Resistance schreef:Alleen krijg ik soms het gevoel dat we elkaar "te vroeg" zijn tegengekomen. Hij zit op de uni en ik ga volgend jaar naar de uni. Een tijd van leren, uiteraard, maar ook feesten. Ik zou opzich wel seks met anderen willen maar hem wil ik zeker niet kwijt. Ik gun het hem ook om nog wat met andere meisjes te doen; ik ben zijn eerste vriendin. Ik kan een hele goede toekomst met hem hebben en we zijn heel serieus over elkaar. Maar zou het later misschien voor problemen zorgen dat wij elkaar al vanaf zo vroeg hadden en daardoor niet geëxperimenteerd hebben met een heleboel anderen?
Ik zou mij vooral nu nog niet te druk maken over eventuele problemen in de toekomst 
Ik heb geen idee of het later voor jullie wel of niet voor problemen gaat zorgen. Sommige mensen zijn hun hele leven maar bij één partner en 'missen' daar niets aan. Anderen vind het juist fijn om 'wat van de wereld gezien te hebben'. Mij zou het beklemmen; ik vind seks niet alleen leuk, het draagt ook bij aan mijn persoonlijke ontwikkeling. Nieuwe ervaringen zijn leuk en leerzaam, laten mij weer op andere manieren naar mijzelf, seks en seksualiteit kijken en ik vind dat een hele fijne en nuttige ervaring. Maar dat kan voor jou natuurlijk gewoon heel anders zijn. Dat moet je ervaren.
Het er over hebben met je vriend lijkt mij wel heel belangrijk. Niet omdat je per se nu moet besluiten om een open relatie te hebben, maar omdat je i.m.o. ALTIJD een gesprek moet hebben over de inkleding van die relatie. Ik vind het gek dat de default seksclusief monogaam is, en dat daar vaak NIET over gesproken wordt, maar het een aanname is.
Ik zou gewoon dit topic noemen; aangeven dat je iets interessants gelezen hebt en graag zijn mening er over wilt weten 
Szan schreef:Ik lees hier veel over polygamie relaties tussen stellen + 1 ander persoon. Nu ken ik maar een iemand die een polygamie relatie had, een vriendin van mij met een ander stel. Na een half jaar liep dat toch stuk, omdat ze zich duidelijk het derde wiel voelde. Zij nam zich voor nooit (zeg nooit nooit) meer in een poly relatie met een al bestaand stel te stappen.
Lopen mensen uit dit topic daar ook wel eens tegenaan?
Het ging hier echt om een volwaardige relatie, dus niet (enkel ) voor de lol/fijn/spanning/seks met een derde persoon erbij. Geen idee of dat de situatie nog anders maakt hoor.
Ik denk dat het heel lastig is om een polyrelatie aan te gaan met anderen die nog niet iets van elkaar zijn. De kans dat je met 3(of meer) tegelijkertijd denkt, laten we met zijn 3en een relatie hebben is gewoon niet zo groot. Dus in die zin lijkt het mij wel lastig om dat zo af te zweren maar wel open te staan voor poly an sich.
Neemt natuurlijk niet weg dat het gevoel van 'derde wiel zijn' wel heel vervelend is. Alles valt of staat met communicatie en matchende verwachtingspatronen. Mijn vorige relatie is daar ook op stuk gelopen: Ik woonde met een partner samen(al voordat ik een relatie met mijn andere (ex)partner kreeg) en die laatste vond het heel moeilijk haar positie in het geheel te vinden doordat ze door die praktische zaken heel erg het gevoel had dat het nooit 'eerlijk' was. Nog ongeacht wat mijn gevoelens voor hun waren. Die waren namelijk wel hetzelfde.