Niet monogame relaties op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 20:18

Szan schreef:
Ik lees hier veel over polygamie relaties tussen stellen + 1 ander persoon. Nu ken ik maar een iemand die een polygamie relatie had, een vriendin van mij met een ander stel. Na een half jaar liep dat toch stuk, omdat ze zich duidelijk het derde wiel voelde. Zij nam zich voor nooit (zeg nooit nooit) meer in een poly relatie met een al bestaand stel te stappen.

Lopen mensen uit dit topic daar ook wel eens tegenaan?

Het ging hier echt om een volwaardige relatie, dus niet (enkel ) voor de lol/fijn/spanning/seks met een derde persoon erbij. Geen idee of dat de situatie nog anders maakt hoor.

Ja :') precies hetzelfde voornemen maar helaas ging het mis en was het meteen daarna weer raak
Ik kom blijkbaar geen single mensen tegen ofzo

en @Resistance, zou dan 'gewoon' beginnen met een open relatie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 20:23

Sidera schreef:
Szan schreef:
Ik lees hier veel over polygamie relaties tussen stellen + 1 ander persoon. Nu ken ik maar een iemand die een polygamie relatie had, een vriendin van mij met een ander stel. Na een half jaar liep dat toch stuk, omdat ze zich duidelijk het derde wiel voelde. Zij nam zich voor nooit (zeg nooit nooit) meer in een poly relatie met een al bestaand stel te stappen.

Het ging hier echt om een volwaardige relatie, dus niet (enkel ) voor de lol/fijn/spanning/seks met een derde persoon erbij. Geen idee of dat de situatie nog anders maakt hoor.

Ja :') precies hetzelfde voornemen maar helaas ging het mis en was het meteen daarna weer raak
Ik kom blijkbaar geen single mensen tegen ofzo

en @Resistance, zou dan 'gewoon' beginnen met een open relatie!

Ik weet alleen niet hoe hij erover denkt. Ik weet ook niet echt hoe ik over het onderwerp moet beginnen...

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 20:25

Gewoon dat je een topic op bokt aan het lezen bent over polyamorie en hoe hij daar over denkt.. Zo heb ik het laatst ook gedaan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 20:39

rainbow8 schreef:
Gewoon dat je een topic op bokt aan het lezen bent over polyamorie en hoe hij daar over denkt.. Zo heb ik het laatst ook gedaan..

Wat was je partners reactie?

Ik ben niet bang dat ik hem kwijtraak wanneer ik zoiets voorstel (we hebben heel veel vertrouwen in elkaar), maar ik wil hem niet het idee geven dat hij "niet goed genoeg" ofzo is.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 20:41

rainbow8 schreef:

Precies wat ik ook heb gedaan!

Vind het een interessant topic!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 20:41

Resistance schreef:
rainbow8 schreef:

Ik ben niet bang dat ik hem kwijtraak wanneer ik zoiets voorstel (we hebben heel veel vertrouwen in elkaar), maar ik wil hem niet het idee geven dat hij "niet goed genoeg" ofzo is.

Je kan ook peilen wat hij er van vindt zonder te zeggen dat jij er behoefte aan hebt.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 21:27

Haha wat leuk dat zoveel mensen 'geïnspireerd' raken door dit topic.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 21:27

Toen ik mijn (nu) ex vroeg hoe hij over een open relatie dacht liep de relatie daarna snel stuk :')

Ik "zocht" iets buiten de relatie, geen idee wat eigenlijk maar had veel last van verleidingen. Was toen <20, eerste serieuze relatie en dacht "is dit het". Achteraf gezien gebeurde dit en had ik dit gevoel omdat de relatie eigenlijk al over was.

Doet mij er een beetje aan denken dat je in een poly relatie eigenlijk veel "sterker" in je relatie moet staan. Veel zekerder over de relatie en over jezelf. Maar nu zou ik mijn vriend echt niet kunnen delen, juist omdat de relatie zo sterk voelt/is. :')

Lekker tegenstrijdig haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 21:33

Ik heb ooit rechtuit gezegd "schat, als je ooit behoefte hebt als je aan de andere kant van de wereld zit, of naar iets extra/nieuw, zeg dat dan. Ik zeg niet dat ik meedoe, maar ik wil wel dat alles bespreekbaar is".

Hij schrok ervan :+ Hij gaf toen aan dat hij daar absoluut niet over nadenkt, maar hij weet dus wel dat de deur op een kier staat mocht hij van gedacht veranderen.

elenaMM77

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 21:47

Ik ben poly amoreus,
in relatie (huishouden) altijd monogaam (wel een open relatie gehad met een getrouwde man toen ik vrijgezel was.. maar dat vind ik niet polygaam, maar puur open relatie.. ik deelde geen huishouden/gezin met ze).

ik zie vaak dat men one night stands, swingen en open relaties al snel polyamoreus noemt tegenwoordig.. Polyamoreus zijn is niets anders dan in staat zijn meerdere mensen lief te hebben (als in gelijke.. dus niet je familie of kinderen natuurlijk ;) ).

Op dit moment ben ik dus polyameureus, maar heb maar 1 partner nu waarmee ik monogaam leef.
Mijn partner is niet polyamoreus (naar zijn zeggen lol), maar leeft wel in een open relatie met mij..
Ook hij kan eventueel andere partners hebben op z'n tijd, maar dat gaat meestal om aantrekkingskracht op seksueel gebied, terwijl ik sneller mijn hart verpand en een relatie kan hebben met iemand zonder dat er seks bij komt kijken (soms wel soms niet).

Overigens ben ik ervan overtuigd dat niemand mono amoreus is.. bestaat in mijn ogen niet..
De ware jacob is een combinatie van karakter trekken en uiterlijke kenmerken die het beste bij jou past en je waarbij je liefde hoger piekt dan bij andere mannen, waardoor hij 'de ware' lijkt.

ik ben er echter van overtuigd dat er een set van partners is, groot of klein, tot wie je je aangetrokken voelt en als je iemand uit die set tegen komt, je liefde voelt/verliefd kunt raken.. En dat is polyamorie in mijn opinie, het in staat zijn om te houden van meer dan 1. De een zal er maar 1 op zijn/haar pad treffen en een volmaakt monogame relatie hebben.. de ander zal er meerdere treffen, al da niet monogaam leven, een open relatie hebben, of polygaam leven. Maar of je nu antwoord aan je gevoel of heimelijk de liefde voelt, je bent en blijft toch gewoon polyamoreus.

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 08:39

elenaMM77 schreef:
ik ben er echter van overtuigd dat er een set van partners is, groot of klein, tot wie je je aangetrokken voelt en als je iemand uit die set tegen komt, je liefde voelt/verliefd kunt raken.. En dat is polyamorie in mijn opinie, het in staat zijn om te houden van meer dan 1. De een zal er maar 1 op zijn/haar pad treffen en een volmaakt monogame relatie hebben.. de ander zal er meerdere treffen, al da niet monogaam leven, een open relatie hebben, of polygaam leven. Maar of je nu antwoord aan je gevoel of heimelijk de liefde voelt, je bent en blijft toch gewoon polyamoreus.

In dit ben ik het toch niet echt met je eens ;) Het klopt dat iedereen verliefd kan worden op een ander, is bij ons ook al vaker gebeurt, maar zolang je als nog kiest voor elkaar en dus niets met dat gevoel doet vind ik niet dat je polyamoreus bent.

Ik zie polyamoreus zelf meer als het stapje na verliefd zijn, dat je dus ook van meerdere mensen tegelijk oprecht houd. Verliefd zijn gaat over. Het duurt een paar maanden en trekt dan weg. Daarna is het de vraag of er houden van, een vriendschap of niks overblijft. Ik kan zelf wel op meerdere mensen verliefd zijn, maar ik houd maar van één persoon zoveel als mijn vriend en ik denk niet dat ik in staat ben om van meerdere mensen op die manier te houden.

Dus om die reden zie ik mijzelf wel als strikt monogaam en sexclusive. En mijn vriend heeft hetzelfde. Hoe sterk z'n gevoelens ook waren voor een ander, hij koos toch voor mij omdat hij van mij houd en niet van die ander. Wat hij voor mij voelt is ook emotionele verbondenheid, verliefd zijn gaat over het algemeen toch meer om het lichamelijk aspect.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 08:52

voor mij heeft dat alles te maken met 'open staan voor'
Ik denk dat het voor (bijna) iedereen mogelijk is om polyamoreus te zijn, maar dat het wel een actieve keuze is die je moet maken om die gevoelens ook toe te laten.

Voor veel mensen is het hebben van (ver)liefde gevoelens voor een ander meteen een reden om te twijfelen aan de liefde voor hun huidige partner/een noodzakelijk keuze moment. Ik denk dat dat vooral een maatschappelijke en morele druk is, niet per se altijd een daadwerkelijke noodzaak.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 10:07

Bonna schreef:
voor mij heeft dat alles te maken met 'open staan voor'
Ik denk dat het voor (bijna) iedereen mogelijk is om polyamoreus te zijn, maar dat het wel een actieve keuze is die je moet maken om die gevoelens ook toe te laten.

Voor veel mensen is het hebben van (ver)liefde gevoelens voor een ander meteen een reden om te twijfelen aan de liefde voor hun huidige partner/een noodzakelijk keuze moment. Ik denk dat dat vooral een maatschappelijke en morele druk is, niet per se altijd een daadwerkelijke noodzaak.

Inderdaad.
We zijn allemaal polyamoreus; houden allemaal van meer and 1 mens. Ouders, nestgenoten, kinderen, liefde in parallel of serie.
Die liefde komt niet uit verschillende bakjes :)*

Denk even na over serieel sexclusief monogaam 'zijn'.
Wanneer een passievolle liefde om de een of andere reden geen toekomst heeft, je uit elkaar gaat, je een ander lief tegenkomt en je leven darme deelt, sluit dit niet uit dat je nog steeds van de vorige houdt. Zelfs als de passie in ruzie is omgeslagen, dan nog heb je van die persoon gehouden. Heb je van meer dan 1 lief gehouden. Dat je van meer dan 1 kind tegelijk evenveel kan houden geeft aan dat dit ook voor partners geldt.

Het is simpelweg cultureel bepaald dat we menen te moeten denken dat dit niet zo is; dat we kiezen geen invulling te geven aan gevoelens voor een ander tijdens een relatie.
Wanneer je samen kiest om sexclusief monogaam samen te leven en niet in een polyamoreuze relatie, is dat geen bewijs voor niet polyamoreus te ZIJN.
Dat je een goed gevoel hebt bij een keuze voor sexclusief monogaam heeft veel aspecten. Neem de voldoening over aan verleidingen kunnen weerstaan :)*

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 11:17

Resistance schreef:
Alleen krijg ik soms het gevoel dat we elkaar "te vroeg" zijn tegengekomen. Hij zit op de uni en ik ga volgend jaar naar de uni. Een tijd van leren, uiteraard, maar ook feesten. Ik zou opzich wel seks met anderen willen maar hem wil ik zeker niet kwijt. Ik gun het hem ook om nog wat met andere meisjes te doen; ik ben zijn eerste vriendin. Ik kan een hele goede toekomst met hem hebben en we zijn heel serieus over elkaar. Maar zou het later misschien voor problemen zorgen dat wij elkaar al vanaf zo vroeg hadden en daardoor niet geëxperimenteerd hebben met een heleboel anderen?

Ik zou mij vooral nu nog niet te druk maken over eventuele problemen in de toekomst :)
Ik heb geen idee of het later voor jullie wel of niet voor problemen gaat zorgen. Sommige mensen zijn hun hele leven maar bij één partner en 'missen' daar niets aan. Anderen vind het juist fijn om 'wat van de wereld gezien te hebben'. Mij zou het beklemmen; ik vind seks niet alleen leuk, het draagt ook bij aan mijn persoonlijke ontwikkeling. Nieuwe ervaringen zijn leuk en leerzaam, laten mij weer op andere manieren naar mijzelf, seks en seksualiteit kijken en ik vind dat een hele fijne en nuttige ervaring. Maar dat kan voor jou natuurlijk gewoon heel anders zijn. Dat moet je ervaren.

Het er over hebben met je vriend lijkt mij wel heel belangrijk. Niet omdat je per se nu moet besluiten om een open relatie te hebben, maar omdat je i.m.o. ALTIJD een gesprek moet hebben over de inkleding van die relatie. Ik vind het gek dat de default seksclusief monogaam is, en dat daar vaak NIET over gesproken wordt, maar het een aanname is.
Ik zou gewoon dit topic noemen; aangeven dat je iets interessants gelezen hebt en graag zijn mening er over wilt weten :)

Szan schreef:

Ik denk dat het heel lastig is om een polyrelatie aan te gaan met anderen die nog niet iets van elkaar zijn. De kans dat je met 3(of meer) tegelijkertijd denkt, laten we met zijn 3en een relatie hebben is gewoon niet zo groot. Dus in die zin lijkt het mij wel lastig om dat zo af te zweren maar wel open te staan voor poly an sich.

Neemt natuurlijk niet weg dat het gevoel van 'derde wiel zijn' wel heel vervelend is. Alles valt of staat met communicatie en matchende verwachtingspatronen. Mijn vorige relatie is daar ook op stuk gelopen: Ik woonde met een partner samen(al voordat ik een relatie met mijn andere (ex)partner kreeg) en die laatste vond het heel moeilijk haar positie in het geheel te vinden doordat ze door die praktische zaken heel erg het gevoel had dat het nooit 'eerlijk' was. Nog ongeacht wat mijn gevoelens voor hun waren. Die waren namelijk wel hetzelfde.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 13:21

Resistance schreef:
rainbow8 schreef:

.

Volgens hem zou het einde relatie zijn.. Hij wil en kan dit niet.. Hij heeft dan het idee dat hij die vrouw ook zou moeten onderhouden.. Kanttekening.. Ik werk zelf ook keihard.. Dus dat ook onderhouden snapte ik niet helemaal en daar kreeg ik ook niet echt antwoord op..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 13:26

maliejane schreef:
elenaMM77 schreef:

In dit ben ik het toch niet echt met je eens ;) Het klopt dat iedereen verliefd kan worden op een ander, is bij ons ook al vaker gebeurt, maar zolang je als nog kiest voor elkaar en dus niets met dat gevoel doet vind ik niet dat je polyamoreus bent.
.

juist niet in mijn ogen.. Het feit dat je dus liefde kunt voelen voor iemand naast je partner met wie je waarschijnlijk een polygame relatie hebt, is polyamoreus.. je bent in staat om verliefd te worden ongeacht of je al een liefdesrelatie hebt. Kan mij voorstellen dat als je vrijgezel bent en dan weer verliefd op de een, dan weer op de ander bent, je dat wellicht niet als polyamoreus bestempeld, alhoewel, bokt staat er ook vol mee.. 'ben verliefd op een jongen, maar heb nu ook gevoelens voor een ander wat nu'.

want het feit dat ik nu maar in 1 liefdesrelatie zit, wil niet ineens zeggen dat ik dan niet polyamoreus ben, omdat ik toevallig nu geen tweede derde of tiende in mijn leven heb ;).

dat stapje verder komt er juist niet bij kijken bij polyamorie, polyamorie staat los van seksuele activiteit. Dit kan onderdeel zijn van, maar hoeft zeer zeker niet het geval te zijn.

Ik ben tevens hetero, maar dat wil niet zeggen dat ik als ik vrijgezel ben, ineens niet meer op mannen val ;).. Ik ben in staat meerdere personen tegelijk lief te hebben, zelfs als ik geen of 1 partner heb, maakt mij dat slechts vrijgezel of monogaam voor wat betreft mijn huishouden, maar ik ben dan nog altijd polyamoreus.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 13:35

Gaat hier op den duur over semantiek, dus even meegeven dat een polygame relatie in Nederland niet kan, dat is strafbaar. Gamos = huwelijk.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 13:39

Callisto04 schreef:
Gaat hier op den duur over semantiek, dus even meegeven dat een polygame relatie in Nederland niet kan, dat is strafbaar. Gamos = huwelijk.

Haha! Een reden te meer om niet te willen trouwen!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 13:53

Callisto04 schreef:

voor het gemak gebruik ik polygaam voor mijn huishouden,
ik ben niet getrouwd en zal dat waarschijnlijk ook nooit doen.
overigens gamos is dan wel huwelijk, maar de wetgeving heeft het over een door de wet bekrachtigde relatie als huwelijk.. Ik kan mij niet aan de indruk ontrekken dat met gamos, meer gedoeld op een huwelijk als een diepe verbintenis tussen levende wezens, waarbij ze hun leven samen doorbrengen.

immers ook een zwaan leeft monogaam.. heb nog nooit twee zwanen een boterbriefje zien halen ;)..

In Nederland kun je huwen en vervolgens in groningen en Maastricht gaan wonen gescheiden van elkaar. een monogaam stel zwanen, 'woont samen/deelt tafel en bed'.

ieder diersoort is in feite niet strict monogaam.. ze zouden ook wel gek zijn.. want je bent biologisch zo geprogrammeerd dat je de partner zoekt en onbewust ook blijft zoeken die de grootste kans op goed nageslacht geeft. zelfs als je je voor de wet huwt, overschrijft dat je biologische programma niet.. het is dan je bewustzijn en verstandelijk vermogen wat je onderscheid van andere diersoorten waardoor je je partner niet 'in de steek' laat zodra er iets anders moois langskomt.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:11

Huwelijk met meerdere partners is wettelijkverboden, samenlevingscontract zou wel kunnen. Dus toch wel een belangrijk verschil tss huishouden en huwelijk op dat vlak
Het onderscheid is voor mij vooral belangrijk omdat sommigen hier vinden dat de wetgever zich met bepaalde zaken bemoeit etc. Ja, als je kiest voor een bepaald stelsel, nl het huwelijk. Doe je dat niet, ben je vrij in je doen en laten. Een keuze heeft bepaalde consequenties, als die mij niet aanstaan kies ik er niet voor, simpel.
Laatst bijgewerkt door Callisto04 op 27-09-16 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:14

vraagje voor de niet monogame mensen: hoe ontmoeten jullie potentiële nieuwe/extra partners?
Ikzelf heb alleen ervaringen in one night stands

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:40

Callisto04 schreef:
Het onderscheid is voor mij vooral belangrijk omdat sommigen hier vinden dat de wetgever zich met bepaalde zaken bemoeit etc.

Verdiep je er svp nog wat verder in.

Het leven met meer partners ALS IN HUWELIJK is verboden.
Dat in de praktijk op het moment alleen een wettelijk huwelijk wordt aangepakt verandert daar niets aan.
Het behoeft slechts een kleine verandering in politiek klimaat en HOPPA je wordt gestraft want je BENT ook nu strafbaar.

Inmiddels is samenlevingscontracten tussen meer personen als in huwelijk ook niet meer rimpelloos mogelijk.
Er is aan de Minister van Justitie een brief getuurd om ook informele polyamore huwelijken aan te pakken. De wet geeft die mogelijkheid.

Dus nee, helemaal geen vrijheid blijheid als iedere betrokken volwassene er zelf voor kiest.
Je moet voor die vrijheid onder de radar blijven.

Ennh Callisto, discrimiatie is bij wet verboden. Hoe kan dan de Staat zelf discrimineren tussen relatievormen. Belastingvoordelen geven is maar 1 voorbeeld met strafbaar aan de andere kant. De wortel en de stok mbt private keuze.
Een voorbeeld van hoe de kerk en andere belangen zich via de wet bemoeien met wat een private zaak is.

speedfiets_2 schreef:
vraagje voor de niet monogame mensen: hoe ontmoeten jullie potentiële nieuwe/extra partners?

Niets anders dan in een normaal sociaal leven.
Je praat met mensen.
Ik bedoel, hoe ontmoet jij jouw one-nighters?
Praat met zo'n slaapgast en wellicht leer je dat hij/zij een relatie heeft waar je welkom in bent.
Kortom; gooi gewoon eens een balletje op.
Zeg, ik vind jullie allebei HEEL leuk, kunnen we eens samen uit?

rainbow8 schreef:
Volgens hem zou het einde relatie zijn.. Hij wil en kan dit niet.. Hij heeft dan het idee dat hij die vrouw ook zou moeten onderhouden.. Kanttekening.. Ik werk zelf ook keihard.. Dus dat ook onderhouden snapte ik niet helemaal en daar kreeg ik ook niet echt antwoord op..

HEEL vaag.
Daar lijkt een bepaald niet geemancipeerde gedachtengang onder te zitten.
Of anders wellicht een niet bijzonder helder georganiseerd gedachtengoed over relaties.
Iets om even in je achterhoofd te houden met een waarschuwingslampje.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:59

speedfiets_2 schreef:

zelfde als dat je je partner ontmoet als je wel monogaam bent (tenzij je een jager bent als vrijgezel natuurlijk, dan jaag je niet meer als je monogaam bent verder).

omdat het niet om een kick of seks gaat, ga je dus in principe niet anders met het leven om dan een monogaam levend persoon.

een van mijn relaties kwam ik online tegen.. eentje op een sportschool en de laatste gewoon op vakantie.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 15:04

elenaMM77 schreef:
en de laatste gewoon op vakantie.

Zo'n ervaring hadden wij ook.
We hadden een leuke, spontane ontmoeting met een NL vrouw op vakantie. Die heeft haar vakantie verlengd om een tijdje bij ons te verpozen. Na wat dingen in NL geregeld te hebben in komen wonen.
Alle drie heel veel van geleerd :j +:)+

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 15:15

Bij ons is er bijna nooit sprake dat we een relatie hebben met dezelfde persoon.
allereerst omdat wij allebei hetero zijn,
maar ook omdat 'zijn' type, heel wat anders is dan 'mijn type'.
zelfs in geslachts overstijgende kenmerken (bijvoorbeeld karakter etc).

en ook omdat hij zelf niet echt polyamoreus is of daar niet naar handelt.
voor hem is een andere partner puur gebaseerd op lichamelijke aantrekkingskracht met een beetje karakter, voornamelijk dus om wat te snoepen te hebben af en toe..

voor mij is het juist dat ik mijn hart kan verliezen aan iemand.. Er lopen een persoon rond op deze aarde die altijd een stukje van mijn hart zal hebben, ook al hebben we geen contact meer bijvoorbeeld.

dus die op vakantie is van mij lolol.. hij snort maar een eigen op :D

sommigen kijken wel eens raar als je een avondje met z'n allen zit en de gesprekken bereiken een nieuw dieptepunt hehe.. als het dan gaat over dreigen met 'andere vriendin' zoeken (grappenderwijs dus), of seks met anderen.. is mijn reactie standaard: hij doet maar lekker wat hij niet laten kan, zolang hij maar geen cadeautjes onder de leden mee naar huis neemt.

Als hij zich uitstekend vermaakt met iemand een keer (of meerdere keren), en hij loopt stralend rond thuis omdat hij gelukkig is... dan heb ik daar ook profijt van als partner zijnde, hij gelukkig ik gelukkig.. en andersom ook.