Fish_n_Chips schreef:Oh, en ik heb er nog eentje: ik had familie in Hoorn, een buurtschap van Heerde (op de Veluwe) wonen. Ik vond het toch altijd maar apart dat het bij geschiedenis over "de graaf van Egmond en de graaf van Hoorn" ging.. want Hoorn bestaat uit 3 straten, hoezo heeft het een graaf?
Kwam er pas later achter dat er ook nog een Hoorn in Noord-Holland is..
Oja, en ik heb jaren gedacht dat Hoek van Holland bij Den Helder lag. Want ja, dat is toch het hoekje van Nederland?
De beste man was graaf van Horne, gelegen in het huidige Limburg, niet van Hoorn. Holland had een stadhouder, Willem van Oranje.
Je redenatie is ook enigszins anachronistisch: in de zestiende eeuw was Holland al sterk verstedelijkt, maar dat gold niet voor de landprovincies, plus de Nederlandse bevolking was toen veel kleiner. Een woonkern van enkele honderden of zelfs duizenden inwoners was daar dus vrij bijzonder. Iets wat nu een klein dorpje is doordat het nooit veel meer gegroeid is, kan in die tijd wel degelijk een belangrijke rol gespeeld hebben als bestuurlijk centrum; het graafschap was immers groter dan alleen het gebied dat zo'n dorp besloeg, voor een bestuurlijk centrum had je geen stad ter grootte van Constantinopel nodig, een kasteel tussen een paar boerderijen was voldoende.