Situatie met ex

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 16:48

Ik zei ook niet dat de ervaringen niet interessant zijn,m'n eigen ervaring staat er ook ergens tussen. :)
Vind het alleen jammer dat sommigen niet alleen hun ervaring delen,maar daar vervolgens ook pagina's lang over door blijven stampen ten koste van de wellicht nuttige reacties die TS hoopte te krijgen :D

Okeeee... Nu doe ik het zelf ook :+
*kruipt weer in meeleesmodus*

Ilja000

Re: Situatie met ex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 17:39

Ik denk inderdaad niet dat TS wijzer is geworden van dit topic :)

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 17:43

Mijn conclusie uit dit topic, als ik ooit een kind krijg en ik en de vader daarna uit elkaar gaan, wil ik samen een uitgebreid contract opstellen over de opvoeding van het kind en wat wel en niet mag :Y)

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 17:46

Damned schreef:
Mijn conclusie uit dit topic, als ik ooit een kind krijg en ik en de vader daarna uit elkaar gaan, wil ik samen een uitgebreid contract opstellen over de opvoeding van het kind en wat wel en niet mag :Y)

Dat heet gewoon een ouderschapsplan :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 17:49

Huertecilla schreef:
Ayasha schreef:
Om eerlijk te zijn, als mijn man kinderen had, zou ik me niet willen gaan "voorstellen" aan zijn ex. Moet zij me keuren? Moet zij onze relatie goed keuren? Zo zou dat voor mij aanvoelen. Kan me voorstellen dat zijn nieuwe vriendin ook zo iets heeft van "waarom zou ik me moeten laten keuren".

Inderdaad.

De nieuwe vlam heeft het meeste te zeggen over aan wie zij voorgesteld 'moet' worden. Daarbij is een ex ... ex.

Dat de ex dat graag wil weten is alleen in haar belang. Niet in dat van het grut, niet van de man, niet van de nieuwe vlam.

Nogmaals ik begrijp niet wat het nut is van dat kennismaken, voorstellen anders dan een misplaatst gevoel van recht op controle/inspraak.

Waarom ga jij toch steeds uit van het negatieve in de mens/vrouw? Waarom is het zo nodig om de 'kampen' apart te houden en waarom zou iets niet gezamenlijk kunnen? En waarom zou dat NIET in het belang van het kind zijn? Jij wordt zo spastisch als het aankomt op afspraken en verbintenissen, waarom?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 17:51

Tivoli schreef:
Damned schreef:

Dat heet gewoon een ouderschapsplan :))

Geen idee, ik heb gelukkig nog niet die leeftijd :+
Kan je dat dan zo veel preciseren als je wil ? ( Lees geen rokers in het huis van het kind, geen raciste of homofobee mensen in een straal van 3 meter, een berekende water/frisdrank consumptie verhouding... :') )

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 18:01

Picasso schreef:
En waarom zou dat NIET in het belang van het kind zijn?

Dat deel van de zorg waarvoor de ander zorg draagt is diens verantwoordelijkheid.
Of 'jij' weet of en met wie hij een relatie heeft is niet in het belang van gezamelijk grut.
Leuk als je zo'n goed band hebt maar indien hij het niet uit zichzelf vertelt dan dien je dit te respecteren.

Ook als er een ouderchapsplan is.
Ook dan moet je er beiden van uitgaan dat elk er zich aan houdt.

Of wil je in dat plan beider's recht op inspraak over toekomstig lief vastleggen???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 18:03

Ik zou flink afknappen op een kerel die zo egoïstisch, kil en afstandelijk zou doen over het welzijn van mijn kind. Voor het kind is het de vader waar het om gaat, geen ex. De vader waar zo'n kind meestal toch wel zielsveel van houdt.
Is toch raar als je nieuwe stiefvader helemaal niks met je lieve echte vader te maken wil hebben, er niets over wil horen en eist dat je verjaardag gescheiden gevierd wordt omdat hij je vader niet wil zien.
Wat een verdriet voor een kind.
Bij mij in de familie komen exen gewoon samen op de verjaardag van het kind. Soms doen ze zich misschien wat vriendelijker voor dan ze zich daadwerkelijk voelen maar ze doen wel hun best... in het belang van het kind.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 18:05

Huertecilla schreef:
Ayasha schreef:
Om eerlijk te zijn, als mijn man kinderen had, zou ik me niet willen gaan "voorstellen" aan zijn ex. Moet zij me keuren? Moet zij onze relatie goed keuren? Zo zou dat voor mij aanvoelen. Kan me voorstellen dat zijn nieuwe vriendin ook zo iets heeft van "waarom zou ik me moeten laten keuren".

Inderdaad.

De nieuwe vlam heeft het meeste te zeggen over aan wie zij voorgesteld 'moet' worden. Daarbij is een ex ... ex.

Dat de ex dat graag wil weten is alleen in haar belang. Niet in dat van het grut, niet van de man, niet van de nieuwe vlam.

Nogmaals ik begrijp niet wat het nut is van dat kennismaken, voorstellen anders dan een misplaatst gevoel van recht op controle/inspraak.

Wat egocentrisch! Het gaat niet om de ex, het gaat om de kinderen! Die zet jij blijkbaar niet voorop. Jammer. Gemiste kans.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 18:05

@Damned: een ouderschapsplan kan je inderdaad zo uitgebreid maken als je zelf beiden wil. De handtekeningen gaan er pas onder als beide ouders akkoord zijn met alle punten die in dat plan staan.
Al is dit wel off-topic :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 18:07

Dat klopt, maar stel er valt iets vervelends voor op school en beide ouders worden verwacht op betreffende school om te overleggen: dan is het toch fijn als dat gezamenlijk kan. Het is toch voor het kind prettig dat beide ouders gewoon vriendschappelijk met elkaar om kunnen gaan en van elkaar weten hoe het plan van aanpak is wb de opvoeding? Of is het volgens jou prettig voor het kind als de werelden bij papa en mama mijlen ver uit elkaar liggen? Voor mij is zoiets gewoon en hoort daar een nieuwe partner bij dan doet die ook gewoon mee in het verhaal. Is dat moeten? Nee, maar wel wenselijk voor het kind lijkt me. En dat staat toch los van of de nieuwe liefdes van de exen elkaar leuk vinden? Dat is toch van ondergeschikt belang? Het gaat niet om goedkeuring door een ex over een nieuwe liefde, het gaat om het leven van het kind en dat zo vlekkeloos mogelijk te laten verlopen. Wat is daar zo raar aan HC? Is toch alleen maar fijn voor het kind als iedereen met elkaar overweg kan? Ik zie niet wat daar fout aan is.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 18:09

Bij mij werden verjaardagen gescheiden gevierd wat betekende dat ik 2x mijn verjaardag vierde, dubbele aantal opa's en oma's had en 2x zoveel cadeautjes kreeg. *\o/*
Niet omdat de nieuwe partners van mijn ouders niets met de andere ouder te maken wilden hebben maar omdat mijn ouders elk hun eigen leven hadden opgebouwd.
Gold overigens ook voor kerst/sinterklaas dat dat dubbel werd gevierd (ene ouder sinterklaas, andere ouder kerst).
Nadeel voor mij was weer dat ik voor vader/moederdag dubbele cadeautjes moest knutselen op school. :+
Oh en een hoop mensen vonden me zielig omdat het in 1988 nog niet zo gewoon was dat mensen gingen scheiden, maar ik zag er alleen maar voordelen aan. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 18:22

Hier vieren ze ook twee keer alles, maar daar waar het kind woont (bij de moeders) komt de andere ouder wel op bezoek op de verjaardag. Vaders houden het dan een tweede keer met hun nieuwe kant.

Edit,
Hier speelt zelfs al het opa en oma verhaal. Is toch wel zo leuk voor een kleinkind dat alle opa's en oma's tegelijk op de verjaardag komen en normaal met elkaar om kunnen gaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 18:42

SophievdV schreef:
Wat egocentrisch! Het gaat niet om de ex, het gaat om de kinderen! Die zet jij blijkbaar niet voorop. Jammer. Gemiste kans.

Lees nog even de ts terug.

Daar gaat het helemaal niet om het kind maar om de OS.

Mijn mening is dat 'het belang van het kind' misbruikt wordt als alibi voor regeren over het graf van het huwelijk.

Wat betreft het bekang van het kind: Als dat zo voorop staat; waarom dan gescheiden?! Dat blijft suboptimaal.

Ik heb met de moeder van mijn zoon een globaal en niet in steen gebeiteld 'ouderschapsplan' besproken VOOR we probeerden grut te verwekken. Staan de neuzen dezelfde kant op? Dan gaan we op pad en we passen de invulling aan naarmate we leren, veranderingen moeten inpassen.
De rest regelen we samen in onderling in dienst daarvan; een stabiel ouderlijk thuis voor het grut.

Maar goed, ga nog even terug naar de openingspost. Daar gaat het niet over oudeschapsplannen, maar gewoon over dat de OP zich gepasseerd voelt.
Het antwoord is:
Fijn dat hij een vriendin heeft.
Als hij je wat wil vertellen doet hij dat wel.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 18:48

HC zo zie jij dat vanuit je eigen visie.

Uit elkaar gaan kan absoluut in het belang van de kinderen zijn. Twee ongelukkige ouders zorgen niet voor gelukkige kinderen. Het is echt achterhaald om te denken dat bij elkaar blijven voor de kinderen het beste is. Maar dan gaan we richting een andere discussie.

Ik vind dat je als vader of moeder het recht hebt om te weten wat er in het leven van je kind gebeurt en wie daar een rol in spelen. Juist om goed voor ze te kunnen zorgen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 18:51

Ik ook Sophie. Maar als het belang van het kind als excuus wordt gebruikt, dan heeft HC een punt... Maar om daar vanuit te gaan is ook raar en achterdochtig.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 19:00

SophievdV schreef:
Uit elkaar gaan kan absoluut in het belang van de kinderen zijn. Twee ongelukkige ouders zorgen niet voor gelukkige kinderen. Het is echt achterhaald om te denken dat bij elkaar blijven voor de kinderen het beste is. Maar dan gaan we richting een andere discussie.

Een onnodige discussie.
Jij vergelijkt met een slecht huwelijk.
Beter dan slecht maakt niet best.

Ik schijf 'suboptimaal'. Een goed, stabiel ouderlijk gezin is beter dan goed gescheiden.

Ik vind dat als je gaat scheiden je niet de baas bent over hoe de andere ouder diens ouderschap invult. Ook niet over diens lief/lieven. Net zo min als die over het/de jouwe.
Phew, wat ben ik blij dat we over dit soort zaken VOORAF heldere afspraken gemaakt hebben en er op kunnen vertrouwen dat we beiden goede ouders zijn.

Maar goed, kijk nog even terug naar de openingsdraad.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 19:06

Picasso schreef:
Maar als het belang van het kind als excuus wordt gebruikt, dan heeft HC een punt... Maar om daar vanuit te gaan is ook raar en achterdochtig.

Maar.......
wat is dan het niet vertrouwen op goed ouderschap door de ex???Als je daarop kan vertrouwen, met of zonder plan, waarom dan recht inspraak willen over een nieuwe vlam?
Ja, recht op inspraak want als dat niet het punt is, is er geen reden om de weten wie/hoe.
Stel dat ze je niet aanstaat? Wat dan? Je hebt daar igv niet strafbaar gedrag niets over te zeggen! ZIJN keuze.
Dus wat maakt het uit?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 19:14

Okay, ik vind het wenselijk om op de hoogte te blijven wie er 'mee doet' aan de actieve opvoeding van jonge kinderen; hoe staan zij in het verhaal etc etc etc. En ik zou daar omgekeerd voor openstaan. Ik zou mijn eigen belangen ondergeschikt maken aan dat van een (jong) kind. Het lijkt me prettig om grotendeels op een lijn te zitten, te kunnen overleggen mocht dat nodig zijn. Het is geen must, maar voor mijn gevoel een normale gang van zaken.... Als men kiest voor samenwonen met een partner die al kinderen heeft, kiest men automatisch ook voor een omgang met zijn of haar kind. Waarom niet proberen om fijn met elkaar om te gaan? En voor mij zou dat niks met een vleeskeuring van een nieuwe partner te maken hebben. Vind het ook serieus 'fout' om een kind als excuus voor wat dan ook te gebruiken.... En ja, je hebt gelijk; een beetje credits naar de ex wb de opvoeding zou wel op z'n plaats zijn...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 19:15

Picasso schreef:
Ik ook Sophie. Maar als het belang van het kind als excuus wordt gebruikt, dan heeft HC een punt... Maar om daar vanuit te gaan is ook raar en achterdochtig.

Daar ben ik inderdaad niet vanuit gegaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 19:17

Picasso schreef:
En ja, je hebt gelijk; een beetje credits naar de ex wb de opvoeding zou wel op z'n plaats zijn...

Hij had jou tenslotte ook gekozen :)*

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 19:17

Huertecilla schreef:
SophievdV schreef:

Lees nog even de ts terug.

Daar gaat het helemaal niet om het kind maar om de OS.

Mijn mening is dat 'het belang van het kind' misbruikt wordt als alibi voor regeren over het graf van het huwelijk.

Wat betreft het bekang van het kind: Als dat zo voorop staat; waarom dan gescheiden?! Dat blijft suboptimaal.

Ik heb met de moeder van mijn zoon een globaal en niet in steen gebeiteld 'ouderschapsplan' besproken VOOR we probeerden grut te verwekken. Staan de neuzen dezelfde kant op? Dan gaan we op pad en we passen de invulling aan naarmate we leren, veranderingen moeten inpassen.
De rest regelen we samen in onderling in dienst daarvan; een stabiel ouderlijk thuis voor het grut.

Maar goed, ga nog even terug naar de openingspost. Daar gaat het niet over oudeschapsplannen, maar gewoon over dat de OP zich gepasseerd voelt.
Het antwoord is:
Fijn dat hij een vriendin heeft.
Als hij je wat wil vertellen doet hij dat wel.

Ten eerste wij waren niet getrouwd, ook geen geregistreerd partnerschap oid. Ten tweede hebben wij niet bewust gekozen voor kinderen, er zit nog een heel verhaal hier aan vooraf, wat ik in dit geval niet van toepassing vond om in mijn topic te benoemen.
Als je graag wilt weten wat ik bedoel, zoek dan even in de zoek functie het topic wat destijds over mij ging (iets met; van dubbelsprong naar verlos kamer).
Wij zijn destijds eigenlijk een soort van in het ouderschap gestort, zonder enige voorbereiding oid hiervoor. We hebben ons uiterste best gedaan om alles zo goed mogelijk voor onze dochter te doen, en als dan naar verloop van tijd blijkt dat zo'n relatie niet werkt (lees; zijn pas gaan samen wonen nadat onze dochter geboren is, hadden ongeveer anderhalf jaar een relatie toen zij kwam) dan is dat heel sneu, maar is er in mijn inziens niet een betere oplossing dan uit elkaar gaan.
Wat overigens vanuit beide partijen zo is besloten.
Onze relatie tot elkaar wat we nu hebben is heel goed, op vriendschappelijke basis dan wel, dit proberen we vanuit beide kanten ook zo te houden :)
Ik voelde me inderdaad een beetje gepasseerd ja dat ik het via facebook moest lezen, ipv persoonlijk, omdat ik dat niet van hem verwacht had.
Hij is zelf namelijk totaal niet actief op sociale media, kijkt wel eens op fb, maar daar is ook alles mee gezegd, vandaar dat ik het wat vreemd vond.
ik heb dit topic alleen maar geopend om tips te vragen aan mensen die in een soort zelfde situatie hebben gezeten, hoe zij dit ervaren hebben.
Vervolgens dram jij gigantisch je eigen mening door met verwijten over controleren, jaloezie, etc.
Dit is totaal niet aan de orde. Ik ben helemaal niet jaloers dat de vader van m'n dochter een nieuwe relatie heeft, dit gun ik hem juist van harte!
Maar zou gewoon graag willen weten bij wie mijn dochter betrokken word, en dat bedoel ik alleen maar op een positieve manier.
Stel dat zijn nieuwe vriendin een keer onze dochter komt halen oid, dan is het wel zo fijn om te weten wie zij is.
Ik hoef echt geen dikke vrienden te worden, of alles over haar te weten te komen, ging me er alleen puur om het er van af weten..
Denk dat dat niet meer dan normaal is?
Ik heb zelf geen ervaring met gescheiden ouders, ook niet in directe omgeving, dus heb geen idee hoe dit in andere situaties werd gedaan, vandaar mijn topic.. :)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 19:20

Normaal met elkaar omgaan is voor veel gescheiden ouders een hele opdracht. Als dat je uitgangspunt is krijg je een heel andere blik op de situatie.

Ultimo ik ben het volledig met jou eens.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 19:29

Ik ben na een aantal pagina's afgehaakt met het lezen van alle berichten, en ben toen alleen ts haar berichten gaan lezen. Aan de hand daarvan de vraag: hoe lang is het geleden dat je dit op facebook las? Want ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de nieuwe vriendin morgen bij jou aan de deur staat om jullie dochter op te halen..

tenzij hij het een maand geleden al op facebook heeft gezet en jij nu nog niets van hem persoonlijk hebt gehoord, zal ik toch even afwachten. Als je hem in tussentijd nog niet gezien hebt, denk ik dat hij er echt wel even over begint.

Ik snap dat je je wat gepasseerd voelt, maar ik zelf zou er echt niets van zeggen. Hij is zelf baas en kiest ervoor om dit zo te doen.

Staat er straks ineens een onbekende dame aan de deur die je dochter mee wil nemen, dan heb je alle reden om even met hem om de tafel te gaan en duidelijk te maken dat de gang van zaken zo niet praktisch is..

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 19:42

Picasso schreef:
Okay, nog een duit in het zakje van mijn kant; ik snap de behoefte niet zo om alles zo angstvallig in twee kampen te houden. Waarom vreemden blijven voor elkaar? Openheid en vriendelijkheid is toch alleen maar in het belang van het kind? Want reken er maar op dat die gaat voelen wanneer er geheimzinnig gedaan gaat worden. En waarom is dat nodig? Waarom perse vreemden blijven voor elkaar? Heeft toch niks te maken met goed- of afkeuring door exen? Zet je over je eigen issues heen, bemoei je niet met de keuze van een ex maar wees gewoon open. Don't see the problem....

De 2 kampen ontstaan doordat er iets moet volgens het ene kamp.
En omdat er mensen zijn die mee hebben gemaakt dat het allemaal wat minder vriendelijk aan toe ging dan idealiter is.
Ook zijn er mensen die gewoon geen behoefte aan contact met ex hebben. Het zijn niet voor niks exen.

De ideale scheiding vind zelden plaats.

Bovendien komt zo'n elkaar treffen meestal vanzelf, zonder al dat geplande.
Ik zou geen behoefte hebben om de ex van mijn nieuwe vriend te treffen.
Godzijdank komen we nu in de leeftijd dat nieuwe partners meestal geen jonge kinderen meer hebben. Misschien eerder als aanleunoma.