Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Resistance schreef:In Engeland zit er trouwens standaard 10% fooi bij de rekening. Daar betaal je dus altijd 10% extra. Dat vind ik dan wel weer een vreemde regeling. Ik vind wel dat mensen zelf uit moeten kunnen maken of ze fooi geven of niet.
) 
TerraHowrse schreef:Hier in het Noorden nog nóóit iemand fooi zien geven, ook niet in luxere restaurants.
snuffie123 schreef:Resistance schreef:In Engeland zit er trouwens standaard 10% fooi bij de rekening. Daar betaal je dus altijd 10% extra. Dat vind ik dan wel weer een vreemde regeling. Ik vind wel dat mensen zelf uit moeten kunnen maken of ze fooi geven of niet.
Ik heb dat nog nooit meegemaakt in Engeland. Denk niet dat dat overal standaard is in Engeland. Ben het zeker wel met je eens dat mensen zelf moeten kunnen kiezen. Het moet vanuit mezelf komen en ik moet er zeker niet toe gedwongen worden want dan heb ik de neiging om juist helemaal niks meer te geven.
elenaMM77 schreef:ik vind het vergelijk ook altijd wat vergezocht..
vergeet niet dat een verpleegster een heel behoorlijk loon heeft,
zelfs op hun minimum..
serveerster gemiddeld volwassene:
Startsalaris zonder ervaring ongeveer € 1.200 bruto per maand.
Gemiddeld salaris ongeveer € 1.750 bruto per maand.
Salaris met meer dan tien jaar ervaring ongeveer € 2.400 bruto per maand.
een mbo verpleegkundige verdiend gemiddeld al 1750 euro per maand in het laatste jaar van de opleiding. een beginnend verpleegkundige zit op 1760 gemiddeld en dat loopt op tot ongeveer 3000 euro exclusief vakantiegeld en eindejaar (maar dat zal voor de serveerster ook gelden).
misschien dat daarom een verpleegster net zo blij is met een glimlach en een koekje
terwijl de serveerster blij is met de glimlach, maar nog blijer als het salaris wat wordt aangevuld.
eigenlijk pas na tien jaar kom je in een redelijk normaal salaris terecht.
het is zeker niet verplicht om te geven.. doe het vooral niet als je vind dat ze meer dan zat krijgen voor wat ze doen.. Ik vind dat ze wel een extraatje verdienen voor het geren en gevlieg de hele dag.
zou het loon overeenkomstig zijn in mijn ogen, dan zou ik waarschijnlijk minder of geen fooi geven.. maar in Nederland vind ik het niet echt overeenkomstig.
En ik geef verpleging ook rustig een taart voor bij de koffie als ik vertrek. Een verpleegkundige mag meestal geen individuele cadeaus aannemen, maar voor de afdeling rustig.. hoor regelmatig over taart, of een tijdschriftenpakket voor in de pauzes of een ander leuk aardigheidje.. Nu kun je zeggen, dat is geen fooi, want het is geen geld en het komt niet bij iedere patient.. neuh, maar voor het bedrag van een taart, kun je heel wat keren fooi geven op een terras natuurlijk
dus de twee zijn niet helemaal te vergelijken.
dan vind ik het nog eerder te vergelijken met een boerenknecht, zwaar werk en nog lager betaald (boer zelf heeft nog 'vermogen' in de bakstenen en levende have zitten.. de boerenknecht zal nauwelijks kunnen sparen).. Maar daar heb je geen particuliere klanten.. De boerderijen die tevens een theetuin of proeverij aan huis hebben krijgen ook hun fooien wel.
Mag wel wat extra voor over staan
melanie0906 schreef:Ja mijn vriend en ik geven eigenlijk altijd fooi! Ik heb zowel in de bediening gewerkt en nu werken wij bijde als kok en draaien dagen van 12 uur en langer 5 dagen in de week en weten hoe heftig het is. Ook vind ik een goede gastvrouw wel heel belangrijk! Hoe slecht het eten ook is een goede gastvrouw of man zorgt er voor dat je toch met een tevreden gevoel weg gaat. Al is het eten nog zo geweldig als je een chagrijn aan je tafel hebt staan verpest het alsnog je hele avond. Ik vind dat een goede avond ook een fooi verdient! Want het is een heel zwaar beroep.
verootjoo schreef:melanie0906 schreef:Ja mijn vriend en ik geven eigenlijk altijd fooi! Ik heb zowel in de bediening gewerkt en nu werken wij bijde als kok en draaien dagen van 12 uur en langer 5 dagen in de week en weten hoe heftig het is. Ook vind ik een goede gastvrouw wel heel belangrijk! Hoe slecht het eten ook is een goede gastvrouw of man zorgt er voor dat je toch met een tevreden gevoel weg gaat. Al is het eten nog zo geweldig als je een chagrijn aan je tafel hebt staan verpest het alsnog je hele avond. Ik vind dat een goede avond ook een fooi verdient! Want het is een heel zwaar beroep.
Brandweerman is een zwaarder beroep en veelal nog vrijwillig ook
(ik heb het nog nooit mee gemaakt als ik uit ging eten maar het schijnt zo in dit topic) 
Ayasha schreef:Omdat zij je avond gezellig maken.(ik heb het nog nooit mee gemaakt als ik uit ging eten maar het schijnt zo in dit topic)

LadyMadonna schreef:Want? Waarom vinden mensen in de horeca (generaliserend) dat ze meer gewaardeerd dienen te worden dan andere mensen met zware beroepen die ook gewoon voor een minimum loon staan te beulen?
Palmera schreef:Ayasha schreef:Palmera; Zin tussen haakjes vergeten te lezen?
Nee, ik kan ook uitstekend tussen de haakjes lezen. Maar daarom haak ik er nog wel op in.