Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Sammie schreef:Dat bestaat dus ook, maar dan in de vorm van geregistreerd partnerschap of een samenlevingscontract. Maar dan nog geeft trouwen in bepaalde gevallen nog het meeste voordeel. De regering kan niet bezig blijven met registratiekeuzes. Ze zouden alle drie (maar ja wat is dan nog het verschil om drie vormen te hebben, kun je er net zo goed een doen) even veel waard moeten zijn, maar de hele poeha eromheen mag jezelf inrichten. Gelukkig maar.
Sammie schreef:Ik snap best dat je niks tegen het huwelijk hebt, maar dan noem je dingen op die helemaal niet verplicht zijn ofwel zelf in te vullen zijn binnen 'het huwelijk'. Dan blijft imo de aversie eigenlijk gebaseerd enkel op gevoel. Als je iets geregeld wil hebben op papier ivm erven etc (ook dat is eigen keuze) kun je kiezen uit drie vormen (de vierde is niks regelen) maar als je dat op maandagmorgen in je badjas wil doen en ff ja zegt heb je hetzelfde briefje als iemand die op zaterdagavond in het bijzijn van 2000 gasten onder het genot van de duurste champagne platina ringen uitwissels en datzelfde woordje uitspreekt.
Waarmee ik niet wil impliceren dat je maar gewoon mot trouwen ofzo, maar ik snap die aversie niet echt. Zeer uitgekleed en is de simpelste vorm is het voor de wet een erkenning dat A en B voordelen aan elkaar geven en delen. Het is een briefje, flikker het in de kast of in de open haard en geniet goedkoop van de voordelen. Voor mij part vier je je jubileum nooit en dat kan natuurlijk ook prima met geregistreerd partnerschap en een samenlevingscontract/testament etc wat er bij komt kijken. Maar met drie vormen moet er toch wel iets tussen zitten wat je aanspreekt. Drie vormen kan ik nauwelijks ouderwets noemen.
Fenrir schreef:Laat maar, ik heb niet eens meer zin om het uit te blijven leggen. Zoals ik al zei vind ik het kwalijk dat de dingen die er imo wel toe doen (wat jij hierboven noemt) zo sterk gelinkt zijn aan trouwen. Dat vind ik ouderwets, dat zou veel makkelijker te regelen moeten zijn.

Mazida schreef:Vriend is inmiddels bijgedraaid, hij sluit trouwen niet meer uit. Dan mogen eventuele kinderen ook zijn achternaam hebben
. Als dat voor mij zo belangrijk is wil hij zichzelf best opofferen
, want hij wil toch graag zijn achternaam doorgeven
. Poot stijf houden helpt dus wel
Heb nog een trouwjurk met ruimte voor een beste buik... Lente schreef:Klopt. Maar als jouw kind niet erkend is
Fenrir schreef:Ik ben ervoor om trouwen symbolisch te houden voor de mensen die er waarde aan hechten en de dingen die er (neem ik aan) voor iedereen toe doen toegankelijker te maken zonder te hoeven trouwen.

DebGizmo schreef:Ik zou willen dat al mijn kinderen mijn achternaam hadden gehad, dan was het nu niet zo'n zooitje.
Sammie schreef:Maar met drie vormen moet er toch wel iets tussen zitten wat je aanspreekt. Drie vormen kan ik nauwelijks ouderwets noemen.
Sizzle schreef:Ik begrijp niet waar je je druk om maakt.
Jij leeft jouw leven een ander leeft het zijne.
Ik ben zo gemiddeld als wat, 13 in een dozijn, voor mij werkt zo'n alles in een contractje prima, ik zou niet weten wat voor speciale wensen ik zou moeten toevoegen.
Ik vind het belachelijk praten van gemiddelden altijd een beetje sneu en middelbare school gedrag (niet cool/wel cool). Laat lekker ieder zijn gang gaan.
Of je dat conservatief ouderwets doet of vol exentriek en uniek zal mij een dikke vette worst zijn.
Sizzle schreef:Dan ga je ergens wonen waar dat niet zo is
bij de europese echtscheidings%.
Sizzle schreef:Wat is dan precies je proleem als je het zo kunt hebben zoals je wilt
Citaat:Is dan echt het enige probleem dat die saaie conservatievelingen in sommige landjes er een paar euro meer aan overhouden als ze een doorsnee contractje uit een la trekken?
Huertecilla schreef:Ik kan het NIET hebben zoals ik wil. Ik kan NIET huwen.
Ik kan alleen een verbaal commitment overeen komen en buiten het systeem samenleven.
Citaat:De vreemde wettelijke beperkingen en resulterende verwaring over de namen van het grut met daarbij allerlei drogredenering over de belangen van dat grut of verantwoordelijkheid daarvoor is een heldere illustratie.
Sizzle schreef:Huertecilla schreef:Ik kan het NIET hebben zoals ik wil. Ik kan NIET huwen.
Ik kan alleen een verbaal commitment overeen komen en buiten het systeem samenleven.
Maar WIL je dan huwen?
Citaat:Huwen is toch slechts een woord?
Sizzle schreef:Maar dan huw je dus toch niet wettelijk?
Als iedereen zijn eigen kleine dingetjes zou willen laten vastleggen wordt alles ook duurder. Dan is het immers maatwerk en geen gemiddeld standaard formuliertje.
Dan moet je je überhaupt afvragen of dat met 1 woord gedekt is.
Huwelijk zoals men dat ooit onderling afgesproken heeft (nogmaals: 'de staat' zijn ook gewoon burgers) is niets meer dan een overzichtelijke gemiddelde oplossing voor de gemiddelde mens met zijn gemiddelde eissen en wensen.
Als je daar niet aan mee wenst te doen dan is maatwerk gewoon voor handen.