Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
LindyH schreef:Ik heb het hele topic gelezen en ik begrijp beide kanten, maar ik wil toch even kwijt dat ik het vrij sneu vind dat iemand op zo'n jonge leeftijd al spaart voor samenwonen. Je kunt je hele leven nog krom liggen voor je hypotheek. Op je 20ste hoor je lekker onverstandige dingen te doen en je geen zorgen te maken over zulke lange termijnzaken. Als je dat overslaat en je gelijk gaat bezighouden met grote mensenzaken dan krijg je daar later spijt van.
Het lijkt mij sowieso ongezond als je moet sparen om te kunnen samenwonen. Dat betekent namelijk dat je het niet echt kunt betalen. Dan moet je het eigenlijk al helemaal niet doen.
Ik zou zeggen: Laat dat samenwonen voorlopig even lekker zitten. Blijf bij je ouders wonen of ga op kamers als je dat wel kunt betalen. Als één van jullie een eigen plekje heeft kun je sowieso soort van samenwonen.
Als je allebei een echt inkomen hebt hoef je sowieso niet meer te sparen voor samenwonen want dan kun je een sociale huurflat makkelijk betalen, met misschien huurtoeslag. Jullie staan wel ingeschreven neem ik aan?
_sharonnn schreef:Ayasha schreef:En wanneer mag je dan wel gaan denken aan samenwonen?
Vraag ik me ook afik ben 20 en woon ook samen, oeeeeh "grotemensenwereld"
Sneue ik ... 

Selina schreef:Voor de huur hoor je niet te hoeven sparen, maar meubels en borg wel. Een appartementje is meestal niet al ingericht en een bed en banken zijn duur hoor.
Ayasha schreef:_sharonnn schreef:
Vraag ik me ook afik ben 20 en woon ook samen, oeeeeh "grotemensenwereld"
Ik woonde op mijn 21 samen en ben voor mijn 23e getrouwd.Sneue ik ...
Ik denk dat zo lang het gedrag van de ander jullie gezamelijke situatie niet schaad (alsin; schulden maken enz) dat je dan losser kan zijn. Máár jolmer ik moet eerlijk toegeven als ik jouw reacties zie, en die van je vriend, dat ik me sowieso af vraag hoe en of jullie gelukkig zijn/gaan worden samen...
Jullie lijken niet echt op dezelfde lijn te zitten. Ook niet in jullie algemene mentaliteit. Waar jij (jolmer) erg volwassen reageert op alles, komt je vriend met reacties die me eerder aan een 14jarige doen denken dan aan een 20er..
man man man wat denken die broekies op hun 20e wel niet

Ayasha schreef:Nee. Maar ach, statistisch gezien ben ik sowieso al een risico-geval betreffende langdurige relaties. Chronische ziekte doet het sowieso nooit goed bij een huwelijk he.
Lijkt me een verstandig plan _sharonnn.
(je vriend ziet je komen...
)
Omdat er áltijd uitzonderingen zijn.
Als statistiek altijd klopte zou ik dit niet meer typen. Ik geloof dat men, bij statistiek, die kanttekening ook áltijd in het achterhoofd houdt. jolmer20 schreef:We staan niet ingeschreven, omdat samenwonen bij ons betekent dat we bij mijn ouders op het erf gaan wonen.
Wilawander schreef:Nou wij konden wel meteen dat aan meubels halen wat we graag wilden en dat door dat we gespaard hadden
Alja schreef:jolmer20 schreef:We staan niet ingeschreven, omdat samenwonen bij ons betekent dat we bij mijn ouders op het erf gaan wonen.
Ik vind dit veel erger!
paarden worden nu nog betaald door je ouders, samenwonen bij hun op het erf?
en dan ben jij zelfstandig??
en moet je vriend jou verantwoording afleggen wat hij doet met zijn geld??
LindyH schreef:Ik heb het hele topic gelezen en ik begrijp beide kanten, maar ik wil toch even kwijt dat ik het vrij sneu vind dat iemand op zo'n jonge leeftijd al spaart voor samenwonen. Je kunt je hele leven nog krom liggen voor je hypotheek. Op je 20ste hoor je lekker onverstandige dingen te doen en je geen zorgen te maken over zulke lange termijnzaken. Als je dat overslaat en je gelijk gaat bezighouden met grote mensenzaken dan krijg je daar later spijt van.
Het lijkt mij sowieso ongezond als je moet sparen om te kunnen samenwonen. Dat betekent namelijk dat je het niet echt kunt betalen. Dan moet je het eigenlijk al helemaal niet doen.
Ik zou zeggen: Laat dat samenwonen voorlopig even lekker zitten. Blijf bij je ouders wonen of ga op kamers als je dat wel kunt betalen. Als één van jullie een eigen plekje heeft kun je sowieso soort van samenwonen.
Als je allebei een echt inkomen hebt hoef je sowieso niet meer te sparen voor samenwonen want dan kun je een sociale huurflat makkelijk betalen, met misschien huurtoeslag. Jullie staan wel ingeschreven neem ik aan?
Shadow0 schreef:Wilawander schreef:Nou wij konden wel meteen dat aan meubels halen wat we graag wilden en dat door dat we gespaard hadden
Dat kan, en dat is ook prima als je dat zo wilt, maar het is een vrije keuze en geen noodzaak. Het is niet 'beter' dan beginnen met kringloopspul, het is gewoon een andere keuze. Zolang je daar de balans in kunt vinden: geen problemen mee. Maar ik heb wel degelijk af en toe het gevoel dat de nadruk teveel komt liggen op de toekomst, die tot in de puntjes geperfectioneerd moet worden, dat mensen vergeten dat het ook anders kan.
Liezel1 schreef:Als ik dit zo lees allemaal, dan ben ik alleen nóg blijer met het feit dat mijn vriend en ik financieel onafhankelijk van elkaar zijn. Als ik iets van € 10.000,- wil kopen, dan doe ik dat... heb ik zijn toestemming niet voor nodig. En andersom ook!
gelijkwaardig staan jullie er zo in.