Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:14

Eileen_ schreef:
denice schreef:
De vraag is eigenlijk, vind je het nodig dat een beest dood moet, zodat jij iets te eten hebt wat je eigenlijk niet nodig hebt om te overleven? Sterker nog, zonder vlees ben je gezonder af.

Daarom, plus de enorme belasting voor het milieu ben ik er mee gestopt. Ik mis het absoluut niet. Voel me er zelfs een beter mens door.

Hmm vlees, ja hoor. Een dier mag dood voor mij zodat ik kan overleven. Want werkelijk waar, weet je wat de reden is dat veel farms geen vegetariers willen? Het werk is te hard voor ze. Je gaat het niet overleven als vegan om op een boerderij hard te werken. Er is maar 1 vegetarier hier die echt hard kon werken zonder zo moe en slap te voelen.. en zij was erg bezig met gezond eten en at erg veel eieren om nog aan de proteïnen te komen.
Je hebt echt alle proteinen nodig, omdat het werk fysiek zwaar is. We eten hier ook 2 grote maaltijden per dag. Je gaat t niet overleven met 2 broodjes in dr middag.
Dus ja. Ik ben er van overtuigd dat het veel gezonder is om wél vlees te eten. Misschien voor stadsmensen niet zo veel, maar met hard werk heb je t zeker nodig.

En daarnaast. Een mens is omnvivoor, wij zijn er voor gemaakt om vlees te eten. En ja, de een zn dood is de anfer zn brood. Zo ook voor dieren. That's life.

Ik trainde vorig jaar voor de triathlon, is dat zwaar genoeg voor je? :) Helaas ben ik door mijn eigen enthousiasme geblesseerd geraakt waardoor ik niet meer zo hard kan, anders had ik het nu nog steeds gedaan.

Wij zijn ook fysiek in staat om iemand in elkaar te meppen, moord, marteling, weet ik het wat allemaal. Dat het kán, betekent niet dat we het moeten doen. Als er een manier is om te leven zonder dat er dieren dood voor moeten is dat toch prima? Waarom zou je dat niet doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:14

Eileen_ schreef:
denice schreef:
De vraag is eigenlijk, vind je het nodig dat een beest dood moet, zodat jij iets te eten hebt wat je eigenlijk niet nodig hebt om te overleven? Sterker nog, zonder vlees ben je gezonder af.

Daarom, plus de enorme belasting voor het milieu ben ik er mee gestopt. Ik mis het absoluut niet. Voel me er zelfs een beter mens door.

Hmm vlees, ja hoor. Een dier mag dood voor mij zodat ik kan overleven. Want werkelijk waar, weet je wat de reden is dat veel farms geen vegetariers willen? Het werk is te hard voor ze. Je gaat het niet overleven als vegan om op een boerderij hard te werken. Er is maar 1 vegetarier hier die echt hard kon werken zonder zo moe en slap te voelen.. en zij was erg bezig met gezond eten en at erg veel eieren om nog aan de proteïnen te komen.
Je hebt echt alle proteinen nodig, omdat het werk fysiek zwaar is. We eten hier ook 2 grote maaltijden per dag. Je gaat t niet overleven met 2 broodjes in dr middag.
Dus ja. Ik ben er van overtuigd dat het veel gezonder is om wél vlees te eten. Misschien voor stadsmensen niet zo veel, maar met hard werk heb je t zeker nodig.

En daarnaast. Een mens is omnvivoor, wij zijn er voor gemaakt om vlees te eten. En ja, de een zn dood is de anfer zn brood. Zo ook voor dieren. That's life.

Wat een onzin. Er zijn ook genoeg topsporters die het super doen en vegan zijn. Maar die zijn zeker ook slap en zwak?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:15

denice schreef:

Jij vind dat zonder vlees gezonder is maar dat wil nog niet zeggen dat dat zo is.
Denk dat je 3 kwart van wat er in de supermarkt te koop is niet nodig hebt om te overleven.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:16

kohtje schreef:
denice schreef:

Jij vind dat zonder vlees gezonder is maar dat wil nog niet zeggen dat dat zo is.
Denk dat je 3 kwart van wat er in de supermarkt te koop is niet nodig hebt om te overleven.

Helemaal gelijk in :j
Aardbeitjes, avocado, exotische groenten, chocola: niet nodig. Prima. Maar op het moment dat het niet nodig is en je er verder niemand kwaad mee doet, waarom niet?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:18

hoe doen veganisten het met stroomvoorziening trouwens?
allemaal ook groen?

want zit net nog eens mijn filmpje te bekijken maar het destructiebedrijf verkoopt droge stof aan energieproducenten..

lijkt mij toch een lastig verhaal worden hoor, niets van dieren willen gebruiken..

anderszijds snap ik dan niet waarom men geen dierlijke producten wil gebruiken, tegen houden van dieren voor mensenlijke consumptie en gebruik is.. maar er geen moeite mee heeft om het dier dan wel als rijdier te gebruiken..

dan is het dier toch ook geboren en gedoemd ooit te sterven voor je eigen genot?

-----

en waarom is een dier slachten, zoals bijvoorbeeld een paard zo erg.. voordat het totaal total loss in een wei staat te wankelen van ouderdom, wachtend tot een baas zover is dat de knoop wordt doorgehakt..

dieren die aangeboden worden voor de slacht, zijn de dieren die bij anderen nog jaren op de wei moeten staan.. ze mankeren iets, of gaan zeker ooit nog wat mankeren, immers geen enkele ouderdom komt zonder gebreken.

Dus vroegtijdig ingrijpen en levend lijden voorkomen + het dier opeten = geen dierenvriend
Je dier dat je altijd hebt gereden, nu oud en versleten, met pijnmedicatie die wel of niet afdoende is, met teruglopend vermogen om zichzelf voldoende warm te houden en af te koelen, met steeds strammere en pijnlijkere ledenmaten op de wei laten staan tot het echt niet meer kan, of tot een dier zichtbaar lijdt> afspuiten > weggooien = dierenvriend?

dan denk ik wel eens schiet mij maar lek.. Waarom is het dier onvriendelijk om een dier jonger uit te laten stappen, terwijl het geen weet heeft van tijd die nog komen kan, en daarna nog ten volle te benutten.. En je dier langzaam af laten takelen en daarna vernietigen is blijk van dierenliefde?
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 30-01-16 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:20

[/quote]

Met varkens heb ik minder ervaring, maar de 6! bedrijven die hier vlakbij ons zitten hebben hun varkens in stallen die geen daglicht binnenlaten, waar enorm veel dieren naar binnen gaan voor de oppervlakte van de stallen (en het gaat hier zowel m grote bedrijven als om "hobby-formaat-bedrijven") en zitten de varkens (in elk geval op drie van de 6 bedrijven, de anderen weet ik niet) op betonnen roosters. niet echt een jippie-leven.[/quote]

Ik weet dat varkensstallen gecontroleerd worden op dat soort dingen, op de leefruimte, de afleiding en de lux dus dan vind ik het wel frappant dat er zes in de buurt zitten die nog nooit gecontroleerd zouden zijn. Houden ze zich er niet aan staan er hoge boetes op.

Ik ben ook op een varkensslachterij geweest en ik moet zeggen dat ik geen gil oid heb gehoord.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:20

elenaMM77 schreef:
allemaal ook groen?

want zit net nog eens mijn filmpje te bekijken maar het destructiebedrijf verkoopt droge stof aan energieproducenten..

lijkt mij toch een lastig verhaal worden hoor, niets van dieren willen gebruiken..

anderszijds snap ik dan niet waarom men geen dierlijke producten wil gebruiken, tegen houden van dieren voor mensenlijke consumptie en gebruik is.. maar er geen moeite mee heeft om het dier dan wel als rijdier te gebruiken..

dan is het dier toch ook geboren en gedoemd ooit te sterven voor je eigen genot?

Toevallig gebruik ik groene stroom, ja. Maar Wat er uit je stopcontact komt is niet echt gerelateerd aan wat je eet, toch? Zelfs al zou ik grijze stroom gebruiken (wat ik een tijd had, ik kon toen niet mijn leverancier zelf kiezen omdat dat centraal geregeld werd door de woningbouw) dan betekent dat toch niet dat ik mijn impact op het gebruiken van dieren kan minimaliseren?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:22

Eileen_ schreef:
denice schreef:

Wat een onzin, een mens is geen omnivoor, dat is allang achterhaald. Vergelijk planten-eters maar eens met vleeseters en dan de mens. Vlees is niet nodig of gezond, maar mensen zijn makkelijk en willen zich er niet in verdiepen. Bang voor veranderingen wellicht. En de een zijn dood is de ander zijn brood? Vroeger at men veel minder vlees en hield of ving het zelf. de manier waarop we nu vlees produceren en consumeren heeft daar absoluut niets meer mee te maken.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:24

Magrathea schreef:
elenaMM77 schreef:
allemaal ook groen?

Toevallig gebruik ik groene stroom, ja. Maar Wat er uit je stopcontact komt is niet echt gerelateerd aan wat je eet, toch? Zelfs al zou ik grijze stroom gebruiken (wat ik een tijd had, ik kon toen niet mijn leverancier zelf kiezen omdat dat centraal geregeld werd door de woningbouw) dan betekent dat toch niet dat ik mijn impact op het gebruiken van dieren kan minimaliseren?

je kunt kiezen om geen stroom meer te gebruiken, want daarvoor zijn dieren gebruikt ;), komt hoe dan ook wel een portie stroom door ieders stopcontact dat opgewekt is dmv grondstoffen uit de destructie

maar mijn vraag is niet of het practisch is, maar gewoon om mensen te laten nadenken erover..

Groen houdt overigens alleen in dat wat jij verbruikt groen moet worden ingekocht.. wat je geleverd krijgt komt over 1 lijn, dus is een mix van groen en grijs opgewekt (dat voor de mensen die denken dat als ze groen kopen ook alleen maar groen krijgen ;) )

denice

Re: Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:26

Worden dieren gebruikt om stroom op te wekken? Vertel..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:29

denice schreef:

denise, onze darmen zijn veeeeeeeeeeeeeeeeel te kort voor een planten eter
en veel te lang voor een vleeseter.

daarnaast is ons gebit ook dat van een omnivoor.. niet een scheurgebit van een vleeseter maar ook geen maalmachine van een plantaardige eter..

we neigen meer richting de planteneter dan de vleeseter, zowel kwa gebit, als kwa darmlengte.

maar ook de chimpansee eet vlees als aanvulling van zijn dieet.. ze eten vooral plantaardig en vullen dit aan met dierlijke eiwitten.

dat wij geen omnivoren zijn zou bewezen zijn, welke bron heb je daarvoor, want je maakt mij in ieder geval zeer nieuwsgierig.. hoe wij ineens van een omnivoor dier, in een klap geëvolueerd zouden zijn naar een plantenetend mens.

je laatste vraag heb ik net al verteld, niet dieren, maar dierlijke producten..
hun resten. Maar ja, vlees zijn ook dierlijke resten..
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 30-01-16 22:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:29

Elk bedrijf wordt eens in de zoveel tijd gecontroleerd. AID, anyone?
En die zijn niet makkelijk ;)
Heb jij een dier niet genummerd (oormerk) kun je zomaar een boete krijgen van een paar duizend euries.

Heeft een kalvermester een bezem staan die beschadigd is (lak er af) kan hij een boete krijgen van een paar duizend euries en komt hij op slot. (mag geen dieren meer aan en af voeren).

Brengt een boer een koe naar de slager waar achteraf blijkt dat er antibiotica in zit; koe gaat de put in (lees, naar de rendac) mag boer 10 000 euries betalen.

Is een koe van binnen niet goed gaat hij ook de put in. Wordt dus niet voor consumptie gebruikt.

Alle medicijnen moeten geregistreerd zijn. Wanneer heb je wat gebruikt, bij welk dier. Niet in orde, boete van duizenden euros.

Antibiotica in de melk? En toch naar de fabriek gegaan? Mag je de hele inhoud van de tankauto betalen. 34000 liter melk x 0.30 ct. 10200 euries.

Wie wil er nog meer regels weten? Ongecontroleerde bedrijven bestaan niet.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:30

Amigo_stan schreef:
T verhaal van je bent geen dierenvriend als je vlees eet is bullshit, ik eet graag vlees. Maar het liefste bewust vlees, ik eet geen kip of varken. Het feit dat die beesten volgepropt worden met allerei oliebol. Nee ik pas. Wel eten wij biefstuk van een koeienboer hier uit de buurt die ze zelf slacht en je kan ook zien waar ze leven.

En ik eet gerust paard! :Y) Maar ook bewust, zo heb je van die konik paarden die te oud of te veel van in een kudde leefde hier in nederland die ze dan hebben geslacht. Je kunt bewijze van nog lezen waar ze gelopen hebben en wanneer ze ontwormt zijn (bij wijze van)

MAAR mocht het ooit zo wezen dat ik zelf dieren moet slachten om vlees te eten. Word ik per direct vegatarier.

Maar waar in dit verhaal bewijs je nou dat je een dierenvriend bent als je een dier voor je plezier ('ik eet graag vlees') laat vermoorden? :)

maralyn schreef:
Dieren eten ook vlees, carnivoren en omnivoren.

Dus... ik als omnivoor ook!! :D JUM

Non-argument. Een leeuw (om maar eens een dier te noemen) kan er niet voor kiezen om plantaardig te eten en daarmee onnodig lijden te voorkomen. Wij kunnen die keuze wel maken.

En voor iedereen die zegt dat 100% vegan leven niet mogelijk is: dat klopt! Je best doen om zo veel mogelijk leed te voorkomen kan echter wel.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:31

dat je kunt kiezen maakt je nog niet een planteneter van lichaam..

dat maakt je alleen iemand die kiest om planten te eten.

je lichaam is dat van een alleseter
ook je darmen zijn hierop ingericht..

je zou niet eens vol planaardig voedsel kunnen verwerken.
daarom doe je ook allerlei kunstgrepen met voer om planten beter te kunnen verteren..

vlees daarentegen, indien gezond kun je rauw eten.. behalve aaseters..

ik zie je nog geen gras verteren, of graan onbewerkt verteren..
ergo.. je bent van lichaam geen dier dat volledig op platen kunt leven.

je gebit is er niet op ingericht,
je darmen al helemaal niet.

en waarom wordt de vraag omzeilt..

waarom ben je dan wel een dierenvriend als je een dier dat geboren wordt om gereden te worden + uiteindelijk daardoor dus ook voor jouw genoegen uiteindelijk sterft..Een langzame dood, want slachten op het moment dat hij nog wel redelijk goed is om daarna nog nut te hebben, dat mag natuurlijk niet.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 30-01-16 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:33

elenaMM77 schreef:

Ik wil ook niet zeggen dat wij herbivoren zijn. We hebben wel de keuze, en het is een gezonde keuze. Waarom zou je dan nog vlees eten?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:37

269_life schreef:
elenaMM77 schreef:

Ik wil ook niet zeggen dat wij herbivoren zijn. We hebben wel de keuze, en het is een gezonde keuze. Waarom zou je dan nog vlees eten?

onze darmen zeggen al dat herbivoor spelen niet de gezonde keuze is.

dat je met kunst en vliegwerk zorgt dat je darmen het plantaardige voedsel kan verwerken, doet er niet aan af.. we zijn omnivoren.

en daar hoort een natuurlijke behoefte bij..
die mag je onderdrukken en herbivoor spelen..

ik vind een stukje vlees lekker en zal het niet wegleggen omdat we vlees kunnen nabootsen.

Het was overig ook Denise die aangaf dat de mens geen omnivoor zou zijn..

blijkbaar is zij van mening dat we toch herbivoren zijn.. en daar ben ik best nieuwsgierig naar.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:39

269_life schreef:
elenaMM77 schreef:

Omdat ik vlees lekker vind, het voor veel eiwitten zorgt en ik veel vervangers niet lekker vind. Hierdoor zou ik dus tekorten op zou kunnen lopen.

Ik denk dat, in Nederland, veel vee een aardig goed bestaan heeft. Als ik de melkveeboerderij waar ik ben geweest (ruime loopstal, groepshuisvesting, zo lang mogelijk op wei) vergelijk met veel pensionstallen (20-23/7 op stal, op een postzegel buiten, vaak alleen), hebben koeien het prima. Ook slachten gaat imo vriendelijk in NL.

Met kip- en varkenshouderijen heb ik geen ervaring.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:41

Huh? Kunstgrepen om plantaardig voedsel wel eetbaar te maken terwijl vlees rauw gegeten kan worden? Dat klinkt als een omgekeerde wereld... Ik hoef m'n appeltje niet te koken voor ik hem gezond kan eten :=

Verder heb ik geen paard momenteel. Maar zelfs als ik die had, had die alsnog geen invloed op het feit dat ik kan kiezen wat ik eet.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:42

EskeGirl schreef:
Omdat ik vlees lekker vind, het voor veel eiwitten zorgt en ik veel vervangers niet lekker vind. Hierdoor zou ik dus tekorten op zou kunnen lopen.

Dus je lust niets uit deze lijst? http://puurleven.onemillionads.nl/top-b ... he-eiwit/#

Hoe blijft iedereen het trouwens toch hebben over vriendelijke slacht? Het gaat er bij mij ECHT niet in dat een dier doodmaken 'vriendelijk' is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:46

269_life schreef:
EskeGirl schreef:

Dus je lust niets uit deze lijst? http://puurleven.onemillionads.nl/top-b ... he-eiwit/#

Hoe blijft iedereen het trouwens toch hebben over vriendelijke slacht? Het gaat er bij mij ECHT niet in dat een dier doodmaken 'vriendelijk' is.

Jij bent dus ook tegen euthanasie, omdat dat onvriendelijk is?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:47

269_life schreef:
EskeGirl schreef:

Doodmaken an sich is niet vriendelijk, nee. Maar je hebt een verschil tussen in 2 seconde
(Hersen)dood maken (waarbij eigenlijk alleen het hart nog klopt maar verder niets) en een dier dood laten bloeden (als in halal).

Ik vind peulvruchten en noten niet lekker nee, wat toch de grootste bron van vervanging is. Op pindakaas en sperciebonrn na.
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 30-01-16 22:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:48

Bij enthanasie kiest iemand er zelf voor om uit het leven te stappen. Ik heb nog nooit een koe het slachthuis binnen zien huppelen om zelf voor het schietpistool te gaan staan

Mallow

Het gaat er om dat er dieren zijn die speciaal op de wereld zijn gezet om ons te voeden en dat is zo uit de hand gelopen dat er een enorm overschot is aan vlees, ofwel, er zoveel geproduceerd moet worden dat er gewoon lopende band werk is geworden.
We hebben niet iedere dag een stuk vlees nodig....

elenaMM77

Margeretha..

Wil je nu echt zeggen, dat een koe liever kreupel en vol slijtage in de wei zijn adem uitblaast?
jaren nadat ze al geen melk meer geeft, geen kalfjes, maar gewoon pijn in de poten van de arthrose?

zou de koe daar voor kiezen als ze een keuze had?
---

amoj..

natuurlijk is dat wel vriendelijk, besparen van verder lijden..

maar beest moet wel eerst bijna al uit zichzelf neervallen.. En vooral daarna vernietigd worden ;)

eerder ingegrijpen en hem de verdere aftakeling tot aan het spuitje bespare, het vlees opeten, zijn huid tot leer laten vermaken.. dat is dieronvriendelijk
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 30-01-16 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:49

amoj schreef:
Jij bent dus ook tegen euthanasie, omdat dat onvriendelijk is?

Is dat een serieuze vraag? :')

Een euthanasie gaat op verzoek van een patient. En voor zover ik weet voeren ze het niet uit door iemand een pin door zijn kop te schieten ;)

Mallow schreef:
Het gaat er om dat er dieren zijn die speciaal op de wereld zijn gezet om ons te voeden en dat is zo uit de hand gelopen dat er een enorm overschot is aan vlees, ofwel, er zoveel geproduceerd moet worden dat er gewoon lopende band werk is geworden.
We hebben niet iedere dag een stuk vlees nodig....

Speciaal op de wereld gezet? Door wie dan? En heeft hij/zij er bij gezegd dat we dieren moeten eten? Waar kan ik dat teruglezen?
Laatst bijgewerkt door PlantsTho op 30-01-16 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt