BABO: Bokt´s advies bij opvoeden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

akishino

Re: BABO: Bokt´s advies bij opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:48

Wil ik ook wel weten, ik heb een zoon en een dochter :)

Ik merk wel dat ik met beide een iets andere aanpak heb in sommige situatie's, omdat ze zo'n verschillende karakters hebben, maar de normen/waarden, regels blijven hetzelfde. En ik hou van alletwee ontzettend veel.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:50

akishino schreef:

Ik merk wel dat ik met beide een iets andere aanpak heb in sommige situatie's, omdat ze zo'n verschillende karakters hebben, maar de normen/waarden, regels blijven hetzelfde. En ik hou van alletwee ontzettend veel.

Maar heeft die andere aanpak te maken met het jongen/meisje zijn of het verschil van persoon (leeftijd, karakter, etc.)? :)

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:55

Desiree schreef:
Ik vind moeders voor zonen vaak leukere moeders dan voor dochters weet je dat?

Ik wil ook wel weten waarom :) .
Ik ken dit namelijk niet zo. Kan niet over mezelf spreken, want ik heb alleen een zoon, maar ik heb wel 2 broertjes. En de band die ik heb met mn moeder is misschien nog wel sterker dan die van mn moeder met mn broertjes. In mijn omgeving zie ik het eigenlijk ook niet

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:55

Ik heb het idee dat moeders vaak wat kritischer zijn op (volwassen) dochters dan op zoons

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:57

Nou ik snap wel wat Desiree bedoelt hoor. :=

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:00

Siesjuh schreef:
akishino schreef:

Maar heeft die andere aanpak te maken met het jongen/meisje zijn of het verschil van persoon (leeftijd, karakter, etc.)? :)

Nee, dat heeft niets te maken met geslacht. Het zijn gewoon twee totaal verschillende persoontjes, hun karakters liggen mijlenver uit elkaar :D
Iedereen is anders en dat vereist een andere aanpak, zo gaat dat met volwassenen ook. Vroeger in een team gewerkt waarbij ik ook rekening hield met ieders karakter en eigenschappen.

Dochters zijn gewoon veel zelfstandiger, dus moeders hoeven hun niet zo te pamperen :D ~~}>

Ik heb een overigens een hele goede band met mijn moeder, maar ben wel echt een papameisje. En mijn broer heeft dat inderdaad wel meer met mijn moeder.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:05

akishino schreef:
Nee, dat heeft niets te maken met geslacht. Het zijn gewoon twee totaal verschillende persoontjes, hun karakters liggen mijlenver uit elkaar :D
Iedereen is anders en dat vereist een andere aanpak, zo gaat dat met volwassenen ook. Vroeger in een team gewerkt waarbij ik ook rekening hield met ieders karakter en eigenschappen.

Dochters zijn gewoon veel zelfstandiger, dus moeders hoeven hun niet zo te pamperen :D ~~}>

Ik heb een overigens een hele goede band met mijn moeder, maar ben wel echt een papameisje. En mijn broer heeft dat inderdaad wel meer met mijn moeder.

Geslacht...dat is t woord wat ik zocht :D

Dochters zijn over het algemeen inderdaad zelfstandiger. En vroeger volwassen. En ik denk ook dat je je als moeder zijnde daaraan aanpast. Maar dat je dan per se liever bent voor je zoon...daar ga ik toch niet van uit

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:10

Iedere ouder heeft een favoriet kind, ook al ontken je het of wil je het liever niet, ben je er zelfs wellicht niet van bewust, maar dat resulteert wel vaak in eerder bepaalde dingen door de vingers zien of zelfs strenger zijn (bepaalde verwachtingen hebben). Is het niet vanwege een beperking of ziekte die het kind heeft of had dan is het wel vanwege een bepaald karakter. E.e.a. staat ook in verhouding met het eerste, tweede of laatste (nakomertje) kind zijn. Vaak zie je ook dat dochters naar vaders toetrekken en zonen naar moeders. En ja.... (eer iemand zich aangevallen voelt en in de verdediging schiet)...... er zijn uitzonderingen maar het gaat hier dus om statistiek. Gemiddeld danwel meest voorkomend.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:13

Daar ben ik het mee eens...het ene karakter ligt je ook gewoon beter dan het andere. Maar das niet alleen bij je kids zo, maar bij iedereen. Maar of je dan ook perse leuker bent voor t ene kind dan voor t andere...ik denk dat je er als ouder toch altijd naar streeft je kids zo gelijk mogelijk te behandelen

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:20

Dat denk ik ook Siesjuh.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:21

Mijn moeder is ook heel kritisch, maar niet alleen op mij. Ik heb alleen 1 dochter, dus geen idee hoe ik met een zoon zou zijn. Als ik zoontjes bij andere moeders zie ben ik wel blij met mijn meisje. Ik kan mezelf niet voorstellen hoe ik met een jongetje zou zijn ik vind mezelf geen jongensmoeder.

Las iets over werk, wij werken allebei man 40 uur en soms wat meer, ik 24 upw, onregelmatig. Dat is zo in te passen dat we normaal gesproken geen opvang nodig hebben omdat ik alleen late diensten en slaapdiensten draai. Maar toevallig (zul je altijd zien) vandaag hele dag vergaderingen ingepland overdag. En een ziek kind. Nu ben ik dus thuis. Vergadering van mijn man ivm nieuw project met grote klant was iets belangrijker dan mijn overleggen. Mijn moeder is al druk met andere kleinkinderen vandaag. Het is wel beter ook dat ze lekker thuis is, wil alleen maar slapen en op de bank liggen.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:30

Ik ben thuisblijfmoeder (niet geheel vrijwillig :D ). Dochter al een week flinke griep en dan zie ik ineens het voordeel van thuisblijfmoeder zijn :j

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:33

Ja. Het is ook gewoon geen fijn idee als je weg moet terwijl je kind ziek is. Ik had er ook geen probleem mee de vergadering af te bellen. Kind gaat altijd voor werk.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 13:15

Meiden kunnen wel krengerig zijn.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 13:19

Britta31 schreef:
Meiden kunnen wel krengerig zijn.

ja en jongetjes echte Tring-lijers
is ook karakter van het kind wat mee speelt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 13:25

Intrigerend, een topic over opvoeding waarbij de laatste pagina's eerder aan bod komt hoe manipulatief, krengig, t*ringlijers de kinderen zijn, en verder hoe je kinderen zo snel mogelijk af moet leren om iets te willen.

Is het echt zo uit de mode om kinderen liefde te geven, te proberen om aan hun behoefte aan geborgenheid te voldoen, en de ruimte te bieden om zichzelf te ontplooien en te ontwikkelen tot empathische, gelukkige en zelfstandige volwassenen die hun eigen weg kunnen gaan?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 13:26

Hier niet hoor. Schrik er ook wel een beetje van

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 13:30

Volgens mij was de opmerking van ojajoh sarcastisch bedoeld op de totaal ongerichte opmerking van Britta. :+

En ja, shadow je moet kinderen vooral alles laten doen wat ze willen, zodat ze zo snel mogenlijk onder een auto liggen -O-
Regels zijn er voor de duidelijkheid en veiligheid, niet om dictatortje te spelen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 13:39

Ik plaats de opmerking van Shadow eigenlijk vooral in de 'je kunt natuurlijk ook gigantisch overdrijven' kast.

Opvoeden behelst van alles, dus er komt ook van alles voorbij. van serieus tot een lolletje.. Om dan maar gelijk te roepen is de liefde uit de mode...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 13:39

Sizzle schreef:
Volgens mij was de opmerking van ojajoh sarcastisch bedoeld op de totaal ongerichte opmerking van Britta. :+

kijk, iig 1 die m tenminste nog snapt! :Y)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 13:47

Sizzle schreef:
Desiree schreef:

Ik vind moeders voor zonen vaak leukere moeders dan voor dochters weet je dat?

Mijn moeder niet zo. Waar ze mij als een volwassene behandeld kan ze dat bij mijn broers niet echt loslaten en behandeld ze erg vaak nog als kind (al is dat bij 1 wel redelijk begrijpelijk) .
Ik heb trouwens over het geheel gezien wel een leuke lieve moeder en schoonmoeder hoor :D

Dan heb jij geluk. De moeder van mijn ex was een heel lief mens. Had overigens alleen zoons, maar van haar weet ik dat ze voor een dochter ook heel lief was geweest. Van mijn moeder, die alleen dochters had, weet ik zeker dat ze haar zoon voorgetrokken had.

Maar veel moeders zijn hard voor hun dochters hoor! Schrijven ze voor hoe ze het moeten doen, of zeggen dat ze het niet goed doen. Dat ze beter voor hun man moeten zorgen, dat soort dingen.

Ojajoh schreef:
Want? Ben ik toch wel nieuwsgierig naar :P

Dat weet ik natuurlijk niet. En begrijpen doe ik het ook niet.
Vjestagirl schreef:
Ik heb het idee dat moeders vaak wat kritischer zijn op (volwassen) dochters dan op zoons

Ja, dit!

Ik had een vriendin en die had 2 acht jaar oudere broers. Die mochten alles en kregen alle vrijheid. Maar toen zij de leeftijd bereikte en een vriend kreeg, werd ze heel kort gehouden. Zo erg, dat ze maar met hem samen ging wonen en vroeger het huis uit ging dan dat ze klaar voor was. Maar ze had geen andere keus. Die moeder zat altijd op haar te vitten. Ook dat ze haar best niet deed op school en dat was totaal onterecht.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 13:52

Hahaha dit is niet best. Ja kinderen moeten alle liefde krijgen, alle aandacht, iedereen moet zich maar aanpassen aan de kinderen want die gaan helemaal voor.

Ik voed mijn kleintje liever tussen die twee uiterste op. Ja mijn kind krijgt mijn liefde en aandacht. Maar niet altijd zijn zin. Ja hij mag boos worden, maar krijgt wel mee dat als hij boos word nee niet in een keer ja word. En kind heeft behoeftes maar papa en mama ook. En die hebben daar ook recht op.

Serieus wat voor kinderen krijg je als alles altijd om hun draait, altijd achter ze aan rent, altijd alles mogen.

Er is ook zoiets als een middenweg.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 13:56

wemkelover schreef:
Hahaha dit is niet best. Ja kinderen moeten alle liefde krijgen, alle aandacht, iedereen moet zich maar aanpassen aan de kinderen want die gaan helemaal voor.

Ik voed mijn kleintje liever tussen die twee uiterste op. Ja mijn kind krijgt mijn liefde en aandacht. Maar niet altijd zijn zin. Ja hij mag boos worden, maar krijgt wel mee dat als hij boos word nee niet in een keer ja word. En kind heeft behoeftes maar papa en mama ook. En die hebben daar ook recht op.

Serieus wat voor kinderen krijg je als alles altijd om hun draait, altijd achter ze aan rent, altijd alles mogen.

Er is ook zoiets als een middenweg.

Amen!

Sommige ouders zijn zo verliefd op hun kind dat ze die op een voetstuk plaatsen. Daar krijg je alleen maar heel ongemakkelijke mensen van.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 13:59

Lol. Lekker iedereen over 1 kam scheren. Vind het hier in het topic no prima gaan. Tuurlijk zijn er mensen met een stevige mening.

En liefde en ontwikkelen ben ik voor. Zolang hetniet te gevaarlijk wordt of t vervelend voor anderen laat ik mijn kin heerlijk zijn gang gaan. Ontdekken en zelf leren.

Wat betreft moeders. Heb een hele lieve moeder. 2 zonne en een dochter. En ja ze bemoeit zich meer met mij wat huishouden en opvoeding betreft. Helemaal geen moeite mee. Maar ze zegt dan ook regelmatig, maar je bent mijn enige dochter. Bij mijn schoondochters doe ik dat niet.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:04

Joltsje schreef:
En ja ze bemoeit zich meer met mij wat huishouden en opvoeding betreft. Helemaal geen moeite mee. Maar ze zegt dan ook regelmatig, maar je bent mijn enige dochter. Bij mijn schoondochters doe ik dat niet.

Maar haar zoons dan? Of is opvoeden nog steeds alleen de taak van de moeder?
Dat is de reden waarom moeders zich nog voor elke beslissing moeten verantwoorden en vaders nog altijd hun goddelijke gang kunnen gaan.
Mensen zijn het zich niet bewust, dat zie je wel.