Geven jullie fooi?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Re: Geven jullie fooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 09:23

Ik rond een beetje af, maar meer dan 5 euro fooi geef ik zelden hoe hoog de rekening ook is. Als ik 300 euro uitgeef om met mijn familie te kunnen eten dan vind ik dat al een hoop geld. Daar zou dan nog eens 30 euro bij komen? Nah, dacht het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 11:03

In Engeland zit er trouwens standaard 10% fooi bij de rekening. Daar betaal je dus altijd 10% extra. Dat vind ik dan wel weer een vreemde regeling. Ik vind wel dat mensen zelf uit moeten kunnen maken of ze fooi geven of niet.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 11:12

Resistance schreef:
In Engeland zit er trouwens standaard 10% fooi bij de rekening. Daar betaal je dus altijd 10% extra. Dat vind ik dan wel weer een vreemde regeling. Ik vind wel dat mensen zelf uit moeten kunnen maken of ze fooi geven of niet.

Ik heb dat nog nooit meegemaakt in Engeland. Denk niet dat dat overal standaard is in Engeland. Ben het zeker wel met je eens dat mensen zelf moeten kunnen kiezen. Het moet vanuit mezelf komen en ik moet er zeker niet toe gedwongen worden want dan heb ik de neiging om juist helemaal niks meer te geven.

lovecappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 11:42

Hier in omgeving Amsterdam ken ik genoeg restaurants waarbij ik weet dat alle fooi gewoon naar de baas gaat en niet word verdeeld onder het personeel. Een grote rede waarom ik nooit fooi geef dus.

Vind dat zo achterbaks. Over het algemeen werkt het personeel nog harder ook. En daarnaast, (bijna) heel Nederland werkt hard, maar alleen de horeca verdiend het om fooi te krijgen... (want? :evaw: )

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 11:46

Als het in Engeland al zo erin verwerkt zit dat het bedrag voor elk gerecht/drankje inclusief fooi is merk je het niet idd. Geen idee of dat zo is hoor, maar zou mij niks verbazen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 12:24

Ik geef alleen fooi als ik ook tevreden ben. Laatst heerlijk gelunched maar onze serveerster was zo vreselijk chagrijnig, onbeleefd en laks dat wij geen cent extra hebben gegeven. Eten was perfect, maar afgesnauwd worden is nou niet echt fooi waardig :+
(tafel naast ons klaagde ook al, ze smeet de borden op tafel en ze moesten onderling maar juiste bord pakken)

sannehelena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 12:30

TerraHowrse schreef:
Hier in het Noorden nog nóóit iemand fooi zien geven, ook niet in luxere restaurants.

Ik werk in de horeca en ook in het Noorden. Ik krijg echter zo af en toe wel fooi. Fooi wordt bij ons maandelijks uitgedeeld onder het personeel. Per maand heb ik dan echt wel een mooi bedrag aan fooi. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 12:42

snuffie123 schreef:
Resistance schreef:

Ik heb dat nog nooit meegemaakt in Engeland. Denk niet dat dat overal standaard is in Engeland. Ben het zeker wel met je eens dat mensen zelf moeten kunnen kiezen. Het moet vanuit mezelf komen en ik moet er zeker niet toe gedwongen worden want dan heb ik de neiging om juist helemaal niks meer te geven.

Het staat meestal op de bon in kleine lettertjes.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 12:53

elenaMM77 schreef:
ik vind het vergelijk ook altijd wat vergezocht..
vergeet niet dat een verpleegster een heel behoorlijk loon heeft,
zelfs op hun minimum..

serveerster gemiddeld volwassene:
Startsalaris zonder ervaring ongeveer € 1.200 bruto per maand.
Gemiddeld salaris ongeveer € 1.750 bruto per maand.
Salaris met meer dan tien jaar ervaring ongeveer € 2.400 bruto per maand.

een mbo verpleegkundige verdiend gemiddeld al 1750 euro per maand in het laatste jaar van de opleiding. een beginnend verpleegkundige zit op 1760 gemiddeld en dat loopt op tot ongeveer 3000 euro exclusief vakantiegeld en eindejaar (maar dat zal voor de serveerster ook gelden).

misschien dat daarom een verpleegster net zo blij is met een glimlach en een koekje
terwijl de serveerster blij is met de glimlach, maar nog blijer als het salaris wat wordt aangevuld.
eigenlijk pas na tien jaar kom je in een redelijk normaal salaris terecht.

het is zeker niet verplicht om te geven.. doe het vooral niet als je vind dat ze meer dan zat krijgen voor wat ze doen.. Ik vind dat ze wel een extraatje verdienen voor het geren en gevlieg de hele dag.
zou het loon overeenkomstig zijn in mijn ogen, dan zou ik waarschijnlijk minder of geen fooi geven.. maar in Nederland vind ik het niet echt overeenkomstig.

En ik geef verpleging ook rustig een taart voor bij de koffie als ik vertrek. Een verpleegkundige mag meestal geen individuele cadeaus aannemen, maar voor de afdeling rustig.. hoor regelmatig over taart, of een tijdschriftenpakket voor in de pauzes of een ander leuk aardigheidje.. Nu kun je zeggen, dat is geen fooi, want het is geen geld en het komt niet bij iedere patient.. neuh, maar voor het bedrag van een taart, kun je heel wat keren fooi geven op een terras natuurlijk ;)

dus de twee zijn niet helemaal te vergelijken.

dan vind ik het nog eerder te vergelijken met een boerenknecht, zwaar werk en nog lager betaald (boer zelf heeft nog 'vermogen' in de bakstenen en levende have zitten.. de boerenknecht zal nauwelijks kunnen sparen).. Maar daar heb je geen particuliere klanten.. De boerderijen die tevens een theetuin of proeverij aan huis hebben krijgen ook hun fooien wel.

Is men in de horeca ook verantwoordelijk voor levens net zoals die verpleegster?
Hier verdien je geen kl*te tijdens je opleiding hoor. :?

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 12:57

Ik geef zeker niet altijd fooi. Dat hangt af van de klantvriendelijkheid en hoe snel we onze gerechten hebben gekregen.
Maar ik rond het af. 28 wordt dan bvb 30. Uit eten is al duur zat en het geld groeit me niet op de rug :+

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 13:08

Hier verschilt het. Als het wat koffie is bv dan niet echt, met uit eten wel een paar euro en rond het dan ook meestal wel af naar een rond bedrag. 10% vind ik zelf wel wat veel aangezien ik ook geen top salaris heb. Als de bediening slecht is geef ik dan weer niks. Ze moeten het wel verdienen. Ik heb ook in de horeca gewerkt en het salaris ligt een stuk lager, je moet hard werken met weinig pauze/onregelmatige werk tijden. Mensen onderschatten de horeca nog al eens denk ik :j Mag wel wat extra voor over staan :j

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 13:13

Ja mijn vriend en ik geven eigenlijk altijd fooi! Ik heb zowel in de bediening gewerkt en nu werken wij bijde als kok en draaien dagen van 12 uur en langer 5 dagen in de week en weten hoe heftig het is. Ook vind ik een goede gastvrouw wel heel belangrijk! Hoe slecht het eten ook is een goede gastvrouw of man zorgt er voor dat je toch met een tevreden gevoel weg gaat. Al is het eten nog zo geweldig als je een chagrijn aan je tafel hebt staan verpest het alsnog je hele avond. Ik vind dat een goede avond ook een fooi verdient! Want het is een heel zwaar beroep.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 13:16

melanie0906 schreef:
Ja mijn vriend en ik geven eigenlijk altijd fooi! Ik heb zowel in de bediening gewerkt en nu werken wij bijde als kok en draaien dagen van 12 uur en langer 5 dagen in de week en weten hoe heftig het is. Ook vind ik een goede gastvrouw wel heel belangrijk! Hoe slecht het eten ook is een goede gastvrouw of man zorgt er voor dat je toch met een tevreden gevoel weg gaat. Al is het eten nog zo geweldig als je een chagrijn aan je tafel hebt staan verpest het alsnog je hele avond. Ik vind dat een goede avond ook een fooi verdient! Want het is een heel zwaar beroep.

Brandweerman is een zwaarder beroep en veelal nog vrijwillig ook :j

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 13:18

verootjoo schreef:
melanie0906 schreef:

Brandweerman is een zwaarder beroep en veelal nog vrijwillig ook :j

Het is een andere tak van sport en niet te vergelijken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 13:39

Want? Waarom vinden mensen in de horeca (generaliserend) dat ze meer gewaardeerd dienen te worden dan andere mensen met zware beroepen die ook gewoon voor een minimum loon staan te beulen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 13:42

Omdat zij je avond gezellig maken. :j (ik heb het nog nooit mee gemaakt als ik uit ging eten maar het schijnt zo in dit topic)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 13:46

Precies... Hoe meer ik in dit topic lees, hoe minder ik zin krijg om fooi te gaan betalen. Vind de horeca mensen hierzo het niet heel erg waard :o

Maar het is idd niet t vergelijken... Brandweerman vind ik veel zwaarder. Voor de trein gesprongen mensen oprapen, mensen uit brandende huizen redden en misschien te laat zijn. Verongelukte mensen uit auto's knippen...
Traumatisch werk en dat voor een minimaal loon. Veel brandweermannen zijn vrijwilligers en redden levens. En zo zijn er nog meer mensen met een zwaar beroep.
Ik geloof echt dat horeca werk zwaar kan zijn (heb het zelf ook gedaan, maar echt zwaar vond ik het niet) maar jullie zijn echt niet de enigen met zwaar werk.

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 13:49

Indd brandweer man is zwaarder maar ik geef alleen mijn mening waarom wij fooi geven of jullie dat willen doen of niet maakt me niet uit.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 13:49

Ayasha schreef:
Omdat zij je avond gezellig maken. :j (ik heb het nog nooit mee gemaakt als ik uit ging eten maar het schijnt zo in dit topic)

Ik zou het heel vervelend vinden als jij mij ervoor nodig hebt om jouw avond gezellig te maken. Dan ga je imo echt met de verkeerde mensen uit eten. :)
LadyMadonna schreef:
Want? Waarom vinden mensen in de horeca (generaliserend) dat ze meer gewaardeerd dienen te worden dan andere mensen met zware beroepen die ook gewoon voor een minimum loon staan te beulen?

Om te beginnen vind ik dat helemaal niet.

De horeca heeft altijd al die fooi traditie gehad. Vraag me ook niet waarom. Overigens hoor ik datzelfde hier van b.v wandelgidsen.

Los daarvan is er, in ieder geval door mij in dit topic, al herhaaldelijk gezegd dat het zéker geen verplichting is.
Ik hou van mijn vak, ook al heb ik me nu terug getrokken in de keuken. Ik verwacht, door de inzet van mijn team en mij, dat mensen tevreden zijn. Dat is voor mij de hoofdmoot. En ja, een fooi is leuk. Maar blijft vrijblijvend.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 13:50

Palmera; Zin tussen haakjes vergeten te lezen?

LadyMadonna

Denk dat elk beroep zijn pro's en cons daarin heeft, maar goed, dat weet je als je voor dat beroep kiest.
En ja, ik was altijd blij met m'n fooi hoor, maar was ook niet teleurgesteld als ik het niet kreeg.
Reken ook dat je nooit bij een ander in de portemonnee kunt kijken...

dblijham

Als de bediening vlot en vriendelijk is rond ik af naar boven en soms ook wel wat royaler, jammer genoeg maak ik steeds vaker mee dat je een keer of wat moet zien dat je de aandacht van serveerster trekt om iets te drinken te kunnen bestellen en dat je ook maar moet afwachten wanneer en hoe je je eten geserveerd krijgt.
Er zit hier een buffetrestaurant waar de kok achter de bakplaat staat, die man is mij toch een partij arrogant en onbeschoft dat ik na een paar keer maar een ander restaurant ben gaan zoeken. Dan is het heel jammer voor de meiden die zich in de bediening uit de naad werken maar ik betaal niet om toe te kijken hoe mijn gasten geschoffeerd worden.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 13:51

Ayasha schreef:

Nee, ik kan ook uitstekend tussen de haakjes lezen. Maar daarom haak ik er nog wel op in. :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 13:51

Palmera, jij vind dat niet, maar bijv Melanie wel.... Tja...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 13:53

Palmera schreef:
Ayasha schreef:

Nee, ik kan ook uitstekend tussen de haakjes lezen. Maar daarom haak ik er nog wel op in. :)

Dan is het toch wel duidelijk dat IK dat zo nooit ervaren heb maar dat is wel een argument dat hier veelvuldig aangehaald wordt. Het was sarcasme..... Ik heb echt een bordje nodig met "sarcasme" op...