Sigarettenrook van de buren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:22

Moderatoropmerking:
Hierbij een verzoek om de sfeer hier in het topic prettig te houden. Het is duidelijk dat er uiteenlopende meningen zijn over dit onderwerp en natuurlijk mag iedereen hun mening over dit onderwerp uiten. Houd er daarbij echter ook rekening mee, dat anderen het misschien anders zien, en respecteer dat.

Overigens verplaats ik dit topic even van MWS naar LZP: gezien de richting van de discussie nu, denk ik dat dit topic beter past op LZP aangezien het niet zozeer gaat over gezondheid of gezondsheidsgerelateerde problemen. :)

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:41

Sclimpre schreef:
Even een nieuwsgierige vraag :zijn jullie dan ook heel tolerant naar jullie buren, als die bv regelmatig buiten luide muziek draaien of een vuilnisbak die niet zo fris ruikt net naast de grens zetten? Want die doen dan ook wat ze willen op hun terrein.

Mogen ze ook, hun terrein.

elenaMM77

Re: Sigarettenrook van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:48

sluit mij bij vrouwke aan..

tenzij ze alle normen en waarden treden, er maden uit de vuilnisbak onder de schutting door komen kruipen. Dan stel ik de gemeente op de hoogte wegens stankoverlast, idem met geluidsoverlast, maar dan schakel ik op een gegeven moment de politie in als men totaal geen rekening met een ander wenst te houden..

als ze echter aangeven, we houden er rekening mee en de muziek stopt eerder, of minder vaak aan.. dan waardeer ik hun effort.. later kan ik dan altijd nog ter sprake brengen dat het mij toch nog echt stoort en kijken of we er nog wat mee kunnen doen..

maar verder dan dat is het leven en laten leven, zeer zeker in woonwijken en rijtjeshuizen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 21:03

Mag een niet-roker dan ook van een roker vragen minder overlast te bezorgen door rekening met de niet-rokers te houden en minder te roken, eerder in de avond te stoppen met roken en pas de volgende ochtend daarmee verder te gaan zodat het slaapkamerraam van het kind van de niet-roker ter ventilatie open kan blijven staan en het kind daar rookvrij kan slapen.
Want overlast is overlast, of dat nou rook is of geluid.
En als het de niet-roker dan echt nog stoort, heeft het dan überhaupt nut om het nogmaals ter sprake te brengen om te kijken wat er mee kan worden gedaan?
De meeste rokers doen het lijken alsof rook buiten de lijst van overlast bezorgende zaken valt. Alsof rook van sigaretten geen overlast kan bezorgen. Daarbij lijkt sigarettenrook één van de weinige overlast bezorgende zaken waarbij degene die onder de overlast lijdt wordt aangewezen als dader van het probleem, terwijl deze zogenaamde dader niets doet. De roker is degene die iets in de fik steekt. Nu is het ieder uur of half uur "maar een sigaret", maar als het dagelijks een auto zou zijn die in de fik gaat dan mag het al snel wel overlast heten terwijl die sigarenrook toch net zo ongezond is voor mens en milieu.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 21:04

Je kan dat vragen, maar niemand is verplicht daar op in te gaan. Maar vragen staat vrij.
Als je een bepaald antwoord verwacht, is het wel geen vraag meer maar een eis.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 21:26

vragen staat altijd vrij repelsteel, zoals je in de OP kunt zien zijn de buren ook niet onwelwillend
en geven ze in zekere mate gehoor aan de vraag van ts.

overlast beperken mag je in zekere mate verwachten van je buren..
je leven inrichten zoals de buren dat willen, dat kun je verwachten, maar dat zal nooit gebeuren.

als het echt storend is dan kun je het rustig nogmaals aankaarten, wellicht dat buren nog een stapje verder willen aanpassen..

Ik wil als roker best rekening houden met een slapend kind en zal dan zeker opletten waar mijn rook heenwappert. Maar het is wel of, of.. als ik nergens in mijn tuin zou kunnen roken omwillen van een baby die boven ligt te slapen.. dan rook ik dus binnen.. dan moeten de buren niet nog eens aankomen met nu hangt er een geurtje in de woonkamer bijvoorbeeld.. immers ze hebben zelf dan gekozen voor het belang van de baby (al vind ik het nog knap dat je met een sigaret een slaapkamer op een boven etage kunt uitroken met een sigaret achter in een tuin).

En als je als mijn buren zijnde echt van mening zou zijn dat mijn roken achter in de tuin schadelijk is voor de baby op de boven etage voor in de tuin.. Dan staat het je ook zeker vrij om de gemeente in te schakelen omdat mijn roken dan een risico is voor de volksgezondheid.. indien metingen dan inderdaad aantonen dat er in die kamer schadelijke stoffen worden aangetroffen dan ontvang ik vanzelf een brief van de gemeente. Ervaring daarin met een andere vorm van gevaar voor de volksgezondheid (niet mijn schuld overigens gelukkig, ging om een geerfd huis).

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 21:30

Het is niet verboden, dat iemand in z'n eigen huis of tuin rookt.
Als je het zelf ruikt en het vindt stinken, dan heb je gewoon pech.
Maar je buurvrouw houdt toch al wat rekening met het roken?

Net zoals houtkachels, barbecue, vuurkorven; dat ruiken de mensen die in de buurt wonen ook.
Dat kan je ook niet verbieden natuurlijk, zelfs al heb je zelf liever dat ze het niet doen.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 21:39

Hoe goor en smerig ik roken ook vind, het blijft hun eigen terrein en ze mogen dus ook roken... Heel jammer maar dan maar een airco ofzo aanzetten en de ramen wat minder open. Je zult eigenlijk wel moeten, je kunt ze amper verbieden te roken in hun eigen tuin/huis.

Dionnetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 23:20

Anoniem schreef:
Mag een niet-roker dan ook van een roker vragen minder overlast te bezorgen door rekening met de niet-rokers te houden en minder te roken, eerder in de avond te stoppen met roken en pas de volgende ochtend daarmee verder te gaan zodat het slaapkamerraam van het kind van de niet-roker ter ventilatie open kan blijven staan en het kind daar rookvrij kan slapen.
Roken is in 5 minuten gebeurt en zal niet een volledige avond non-stop doorgaan (uitzonderingen daargelaten, een avond muziek is ook geen probleem indien gecommuniceerd). Daarnaast kan harde muziek ook minder hard (scheelt gehoorbeschadiging) zonder dat er 'plezier' verminderd wordt; een club dient zich voor harde muziek en ook daar moet met het geluid rekening gehouden worden. Verder wordt er al rekening mee gehouden door achter in de tuin te gaan staan, het weer (met name de wind) is echter niet beïnvloedbaar en blaast de rook mogelijk in de richting van het raam, maar ook niet constant (draaiende windrichtingen enz). Als er dan nog hinder ondervonden wordt, kan gekozen worden de kinderkamer aan de andere kant van het huis te plaatsen, of gevraagd worden aan de andere kant van het huis te roken.
Want overlast is overlast, of dat nou rook is of geluid.
En als het de niet-roker dan echt nog stoort, heeft het dan überhaupt nut om het nogmaals ter sprake te brengen om te kijken wat er mee kan worden gedaan?
Uiteindelijk is het leven en laten leven. We wonen hutjemutje in Nederland en meer dan elkaar tegemoetkomen kan je niet doen. Daarnaast is roken niet constant, zoals een vuurkorf die 24/7 opgestookt wordt oid. Stoor je je echt groen en geel? Zoek lekker een hutje op de hei, dan heb je nergens meer last van.
De meeste rokers doen het lijken alsof rook buiten de lijst van overlast bezorgende zaken valt. Alsof rook van sigaretten geen overlast kan bezorgen. Daarbij lijkt sigarettenrook één van de weinige overlast bezorgende zaken waarbij degene die onder de overlast lijdt wordt aangewezen als dader van het probleem, terwijl deze zogenaamde dader niets doet. De roker is degene die iets in de fik steekt. Nu is het ieder uur of half uur "maar een sigaret", maar als het dagelijks een auto zou zijn die in de fik gaat dan mag het al snel wel overlast heten terwijl die sigarenrook toch net zo ongezond is voor mens en milieu.
Wel mooi dat je het zelf nog benoemd, het is ieder uur of ieder half uur maar een sigaret en niet dagelijks uren lang een auto (of vuurkorf/bbq) die giga grote en dichte rookwolken met veel meer schadelijke en giftige stoffen verspreiden. Uitgeblazen rook is al gemengd met lucht en zal in de wijde omgeving alleen maar meer verdunt worden. Het dagelijks een auto laten uitbranden is gewoon geen vergelijking met roken.
Laatst bijgewerkt door Dionnetjuuh op 15-09-16 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 23:43

Ik moet best veel lachen om wat hier gepost word :') Zelf ben ik ook een roker en weet best dat het heel vervelend voor iemand is die niet rookt hoe erg dat voor hun kan "stinken" En vind het erg vervelend voor je TS maar ik ben toch erg benieuwd of je in een vrij nieuwe woning woont of een oude woning omdat er zoveel geur jullie kant op komt (ook van binnen)

Mijn ervaringen met rooklucht in huis is heel beperkt, mijn vader en ik roken ook buiten en wij hebben eigenlijk nooit de geur binnen als wij de ramen boven open hebben. Achter deur is altijd dicht wanneer we roken, maar zodra de sigaret op is gaat de deur weer open. Tenzij we aan de zijkant van het huis staan in de deur met dit weer wel open maar geen rooklucht. Mijn moeder kan niet tegen rook lucht, ze heeft problemen met der longen dus zodra er maar een rookgeur is begint ze te hoesten. En moet ik eerlijk zeggen dit gebeurt dus nooit. Wij wonen op een hoekhuis rijtjes woning vrij oud. Ook mijn buurman rookt wel eens en dat komt ook ons huis niet binnen (met ramen open)

Het is niet dat ik je niet geloof, ik vind het oprecht vervelend. Maar ik denk (Ik denk) dat het met al toch wel echt mee zal vallen? Heb helaas niks geen ideeen om dit probleem op te lossen, het is immers hun eigen tuin en daar mogen ze gewoon roken. En ze houden al rekening met je, ik denk dat je daar echt het genoegen mee moet nemen. Je kunt ze nml het niet verbieden, en ik vind dat je het niet kunt maken om een "rookschema" te maken :') Maar ik hoop dat dat gewoon maar een gek idee was

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 23:43

We leven in een wereld waar je jezelf het recht op schone lucht en geen overlast moet kopen, kun je dat niet dan heb je dus pech :')
Ik heb echt te doen met degenen die deze pech hebben.

Iedere dag ieder half uur de muziek 5 minuten lang hard aan zetten, dat zou gek genoeg als treiteren worden gezien :+

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 23:51

Repelsteel: Rij je met de auto?

Dionnetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 23:52

Laatst las ik dat een niet-roker in Nederland al gemiddeld 5 sigaretten per dag weg paft, dus die schone buitenlucht is inderdaad niet te koop. Wil je dit wel? Koop een mega goeie luchtreiniger en je bent de enige Nederlander die dan geen schadelijke stoffen inademt binnen zijn eigen huis. Ook dan zal je gewoon je ramen dicht moeten houden want anders is het nutteloos. Oplossing? Nee, dat is zinloos want je bent het grootste deel van de dag niet thuis (verwacht ik).

Als je iedere dag graag het ANP nieuws wil luisteren om het half uur, lekker doen toch! Wil je dat op volume 100? Tja, dan kan je achter je oren gaan krabbelen. Rokers blazen namelijk ook niet elk half uur 5 minuten lang hun rook expres door het raam/kattenluik/deur naar binnen. Wat dacht je van stofzuigen? Dat gebeurt bij velen ook dagelijks en soms meerdere keren per dag. Een volledig huis kost zo minimaal een half uur.
Nogmaals, het is leven en laten leven, met in het achterhoofd het feit dat je in een rijtjeshuis, in een buurt met allerlei verschillende mensen woont. Een ouder huis zal minder goed geïsoleerd zijn en daar betaal je minder voor; een nieuwbouwhuis is beter geïsoleerd, maar daar betaal je dan de hoofdprijs voor.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 23:59

woofie schreef:
Hoe doen jullie, overgevoelige types dat toch? Sta je 's morgens al sniffelend op om te zien of je je ergens aan kan ergeren?
Want dat is volgens mij het grootste probleem, het ergeren!!

_O- :')

Dat dit topic al 12 pagina's lang is... :+

Eleadoras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 00:00

Er worden hier trouwens wel veel hutjes op de hei aangeboden, ik wil wel! :wave:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 00:03

chanel1985 schreef:
[naam]: Rij je met de auto?

Ja, heb net een nieuwe volledig elektrische gekocht. Ik rij ook scooter, ook volledig elektrisch.
Geen uitlaten meer, heerlijk! En van 0 tot 100 in 3,4 seconden. En Biowapen-verdedigingsmodus van het luchtcirculatiesysteem, dus ultra schone lucht.
Als iedereen dan zichzelf zo graag wil verzieken dan doe je dat toch lekker zonder mij :D

Dionnetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 00:05

Of verhuis naar Zweden, lijkt me ook wel wat! Schijn je ook betaald te worden voor naar school te gaan maar dat terzijde :+ De alcohol is wel immens duur daar, 8 euro voor een biertje!
Zonder dollen, er is altijd wel iets wat niet volgens jouw zin gaat. Ik denk dat TS haar buren tegemoet komt door 1 keer per dag te stofzuigen ipv vaker, en dat de buren haar tegemoet komen met achter in de tuin staan tijdens het roken. Je zou wel nog gewoon kunnen vragen of de dochters dat wat vaker willen doen!

Repelsteel, hoeveel kostte zo'n systeem? (wat een beetje je eigen punt was... schone lucht moeten kopen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 00:08

Ik stuur je ff pb Dionnetjuuh.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 00:13

Dat is goed voor u dat je op elektriciteit rijd, alhoewel die elektriciteit ook gemaakt moet worden, met de nodige vervuiling.

Punt is dat je dan ook niet meer buiten moet komen, want de lucht is denk vuiler door auto's en industrie, dan iemand die achter in de tuin een sigaret staat te roken.

Ik kan ook overlast hebben door dingen die jij doet, maar zolang er wettelijk niets verkeerd wordt gedaan, kan je veel vragen maar niets eisen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 00:25

Punt is dat als niemand het initiatief neemt om te veranderen we alleen maar steeds verder de afgrond van vervuiling in storten.
Dus ik ben gestopt met roken (dus niemand hoeft mij te vertellen dat dat niet te doen is), ik ben voor groene energie en innovatieve oplossingen.
Je kunt er voor kiezen om in oude slechte ongezonde vieze gewoonte te blijven hangen en elkaar het leven daarmee zuur te maken.
Ik doe mijn best al die oliebol van een ander te ontwijken. En ik val gelukkig ook niemand meer lastig met die smerige verslaving. Ik schaam me er nog voor als ik terugdenk aan hoe dom en naïef ik was te denken dat iedereen maar moest accepteren dat ik moest roken. Dat ik vlak voordat ik naar de tandarts ging nog snel een sigaret rookte en dan flink mijn tanden poetste en floste en dacht dat de tandarts dan niets zou merken van die sigaret. Wist ik veel dat de verbrande putlucht uit mijn longen mij zou verraden.
Of de stank in mijn haren, ondanks dat ik buiten rookte onder het huis onder het afdak van de garage.
Mijn buren mogen van mij ieder half uur een pakje sigaretten in één keer op roken, daar merk ik niks van. Daarvoor zitten ze te ver van me af.
Dus iedereen doet maar:)
Maar het is wel omgekeerde wereld zo. Je zou aan verbetering moeten werken in plaats van zelfdestructie.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 00:33

Dan nog is het ieders goed recht, zolang ze binnen het wettelijke blijven.

Je vangt ook meer vliegen met stroop, dan met azijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 00:39

Waarom zou je vliegen willen vangen?

Wacht, ik zal je vast antwoord geven. Vliegen blijven vliegen en die willen hun vieze gewoontes toch niet opgeven dus zoals je in het hele topic kunt lezen zullen de vliegen blijven doen wat ze doen omdat ze vinden dat ze daar recht op hebben.
Beter de vliegen op afstand houden, dan heb je er ook geen last van.

Ik was eigenlijk nog wel benieuwd naar je antwoord hierop.

[naam] schreef:
chanel1985 schreef:
Omdat er mensen zijn die beweren dat het stinkt in huis en alles, ook als ik zeg dat dat niet waar is omdat er niet binnen gerookt word. Daarom ga ik in het verweer.

Hoe vind je het om je vriend te zoenen direct nadat hij een sigaret heeft gerookt. Niet vies?
Helemaal geen last van? Of houd je dan je adem in?
( Is geen rel vraag, vraag ik me oprecht af namelijk)

Als ik terugdenk aan mijn rookperiode zie ik hoe een verslaving een mens kan veranderen.
Toen ik een keer op een overdekt terras zat zat daar een gezinnetje met een jong kindje. Ik wist dat dat kindje last zou krijgen van mijn sigarettenrook dus ik wachtte... En na 10 minuten dacht ik..fiets, ik heb hier net een uur gewandeld, ik heb mijn sigaret verdiend nu, mijn warme chocolademelk staat koud te worden en ik wil nu genieten van mijn sigaret met chocolademelk waar ik recht op heb. Jullie hebben hier nu lang genoeg gezeten met dat kind dus ik steek hem nu op, ga maar weg als het je niet aanstaat.
Ik stak de sigaret op...de ouders van het kindje keken me al snel boos aan, stonden op en gingen weg. De blauwe slierten van mijn sigaret bleven onder de overkapping hangen. Het regende en het was windstil.
Dat ik zo'n instelling had, vreselijk ;(
Dat is wat een verslaving met je doet.
Nu ik zelf niet meer rook en ook een klein kindje heb begrijp ik die ouders maar al te goed.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 02:03

Veel rokers hebben inderdaad een hele slechte instelling en houding hierover.

Ik ben ook ex roker en hield rekening met mensen als ik het doorhad, dus heel vaak ook gewoon niet.
Dat ik zo vies stonk had ik geen idee van. Mijn man, toen vriend, rookte ook en ik rook hem niet, want we rookten allebei.

Wij hadden een kapsalon en destijds mocht er overal nog gerookt. Dat was je dan ook gewend. Klanten staken vaak de een na de ander op. De zaak was van mijn moeder en zij rookte niet, maar stond altijd in de walmen van de klanten. Je moest wel.
De ontwikkeling is niet voor niks, dat roken steeds meer verboden wordt. Dat is niet om de rokers te pesten. Het verschil tussen wel en net roken wordt daarmee wel groter.
Als roker moet je naar een rokers plek/hok of naar buiten. Als niet roker ben je overal waar je binnen bent, vrij van rook. Buiten gelden er geen regels en heb je pech dat je door de walmen loopt.

In dezelfde zaak kwam een klant met longemfyseem die steeds slechter werd. Op een gegeven moment dus ook met zuurstof en alles. De meeste klanten stopten met roken toen ze dat zagen. Er was een keer 1 klant die gewoon door ging met roken en zei; ik kan niet zonder. Let wel, in de 2 uur dat zij binnen was, moesten we wel tussendoor haar asbak legen.
Dat zegt mij zoveel over iemand. We hebben diegene toch echt weggestuurd. Als iemand geen rekening houdt met anderen, is diegene gewoon degene die moet vertrekken helaas.

Maar dat zijn alleen de hele fanatieke rokers die hier ook zo reageren. De andere rokers hadden wel begrip en stopten netjes, dus niet alle rokers zijn zo. Genoeg rokers die beseffen dat ze een verslaving hebben die ongezond is en waar ze anderen mee hinderen. Dat weten ze, maar stoppen lukt ze gewoon niet.
Waar ik als stopper wel iets over kan zeggen natuurlijk.

We weten nu gewoon hoe slecht het is. Vooral bij kinderen bijvoorbeeld. Als mensen zeggen; mijn tuin en ik rook lekker, want het is mijn tuin, rook je dan ook in het bijzijn van de kinderen?
Dat je buiten staat vermindert maar een beetje de rook. In een kleine buitenruimte heb je nog steeds rook om je heen.
Maar goed, je ziet ze..............Zwangeren, moeders met de kinderwagen of in de speeltuin en lekker door roken. Het gaat alleen om jezelf en niet om anderen.

De slechte verpesten het voor de goede, want met redelijke mensen is vaak heel goed te praten.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 07:24

Idd. De slechte verpesten het voor de goede.
Het is imo heel raar dat je bij een ziekenhuis een verbod moet neerzetten voor mensen die bij de deur gaan roken...
het is toch logisch dat op die plek, iedereen door de walm rook heen moet lopen?
Maar ook gewoon bij ons zwembad, waar zoveel kinderen doorheen gaan, moeten door de walm.
Efteling is ook zo fijn, in elke rij tussen de kinderen wordt er lekker gerookt.

Ik vind het erg raar dat er sommige niet even kunnen wachten en op een betere plek je sigaretje kan pakken?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 07:51

vrouwke schreef:
Sclimpre schreef:
Even een nieuwsgierige vraag :zijn jullie dan ook heel tolerant naar jullie buren, als die bv regelmatig buiten luide muziek draaien of een vuilnisbak die niet zo fris ruikt net naast de grens zetten? Want die doen dan ook wat ze willen op hun terrein.

Mogen ze ook, hun terrein.

Nou Vrouwke, dat denk ik ook niet :)
Als het overlast geeft mag dat allemaal niet zomaar...

Wat zitten er een intolerante mensen tussen hier zeg, ik verbaas me er echt over :oo "mijn terrein, mijn huis ik doe wat ik wil"...

Om dan nog maar te zwijgen over de exrokers die even goed van leer trekken over ALLE rokers.. sjees als je zo'n statement maakt over allochtonen of iets dan wordt je verketterd, maar als het rokers betreft is iedereen hetzelfde??

@Repelsteel: Niet alle rokers zijn zo verslaafd als jij was hoor :)