Overigens verplaats ik dit topic even van MWS naar LZP: gezien de richting van de discussie nu, denk ik dat dit topic beter past op LZP aangezien het niet zozeer gaat over gezondheid of gezondsheidsgerelateerde problemen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Anoniem schreef:Mag een niet-roker dan ook van een roker vragen minder overlast te bezorgen door rekening met de niet-rokers te houden en minder te roken, eerder in de avond te stoppen met roken en pas de volgende ochtend daarmee verder te gaan zodat het slaapkamerraam van het kind van de niet-roker ter ventilatie open kan blijven staan en het kind daar rookvrij kan slapen.
Roken is in 5 minuten gebeurt en zal niet een volledige avond non-stop doorgaan (uitzonderingen daargelaten, een avond muziek is ook geen probleem indien gecommuniceerd). Daarnaast kan harde muziek ook minder hard (scheelt gehoorbeschadiging) zonder dat er 'plezier' verminderd wordt; een club dient zich voor harde muziek en ook daar moet met het geluid rekening gehouden worden. Verder wordt er al rekening mee gehouden door achter in de tuin te gaan staan, het weer (met name de wind) is echter niet beïnvloedbaar en blaast de rook mogelijk in de richting van het raam, maar ook niet constant (draaiende windrichtingen enz). Als er dan nog hinder ondervonden wordt, kan gekozen worden de kinderkamer aan de andere kant van het huis te plaatsen, of gevraagd worden aan de andere kant van het huis te roken.
Want overlast is overlast, of dat nou rook is of geluid.
En als het de niet-roker dan echt nog stoort, heeft het dan überhaupt nut om het nogmaals ter sprake te brengen om te kijken wat er mee kan worden gedaan?
Uiteindelijk is het leven en laten leven. We wonen hutjemutje in Nederland en meer dan elkaar tegemoetkomen kan je niet doen. Daarnaast is roken niet constant, zoals een vuurkorf die 24/7 opgestookt wordt oid. Stoor je je echt groen en geel? Zoek lekker een hutje op de hei, dan heb je nergens meer last van.
De meeste rokers doen het lijken alsof rook buiten de lijst van overlast bezorgende zaken valt. Alsof rook van sigaretten geen overlast kan bezorgen. Daarbij lijkt sigarettenrook één van de weinige overlast bezorgende zaken waarbij degene die onder de overlast lijdt wordt aangewezen als dader van het probleem, terwijl deze zogenaamde dader niets doet. De roker is degene die iets in de fik steekt. Nu is het ieder uur of half uur "maar een sigaret", maar als het dagelijks een auto zou zijn die in de fik gaat dan mag het al snel wel overlast heten terwijl die sigarenrook toch net zo ongezond is voor mens en milieu.
Wel mooi dat je het zelf nog benoemd, het is ieder uur of ieder half uur maar een sigaret en niet dagelijks uren lang een auto (of vuurkorf/bbq) die giga grote en dichte rookwolken met veel meer schadelijke en giftige stoffen verspreiden. Uitgeblazen rook is al gemengd met lucht en zal in de wijde omgeving alleen maar meer verdunt worden. Het dagelijks een auto laten uitbranden is gewoon geen vergelijking met roken.
chanel1985 schreef:[naam]: Rij je met de auto?
[naam] schreef:chanel1985 schreef:Omdat er mensen zijn die beweren dat het stinkt in huis en alles, ook als ik zeg dat dat niet waar is omdat er niet binnen gerookt word. Daarom ga ik in het verweer.
Hoe vind je het om je vriend te zoenen direct nadat hij een sigaret heeft gerookt. Niet vies?
Helemaal geen last van? Of houd je dan je adem in?
( Is geen rel vraag, vraag ik me oprecht af namelijk)
vrouwke schreef:Sclimpre schreef:Even een nieuwsgierige vraagijn jullie dan ook heel tolerant naar jullie buren, als die bv regelmatig buiten luide muziek draaien of een vuilnisbak die niet zo fris ruikt net naast de grens zetten? Want die doen dan ook wat ze willen op hun terrein.
Mogen ze ook, hun terrein.