ruiters en wielrenners...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 10:32

Aedema schreef:
Klopt, schriktraining doe je in de bak. Maar buitenom is het toch weer anders en eens moet de eerste keer zijn.
Daar hoeft een ander dan toch geen last van te ondervinden? Of zelf een ongeluk krijgen (indien paard midden op de weg gaat staan).

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 10:39

Ailill schreef:
Aedema schreef:
Klopt, schriktraining doe je in de bak. Maar buitenom is het toch weer anders en eens moet de eerste keer zijn.
Daar hoeft een ander dan toch geen last van te ondervinden? Of zelf een ongeluk krijgen (indien paard midden op de weg gaat staan).

Nee klopt, maar als de ruiter vraagt om een beetje afstand (wat ik vanzelfsprekend vind) of om snelheid te minderen dan is dit toch niet het ergste van de wereld wat je even kan doen?
Bomproof paard of niet, elk paard kan schrikken, risico van het vak. Ik neem aan dat de ruiters hun paarden wel vertrouwen wanneer ze buitenritjes maken.

Ailill

Re: ruiters en wielrenners...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 10:45

Weet je, ik ben van mening dat er hier twee partijen schuldig zijn aan. . . voor zowel de ruiters als fietsers is iets te zeggen. Wel opvallend is het feit dat de ruiters van alles verwachten van de fietsers zonder enige tegenprestatie.

Zijn bepaalde fietsers het hier niet meer eens (ze hoeven immers niet te stoppen) dan worden ze letterlijk in een - potentieel - ongeluk betrokken.

Ik denk dat de oplossing bij beide partijen ligt, leven en laten leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 10:45

Het gaat erom dat, ook al houdt een ander zich niet aan de regels, wij als ruiters dat nog steeds wel behoren te doen.... Verder (nogmaals) pleit ik echt voor meer voorlichting over paarden in het verkeer. Persoonlijk vind ik het te druk op de openbare weg (op enkele plaatsen na) en stel ik mijn paarden niet bloot aan dat gevaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 10:46

Zit maar lekker te vitten op mekaar, ondertussen zijn er in Zaventem 2 bommen ontploft en is er een zelfmoordaanslag geweest het metrostation van Maalbeek. Maar hé, mekaar overtroeven wie het meest ascociaal is op de baan, is natuurlijk veel belangrijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 10:48

SandraVerl schreef:
Zit maar lekker te vitten op mekaar, ondertussen zijn er in Zaventem 2 bommen ontploft en is er een zelfmoordaanslag geweest het metrostation van Maalbeek. Maar hé, mekaar overtroeven wie het meest ascociaal is op de baan, is natuurlijk veel belangrijker.

Dat is vreselijk.... maar een behoorlijk rare opmerking in dit topic. Dat we ergens over praten met elkaar betekent niet dat de aanslagen ons/mij niet vreselijk raken... Er loopt echter volgens mij een topic over dit onderwerp.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 10:50

SandraVerl schreef:

Daar is een topic over waar je kunt reageren, anders kun je bovenstaand bericht wel in alle actieve bokt topics plaatsen...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 10:51

Twee zelfs. En ja het is vreselijk. Maar als ik me nu alleen daar mee ga bezig houden ga ik kapot. Word al zo erg verdrietig van al,de narighed afgelopen tijd. Iedereen die iedereen maar dood maakt. Ook een vorm van asociaal gedrag trouwens, de medemenslievendheid is overal heel ver te zoeken. Dus even afleiding in andere topics en dingen is hard nodig,

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 10:55

SandraVerl schreef:
Zit je panty knel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 10:58

Ailill schreef:
SandraVerl schreef:
Zit je panty knel?

Nope, ik vind het alleen maar onozel om je zo druk te maken in mekaar, terwijl er veel ergere dingen aan de hand zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 10:59

Dan kun je heel bokt wel opdoeken :') vergeleken met wat er in Brussel gebeurd is, is alles op bokt een futiliteit :+ maar het gewone leven gaat ook door

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 11:03

Ga je dat nu in elk lopend topic zetten dan? Het is vreselijk wat daar gebeurt en gebeurd is.... Maar is dit niet wat 'ze' willen: dat we stoppen met leven en praten over dingen die voor ons belangrijk zijn? Reageer aub in het topic wat daarvoor bedoeld is en laat ons praten over andere dingen die ook belangrijk zijn.

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 11:07

Moderatoropmerking:
Het nieuws uit Brussel is hartverscheurend en ik begrijp heel goed dat het je eigen leven en zorgen even in perspectief zet. Toch wil ik jullie vragen om hier ontopic te blijven. Op Bokt is er ruimte om te rouwen over de aanslagen, maar ook om luchtige zaken te bediscussieerden. Geef elkaar die ruimte alsjeblieft, de situatie in Brussel kan besproken worden in [NM] Explosies vliegveld Brussel. Bedankt!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 19:37

Maartje1990 schreef:
In een bak kan je een paard niet voorbereiden op alle (de meeste!) situaties die je op de weg tegen zult komen. Beetje wapperen met een stuk zeil is toch wat anders dan hard rijdende motors, auto's, wielrenners etc die je passeren. Een paard blijft op het eind van de dag een vluchtdier. en kun je daar niet met de max. Snelheid voorbij spurten. Kan die nog zo verkeersmak zijn. En zeker als er door de ruiter aangegeven wordt snelheid te minderen, zal die persoon niet voor niks doen

Gelukkig is een paard een prooidier en is vluchten maar één van zijn overlevingsstrategieën. Als het echt een vluchtdier was, dan zou het per definitie levensgevaarlijk zijn om met een paard het verkeer in te gaan. Vandaar dat je in de bak een paard prima andere strategieën in plaats van vluchten aan kan leren. Dat is namelijk het hele idee achter schriktraining, een paard gedrag aanleren dat het moet vertonen bij een onverwachte schrikreactie.

Maar los van het feit dat je als verkeersdeelnemers en dus ook wielrenners vanzelfsprekend rekening met elkaar moet houden. Gaat het in het verhaal van TS over iets heel anders. Zij ziet van afstand een klein groepje van 8 wielrenners aankomen, zij bepaalt op dat moment al dat ze zich wel niks van haar aan zullen trekken en dus besluit TS om haar paard zodanig op een twee auto's brede weg te parkeren , dat drie van de acht renners in de berm terecht komen en eentje ten val komt. Het gaat hier dus helemaal niet om wel of niet anticiperen van wielrenners. Het gaat hier om een ruiter, die als zo vaak zelf wel zal bepalen hoe ander verkeer zich moet gedragen en ook wel even zal regelen dat dat andere verkeer zich gedraagt zoals wij ruiters dat willen. Oftewel kort samengevat asociaal verkeersgedrag en daar wordt ze hier op Bokt ook nog volop in bevestigd. En dat lopen er hier ook nog steeds mensen rond die denken dat de rest van de verkeersdeelnemers ruiters geweldig en paarden hartstikke leuk vinden. Dream on...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 19:40

Heb je haar berichten wel gelezsn? Ze heeft al gebaart dat ze langzamer moesten. Vervolgens leken ze dit niet te doen. Dus nam ze een ruimere plek op de weg in zodat ze wel moesten remmen. De wielrenners waren echter dusdanig asociaal dat ze alsnog niet afremde en ee nog steeds van uitgingen dat ts wel aan de kant ging.

Het is maar net hoe je het verhaal leest natuurlijk ;) ik zeg niet dat dit perse is zoals het is gegaan. Maar je kan het vanuit meerdere perspectieven bekijken. Maar je kunt er niets over zeggen als je er niet bij waa

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 19:47

Maartje1990 schreef:
Heb je haar berichten wel gelezsn? Ze heeft al gebaart dat ze langzamer moesten. Vervolgens leken ze dit niet te doen. Dus nam ze een ruimere plek op de weg in zodat ze wel moesten remmen. De wielrenners waren echter dusdanig asociaal dat ze alsnog niet afremde en ee nog steeds van uitgingen dat ts wel aan de kant ging.

Het is maar net hoe je het verhaal leest natuurlijk ;) ik zeg niet dat dit perse is zoals het is gegaan. Maar je kan het vanuit meerdere perspectieven bekijken. Maar je kunt er niets over zeggen als je er niet bij waa

Misschien waren ze al afgeremd tot een tempo dat hun voldoende leek? We hebben het wel over mensen die geen enkel verstand van paarden hebben he ;)

Maar dan nog snap ik niet waarom je je wilt bemoeien met andermans tempo. Als er in de auto iemand keihard achterop of tegemoet komt rijden parkeer je je auto toch ook niet midden op de weg om diegene vaart te laten minderen :? Dat is gewoon een levensgevaarlijke actie, net zoals een paard midden op de weg parkeren.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 19:49

Welnee, dit is wat ze in eerste instantie zegt:

Citaat:
we worden tegemoet gereden door een groepje van acht wielrenners. Van afstand zie ik al dat ze én niet van plan zijn om gas terug te nemen én zeker niet achter elkaar gaan rijden. Dus wat doe ik: ik ga midden op de weg staan

Ga er dus maar vanuit dat het ook op die manier gebeurd is. Toevoegingen die er later bijkomen vanwege de kritiek op haar gedrag en die haar er beter uit laten komen neem ik met een korrel zout. Als het heel anders was gegaan, dan had er hier een heel ander verhaal gestaan.

En bovenstaande, originele verhaal is gewoon asociaal verkeersgedrag.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 19:50

Het is naar mijn idee sowieso asociaal om mensen te dwingen zachter te gaan of meer ruimte te maken. Dus ondanks dat ze niet luisteren naar je hand gebaar zul je je als ruiter daar in moeten aanpassen. En ja dan moet je misschien zelf wat meer plaats maken. Als iedereen een ander wil gaan leren wat ze moeten doen wordt het een mooi boeltje op de weg.

Toch heb ik het idee dat menig ruiter nogal snel het idee heeft dat er onvoldoende rekening met ze gehouden wordt. Of dat echt zo is dat is weer wat anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 20:11

Ik denk zelfs dat de fietsers groot gelijk hebben. Die gaan te minste mee met het verkeer.
Zo ruiter die besluit om veel langzamer te gaan verplaatsen op de weg dan overig verkeer kan dan veel beter het overige verkeer de ruimte geven om hem veilig te kunnen passeren dan dat die hele verkeer er toe gaat dwingen om langzaam te gaan rijden.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 20:26

Tigra_ schreef:
Het is naar mijn idee sowieso asociaal om mensen te dwingen zachter te gaan of meer ruimte te maken. Dus ondanks dat ze niet luisteren naar je hand gebaar zul je je als ruiter daar in moeten aanpassen. En ja dan moet je misschien zelf wat meer plaats maken. Als iedereen een ander wil gaan leren wat ze moeten doen wordt het een mooi boeltje op de weg.

Niet volledig mee eens. Wij hebben hier bijvoorbeeld een tunnel onder de spoorbaan. Die is héél smal en toegankelijk voor auto's, fietsers en voetgangers. Het voetpad is net een persoon breed en het rijvak net een auto breed. Als voetganger zit je dus letterlijk opgesloten tussen de tunnelmuur en de auto. Eigenlijk mag je er, omdat het er zo vreselijk eng is, slechts 10 kmh rijden. Maar dat doet dus bijna niemand. -O-
Ik kan je zeggen: als volwassene vind ik het als vreselijk eng als zo'n auto met 50 kmh op een handbreedte afstand van je langs komt geflitst. Maar als ik met een klein kind (voor me uit, want naast elkaar past dus niet) door die tunnel ga, wordt het echt doodeng. Want zo'n kind zet snel een stapje verkeerd, struikelt of strekt een armpje uit. Of een wieltje van de kinderwagen glijdt van het smalle strookje voetpad. Dan zit je zo tegen (of onder) de auto. En eerlijk gezegd dwing ik de veel te snelle automobilist dan ook wel eens om af te remmen door op de rijstrook te gaan lopen. :o

Alleszins vind ik de situatie zoals door TS beschreven inderdaad anders. Er was plaats om uit te wijken en dus geen reden om het verkeer te hinderen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:14

soesita schreef:
Alleszins vind ik de situatie zoals door TS beschreven inderdaad anders. Er was plaats om uit te wijken en dus geen reden om het verkeer te hinderen.

niet alleen hinderen maar gewoon in gevaar brengen..
wat was er gebeurd als, toen de tuimeling begon' het beest van schrik gedraaid was en een fikse kick naar achteren had gegeven? kan je tig keer zeggen 'is een verzekeringskwestie', maar ik zou mijn leven lang geen oog dicht meer gedaan hebben als door mijn toedoen, mijn beslissing om te bepalen om in de weg van een ander te gaan staan of een doorgang te vernauwen, een ander zich ongelukkig valt of getrapt wordt. of erger komt te overlijden.

Zou dat gebeurd zijn, dan is er sprake van dood door schuld, niet meer van een ongeluk, want het verkeer werd in gevaar gebracht door van de eigen weghelft af te wijken en je in de baan, of pal tegen de baan van tegemoetkomend verkeer te plaatsen om zo gedrag af te dwingen. Dan kun je tien keer met het verweer komen 'ze zouden niet zijn afgeremd'. dat zou je nooit meer hebben geweten, daarbij dat is ook niet ter zaken doende als zij binnen de verkeersregels fietsen.. het verkeer was niet in gevaar gebracht door de fietsers, en het valt ook nooit te bewijzen dat ze dit gedaan zouden hebben.. voor het zelfde geld laten ze tien meter voor het paard de pendelen los en ritsen ze achter elkaar in een lang lint.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:56

Ben het helemaal met je eens. :j

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 09:39

Iedereen heeft het er maar over dat je met een verkeersmak paard moet gaan rijden.
Vraag ik me af hoe je zo'n paard verkeersmak krijgt als je er niet mee de openbare weg op mag.

Het leven is geven en nemen. Wielerenners moeten zich aanpassen en niet doldriest voor bij scheren, ruiters moeren zich aanpassen als er een wandelaar op het ruiterpad loopt.
En zo maar door. Maar o wat is dat voor veel mensen moeilijk

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 10:36

truus1970 schreef:
Iedereen heeft het er maar over dat je met een verkeersmak paard moet gaan rijden.
Vraag ik me af hoe je zo'n paard verkeersmak krijgt als je er niet mee de openbare weg op mag.

Het leven is geven en nemen. Wielerenners moeten zich aanpassen en niet doldriest voor bij scheren, ruiters moeren zich aanpassen als er een wandelaar op het ruiterpad loopt.

Ik volg jou hier zeker in. Ik heb een nieuw paard en moet die verkeersmak maken. Ik woon langs een drukke weg. Ik kan mijn paard pas laten wennen aan deze weg door deze weg op te gaan.

En zoals jij ook zegt moet het respect van beide kanten komen. Als jij als ruiter vriendelijk bent, krijg je vaak ook een vriendelijk gebaar terug. Het is geven en nemen van beide kanten. Zowel de ruiters als de wielrenners en andere weggebruikers moeten rekening houden met elkaar. En als de andere dit niet doet, is dat dan een vrijgeleide dat jij dat ook niet moet doen? Neen dat vind ik niet want zo krijgen we een samenleving die steeds individueler wordt en die er voor zorgt dat er 'haat' is naar bepaalde groepen wat tot een ongezonde situatie kan leiden. In deze situatie tot ongevallen bij paard en ruiter maar ook bij de wielrenners.
Sensibilisatie is hier dringend nodig. Verkeerslessen moeten dit aanpakken en ook de media zou hier meer moeten op in spelen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 10:42

truus1970 schreef:

aanvulling

net als een pony die voor het eerst buitenkomt,
heb je ook nieuw geformeerde groepen, die nog niet optimaal functioneren en draaien, waardoor er miscommunicaties hebt en verkeerde inschattingen..

net als paardrijden, leer je correct wegwielrennen ook alleen maar van je 'baas' (de ervaren wielrenners in de groep) en vooral door te doen en vele kilometers te maken..

ik vind het een beetje raar, dat mensen vinden dat er dus wel een onervaren pony de weg op mag, en dat anderen er rekening mee moeten houden dat de pony (en de ruiter) mogelijk niet compleet ervaren zijn en dus ruimte en rust moet geven in alle gevallen.

maar een aankomende wielergroep moet altijd ervaren zijn en vertrouwd, daar mag je jezelf in hun baan gooien en gedrag afdwingen. Wegwielrennen leer je niet op de baan, net zomin als dat je baanwielrennen op de weg kunt leren..

net zoals wielrenners worden geacht zich aan de verkeersregels te houden en rekening te houden met anderen, ervaren of onervaren.. Wordt dat van een paard en pony ook verwacht, ervaren of onervaren. En omdat je niet weet of iemand ervaren of onervaren, kundig of onkundig is.. Houd je gewoon rekening met het slechtste geval en geef je altijd ruimte.

nogmaals, dat is geen excuus voor een langscheurende wielrenner die geen ruimte geeft.. dat is blijkbaar onervaren, onkundig, of domweg aso.. Maar er is ook geen enkel excuus om je paard in de baan of naast een baan van een groep wielrenners te plaatsen.. ook dat is enkel onervaren, onkundig of regelrecht aso.. Dat je verwacht dat je medeverkeersdeelnemers, onkundig of aso zijn, geeft je op geen enkele manier het recht om bij voorbaat zelf ook vast onkundig of aso te handelen.