Rekening splitten horeca, hoe doen jullie dat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 10:33

Amaris schreef:
En hoe vinden de restaurantmedewerkers die een hekel hebben aan aparte betalers dat we het dan zouden moeten doen?

Als wij gaan eten, zo om de 6 a 8 weken, dan hebben we met een man of 6 een rekening van boven de 300,-
En dan zouden we 'omdat het personeel het lastig vindt' niet mogen delen en apart betalen? Wat dan? Iemand de volledige rekening laten betalen en maar hopen dat je alles een beetje snel terug krijgt?

Dat is met 6 man misschien nog te doen (maar ik begin er niet aan), maar met een groep van 10 of meer? Je zult toch moeten betalen of niet, daar doet zo'n zaak het toch voor. Hoe kun je dan 'betalende' mensen lastig vinden.
Vertel mij maar hoe het dan wél moet.

Niemand zegt dat het niet mag delen, maar je weet op voorhand dat jullie gaan eten met die groep, dan is het ook niet moeilijk dat iedereen cash geld meebrengt, als de rekening komt, kan iedereen zijn deel aan de tafel betalen.

Ik heb nog een andere vriendenclubje, waar we dat zo altijd doen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 10:34

Cowboy55 schreef:
verootjoo schreef:
Wij doen dan dat een iemand voorschiet en de rest overmaakt. Of iedereen heeft gewoon contant geld mee en legt dat in :j ik heb er eerlijk gezegd nog nooit over nagedacht om dan allemaal langs de kassa te lopen en apart te gaan pinnen.
Ik ga gewoon ergens geld halen van tevoren en dat leg ik in. En mijn mede-eters blijkbaar ook. :) of degene die geen contant geld heeft pint en die krijgt dan het contante geld van de rest.

Dit dus.

Het is wat mij betreft een enorm tijdsverlies en een persoonlijk verlies aan levensvreugde als iets simpels als 'betalen' door 20 mensen ineens een actie wordt die een half uur duurt en waar ik, de restauranthouder en de andere gasten (die een half uur kunnen fluiten naar hun bediening) last van hebben. En ja, natuurlijk kan de restauranthouder iemand extra inhuren die dat regelt. En wie betaalt die persoon dan? Juist.....

En dan verschieten dat de prijzen omhoog gaan...

Shadow0

Re: Rekening splitten horeca, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 11:11

In elk topic over horeca straalt er zoveel onwil uit. Ik snap dat echt niet. Op zoveel plekken kan het gewoon wel - zowel in supermarkten als in andere horecagelegenheden. Het is echt meer een kwestie van mismanagement en onwil dan van daadwerkelijke onmogelijkheid.
Uitgaan zou zoveel leuker worden als de horeca zou uitstralen dat het een feestje is waarin men graag met je meedenkt om dingen op te lossen, ipv 'kan niet' als grondhouding uit te stralen. :j

Verder, voorschieten is leuk, maar niet iedereen kan het, zeker niet als het over een paarhonderd euro gaat. (En als je het contant hebt gekregen - wat dan? Je kunt het niet meer storten, en uiteindelijk moet ik al mijn rekeningen toch betalen vanaf mijn bankrekening. Met die paar tientjes aan boodschappen krijg ik de balans niet hersteld.)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 11:16

Shadow0 schreef:
In elk topic over horeca straalt er zoveel onwil uit. Ik snap dat echt niet. Op zoveel plekken kan het gewoon wel - zowel in supermarkten als in andere horecagelegenheden. Het is echt meer een kwestie van mismanagement en onwil dan van daadwerkelijke onmogelijkheid.
Uitgaan zou zoveel leuker worden als de horeca zou uitstralen dat het een feestje is waarin men graag met je meedenkt om dingen op te lossen, ipv 'kan niet' als grondhouding uit te stralen. :j

Verder, voorschieten is leuk, maar niet iedereen kan het, zeker niet als het over een paarhonderd euro gaat. (En als je het contant hebt gekregen - wat dan? Je kunt het niet meer storten, en uiteindelijk moet ik al mijn rekeningen toch betalen vanaf mijn bankrekening. Met die paar tientjes aan boodschappen krijg ik de balans niet hersteld.)

Dan moet jij vooral niet degene zijn die het voorschiet. Gewoon een kwestie van 'kan niet' als grondhouding uitstralen.... :D

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 11:32

Shadow0 schreef:

Als iedereen cash geld meebrengt is het toch opgelost?

Kan je in Nederland geen cash meer storten?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 11:34

chanel1985 schreef:
Amaris schreef:
En hoe vinden de restaurantmedewerkers die een hekel hebben aan aparte betalers dat we het dan zouden moeten doen?

Als wij gaan eten, zo om de 6 a 8 weken, dan hebben we met een man of 6 een rekening van boven de 300,-
En dan zouden we 'omdat het personeel het lastig vindt' niet mogen delen en apart betalen? Wat dan? Iemand de volledige rekening laten betalen en maar hopen dat je alles een beetje snel terug krijgt?

Dat is met 6 man misschien nog te doen (maar ik begin er niet aan), maar met een groep van 10 of meer? Je zult toch moeten betalen of niet, daar doet zo'n zaak het toch voor. Hoe kun je dan 'betalende' mensen lastig vinden.
Vertel mij maar hoe het dan wél moet.

Niemand zegt dat het niet mag delen, maar je weet op voorhand dat jullie gaan eten met die groep, dan is het ook niet moeilijk dat iedereen cash geld meebrengt, als de rekening komt, kan iedereen zijn deel aan de tafel betalen.

Ik heb nog een andere vriendenclubje, waar we dat zo altijd doen.

Cash geld vind ik juist altijd vreselijk gedoe, van tevoren pinnen dan krijg je van die grote ronde bedragen. Iedereen heeft alleen maar groot geld bij zich, dan kom je daar weer niet mee uit. Wij pinnen juist meestal omdat dat gewoon handig is.

Naaahhh ipv denken 'moeten die allemaal apart betalen' zou de horeca moeten denken 'fijn, een grote betalende groep'.

En daarbij: je laat toch gewoon zo'n mobiel pin-apparaat rond gaan aan tafel, hoeveel tijd kost dat nou. Bedrag intypen, ding aan klant geven, betalen, klaar. Waar heb je het over... een seconde of 25 per betaling?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 11:37

En het uitspitten wie wat gedronken en gegeten heeft bij een grote groep neemt geen tijd in beslag?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 11:38

chanel1985 schreef:
En het uitspitten wie wat gedronken en gegeten heeft bij een grote groep neemt geen tijd in beslag?

Dat doen we niet?

Eten we met 6 dan gaat de rekening gewoon door 6.

We zijn geen arme studenten en uit eten kost nou eenmaal geld. Die paar euro die we erop bijleggen gaan we niet failliet aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 11:40

chanel1985 schreef:
Shadow0 schreef:

Dan verschuif je het probleem alleen maar. Als ik wil betalen, dan moet dat niet uitmaken hoe, al zou ik de rekening splitten en de helft contant betalen en de helft pinnen. Zou mij een zorg zijn, het bedrijf hoort je gewoon die mogelijkheid aan te bieden. De supermarkt gaat je toch ook niet verplichten al jouw boodschappen en de boodschappen die je voor je oma meeneemt in één keer te pinnen? Ik snap persoonlijk niet waarom het in andere branches wel verwacht wordt en kan, maar in de horeca niet. Ik betaal toch net zo goed voor het product en de service die ik afneem?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 11:42

Dat is al iets anders, als bij een grote groep alles moet uitgespit worden wie wat gedronken heeft, de flessen wijn en/ of fris nog gaan delen, ben je wel wat meer tijd kwijt.

Dan kan je nog zeggen dat de mensen het zelf doen, maar de tijd van er op vertrouwen dat het juist is, is ook voorbij.
Dus hoe dan ook moet het nagerekend worden.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 11:43

Amaris schreef:
chanel1985 schreef:

Dat doen we niet?

Eten we met 6 dan gaat de rekening gewoon door 6.

We zijn geen arme studenten en uit eten kost nou eenmaal geld. Die paar euro die we erop bijleggen gaan we niet failliet aan.

Als je het zo doet is het nog relatief simpel. Maar als je alles tot het laatste drankje uitgevogeld wil hebben dan is 1-2 minuten p.p. waarschijnlijk nog snel. Alleen al de check door de restauranthouder of alles nou daadwerkelijk afgerekend is......en dan hebben we het nog niet over de brede maatschappelijke discussie die in zo'n groep ontstaat als dan blijkt dat iemand een colaatje te weinig afgerekend heeft......

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 11:45

Je weet toch wat je gegeten en gedronken hebt? Serieus hier wordt bijna gedaan alsof het hogere wiskunde is...
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 07-10-16 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 11:46

chanel1985 schreef:
Shadow0 schreef:

Dan verschuif je het probleem alleen maar. Als ik wil betalen, dan moet dat niet uitmaken hoe, al zou ik de rekening splitten en de helft contant betalen en de helft pinnen. Zou mij een zorg zijn, het bedrijf hoort je gewoon die mogelijkheid aan te bieden. De supermarkt gaat je toch ook niet verplichten al jouw boodschappen en de boodschappen die je voor je oma meeneemt in één keer te pinnen? Ik snap persoonlijk niet waarom het in andere branches wel verwacht wordt en kan, maar in de horeca niet. Ik betaal toch net zo goed voor het product en de service die ik afneem?[/quote]

Dan is dat nog veel simpeler dan voor 10 man alles uitzoeken wat er gegeten en gedronken is.

Als je voor je oma gaat winkelen zet je de boodschappen dan ook niet dooreen samen met die van jou op de kassa band, en zeg je dat is van mij en dat is van mijn oma. Dan zet je eerst de boodschappen van jou en dan die van je oma of andersom.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 11:46

Ayasha schreef:
Je weet toch wat je gegeten en gedronken hebt? Serieus hier wordt bijna gedaan alsof het hogere wiskunde is...

Wat met de flessen fris, wijn, broodmandjes die samen zijn gedeeld? De één heeft zoveel glazen van die fles gedronken, de andere zoveel broodjes.

Tussen het weten en het ook correct zeggen bij de afrekening is er ook nog een verschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 11:48

Maar zo moeilijk is het toch niet om te bedenken wat jij hebt gegeten en gedronken. Ik snap werkelijk waar het probleem niet, als mensen niet zo moeilijk doen en een beetje meewerken ben je zo klaar, dan duurt dat afrekenen echt geen twintig minuten en bespaar je voor beide partijen een boel frustratie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 11:48

Dat doen wij hier eigenlijk nooit. :=
Broodmandjes heb ik hier nog nooit voor moeten betalen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 11:52

Nee dat doen wij ook niet.

Uiteten kost geld, en als je dat geld niet hebt, of je moet het laten afhangen van een drankje meer of minder kun je beter zelf boodschappen doen denk ik.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 11:53

chanel1985 schreef:
Dat is al iets anders, als bij een grote groep alles moet uitgespit worden wie wat gedronken heeft, de flessen wijn en/ of fris nog gaan delen, ben je wel wat meer tijd kwijt.

Er zijn twee manieren die ik regelmatig meemaak. De ene is een centraal kassasysteem waar men dat gewoon simpel aan kan raken (leve touchscreens) - dat gaat behoorlijk snel. De ander is dat je een rekening krijgt, de bediening ondertussen verder gaat met bedienen, iemand de telefoon erbij pakt en de bedragen uitrekent en je daarna het bedrag zegt dat je wilt pinnen. Dan kost het dus weinig tijd van de bediening want het splitsen wordt door de groep zelf gedaan. Met contactloos betalen wordt het allemaal nog sneller.

En als je echt buiten de kaders zou willen denken, dan is het leuk om eens te denken wat je met tablets of rfid-chips kunt, en wat je kunt lenen van bv zelfscan-kassa's, in het faciliteren van dat soort dingen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 11:54

Amaris schreef:

Uiteten kost geld, en als je dat geld niet hebt, of je moet het laten afhangen van een drankje meer of minder kun je beter zelf boodschappen doen denk ik.

Lekker fijn zo zonder vrienden.. lekker discriminerend ook eigenlijk. Geen geld? Geen vrienden...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 11:56

Ik heb het over uiteten gaan, waar lees jij iets over vrienden?

Wij hebben ook wel eens iemand die door wat voor reden dan ook -even- minder te besteden heeft. Die gaat gewoon niet altijd met ons mee, zegt gewoon 'sorry, zit er deze keer even niet aan', en wij kiezen soms wat goedkopere gelegenheden zodat ze wel mee kan.

Of we gaan met zn allen bbq'en of we verzinnen iets anders.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 11:58

Ik drink meestal appelsap en water maar ik weet eerlijk gezegd nooit of ik nu 3-4-5-6-7 appelsap heb en 3-4-5-6-7 glazen water erbij. Turven jullie dat op je servet ofzo?
Als wij gaan eten zitten we vaak van een uur of half 7 tot een uur of elf. Dan weet ik niet echt wat ik in die tijd gedronken heb..

Brood met smeersels vooraf moet je in NL meestal wel betalen, maat dat gaat per mandje. Dus dan moet je het bedrag van die mandjes weer door het aantal personen delen...

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 11:59

Shadow0 schreef:
chanel1985 schreef:

Er zijn twee manieren die ik regelmatig meemaak. De ene is een centraal kassasysteem waar men dat gewoon simpel aan kan raken (leve touchscreens) - dat gaat behoorlijk snel. De ander is dat je een rekening krijgt, de bediening ondertussen verder gaat met bedienen, iemand de telefoon erbij pakt en de bedragen uitrekent en je daarna het bedrag zegt dat je wilt pinnen. Dan kost het dus weinig tijd van de bediening want het splitsen wordt door de groep zelf gedaan. Met contactloos betalen wordt het allemaal nog sneller.

En als je echt buiten de kaders zou willen denken, dan is het leuk om eens te denken wat je met tablets of rfid-chips kunt, en wat je kunt lenen van bv zelfscan-kassa's, in het faciliteren van dat soort dingen.

Ja, en men moet dan maar op je mooie ogen betrouwen dat het juist is?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:01

Amaris schreef:
Ik heb het over uiteten gaan, waar lees jij iets over vrienden?

Wij hebben ook wel eens iemand die door wat voor reden dan ook -even- minder te besteden heeft. Die gaat gewoon niet altijd met ons mee, zegt gewoon 'sorry, zit er deze keer even niet aan', en wij kiezen soms wat goedkopere gelegenheden zodat ze wel mee kan.

Of we gaan met zn allen bbq'en of we verzinnen iets anders.

Dat begrijp ik en vind ik dan heel fijn van jou, maar ik heb bijvoorbeeld een groep vrienden die ik niet vaak zie, en als ik ze zie, gaan we meestal uit eten. We kiezen samen een restaurant, en hoewel ik he misschien wel kan betalen, kies ik ervoor spaarzaam te zijn en geen dessert te eten. Mijn vrienden doen dat wel, prima, maar als ik dat mee moet betalen, ga ik mijn doel voorbij. Ik ga ook niet thuis blijven, want dan zie ik ze nooit. Zo gaat het nu eenmaal soms...

Ik heb het vooral om diegene die hier al woorden als 'krenterig' en dergelijke aan het gebruiken zijn. Maakt me eigenlijk nog opstandig :o erg vriendelijk is het niet.

Dus ik was niet direct op jou bezig, excuses;

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:01

Amaris schreef:

Maar waarom moet iemand die voor veel minder geld besteld/eet mee betalen aan iemand die voor veel geld besteld?

Stel je gaat met 4 man uiteten.
nr 1 eet voor 30E
nr 2 eet voor 40E
en nr 3 eet voor 50E
en 4 eet voor 60E...

Als je het deelt door 4 (180/4) betaald iedereen 45,00...
Dan betaald degene die minder heeft besteld 15E (=50%) meer....
En degene die het breed heeft laten hangen; betaald 15E minder (=25% minder).

Dus de grootste klap komt bij degene die (bewust?!) minder heeft gegeten.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:02

Dan legt die persoon meer bij en de ander minder.