Vegetarier zijn, hoe leg ik dit een kind uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:24

Shadow0 schreef:
bruintje123 schreef:
En je vind het ook niet lekker omdat je het zielig vind. Dus bij niet lekker lieg je ook niet.

Nee, da's echt onzin. Lekker gaat over smaak, niet over zielig of niet. Daarmee ben jij degene die jouw visie wil opleggen aan anderen.

Citaat:
Niet menen dat je als buitenstaander opvoeder bent. Dat zijn de ouders niemand anders.
Laat aan hun het tempo over. De manier over.

Als juf is het verdorie je TAAK om je bezig te houden met zowel opvoeding als onderwijs, oftewel het leren van dingen aan kinderen. Je kunt niet langdurig bezig zijn met een kind en daar ook de verantwoordelijkheid over dragen en dan gewoon een deel van de ontwikkeling van kinderen negeren.

En nogmaals: het tempo van de ouders schiet nog wel eens tekort. Kinderen leven in de samenleving en hebben alle recht om kennis te maken met verschillende opvattingen en levensstijlen en visies. Het is juist nadrukkelijk niet wenselijk dat kinderen volledig gedomineerd moeten worden door de visies van hun ouders en geen enkele invloed van buiten mee mogen krijgen.

Als juf is het natuurlijk taak om je met opvoeding bezig te houden. Normen en waarden en dat soort dingen. Daar hoort ook bij dat je respect moet hebben voor een ander zijn levensovertuiging. Als een kind vegetarisch is moet je er respect voor hebben en als een kind vlees eet moet je daar ook respect voor hebben.

Het opdringen van de levensovertuiging van de juf is niet het onderdeel van die opvoedkundige taak.

Als je als vegetarische juf een keer laat vallen dat je vegetarisch bent omdat je liever geen dieren eet is dat prima. Mits dat aansluit bij de lesstof van dat moment. Als je als juf zegt dat je het zielig vindt omdat ze slecht gehouden worden en doodgemaakt dan probeer je jouw levensovertuiging op te dringen. En niets is natuurlijk makkelijker dan indoctrinatie bij jonge kinderen.

En geen probleem hoor als je je levenswijze wil bespreken met andere mensen, hele volksstammen doen dat. Jehova's bijvoorbeeld. Maar doe dat dan wel bij mensen die al echt zelf objectief kunnen denken. Volwassenen bijvoorbeeld.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:25

Bowen het gaat hier over oa een vierjarig! Kind. Nee dit filtert dat nog niet.

Daarom ben ik gestopt in dit topic.
Mensen lezen niet.

En ja ik vind respect ver te zoeken als men meent als oppas (of juf) boven de opvoeding van de ouders te staan.
Dan denk ik inderdaad waar bemoeit iemand zich mee. Als gast.

Maar de opdring drang na overtuiging is dan blijkbaar groter dan fatsoen.
En dan heb ik het niet over de mening hier in het forum daar is het een forum voor.
Maar dat mensen die mening blijkbaar aan de vierjarige voorleggen.

En nu een ontstip ik. :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:27

Dus jij bent ook tegen reclames over plofkippen, janderegelaa?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:34

8nnemiek schreef:
Dus jij bent ook tegen reclames over plofkippen, janderegelaa?

Dat is een aanname.

Ik ben tegen bio industrie en vind dat er teveel vlees geconsumeerd wordt. Ook door mij.

De mens at vroeger ook niet iedere dag vlees. In eerste instantie omdat de jager niet iedere dag iets ving en later omdat het te duur was.

Ik vind een flextariër een hele goede tussenoplossing.

8nnemiek

Re: Vegetarier zijn, hoe leg ik dit een kind uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:39

Wat ik dus bedoel is: als jij vindt dat een juf die vertelt over de bioindustrie valt onder 'levensovertuiging opdringen', waar valt de plofkipreclame dan onder?
Men mag volgens jou dus niet praten over het vegetarisch eten, maar wel een reclame laten zien over de wantoestanden in de bioindustrie? Wat is het verschil?

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:53

bruintje123 schreef:

Mensen lezen niet.

En ja ik vind respect ver te zoeken als men meent als oppas (of juf) boven de opvoeding van de ouders te staan.

En dan heb ik het niet over de mening hier in het forum daar is het een forum voor.

Ook 4 jarigen filteren dat prima en vinden ze dat lastig dan komen er vervolgvragen en heb je een prachtig opvoedmomentje.

We hebben het hier over het zeggen van een "ik vind" antwoord, niet over een heel gesprek over hoe bar en boos het wel niet is om vlees te eten.
Snap echt niet hoe jij dat onfatsoenlijk kan vinden en kan vinden dat je daarmee de opvoeding ondermijnt. Snap echt niet dat een mening voorleggen hetzelfde wordt gezien als opdringen.

De vega's in mijn directe omgeving heb ik nooit als opdringers gezien, ze hebben dan ook nooit met een belerend vingertje gepreekt hoe bar en boos vlees eten is tegen mijn zoon. Maar wel gewoon normaal geantwoord op de vragen die ze kregen.
Kinderen zijn nu eenmaal nieuwsgierig, zien ze iets dat er anders aan toe gaat dan komen er vragen. Heb gemerkt dat als mensen eromheen draaien het vragenvuur pas echt goed losbreekt, terwijl een simpel "ik vind" antwoord dat eerlijk is zonder morren werd aangenomen.

Het antwoord lust ik niet kan ook heel wat losmaken. Van waarom dat kind dan wel die broccoli moet eten als X geen vlees hoeft te eten tot lust je dit vlees dan ook niet en dat vlees ook niet, hoe kan het dat je echt geen enkel vlees lust, het is toch allemaal anders en ga zo maar door?
Elke bijvraag die je krijgt maakt dat het steeds lastiger wordt door te gaan met de makkelijke leugen. En op elke onregelmatigheid zal zo'n uk zich met een beetje pech vastbijten ;)
Dan sta je daar met je "goeie" gedrag, vastgelult, in een hoek gezet, dat terwijl een simpel "ik vind" antwoord voldoende was geweest.
Ben je bang dat een kind gelijk je mening wil overnemen omdat dat kind je al graag na-aapt kan je altijd erbij zeggen dat mensen hier verschillend over denken, maar dat jij vindt dat.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:55

bruintje123 schreef:

Mensen lezen niet.

Gefeliciteerd :P

Ik vind (als juf) eigenlijk het respect naar de school als opvoedingsinstituut tegenwoordig ver te zoeken. Iedereen doet zijn best om een kind een zo goed mogelijke opvoeding te geven en de ouders staan alleen 'bovenaan' omdat ze toevallig de ouders zijn en een grote invloed hebben op het kind. Maar een goede opvoeding behelst verschillende invalshoeken, niet alleen die van de ouders. En de ouders dienen de opvoeding op school ook gewoon te steunen (binnen grenzen uiteraard).

tweebelgen

Re: Vegetarier zijn, hoe leg ik dit een kind uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 15:09

Ik zie het probleem niet, gewoon zeggen "ik lust geen vlees".
Meer uitleg hoef jij niet te geven toch ?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 15:14

Appelmoes_11 schreef:
Ik schrik wel een beetje van het aantal mensen dat hier denkt dat vlees nodig is := Zo ongeveer alle voedingsautoriteiten zijn het er wel over eens dat een vegetarisch en zelfs veganistisch dieet prima kan voor alle leeftijden en zwangere en lacterende vrouwen.

Ik ben een van hen. Niet veel vlees, maar wel af en toe een beetje :) Maar omdat ik graag leer: waar zijn de onafhankelijke, wetenschappelijke onderzoeken hierover? Niet het Voedingscentrum aub.

Ook ik vind dat TS gewoon moet kunnen zeggen dat ze liever geen dieren eet. En ik vind ook dat de school een belangrijk opvoedkundige taak heeft, zolang dit maar objectief gebeurt. Je kunt wel zeggen: laat alles over aan de ouders, maar de ouders zelf doen dat vaak ook niet al te best.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 15:15

8nnemiek schreef:
bruintje123 schreef:
Maar dan lieg je toch niet door te zeggen ik vind het niet lekker? Wat hier wel beweerd wordt als zijnde leugen.

Ik vond vlees wel lekker. Ik eet geen vlees omdat ik niet aan de vleesindustrie wil meewerken, niet omdat het niet lekker is.
Als je een kind gaat zeggen dat je iets niet eet omdat je het niet lekker vind, wat denk je dat je dan voor een voorbeeld geeft? Kindje zal dan zeggen, 'mama, ik vind de broccoli niet lekker. Dan hoef ik dat ook niet te eten, want zij hoeft dat ook niet'.

Dit vind ik wel een goeie. Als het kindje een groente weigert omdat de ander geen vlees hoeft te eten omdat die het niet lekker vind, dan ben je mooi klemgezet als ouder met je bordje spruiten. Of komt dan de ijzersterke 'omdat ik je moeder ben' troefkaart?

Kunnen ze maar beter horen dat iemand vlees weigert omdat diegene zich daar niet prettig bij voelt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 15:17

janderegelaa schreef:
Het opdringen van de levensovertuiging van de juf is niet het onderdeel van die opvoedkundige taak.

(Terzijde: daar zijn de meningen over verdeeld. Er zijn best veel ouders en scholen die het nadrukkelijk wel een heel erg belangrijke taak vinden van het onderwijs. Het is de basis onder het bestaan van het bijzonder onderwijs - het recht om scholen op te richten op levensbeschouwelijke grondslag waarbij die scholen wel degelijk ver mogen gaan in wat zij van hun personeel, kinderen en ouders verlangen. Zo zijn er leerkrachten ontslagen omdat ze niet vaak genoeg naar de kerk gingen, en kinderen van school gestuurd omdat ze thuis een tv hadden. En dat mag wettelijk dus gewoon. Maar goed, dat terzijde.)

Maar belangrijker: er schijnt nogal verwarring te zijn over wat 'opdringen van je visie' is. Heel globaal zou ik zeggen dat alles met 'jij moet / jij mag niet' gaat over opdringen van een visie, terwijl het benoemen van je eigen beweegredenen dat globaal gesproken niet is.
"Jij moet bidden": niet goed, "Ik bid (omdat...)": prima
"Jij mag niet met iemand van hetzelfde geslacht gaan": niet prima, "Ik trouw met iemand van het andere geslacht (omdat...)": prima
"Jij mag geen vlees eten": nope, "Ik eet geen vlees (omdat...)": no problemo
"Vrouwen moeten bedekt gekleed gaan": niet prima, "Ik draag een hoofddoek": wel ok.

Het is dus GEEN opdringen van een visie als 2 homoseksuelen hun affectie gewoon in het openbaar laten blijken, en wel als je van ze verwacht dat ze dat niet in het zicht doen. Het is geen opdringen als je antwoord geeft op de vraag waarom je geen vlees eet, en wel als je verlangt dat mensen daarover liegen. Het is geen opdringen als je zelf geen tv wilt hebben, maar wel als je kinderen van school zet omdat ze thuis wel tv hebben.

Het globale idee is dus echt wel te begrijpen: als je andermans gedrag wilt beinvloeden is het al snel opdringerig, maar je mag zelf leven naar je eigen principes, en daar ook voor uitkomen zolang je dat anderen niet oplegt.

Daar zijn inderdaad een paar nuances bij:

Dat uitdragen van je eigen principes kan, zeker als je dat ongevraagd doet, al snel toch wat opdringerig overkomen. (Globale indicatie zou ik zeggen: je mag het een of twee keer zeggen zodat de ander de informatie heeft, en verder alleen als er om gevraagd wordt of als het relevant is voor de situatie.)
In het geval van de TS gaat het over de situatie dat iemand (zelfs al is het een kind) expliciet daarom vraagt. Dat is dus een andere situatie.

En je kunt nog op allerlei slinkse manieren je eigen principes toch heel veroordelend maken ('ik eet geen vlees omdat ik mensen die dat doen harteloze mensen / moordenaars / etc vind' -> niet meer ok, zeker niet bij kinderen.)

Daar zou je kunnen zeggen dat er wat grijs gebied is. Maar tegelijkertijd is het ook weer niet zo ongelofelijk ingewikkeld.

Citaat:
Maar doe dat dan wel bij mensen die al echt zelf objectief kunnen denken. Volwassenen bijvoorbeeld.

Maar hoe leren die volwassenen dan objectief denken, als ze dat in hun kindertijd niet mogen ervaren? Je wordt niet op je 18e verjaardag ineens als met een bliksemstraal geraakt door inzicht. Objectief je mening kunnen vormen is juist iets dat je leert door met veel verschillende gezichtspunten in aanraking te komen en verschillende visies op hetzelfde onderwerp te horen. En dus nadrukkelijk niet alleen van je ouders maar juist ook van anderen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 15:22

Appelmoes_11 schreef:
Ik schrik wel een beetje van het aantal mensen dat hier denkt dat vlees nodig is := Zo ongeveer alle voedingsautoriteiten zijn het er wel over eens dat een vegetarisch en zelfs veganistisch dieet prima kan voor alle leeftijden en zwangere en lacterende vrouwen.

Een hypothetisch kind dat mij vraagt waarom ik geen vlees eet of melk drink ga ik niet voorliegen, daahaag. Ik kan rustig zeggen dat daar dieren voor dood moeten en dat ik dat niet wil. Natuurlijk ga ik ze niet meteen met documentaires om de oren slaan en uitgebreid informeren over eendagskuikens en uitgemolken koeien, maar dat er voor vlees een dier dood moet ga ik toch echt niet ontkennen.

Overigens vind ik vlees vies, wat niet hetzelfde is als niet lekker.

Volgens mij zijn er nog steeds geen eenduidige onderzoeksresultaten.

Zonder vlees is het makkelijker om tekorten te krijgen omdat je heel bewust en uitgebalanceerde vervanging moet eten. En dat is heel niet zo makkelijk. Zo is een peulvrucht op zichelf staand onvoldoende vervangend, deze kun je het beste combineren met rijst. De aminozuren in de rijst zorgen voor een goede opname van vitaminen en mineralen in de peulvrucht bijvoorbeeld. Dat vergt best wat verdieping, creativiteit en planning in de keuken.

Het is daarom mogelijk voor sommigen verstandig 1 of 2x per week een grammetje of 70 aan vlees te eten.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 15:23

Voordat een kind 18 is gaan ze allang zelf op zoek naar wat zij belangrijk vinden in het leven. naarmate ze ouder worden neemt de objectiviteit toe en leren ze hoe ze daar mee om moeten gaan. Lang leve internet.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 15:25

8nnemiek schreef:
Wat ik dus bedoel is: als jij vindt dat een juf die vertelt over de bioindustrie valt onder 'levensovertuiging opdringen', waar valt de plofkipreclame dan onder?
Men mag volgens jou dus niet praten over het vegetarisch eten, maar wel een reclame laten zien over de wantoestanden in de bioindustrie? Wat is het verschil?

Ik vind dat je een kind in de leeftijdscategorie waar we het over hebben geen reclame hoeft te laten zien over plofkippen. Ik heb ook niet gezegd dat ik dat wel vind.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 15:26

janderegelaa schreef:
Voordat een kind 18 is gaan ze allang zelf op zoek naar wat zij belangrijk vinden in het leven. naarmate ze ouder worden neemt de objectiviteit toe en leren ze hoe ze daar mee om moeten gaan. Lang leve internet.

Huh ja, eerst vinden dat gewoon antwoord geven in een gesprek van persoon tot persoon 'te opdringerig' is, en ze dan wel op internet laten gaan om het uit te vinden. Dat klinkt als een doordacht plan :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 15:27

Mooi verwoord, shadow, over dat opdringen. Zo zie ik dat ook :)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 15:54

Shadow0 schreef:
janderegelaa schreef:

Huh ja, eerst vinden dat gewoon antwoord geven in een gesprek van persoon tot persoon 'te opdringerig' is, en ze dan wel op internet laten gaan om het uit te vinden. Dat klinkt als een doordacht plan :=

Een vierjarig kind gaat dat echt niet uitzoeken op internet. Het zijn de jong adolescenten die dat doen. Sorry dat ik dat niet uitlegde ik dacht dat je dat wel zou begrijpen.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:00

Ik zou het niet zo tof vinden als een vriendin of iemand anders zomaar met de opvoeding van ons kind zou bemoeien. Tot een bepaalde leeftijd eet hij gewoon maar wat pot schaft. En als hij wat ouder is zien we dan wel weer. Prima dat die vriendin een andere mening heeft maar blijft toch echt mijn kind. Dan sta ik echt niet te wachten op gestook van een ander.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:02

Volgens mij is het echt niet slim om jongeren alles van het internet te laten leren :+
Er staan behoorlijk wat foute dingen op, zeker voor kinderen die door hun ouders ver van de grote boze wereld weg zijn gehouden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:11

janderegelaa schreef:
Een vierjarig kind gaat dat echt niet uitzoeken op internet. Het zijn de jong adolescenten die dat doen. Sorry dat ik dat niet uitlegde ik dacht dat je dat wel zou begrijpen.

Maar daarmee is het punt niet opgelost. Kinderen hebben EERST ervaring nodig met verschillende visies en gezichtspunten en zouden pas dan langzaam ook het internet daarvoor kunnen gebruiken. Als je kinderen als ze jong zijn eerst koste wat kost wilt afschermen van zelfs de minste hint op andere visies en meningen, en dan hoopt dat ze zonder enige oefening ineens toch magisch 'objectiviteit' hebben geleerd, dan komt dat nog steeds echt niet goed.
De leeftijd is daar niet het belangrijkste.

(Daarnaast, met het zoeken op 'vegetarier' zal het wel loslopen, maar kinderen op internet kunnen al ver voor ze 'jong adolescent' zijn ook echt al vrij makkelijk in aanraking komen met dingen die heel wat heftiger zijn dan een vriendelijk 'ik eet geen vlees omdat ik het zielig vind voor de dieren.' De PETA-filmpjes zelf in volle glorie bijvoorbeeld.)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:13

8nnemiek schreef:
Volgens mij is het echt niet slim om jongeren alles van het internet te laten leren :+
Er staan behoorlijk wat foute dingen op, zeker voor kinderen die door hun ouders ver van de grote boze wereld weg zijn gehouden.

Klopt, dat heb ik gisteren gemerkt aan al je onwaarheden die door de belangenvereniging van veganisten op internet gelijk al weerlegd worden.

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:15

bruintje123 schreef:

Mensen lezen niet.

Grappig dit, bemoeien met de opvoeding.
Het gaat hier niet om het opdringen van een levensovertuiging. Het gaat er ook niet om dat je een kind overtuigt hetzelfde te leven als jij.
In deze situatie gaat het om een kind dat een vraag stelt en het al dan niet eerlijk antwoord geven op deze vraag.
Ik vind het niet meer dan fatsoenlijk naar het kind om daar ook eerlijk op te antwoorden. Eerlijk antwoorden is niet hetzelfde als een mening opdringen of het kind opvoeden.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:16

Shadow0 schreef:
janderegelaa schreef:

Maar daarmee is het punt niet opgelost. Kinderen hebben EERST ervaring nodig met verschillende visies en gezichtspunten en zouden pas dan langzaam ook het internet daarvoor kunnen gebruiken. Als je kinderen als ze jong zijn eerst koste wat kost wilt afschermen van zelfs de minste hint op andere visies en meningen, en dan hoopt dat ze zonder enige oefening ineens toch magisch 'objectiviteit' hebben geleerd, dan komt dat nog steeds echt niet goed.
De leeftijd is daar niet het belangrijkste.

(Daarnaast, met het zoeken op 'vegetarier' zal het wel loslopen, maar kinderen op internet kunnen al ver voor ze 'jong adolescent' zijn ook echt al vrij makkelijk in aanraking komen met dingen die heel wat heftiger zijn dan een vriendelijk 'ik eet geen vlees omdat ik het zielig vind voor de dieren.' De PETA-filmpjes zelf in volle glorie bijvoorbeeld.)

Dat is flauwekul want ik scherm ze niet af van een andere mening. Totdat die andere mening in mijn ogen te heftig is voor oortjes cq ogen van kleine kinderen. That's the point.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:17

Deoiridh schreef:
bruintje123 schreef:

Mensen lezen niet.

Grappig dit, bemoeien met de opvoeding.
Het gaat hier niet om het opdringen van een levensovertuiging. Het gaat er ook niet om dat je een kind overtuigt hetzelfde te leven als jij.
In deze situatie gaat het om een kind dat een vraag stelt en het al dan niet eerlijk antwoord geven op deze vraag.
Ik vind het niet meer dan fatsoenlijk naar het kind om daar ook eerlijk op te antwoorden. Eerlijk antwoorden is niet hetzelfde als een mening opdringen of het kind opvoeden.

Als een 4 jarig kind aan jou vraagt hoe kinderen gemaakt worden ga jij daar dus in detail op in. Ook als het niet jouw kind is. Want je moet wel eerlijk antwoorden.

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:19

"Vraag maar aan je ouders" kan ook nog. Een een of ander verzonnen onzinverhaal (zoals "ik vind vlees niet lekker etc" ga ik in ieder geval niet houden.)
En dat is weer een heel andere vraag dan "waarom eet jij geen vlees".