Liefde kent geen leeftijd?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

alexonline

Re: Liefde kent geen leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 23:35

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 00:31

sociaal geaccepteerd... volgens mij ligt die grens ergens tussen de 10 en 15 jaar leeftijdsverschil.

Ik let daar altijd op bij shownieuws enzo.
Bijvoorbeeld bij peter jan rens wordt ALTIJD gezegd 'en zijn 42 jaar jongere vriendin' hetzelfde geldt voor patricia paay en haar weet ik veel hoeveel jaar jongere vriend. ofwel 'toyboy'.

dus lijkt me niet dat dat sociaal geaccepteerd is dan.

Zelf vind ik 10 jaar verschil makkelijk kunnen. Maar echt met verschillen als 22 jaar ofzo dan denk ik wel hmmm waarom? Werkt dat wel? zeker als de een in de 20 zit en de ander in de 40. ik bedeol.. je hebt dan toch andere wensen en behoeften?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 00:39

Ik ken ook een stel( hij is midden 60 en zij midden 20 op dit moment) ze hebben nu een jaar of 5 een relatie denk ik en onlangs is hun 1e gezamenlijke baby geboren. Hij heeft een kind van eind 30 en zij een kind van 5. Ze lijken toch echt gelukkig met elkaar. Geld heeft hij niet, dus dat kan het niet zijn haha

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 00:58

Moet iedereen lekker zelf weten, ben veel over het leven ed na gaan denken door bepaalde omstandigheden ( ziekte ed) maar denk dat men het leven te ingewikkeld maakt en teveel doet zoals de maatschappij het wil..'

het is JOU leven, leef zoals JIJ het wilt
het leven kan ook zo weer voorbij zijn, je weet nooit hoelang je er nog bent.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 05:47

Grappig dat ik de titel lees van het topic en meteen al weet dat er sommige bokkers sowieso in gereageerd hebben _O-

Spoiler:
Zucht.
.

Ik vind dat iedereen lekker moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt :).

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 09:41

lieveli schreef:
Maar schaamhaar hebben of veel meegemaakt hebben maakt je nog niet emotioneel volwassen. Ik weet een docent ontwikkelingspsychologie waar veel bokkers een college van mee zouden mogen meepikken. Godsamme zeg :')

+1 Je hersenen zijn dan gewoon niet volwassen, hoe graag je het ook wil.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 09:46

idylle schreef:
Ik ken ook een stel( hij is midden 60 en zij midden 20 op dit moment) ze hebben nu een jaar of 5 een relatie denk ik en onlangs is hun 1e gezamenlijke baby geboren. Hij heeft een kind van eind 30 en zij een kind van 5. Ze lijken toch echt gelukkig met elkaar. Geld heeft hij niet, dus dat kan het niet zijn haha

Dit vind ik er dan een beetje over. Dat je samen bent akkoord. Maar als 60+ nog een kind verwekken?

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 09:53

Er zijn grenzen, 40 jaar leeftijdsverschil kan ik me niet voorstellen dat het een succes verhaal wordt.. Daarbij is de oudste er waarschijnlijk niet meer, als de jongste in de bloei van zijn/haar leven staat.

Hier zelf altijd wel gevallen op wat oudere mannen 8/10 jaar leeftijdsverschil. Dit is wel gegroeid naarmate ik zelf ouder werd. Toen een van mijn beste vriendinnen van toen 24 gek werd op een man van 44 was ik hier stellig op tegen. Wat moest ze met zo een oude man?

Tot ik ze samen zag, beide verliefd en eigenlijk heel leuk samen ondanks het leeftijdsverschil.
Inmiddels hebben de meeste van mijn vriendinnen een oudere vriend (gehad). Dat het eigenlijk 'normaal' is geworden voor mij. En nu heb ik zelf iemand leren kennen van 18,5 jaar ouder.
In eerste instantie wel geroepen, hij is veel te oud..

Maarja, het is wel erg leuk samen :oo :o.
Ik heb ook echt nog helemaal nergens aan gemerkt dat hij zoveel ouder is dan ik. Maar dit ligt natuurlijk ook aan de persoon. Het is niet dat ik nu standaard op zoveel oudere mannen zou vallen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 09:53

rienne schreef:
idylle schreef:

Dit vind ik er dan een beetje over. Dat je samen bent akkoord. Maar als 60+ nog een kind verwekken?

Daar ben ik zo optegen, hoe je het ook wend of keert, een ouder persoon heeft een grotere kans op ziek worden, dementie enzovoorts. Ben je 10, is je vader 70. 'Is dat je opa' 'nee'

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 10:08

RoyceMack schreef:
sociaal geaccepteerd... volgens mij ligt die grens ergens tussen de 10 en 15 jaar leeftijdsverschil.
Bijvoorbeeld bij peter jan rens wordt ALTIJD gezegd 'en zijn 42 jaar jongere vriendin' hetzelfde geldt voor patricia paay en haar weet ik veel hoeveel jaar jongere vriend. ofwel 'toyboy'.

dus lijkt me niet dat dat sociaal geaccepteerd is dan.

Riooljournalistiek.. Dat wordt gezegd omdat dat aandacht trekt. In de maatschappij is het dus niet altijd geaccepteerd zulke leeftijdsverschillen. Daarom benadrukken ze het idd, want het trekt vooralsnog de aandacht.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 10:13

SecretLIN schreef:
Moet iedereen lekker zelf weten, ben veel over het leven ed na gaan denken door bepaalde omstandigheden ( ziekte ed) maar denk dat men het leven te ingewikkeld maakt en teveel doet zoals de maatschappij het wil..'

Het moet wel mogen, maar de vraag is of het verstandig is.

"De maatschappij" zegt dingen niet zomaar. Niet dat de mening van de meerderheid altijd de juiste is (heel vaak niet), maar die mening houdt niet voor niets zo lang en breed stand.

Lang geleden, toen onze samenleving nog veel conformistischer en geregelder was, hadden veel Nederlandse gezinnen de dichtwerken van Jacob Cats in huis. Korte, moralistische werken met raad over de zaken des levens. Bijna de Bijbel voor alledaagse dingen. Cats schreef bijvoorbeeld:

Citaat:
Wilje trouwen
sonder berouwen;
Weest in 't paren,
Gelijck van jaren,
Gelijck in bloet,
Gelijck in goet.
En voeght 'er bij, Die op gelijcke gront
Met u in all's begrijpt het Christelijck verbondt.

Met andere woorden: als je een gelukkige relatie wilt (in die tijd betekende dat natuurlijk altijd "trouwen"), zorg dan dat je ongeveer even oud bent, hetzelfde karakter hebt, even rijk bent, uit dezelfde streek komt en hetzelfde geloof hebt.

Hier heeft Nederland zich drie eeuwen lang aan gehouden. Natuurlijk raakte de maatschappij zo verstard en verdeeld in eindeloos veel lagen en hokjes, maar een punt had de man wel: ellende in relaties komt vaak voort uit verschillen. Niet alleen in geloof/opvatting, maar ook in smaak (stel je voor dat je elke week alleen moet uitgaan omdat je partner jouw muzieksmaak niet deelt!), in sociale klasse (met een suikeroom of -tante heb je geen gelijkwaardige relatie) en in leeftijd. Die verschillen kun je missen als kiespijn wanneer de schil van verliefdheid eenmaal is afgesleten en je verder moet/wilt met je relatie.

Maar mensen moeten het toch zelf weten? Ja, natuurlijk. Maar het is dan ook een raad. Wil je trouwen zonder berouwen, zorg dan dat je... etc. Als je een serieuze relatie wilt aangaan met een ouder of jonger iemand, moet je toch echt je gevoelens opzij zetten en rationeel nadenken over hoe dat verder zou gaan.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 10:27

Interessant topic met veel verschillende meningen. Mijn man is 7 jaar jonger dan ik (dat hoor je toch minder vaak ;) ). Een partner van mijn eigen leeftijd of ouder had ik ook prima gevonden, vroeger ook wel gehad maar de mannen van mijn leeftijd en ouder zagen me gewoon niet zitten :D. Te flierefluiterig en niet settelbaar ofzo?

Het leeftijdsverschil wordt gevoelsmatig 'kleiner' naarmate men ouder wordt. In principe ben ik het ermee eens dat als de betrokken personen beiden vrijwillig in de relatie zitten en er gelukkig van worden, dat ze het dan niet moeten laten om wat een ander er van zegt MITS beide partijen (voor de wet) volwassen zijn. Iemand van bijvoorbeeld 13 met een vriend(in) van bijvoorbeeld 39 vind ik gewoon niet oké.

Ik vind het overigens wel sneu voor de ex-vrouwen van gescheiden mannen van een bepaalde leeftijd. Want blijkbaar geeft een deel de voorkeur aan een jonger exemplaar en dan blijft er voor hun minder over :D.

Cinderella schreef:
Grappig dat ik de titel lees van het topic en meteen al weet dat er sommige bokkers sowieso in gereageerd hebben _O-
:')

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 10:27

lieveli schreef:
vienna1987 schreef:
Je hebt natuurlijk laat bloeiers en vroeg bloeiers! Misschien ook wel eeuwige pubers

Riep iemand mij?

_O-

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 10:29

musiqolog schreef:
Met andere woorden: als je een gelukkige relatie wilt (in die tijd betekende dat natuurlijk altijd "trouwen"), zorg dan dat je ongeveer even oud bent, hetzelfde karakter hebt, even rijk bent, uit dezelfde streek komt en hetzelfde geloof hebt.

Heb je gelezen, ECHT, wat daar staat??
Wat dat voor afgrijselijke bekrompenheid en discriminatie inhoudt??!!

Verder is wat de meerderheid doet NIET automatisch het beste en nog minder automatisch het beste voor elk individu. Eerder angst om af te wijken vanwege de sociale intolerantie en onze westerse normen zelf zijn opgelegd door kerk en Staat; geen vrije keuze van de individuen zelf.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 10:34

maar waar het ook op neerkomt natuurlijk.. wanneer weet je zeker dat het iemands vrije keuze is? En dat is toch weer moeilijk meetbaar in sommige gevallen.. dat is ook een beetje waar het over gaat hier.. :j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 10:39

Sees schreef:
Ik vind het overigens wel sneu voor de ex-vrouwen van gescheiden mannen van een bepaalde leeftijd. Want blijkbaar geeft een deel de voorkeur aan een jonger exemplaar en dan blijft er voor hun minder over :D.

Dat is nog sterker omdat vrouwen een hoger overlevings% hebben EN hogere eisen.
Vooral in de levensfase waarin de kinderen de deur uit gaan/zijn is het verschil tussen de respectivelijke vijvers om in te vissen ENORM.

De maatschappelijke visie op een vrouw met (veel) jongere man maakt dat er niet beter op :)*
Je hebt net gelezen dat een vrouw geen jongere, minder rijke minnaar moet zoeken en al helemaal niet uit verweggistan met een lekker strak bruin kleurtje....

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 10:42

Huertecilla schreef:
Heb je gelezen, ECHT, wat daar staat??
Wat dat voor afgrijselijke bekrompenheid en discriminatie inhoudt??!!

Ben je belazerd man. Er staat alleen maar dat je maar beter uit dezelfde groep kan komen bij een relatie, niet dat de ene groep beter is dan de andere!

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 10:58

SecretLIN schreef:

Amen _/-\o_

Ik ben er ook gewoon van overtuigd dat je gewoon valt op iemand en daar kan je niets aan doen. Als dat een oudere man is, so be it lekker doen, als het goed voelt?

Ik heb dat nu met een jongen die eigenlijk een stuk minder slim is dan dat ik ben. Ik dacht altijd ik wil minimaal een man van zo'n niveau en ik kende die jongen al wel een tijdje maar nee dat kon nooit wat worden want hij was dom. Nu ben ik hopeloos verliefd op hem, omdat ik hem juist enorm waardoor dat die toch hard knokt om te komen waar die nu is. iets wat ik nooit had verwacht.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 11:03

horsetimexl

zo denk ik er over, waarom moeten sommige mensen zo moeilijk leven, het leven duurt soms al zo kort waarom niet doen waar jij je goed bij voelt het is jou leven die jij zelf moet/mag invullen..

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 11:05

Ik ben vanaf vorige week legaal bezig haha
Ik ben nu 18 en mijn vriend is 25
Kan mij geen betere wensen <3

Afbeelding
Afbeelding

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 11:08

Sees schreef:
Ik vind het overigens wel sneu voor de ex-vrouwen van gescheiden mannen van een bepaalde leeftijd. Want blijkbaar geeft een deel de voorkeur aan een jonger exemplaar en dan blijft er voor hun minder over

Maar het grappige hiervan is dat deze ex-vrouwen dan weer in de leeftijd zijn dat 10-15 jaar jonger niks uitmaakt.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 11:18

Huertecilla schreef:
Dat is nog sterker omdat vrouwen een hoger overlevings% hebben EN hogere eisen.
Vooral in de levensfase waarin de kinderen de deur uit gaan/zijn is het verschil tussen de respectivelijke vijvers om in te vissen ENORM.

De maatschappelijke visie op een vrouw met (veel) jongere man maakt dat er niet beter op :)*
Je hebt net gelezen dat een vrouw geen jongere, minder rijke minnaar moet zoeken en al helemaal niet uit verweggistan met een lekker strak bruin kleurtje....

Dit is natuurlijk nergens op gestoeld, of althans wellicht louter en alleen op eigen ervaring maar verder... ;-)?

De vijver om in te vissen wordt inderdaad een stuk kleiner. Ik heb eerlijk gezegd het gevoel, maar dat is uitsluitend mijn eigen gevoel, dat een vrouw met een jongere man meer geaccepteerd wordt dan andersom? Een oudere man wordt (veelal ten onrechte) al snel bestempeld als een 'ouwe viezerik' terwijl een spreekwoordelijke 'cougar' over het algemeen meer respect geniet?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 11:30

Sees schreef:
Een oudere man wordt (veelal ten onrechte) al snel bestempeld als een 'ouwe viezerik' terwijl een spreekwoordelijke 'cougar' over het algemeen meer respect geniet?

:j :D

maar komt dat ook niet doordat men in het algemeen bij mannen (of jonge mannen) dan denkt "ach, wat maakt het hem ook uit, hij is lekker bezig +:)+ " en bij jongere dames met een (veel) oudere man :"ach dat naieve kind, word ze niet misbruikt" oid?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 11:32

MarlindeRooz schreef:
lieveli schreef:
Maar schaamhaar hebben of veel meegemaakt hebben maakt je nog niet emotioneel volwassen. Ik weet een docent ontwikkelingspsychologie waar veel bokkers een college van mee zouden mogen meepikken. Godsamme zeg :')

+1 Je hersenen zijn dan gewoon niet volwassen, hoe graag je het ook wil.

In de eerste plaats ging het om sexuele signalen uitzenden waardoor het kan dan mensen verliefd worden op pubers als antwoord op de vraag hoe iemand kan vallen op een 15 jarige.
Op het moment dat je geslachtsrijp wordt, zend je die uit, of je wilt of niet en dan is het niet gek op zich dat er mensen zijn die er onbewust op reageren.

Verder hoef je natuurlijk niet volwassen te zijn om liefde te doormaken.

Ik zie niet in wat als of niet volwassen zijn met liefde heeft te maken. Je gaat jongeren toch geen liefde ontzeggen "omdat ze nog niet volwassen zijn".

En nogmaals, als het om relaties en begeleiding in het volwassen worden gaat denk ik dat een jongere meer heeft aan een stabiele oudere dan aan een volop puberende medejongere...

Overigens is het ook wel zo dat je meestal op mensen valt van eigen denk niveau.
Oftewel een heel slim persoon van 14 ziet eerder iets in een meer ontwikkelde persoon van welke leeftijd dan ook dan in een persoon van eigen leeftijd waar niet eens een fatsoenlijk gesprek gevoerd kan worden...
Als ze ouder worden zullen ze een grotere keus krijgen, maar als ze nog jong zijn is de kans groot dat ze toch op een ouder iemand vallen. Moet je dat dan veroordelen? Of die oudere veroordelen dat die de jongere persoon leuk genoeg vind om iets mee te beginnen?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 11:44

Cer schreef:
maar komt dat ook niet doordat men in het algemeen bij mannen (of jonge mannen) dan denkt "ach, wat maakt het hem ook uit, hij is lekker bezig +:)+ " en bij jongere dames met een (veel) oudere man :"ach dat naieve kind, word ze niet misbruikt" oid?

Ja misschien wel, ik weet het niet. Alsof een jongere man niet 'misbruikt' kan worden ofzo. Of is het dan niet erg omdat die van oudsher als weerbaarder en minder kwetsbaar worden gezien? Geen flauw idee?

Lusitana schreef:
Verder hoef je natuurlijk niet volwassen te zijn om liefde te doormaken.

Ik zie niet in wat als of niet volwassen zijn met liefde heeft te maken. Je gaat jongeren toch geen liefde ontzeggen "omdat ze nog niet volwassen zijn".

Mee eens. Al vraag ik me wel af of je niet tóch in moet/wil grijpen (iig als ouder) als een jongere (wanneer wordt iemand nog gezien als jongere) een relatie heeft met een behoorlijk ouder iemand.