruikt om pruik tijdelijk te modelleren.

Is jammer dat men fijn niet van weet, haar wordt wel gebruikt voor leerlingen die pruiken maken

Ben wel benieuwd waar jij de conclusie uit trekt dat maar 10% van het gedoneerde haar gebruikt word bij de stichting?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 16:55

Ik neem aan van die vriendin?

Maar volgens mij is het ook oud nieuws hoor, het is naief om te denken dat echt al het haar wordt gebruikt.

Korte kapsels staan veel mensen inderdaad wel lekker fris! Lang haar wordt snel lijzig: veel mensen laten hun haar net iets langer doorgroeien dan het haar leuk vindt :P

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 17:16

Nou ik ben een zeer betrouwbare bron al zeg ik het zelf maar ik vind het raar dat jullie zulke ''feiten'' weten te noemen zonder inside information.
Zoals ik al zei kan ik met zekerheid zeggen dat al het haar dat gedoneerd word en gezond is (niet touwerig, geverfd, grijs, vies) gebruikt word voor de donaties.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 19:07

Hoezo inside information

Mijn vriendin werkt voor voor voornamelijk Petra van Laar pruiken ( is niet meer van haar)
Pruikenmaker inkoper/ verkoper en marketing.

En is een goede vriendin die ik vaak spreek en zie weet inmiddels wel alle ins and outs en horror verhalen over pruiken.

En ja eerlijk is eerlijk de pruiken die vergoedt worden door ziekenfonds zit meer mensenhaar in dan de mooie echte pruiken die niet van echt haar kunt onderscheiden.
Synthetisch haar is kwalitatief beter.....en ligt aan de mens hoeveel dat ze kunnen en willen voor missen voor een pruik.

En ik was zo naïef dat ik dacht dat ze al mijn haar zouden gebruiken bij een pruik waarop mijn haar is bekeken en ik heb zo fijn haar ( niet weinig of dun maar heel fijn structuur wel sterk) dat zou waars gelijk in de prullenbak belanden of de kappersschool maar zeker geen pruik....hup illusie armer :)

Eefsel2109

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 19:46

Ik heb een tijd terug ook mijn haar gedoneerd :)

Voor:

Afbeelding

Afbeelding

En na:

Afbeelding

AguamentiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 21:48

Ik heb 2 jaar geleden ook mijn haar gedoneerd, een vlecht van ongeveer 40 cm. Het was alleen zo lang omdat de kapster er geen meetlat bij pakte en toen vond ik het eigenlijk net iets te kort :')
Ik wil graag nog een keer doneren, maar nog even wat langer doorsparen! Eigenlijk is het mijn doel om 3 of 4 keer te doneren, omdat wordt gezegd dat ze 3 tot 4 vlechten nodig hebben voor één pruik.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 08:37

tita schreef:
Hoezo inside information

Mijn vriendin werkt voor voor voornamelijk Petra van Laar pruiken ( is niet meer van haar)
Pruikenmaker inkoper/ verkoper en marketing.

En is een goede vriendin die ik vaak spreek en zie weet inmiddels wel alle ins and outs en horror verhalen over pruiken.

En ja eerlijk is eerlijk de pruiken die vergoedt worden door ziekenfonds zit meer mensenhaar in dan de mooie echte pruiken die niet van echt haar kunt onderscheiden.
Synthetisch haar is kwalitatief beter.....en ligt aan de mens hoeveel dat ze kunnen en willen voor missen voor een pruik.

En ik was zo naïef dat ik dacht dat ze al mijn haar zouden gebruiken bij een pruik waarop mijn haar is bekeken en ik heb zo fijn haar ( niet weinig of dun maar heel fijn structuur wel sterk) dat zou waars gelijk in de prullenbak belanden of de kappersschool maar zeker geen pruik....hup illusie armer :)

Er worden geen pruiken door de zorgverzekering vergoed maar je kunt een bedrag vergoed krijgen. Je kiest zelf wat je koopt en kan dit bedrag declareren dus wat je koopt ben je zelf bij en weet je ook wat je moet bijleggen. Maar van het bedrag dat je bij de zorgverzekering koopt kun je inderdaad een synthetisch haarwerk kopen wat meestal langer meegaat dan een pruik van echt haar maar wel minder mogelijkheden en echtheid geeft.

Maar jij beweerd omdat jouw haar fijn van structuur is dat dit in de prullenbak beland of bij een kappersschool om te oefenen als je dit doneert?

SteffiiY

Aguamenti schreef:
Ik heb 2 jaar geleden ook mijn haar gedoneerd, een vlecht van ongeveer 40 cm. Het was alleen zo lang omdat de kapster er geen meetlat bij pakte en toen vond ik het eigenlijk net iets te kort :')
Ik wil graag nog een keer doneren, maar nog even wat langer doorsparen! Eigenlijk is het mijn doel om 3 of 4 keer te doneren, omdat wordt gezegd dat ze 3 tot 4 vlechten nodig hebben voor één pruik.

Er zijn gemiddeld 5 vlechten nodig voor één haarwerk :)

keona

Ga binnen kort weer ze zijn weer lang

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 13:48

Even een schopje hier.

Ik wil binnenkort ook mijn haar doneren, maar ik weet niet zo goed hoe en wat. Hebben jullie een speciale kapper gezocht en ook besproken dat het haar gedoneerd ging worden? En hadden jullie van tevoren een idee wat voor kapsel je dan wilde?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 14:17

Hier ook weer aan het sparen.