Aanschaf Apple Watch, vriendin oneens...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 11:34

Wat een aparte reactie LindyH. Onverstandige keuzes maken en niet sparen is niet een hele goede combinatie. Ik heb vanaf jongs af aan gespaard om op mijn 18e uit huis te kunnen op kamer. Daarvoor heb ik moeten sparen. Spullen komen niet altijd zomaar uit de hemel vallen. Toen mijn vriend en ik elkaar leerde kennen had hij ook een flinke spaarpot om samen te wonen. Wederom kost het natuurlijk geld om te verhuizen. Voor meubelen, en andere eenmalige kosten sparen lijkt mij juist zeer verstandig.
Als 20 jarige ben je gewoon verantwoordelijk voor de keuzes die je maakt en moet je dus ook bezig zijn met "grote mensen zaken". Rekeningen moeten worden betaald en je zal moeten weten wat er binnenkomt en wat er uit gaat. Dat vind ik trouwens niet iets wat voor grote mensen is, maar waar je mee wordt opgevoed. Dingen kosten geld en als je iets wil hebben spaar je daarvoor. Zeker als je geen vast inkomen hebt zul je gewoon iets achter de hand moeten hebben wanneer er iets gebeurt.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 11:34

LindyH schreef:
Ik heb het hele topic gelezen en ik begrijp beide kanten, maar ik wil toch even kwijt dat ik het vrij sneu vind dat iemand op zo'n jonge leeftijd al spaart voor samenwonen. Je kunt je hele leven nog krom liggen voor je hypotheek. Op je 20ste hoor je lekker onverstandige dingen te doen en je geen zorgen te maken over zulke lange termijnzaken. Als je dat overslaat en je gelijk gaat bezighouden met grote mensenzaken dan krijg je daar later spijt van.
Het lijkt mij sowieso ongezond als je moet sparen om te kunnen samenwonen. Dat betekent namelijk dat je het niet echt kunt betalen. Dan moet je het eigenlijk al helemaal niet doen.

Ik zou zeggen: Laat dat samenwonen voorlopig even lekker zitten. Blijf bij je ouders wonen of ga op kamers als je dat wel kunt betalen. Als één van jullie een eigen plekje heeft kun je sowieso soort van samenwonen.
Als je allebei een echt inkomen hebt hoef je sowieso niet meer te sparen voor samenwonen want dan kun je een sociale huurflat makkelijk betalen, met misschien huurtoeslag. Jullie staan wel ingeschreven neem ik aan?

Voor de huur hoor je niet te hoeven sparen, maar meubels en borg wel. Een appartementje is meestal niet al ingericht en een bed en banken zijn duur hoor. Overigens is er toch geen minimale leeftijd om samen te wonen? :+

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 11:35

We staan niet ingeschreven, omdat samenwonen bij ons betekent dat we bij mijn ouders op het erf gaan wonen.

Het sparen waar ik mee bezig ben en eigenlijk al ben vanaf mijn geboorte is voor mijn uitzet. Niet alleen dat natuurlijk, maar bijvoorbeeld.

Ik ben ook erg blij dat we het kunnen bespreken, maar merk nu we er over praten dat er steeds meer dingen naar boven komen en dat een compromis ook moeilijk te vinden is. We komen er wel uit, maar het is toch moeilijker dan gedacht.

Je merkt wel de verschillen in dit topic. Er zijn er veel die vinden dat hun partner het moet bespreken als ze iets willen kopen van een flink bedrag.
Anderen vinden dat het hun geld is en dat ookal wil je iets van 10.000 euro kopen, je dit zelf mag weten.
Apart om deze verschillen te zien.

Zelf ben ik blij dat we dit kunnen bespreken, ookal gaat het niet altijd zoals we hopen. Ik vind dat als je een relatie hebt, je er samen uit moet komen. Gelukkig zijn we al een heel eind opweg :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 11:38

_sharonnn schreef:
Ayasha schreef:
En wanneer mag je dan wel gaan denken aan samenwonen? :+

Vraag ik me ook af := ik ben 20 en woon ook samen, oeeeeh "grotemensenwereld"

Ik woonde op mijn 21 samen en ben voor mijn 23e getrouwd. _O- Sneue ik ... :')

Ik denk dat zo lang het gedrag van de ander jullie gezamelijke situatie niet schaad (alsin; schulden maken enz) dat je dan losser kan zijn. Máár jolmer ik moet eerlijk toegeven als ik jouw reacties zie, en die van je vriend, dat ik me sowieso af vraag hoe en of jullie gelukkig zijn/gaan worden samen...
Jullie lijken niet echt op dezelfde lijn te zitten. Ook niet in jullie algemene mentaliteit. Waar jij (jolmer) erg volwassen reageert op alles, komt je vriend met reacties die me eerder aan een 14jarige doen denken dan aan een 20er..

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 11:42

Misschien is het voor sommige mensen wel normaal. Ik vind zelf van niet. De kans dat je bij elkaar blijft is statistisch gezien ook niet zo heel groot.

Sparen vind ik zeker wel normaal, maar niet op die leeftijd voor dat doel. Op die leeftijd moet je hooguit sparen voor je eerste auto of een Apple Watch. :P

Inrichting kost niks toch? Ik heb daar nooit voor gespaard in ieder geval. Kon ook niet want ik studeerde. Je scharrelt op een rommelmarkt wat leuks bij elkaar (had een hele mooie rode bank die nog 15 jaar is meegegaan), haalt wat borden bij de Xenos en voor de prijs van een Apple Watch ben je klaar. In de loop van de tijd kun je dingen vervangen voor nieuwe, duurdere dingen. Ik ben nu 37 en ik heb nog steeds krijgertjes staan. Niks mis mee. Die dingen zijn mij juist het meeste waard.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 11:43

Selina schreef:
Voor de huur hoor je niet te hoeven sparen, maar meubels en borg wel. Een appartementje is meestal niet al ingericht en een bed en banken zijn duur hoor.

Dat kun je echt zo duur maken als je zelf wilt. Ik ben begonnen met een tweedehands bed + tafel voor ik meen 150 gulden.
Een beetje ben ik het dan ook wel met LindyH eens: alleen maar braaf leven voor de toekomst en je vergeet te leven. De balans kan al snel doorslaan - en in dat opzicht is een AppleWatch toch nog geen maand lang zelfstandig bestaan. Beslist wel aardig wat geld hoor, maar in het grotere geheel niet iets wat structureel het verschil maakt tussen zelfstandig worden of niet.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 11:45

Ayasha schreef:
_sharonnn schreef:

Vraag ik me ook af := ik ben 20 en woon ook samen, oeeeeh "grotemensenwereld"

Ik woonde op mijn 21 samen en ben voor mijn 23e getrouwd. _O- Sneue ik ... :')

Ik denk dat zo lang het gedrag van de ander jullie gezamelijke situatie niet schaad (alsin; schulden maken enz) dat je dan losser kan zijn. Máár jolmer ik moet eerlijk toegeven als ik jouw reacties zie, en die van je vriend, dat ik me sowieso af vraag hoe en of jullie gelukkig zijn/gaan worden samen...
Jullie lijken niet echt op dezelfde lijn te zitten. Ook niet in jullie algemene mentaliteit. Waar jij (jolmer) erg volwassen reageert op alles, komt je vriend met reacties die me eerder aan een 14jarige doen denken dan aan een 20er..

Van jou is ook niks terecht gekomen zeker :n man man man wat denken die broekies op hun 20e wel niet :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 11:47

Nee. Maar ach, statistisch gezien ben ik sowieso al een risico-geval betreffende langdurige relaties. Chronische ziekte doet het sowieso nooit goed bij een huwelijk he. _O-

Ik heb ook altijd gespaard voor mijn weide die ik nu heb. Voor een eventueel huis .Al van ver voor mijn 20e zelfs. Ben ik nu helemaal een freak?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 09-10-15 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 11:48

Nou wij konden wel meteen dat aan meubels halen wat we graag wilden en dat door dat we gespaard hadden en nu zijn we al 15 jaar samen en nog altijd even gelukkig als destijds en we hebben echt niks gemist hoor als 20 jarige. Ook gewoon uitgegaan en leuke dingen gedaan. Maar wel nagedacht over nieuwe aankopen en dat doen we nog steeds en daar is niks mis mee.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 11:49

Maar mag je alleen gaan samenwonen als je voor altijd samen blijft? Als het na 3 jaar uitgaat. Nja jammer dan. Dan zoekt ieder een eigen woning en ga je door met je leven. Op je 30e weet je net zo min of de relatie 5, 10 of 30 jaar duurt. Ik vind het in ieder geval verstandig dat er gespaard wordt, maar ik ben zelf wel van het, als ik iets tegen kom dan koop ik het gewoon. Zoals een telefoon, schoenen etc. Mijn spaarrekening is deels voor later maar deels voor leuke dingen in het nu.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 11:49

Ayasha schreef:
Nee. Maar ach, statistisch gezien ben ik sowieso al een risico-geval betreffende langdurige relaties. Chronische ziekte doet het sowieso nooit goed bij een huwelijk he. _O-

Ik zal m'n vriend vanavond wel even vertellen dat ik bij m wegga, omdat het statistisch gezien niet verantwoord is om al bij elkaar te wonen :')

Ayasha
Blogger

Re: Aanschaf Apple Watch, vriendin oneens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 11:51

:j Lijkt me een verstandig plan _sharonnn. :j (je vriend ziet je komen... :') )

Nah iedereen is anders. Cijfertjes zijn leuk en handig maar statistiek is niet beslissend. :) Omdat er áltijd uitzonderingen zijn. :) Als statistiek altijd klopte zou ik dit niet meer typen. Ik geloof dat men, bij statistiek, die kanttekening ook áltijd in het achterhoofd houdt.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 11:54

jolmer20 schreef:
We staan niet ingeschreven, omdat samenwonen bij ons betekent dat we bij mijn ouders op het erf gaan wonen.

Ik vind dit veel erger!
paarden worden nu nog betaald door je ouders, samenwonen bij hun op het erf?
en dan ben jij zelfstandig??
en moet je vriend jou verantwoording afleggen wat hij doet met zijn geld??

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 11:55

Zie het hier al voor me. Schat ik wil scheiden...... volgens de cijfers is dat heel normaal. :')

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 11:56

Hahaha maar daarom spaar je toch? Dat je gewoon kan leven zonder elke keer te moeten denken red ik het nog?

Ik spaar zodat ik een potje heb voor onvoorziene dingen. Dus als mijn vriend en ik uitelkaar gaan dan heb ik wat startgeld. Wanneer we bedenken om een weekendje weg te gaan dan kan dat gewoon en als er die maand dan ook nog mijn auto een kleine reperatie moet dan hoef ik niet direct uitstel te vragen aan de garage. De maand daarop spaar ik weer om dat gat te vullen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 11:56

Wilawander schreef:
Nou wij konden wel meteen dat aan meubels halen wat we graag wilden en dat door dat we gespaard hadden

Dat kan, en dat is ook prima als je dat zo wilt, maar het is een vrije keuze en geen noodzaak. Het is niet 'beter' dan beginnen met kringloopspul, het is gewoon een andere keuze. Zolang je daar de balans in kunt vinden: geen problemen mee. Maar ik heb wel degelijk af en toe het gevoel dat de nadruk teveel komt liggen op de toekomst, die tot in de puntjes geperfectioneerd moet worden, dat mensen vergeten dat het ook anders kan.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 11:58

Alja schreef:
jolmer20 schreef:

Ik vind dit veel erger!
paarden worden nu nog betaald door je ouders, samenwonen bij hun op het erf?
en dan ben jij zelfstandig??
en moet je vriend jou verantwoording afleggen wat hij doet met zijn geld??

Hij hoeft geen verantwoording af te leggen hoor.
Als hij het wil, koopt hij het toch wel. Logisch ook toch?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 12:02

LindyH schreef:
Ik heb het hele topic gelezen en ik begrijp beide kanten, maar ik wil toch even kwijt dat ik het vrij sneu vind dat iemand op zo'n jonge leeftijd al spaart voor samenwonen. Je kunt je hele leven nog krom liggen voor je hypotheek. Op je 20ste hoor je lekker onverstandige dingen te doen en je geen zorgen te maken over zulke lange termijnzaken. Als je dat overslaat en je gelijk gaat bezighouden met grote mensenzaken dan krijg je daar later spijt van.
Het lijkt mij sowieso ongezond als je moet sparen om te kunnen samenwonen. Dat betekent namelijk dat je het niet echt kunt betalen. Dan moet je het eigenlijk al helemaal niet doen.

Ik zou zeggen: Laat dat samenwonen voorlopig even lekker zitten. Blijf bij je ouders wonen of ga op kamers als je dat wel kunt betalen. Als één van jullie een eigen plekje heeft kun je sowieso soort van samenwonen.
Als je allebei een echt inkomen hebt hoef je sowieso niet meer te sparen voor samenwonen want dan kun je een sociale huurflat makkelijk betalen, met misschien huurtoeslag. Jullie staan wel ingeschreven neem ik aan?

Kan je dat misschien ook even uitleggen aan het DUO, de universiteit en de belastingdienst? ;)
Ik wil niet zeggen dat ik op mijn 20ste geen lol had of onverstandige dingen heb gedaan, maar om je leeftijd nou als excuus te gebruiken om jezelf in de oliebol te werken is ook zo wat.

Ik begrijp overigens echt totaal niet dat iets onbenulligs als een gadget zo'n eindeloos lang topic teweeg kan brengen. Het is maar een ding....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 12:06

Ts, toch wil ik je aanraden om je in te schrijven bij de gemeente. Wachtlijsten zijn lang en je weet niet hoe het gaat verlopen bij je ouders en hoe lang dat nog kan duren. Ook voor de ts handig om te doen: als de relatie wel hene gaat, is het fijn dat je nog een plan B hebt.

Ik sta ook gewoon nog ingeschreven, net als mijn man. Om de hele simpele reden: mochten wij onze hypotheek niet meer kunnen opbrengen of om welke reden dan ook uit elkaar gaan, dan hebben wij punten genoeg om een fatsoenlijke woonruimte te kunnen huren als het financieel ook niet zo geweldig gaat.
Kost amper wat.

Ik ben geen doemdenker hoor, wij hadden ons ingeschreven met als doel te huren maar wachtlijst was zo vreselijk lang dat wij hebben gekocht (jaja al dat spaargeld was toch nog ergens goed voor, want daardoor konden wij een huis volledig voor verbouwen!) en ik houd gewoon een slag om de arm door ingeschreven te blijven staan :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 12:07

Shadow0 schreef:
Wilawander schreef:
Nou wij konden wel meteen dat aan meubels halen wat we graag wilden en dat door dat we gespaard hadden

Dat kan, en dat is ook prima als je dat zo wilt, maar het is een vrije keuze en geen noodzaak. Het is niet 'beter' dan beginnen met kringloopspul, het is gewoon een andere keuze. Zolang je daar de balans in kunt vinden: geen problemen mee. Maar ik heb wel degelijk af en toe het gevoel dat de nadruk teveel komt liggen op de toekomst, die tot in de puntjes geperfectioneerd moet worden, dat mensen vergeten dat het ook anders kan.

Ja dat het anders kan zie ik ook regelmatig. Schulden overal en nergens, dure hypotheek enz. Terwijl dat helemaal niet hoeft te zijn.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 12:10

TS en Jolmer, iemand opperde het al eerder, maar meen er geen reactie van een van jullie op te hebben gelezen. In hoeverre is het een optie om een gezamelijk bankrekening te openen en dat ieder van jullie daar iedere maand een bepaald bedrag op zet vanaf jullie eigen persoonlijke rekening? Dat kan 50 euro zijn, dat kan 100 euro zijn. Wat jullie willen.

Dit is wat ik en mijn vriendin naar aan het kijken zijn en we willen gaan doen. We wonen nog niet samen, maar willen wel al geld op een rekening gaan zetten voor als we tzt gaan samen wonen. Om dan geld voor o.a. spulletjes etc. te hebben. En dan houden we ook gewoon onze eigen rekening en ons eigen geld (waarmee we kunnen doen en laten wat we willen).

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 12:14

Maar Jolmer ik las ergens dacht ik dat jij al een flinke spaarrekening hebt voor later, hoe heb je dat dan bij elkaar gespaard? Je hebt nu geen werk toch? Of is die spaarrekening een kind rekening opgezet door je ouders?

Linksom of rechtsom is een flinke spaarrekening natuurlijk wel fijn, maar jouw situatie is wel heel veel anders dan de situatie van je vriend, dan kan je ook niet dezelfde eisen stellen vind ik

Samen sparen kan best, maar naar rato, situatie, etc.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 12:16

Wij hebben pas een gezamenlijke rekening geopend toen we gezamenlijk rekeningen hadden. Het is namelijk zo dat de ander ook bij die rekening kan komen en helaas komt het voor dat de ene het geld pakt van de ander. Dan ben je wel jouw geld kwijt.
Aan de andere kant in een relatie is er wederzijds vertrouwen als het goed is.

Mijn vriend werkt bij een bank en komt regelmatig hele nare verhalen tegen. Dus vandaar dat we het op een bepaalde manier hebben geregeld.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 12:20

Liezel1 schreef:
Als ik dit zo lees allemaal, dan ben ik alleen nóg blijer met het feit dat mijn vriend en ik financieel onafhankelijk van elkaar zijn. Als ik iets van € 10.000,- wil kopen, dan doe ik dat... heb ik zijn toestemming niet voor nodig. En andersom ook!

Maar dat is ook iets waar jullie beide achterstaan :) gelijkwaardig staan jullie er zo in.

Wij vinden beide overleg wél belangrijk als het product zeg duurder is dan 100 euro is. Dus ook dat is geen punt in de relatie: vindt de een het niet oke, komt het product er niet. Daar staan wij ook beide achter dus heb je ook geen gemiep erover.

xSCWx

Re: Aanschaf Apple Watch, vriendin oneens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 12:26

Mijn man heeft ook een watch, wel van samsung dan. Hij werkt er hard voor, hij wil altijd de nieuwste telefoons ook. Als hij daar blij van wordt, doen. Het is zijn geld en, hij gebruikt hem ook echt. Hij vind het onwijs handig. Als hij hem had gekocht alleen voor het hebben dan had 'ie zo weer op marktplaats gestaan haha, het is wel een paar honderd euro waar je het over hebt.