Hoe is het om in Friesland te wonen (noordwest)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Smee__

Re: Hoe is het om in Friesland te wonen (noordwest)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 02:54

Je moet gewoon doen waar je je goed bij voelt TS! Iedere provincie heeft wel z'n voor- en nadelen :)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 06:15

Ik heb altijd gezegd nadat ik als kind zijnde in een vakantie Friesland uitgespoeld was... lees 2 weken regen in een tent 38 jaar geleden... dat ik nooit meer naar Friesland wilde.

Wij wonen hier nu bijna 9 jaar en vanaf dag 1 heb ik gezegd nooit meer terug.

Ik heb hier niet aan de mentaliteit moeten wennen zij hebben aan mijn Rotterdamse mentaliteit moeten wennen _O-

Ach en of mensen mij nu aardig vinden of niet dat is meer hun probleem.
Je moet er toch zelf iets van maken.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 06:33

nienke555 schreef:
Picasso schreef:
Friezen...tja, blijf het vreemde mensen vinden. Wel afhankelijk van welke streek. Stug, tikje schijnheilig (met een glimlach je de aardigste dingen zeggen en achter je rug om je als overdreven Hollander uitmaken :+ ), eigen volk eerst-mentaliteit over het algemeen (we merkten dit met name op de concoursen: waar we in Groningen en Drenthe over het algemeen dikke punten reden en bovenaan stonden, reden we in Friesland vaak net de punten en stonden de DiepFriezen bovenaan). Groningers zijn even stug maar rechter voor de raap. Wil je fijn en gemoedelijk wonen: kijk dan naar DRENTHE!!! :D

Kom maar friese Bokkers! Ben er klaar voor... }> :+

Ik moet er altijd zo om lachen dat mensen zeggen dat Friezen stug zijn :') Daar ben ik het niet mee eens haha! Maar dat komt misschien ook omdat ik Fries ben :P

Als ik in Brabant of Limburg ofzo kom, heb ik altijd het idee dat ik er niet bij hoor. Ze zeggen wel Brabant de gekste oid, maar ik vind het daar helemaal niet gezellig :') Misschien zijn ze tegen hun 'eigen volk' gezellig, maar ík vind ze over het algemeen vrij stug. Maar ik heb ook Brabantse vrienden hoor :P

Nou.... Denk dat dat overal gebeurt. Brabanders zijn over het algemeen wel wat vrijer met nieuwe mensen vind ik. Maar ook meer bla bla.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 09:48

Picasso schreef:
Jildau schreef:
Picasso wat let je/jullie? :D

Groningen vind ik het minst van de noordelijke provincies omdat daar naar mijn idee geen natuur is en ik te lang in Hoogezand heb gewoond. Drenthe daarentegen zou ik wel willen wonen! Dan zocht ik ook direct een stal zonder bak want zou volgens mij nooit meer in de bak rijden. :P Maar voor nu woon ik prima in Friesland én lekker dicht bij de Waddeneilanden. <3

Niks meer! Heb al jaren af moeten zien hier. Maar gelukkig een redelijk grensgeval, ben binnen no time op prettiger grondgebied! :+ Bovendien staat ons bedrijf in Drenthe en gaat ons kind studeren in Groningen. Haha en jij weet hoeveel ik met Friesland heb...nada...

Als ik jou reacties hier lees, denk ik dat aan jezelf ligt dat mensen niet vriendelijk tegen je zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 09:55

Ja dat schreef ik eerder ook; is een wisselwerking... Maar als je mij echt zou kennen, zou je weten dat ik open en eerlijk ben. En is het op z'n minst opvallend dat ik daar op de ene plek meer last van heb (de wisselwerking) dan op de andere... Bovendien was e.e.a. ook geschreven met een knipoog :)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 16:51

Ach picasso ik nam jou reacties zoiezo al met een korreltje zout en merendeels sarcastisch bedoelt :D

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 18:03

Mando schreef:
Ik heb hier niet aan de mentaliteit moeten wennen zij hebben aan mijn Rotterdamse mentaliteit moeten wennen _O-

Ach en of mensen mij nu aardig vinden of niet dat is meer hun probleem.
Je moet er toch zelf iets van maken.

Haha, hier ook. De kleine dorpsschool waar mijn kids opzitten hebben het wel eens moeilijk met mijn Amsterdamse mentaliteit... Ach, ze wennen er vanzelf aan :') . Maar denk dat het in een klein dorpje elders in Nederland niet anders zou zijn.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 18:16

Moet altijd een beetje lachen om dit topic. Nederland is miniscuul; in Friesland ben je in hoogstens anderhalf uur rijden van Amsterdam.
Als wij boodschappen willen doen in een iets grotere supermarkt dan het locale dorpswinkeltje zijn we langer onderweg.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 22:24

Hoe sommige mensen de Friezen zien :+
Afbeelding

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 22:39

shilady schreef:
Hoe sommige mensen de Friezen zien :+
[ Afbeelding ]

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 22:45

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 23:05

*\%/* _O-

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 00:25

Kuggur schreef:
Moet altijd een beetje lachen om dit topic. Nederland is miniscuul; in Friesland ben je in hoogstens anderhalf uur rijden van Amsterdam.
Als wij boodschappen willen doen in een iets grotere supermarkt dan het locale dorpswinkeltje zijn we langer onderweg.

Ja, heel veel mensen uit NH bijvoorbeeld zeggen vaak tegen mij, Friesland, wat ver! Ik kom zelf regelmatig in de randstad of het zuiden van NL. Dat vind ik nog goed te doen, Nederland is maar klein :P En dan ga ik nog met de trein, met de auto ben je in er nog sneller.

Ook zijn er meer domme (vaak lager opgeleide) mensen in Friesland vind ik. Ik vind veel Friezen maar raar, ondanks dat ik eigenlijk zelf een halve Fries ben en er ben geboren :') Vaak erg 'anti buitenlanders' zijn ze ook... Het is dat ik mijn familie en paarden hier heb, anders was ik in Hilversum gebleven.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 09:42

Moet je als je n dagje rotterdam doe ze eens horen als ik zeg dat ik straks weer terug ga naar Friesland.

Wat... vandaag nog...
Zo ver.

Uhhh ja. 2 uur en 15 minuten.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 10:00

Ik heb destijds mijn geboortestad geruild in 2004 met Amsterdam <3. Zelf geboren en getogen in Zwolle, in 2004 naar Amsterdam vertrokken en daar gebleven! Maar omdat een huis met ruime tuin in Amsterdam best prijzig is qua koopprijzen enz. Zijn we eind november verhuisd naar Hoorn (wat voorheen West-Friesland was, of ik noem het nog steeds zo maar velen zeggen nee hoor Hoorn is NH).
Maar officieel was/is Hoorn West-Friesland.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 12:28

Hoorn is niet bepaald t Friesland waar we hier op doelen volgens mij....

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 18:17

Bij thuswonen vind ik merendeels woningen in Dokkum
wel goede prijzen maar als ik met maps bekijk niet erg dichtbij drachten en leeuwarden.. Maarja voor de prijzen die ik zie 350 huur is het het wel waard om ook op die huizen te reageren

Heeft iemand meer informatie over dokkum?
Zie er wel mooie huisjes

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 20:25

hmm volgens mij ben je in dokkum ook niet gelijk aan de beurt. (geen idee hoe lang de wachttijden zijn).

en ik woon in dokkum. tsja wat zal ik er van zeggen. ik mag er graag wonen. maar kom hier dan ook vandaan. afhankelijk van hoeveel energie je er in steekt kom je er zeker tussen. op sport gaan etc helpt dan zeker. dokkum is wel meer leven en laten leven dan de dorpen in de omgeving.

drachten is nu 45 minuten denk ik. maar ze zijn nu bezig met een anelwwg. dan zal het 30 minuten zijn verwacht ik.

een vriend van mij heeft zijn huis beschikbaar via airbnb. kun je altijs ewns kijken (al zal een hotel goedkoper zijn als je alleen bent).

edit: welke huisjes heb je gezien?

en als ik jou was zou ik me overal inschrijven.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 21:11

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 21:22

oe de eerste is erg leuk.

de andere 2 ook prima. maar die eorden ooit gesloopt (al een paar keer uitgesteld).

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 21:26

Hoi TS.

Sinds 2 jaar woon ik in Friesland vanwege mijn vriend. Ik ben opgegroeid in Almere en ben na mijn 19e in Alkmaar gaan wonen. Een echt stadsmeisje dus.

Ik was heel erg bang dat ik het niets zou vinden, het voelde als 'the middle of nowhere'.

Maar! Ik vind het geweldig!!! De ruimte, de rust, vriendelijke mensen (tis even wennen maar ze zijn heel hartelijk als ze je eenmaal kennen) en: de hoeveelheid paarden! Ook is het heel goedkoop wonen hier.

Ik heb vriendinnen in Almere en Amsterdam: no problemo! En hier ga ik ook graag naar de kroeg. Winkelen kan in Leeuwarden en Groningen. En paarden en pensionstalling genoeg. What do you need more?

Ik woon trouwens sinds kort in Oudehaske, een dorpje naast Heerenveen. Ervoor hebben we in het centrum van Heerenveen gewoond.

Ik denk dat omgeving Heerenveen, Drachten of Leeuwarden erg leuk voor je is!

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 21:33

Mijn ouders betalen net iets meer dan €300 kale huur. Ook veel goedkope stalling is hier te vinden.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 21:33

Joltsje schreef:
oe de eerste is erg leuk.

de andere 2 ook prima. maar die eorden ooit gesloopt (al een paar keer uitgesteld).

Er staan inderdaad ook sloopwoningen tussen
en die worden in 2017 gesloopt maar dat staat dan ook gelijk onder de advertentie
wil geen sloopwoning

FemmK Ja de ruimte daar verheug ik me ook op
bij een van die huizen die ik hier boven heb neergezet zie je bv ook 3 slaapkamers en ook nog is een berging
etc dat kan je hier niet vinden hoor en al helemaal niet voor deze prijzen!!!
Die pensionstalling is inderdaad ook een motivatie om naar het noorden te gaan de paarden kunnen er veel buiten

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 12:55

Ook ik kom uit de buurt van Dokkum, ik vind het een leuk stadje, en zou er ook zo gaan wonen. Alles is er te krijgen, en Dokkum is leuk om gezellig een terrasje te pakken enzo. Er word ook vaak wat georganiseerd, we hebben gister net het concours hippique gehad, en september zijn bijvoorbeeld de admiraliteitsdagen. Als de centrale as helemaal klaar is ben je inderdaad best vlot in Drachten. (Oplevering is oktober ongeveer zoals ze nu zeggen) en inderdaad ook genoeg goeie opties voor pensionstalling hier in de omgeving.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 13:49

Klinkt goed Maessie
dan ga ik zeker via thuswonen op die huisjes reageren daar in dat plaatsje