"Ik heb een boodschap van God."

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ff_stud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 18:38

Sammie schreef:
Lees jij wel goed? Of alleen selectief omdat je zo 'gebekt' ben? Ik zie niks over een slachtofferrol hoor. " eer het de andere kant opging. Het gaat niet om het ontkennen.." .

Waar het omgaat is het machtigste en manipulatiefste wapen dat er op deze wereld bestaat, het geloof,, eigenlijk is het doodeng..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 18:39

LindyH schreef:
In die zin vind ik het vervelend om als atheïst naar dat soort optredens te gaan, want bepaalde christenen zien dat als een overwinning van het geloof op mij. En dat is het dus absoluut niet. Je zou daardoor bijna de gospel gaan mijden, en dat zou dan weer jammer zijn.

Oh echt??? :') Een overwinning? :')

Ik ben ook atheïst en ik ga ook naar de Matheus passion, vind 16 Horsepower leuk en vind de Pieta van Michelangelo een van de mooiste beeldhouwwerken.

Ik zie niet waarom dat een overwinning van het geloof zou zijn op mij.

Mooie kunstuitingen gemaakt door mensen met een andere visie op "de waarheid" dan ik.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 21-09-15 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 18:46

Ik vind niet dat je er mee langs de deuren moet gaan, bij ons zijn ze ook een periode zeer actief geweest. Soms zeggen ze we komen u jezus brengen, nou als ik hem had willen hebben dan had ik hem zelf wel gehaald.

ff_stud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 18:49

marleen_usar schreef:
Ik vind niet dat je er mee langs de deuren moet gaan, bij ons zijn ze ook een periode zeer actief geweest. Soms zeggen ze we komen u jezus brengen, nou als ik hem had willen hebben dan had ik hem zelf wel gehaald.

we mogen allemaal een eigen menig hebben maar moeten hem niet als waarheid verkondigen, en daar gaat het volgens mij mis, respecteer ieders keuze, maar val er een ander niet lastig mee idd

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:05

Ach, als aanbellen al wordt gezien als 'lastig vallen" tja.... Plak dan vrolijk stickers op de deur dat je er geen belang bij hebt en zoals een andere bokker deed: wijs ernaar als ze dan tóch aanbellen.
Plak een groot bord op de deur: niet storen. Ook klaar.

Maak het niet groter dan is het: deur open doen, 'nee geen interesse', deur weer dicht.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:23

ff_stud schreef:
Sammie schreef:
Lees jij wel goed? Of alleen selectief omdat je zo 'gebekt' ben? Ik zie niks over een slachtofferrol hoor. " eer het de andere kant opging. Het gaat niet om het ontkennen.." .

Waar het omgaat is het machtigste en manipulatiefste wapen dat er op deze wereld bestaat, het geloof,, eigenlijk is het doodeng..

Nee daar ging het niet om, het ging om de stelling dat veel oorlogen door het geloof worden veroorzaakt. Jij gooit er een schep bovenop met het woord alle.. En vervolgens roep je iets over een slachtofferrol die helemaal niet benoemd wordt.

Ken je noord Korea? Communistisch land met een machtige president dat alles manipuleert van tranentot blije gezichten. Van tv, internet tot werk. Ondertussen gaan miljoenen mensen dood of zitten in strafkampen.. Detail.. Religie, godsdienst dus is daar verboden... (op papier is het natuurlijk wel nagenoeg het perfecte land met godsdienstvrijheid)

Echt, voor oorlog of corruptie hebben mensen het geloof niet nodig hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:34

Geloof is niet de aanzetter van oorlog maar geloof wordt wel vaak misbruikt voor oorlog.

Mensen die uit naam van God (van de bijbel) een oorlog starten hebben in ieder geval niet het nieuwe testament gelezen.
En het nieuwe testament is het gedeelte waar het bij het Christendom om gaat.
Ik kan de uitspraak "heb u naaste lief zoals ik u heb liefgehad" niet rijmen met oorlog.
Sterker nog als iemand je slaat op de wang keer hem dan ook u andere wang is in alles het tegen over gestelde van oorlog.

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:38

OsMo schreef:
Geloof is niet de aanzetter van oorlog maar geloof wordt wel vaak misbruikt voor oorlog.

Mensen die uit naam van God (van de bijbel) een oorlog starten hebben in ieder geval niet het nieuwe testament gelezen.
En het nieuwe testament is het gedeelte waar het bij het Christendom om gaat.
Ik kan de uitspraak "heb u naaste lief zoals ik u heb liefgehad" niet rijmen met oorlog.
Sterker nog als iemand je slaat op de wang keer hem dan ook u andere wang is in alles het tegen over gestelde van oorlog.

Eens

ff_stud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:55

in n dictatuur als noord korea hebben ze het geloof niet nodig om mensen op te zwepen en tegen elkaar op te zetten, deze mensen zijn al dusdanig geconditioneerd hun hele leven dat ze dat wat de dictator zegt ook voor waarheid aannemen, eigenlijk hetzelfde principe het martelaarsschap wordt ook tot een heldendaad verheven, daarmee wil ik niet zeggen dat alle gelovigen oorlog voeren , maar zo worden wel hele volksstammen tegen elkaar uitgespeeld... wdb kunnen we van de dieren nog wel wat leren, die houden zich er niet mee bezig
Laatst bijgewerkt door ff_stud op 21-09-15 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:56

LindyH schreef:
lor1_1984 schreef:
Die ervaring heb ik dus ook best vaak. Hoe zou dat toch komen?

Zou het komen doordat mensen die weten dat ze fout bezig zijn, juist hun mond vol hebben van het geloof, ter compensatie? Of zijn wij onevenredig kritisch op die mensen omdat ze zo met het geloof te koop lopen? Of zijn sommige mensen die denken dat ze God achter zich hebben staan meer geneigd tot fout gedrag?

Er zijn vast nog wel meer mogelijkheden te verzinnen...

Ik denk een beetje van beide opties die je noemt. :)
Ik vind het geen christelijk gedrag maargoed. :)

Want wat is christelijk gedrag volgens jullie dan? Want mensen die niet geloven kijken je eigenlijk heel vaak op de vingers als christen, want 'stel dat hij/zij iets verkeerd doet, dat is toch geen christelijk gedrag?!'. Terwijl als je een gemiddeld christen vraagt zal hij of zij bijna nooit zeggen dat hij niet zondigt. En ja, waar het hart vol van is, stroomt de mond van over. Dit heeft niks met fouten verbergen te maken of ter compensatie van die fouten oid.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:09

LindyH schreef:
Ik ga juist naar festivals waar veel gospel wordt gezongen. De meeste liefhebbers daar zijn niet gelovig. In tegendeel zou ik haast zeggen :o. Het is gewoon een genre. Als je zingt over dat je verliefd bent wil dat ook niet zeggen dat dat zo is. De meeste mensen zijn ook nog nooit in West Virginia geweest, of komen uit Brabant, om het dichter bij huis te houden.:D

Maar de evangelist moest dan weer met zijn zogenaamd vaderlijke, zalvende toontje zeggen 'Je zult merken' (ik kan dat toontje niet goed opschrijven) 'dat daar veel gospel wordt gezongen.' Ja duh! Ik weet zelf wel waar ik naartoe ga (weer een onderschatting van mijn kennis). Thuis blèr ik het keihard mee. Ik vind het mooi, maar het heeft voor mij helemaal niets te maken met gelovig zijn of niet. Dus je hoeft niet te verwachten dat ik dichter bij God ga komen ofzo. Alsjeblieft zeg.

In die zin vind ik het vervelend om als atheïst naar dat soort optredens te gaan, want bepaalde christenen zien dat als een overwinning van het geloof op mij. En dat is het dus absoluut niet. Je zou daardoor bijna de gospel gaan mijden, en dat zou dan weer jammer zijn.

Meen je dat nou? Staat echt haaks op mijn ervaringen.
Welke festivals zijn dat waar de meerderheid niet gelooft?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:15

Sammie schreef:
Wo 2 ging echt niet om geloof. Hitler wilde een perfect ras en voor de slechte crisis in DE waren de joden de klos. Zij waren wat afzijdig in de gemeenschap, erg gesloten en hadden weinig 'last' van die crisis. woI was wel de indirecte aanleiding voor WOII, maar haar aanleiding was een dode prins!

Ik wou maar net zeggen, toch bijzonder hoe makkelijk iets verdraaid wordt zoals het uitkomt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:19

Gewoon_Sam schreef:
Verschillende :) ik ben door de jaren heen o.a. naar Fields of Rock in de Goffert (daar was het dus heul erg), Graspop Metal Meeting, Wacken open air, Eindhoven Metal Meeting, Dymano open air, Pagan Fest, Dokkum open Air, Waldrock geweest. Bij de kleinere death- en black metal "festivalletjes" zie ik ze overigens nooit.

Je spreekt dan toch al over aardig wat jaartjes terug? Volgens VL bestaat Dynamo open air al 15 jaar niet meer? iig heb ik het even bij mn vrienden er ingegooid en kennen van bovenstaand een aantal (niet alle) evenementen en zijn er op diversen geweest en hebben wat jij beschreef nog nooit gezien. := Dus wie weet heb jij gewoon een nog te redden hoofd en zij niet :D

anjali

Re: "Ik heb een boodschap van God."

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:24

Ik heb graag boodschappen van God. Hoe meer hoe beter. De moeilijkheid is te onderscheiden tussen ware en valse boodschappen. Daarom heb ik theologie gestudeerd.

anneliesdj

Re: "Ik heb een boodschap van God."

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:25

En welke is juist volgens je studie? :+

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:31

anneliesdj schreef:
Sammie schreef:
Wo 2 ging echt niet om geloof. Hitler wilde een perfect ras en voor de slechte crisis in DE waren de joden de klos. Zij waren wat afzijdig in de gemeenschap, erg gesloten en hadden weinig 'last' van die crisis. woI was wel de indirecte aanleiding voor WOII, maar haar aanleiding was een dode prins!

Ik wou maar net zeggen, toch bijzonder hoe makkelijk iets verdraaid wordt zoals het uitkomt.

Het ging niet om het geloof, maar het werd zeker wel gebruikt om de mensen onverschilliger te maken voor het lot van de joden. De jodenhaat kent een lange geschiedenis en is eeuwenlang geweest. Het was in wo2 erg makkelijk weer aan te wakkeren, er heerste grote afkeer tegen het jodendom. Nog sterker in centraal europa (waarom denk je dat polen bezaaid was met kampen?). De diepe gronden van de aversie tegen het jodendom is het verraad van jezus en het niet erkennen als de verlosser past natuurlijk niet binnen de visie het het christendom. Door dat verraad noemt men, na al die eeuwen, de joden verraders! Dat idee had zich vermengd met de jaloezie naar de handelsgeest van de joden. Het vaticaan heeft overigens de beginselen van het euthanasieprogramma goedgekeurd!

Overigens denken vele christenen van de oude garde dat de joden nog steeds gaan bekeren. Dat staat in het nieuwe testament. Dat de ogen open zullen gaan. Erg arrogant!
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 21-09-15 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:34

anneliesdj schreef:
En welke is juist volgens je studie? :+

Ik vind dit een erg serieus onderwerp waarvoor deze site misschien niet de juiste plek is om erover te discussieren.Zelf geloof ik inde eerste plaats in Jezus en heb daar zeer veel steun aan gehad in mijn leven.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:36

Er is maar een manier om erachter te komen,doodgaan dan weet je wat er klopt.

Ik persoonlijk geloof niet in god.
En kan er niet tegen als ze het me opdringen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:36

De joden waren welvarend vergeleken met de gemiddelde burger en dat werd gebruikt, zondebokken hadden ze nodig. En ze zonderden zich al wat af, waren geen mensen die snel protesteerden dusja.
En rijk, daar viel wel 't een en ander te halen. Dat was naar mijn weten de grootste drijfveer en het argument richting de burger. En dan de blabla over een inferieur ras enzo.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:37

Ayasha schreef:
Ik meen dat Hare krishna's toendertijd meer dan eens op hun vingers getikt zijn omwille van het sekte zijn maar ik las net toen ik ging op zoeken dat ze wel opener geworden zijn. :) In de tijd dat wij daar "op bezoek" gingen in Antwerpen was het nog echte en sekte waarin contact met de buitenwereld ernstig ontmoedigd werd. De "toeren" waren enkel buiten de "heilige gedeeltes" of hoe ze het ook noemde (ik was nog jong dus vergeef me dat ik niet de exacte verwoording heb onthouden want volgens mij noemden zij het niet heilige kamer maar anders.) daar mochten we wel binnen kijken maar in geen geval binnen treden. En de "leden" werden ver van ons vandaan gehouden. Enkel de "gids" mocht contact hebben met ons.
Tuurlijk hebben we daar geen geloof voor nodig maar ontkennen dat geloof veel doden veroorzaakt heeft is gewoon flauwekul. Het enige "probleem" dat joden hadden was dat ze in het verkeerde geloof geloofden. Niets meer of minder. WO II was niks meer of minder dan de vervolging van een groep met een bepaalt geloof.

Oorzaak van WO I lag wel ietsje dieper dan de moord op een prinsje ook trouwens maar bon.

ahh ja, belgië schijnt de boel er nog net wat meer op scherp te hebben gestaan als in Nederland zelf..
en laten we wel zijn.. ze hebben net als iedere kerkelijke beweging (en bevolkingsgroep, want het staat los van geloof denk ik) een hoop rotzooi op hun conto staan in het verleden.. eer je daar weer van hersteld ben je zo tig jaar verder..

overigens, de indiërs zelf zien het hele westerse hare krishna als een soort overenthousiaste verklede westerlingen die doen alsof ze hindu zijn :') (niet naar bedoelt mocht er een zitten hier. maar het is wel een beetje de associatie die ik vroeger er mee had.. vond het altijd wel heel gezellig klinken, maar een beetje over the top).

anneliesdj schreef:
De joden waren welvarend vergeleken met de gemiddelde burger en dat werd gebruikt, zondebokken hadden ze nodig. En ze zonderden zich al wat af, waren geen mensen die snel protesteerden dusja.
En rijk, daar viel wel 't een en ander te halen. Dat was naar mijn weten de grootste drijfveer en het argument richting de burger. En dan de blabla over een inferieur ras enzo.

dat klopt wel in een notendop anneliesj..

wij nederlanders waren ook niet dol op het ondoordringbare volkje dat de joodse gemeenschap was (en stiekem ook nog best is). Rijk, eigen taal, anders en niet willen aanpassen aan wat voor de westerse christen de normen en waarden zijn.. eigen gebruiken, eigen cultuur.. Het was een combinatie tussen angst, en snakken naar handen leggen op wat van hen was + het zuiveren van het Arische ras..
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 21-09-15 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:39

Er wordt bij WOII erg veel nadruk gelegd op de Jodenvervolging, en dit was natuurlijk de grootste groep, maar daarnaast hadden de Duitsers het ook voorzien op Roma, sinti's, andere zigeuners, homo's, vrijmetselaars, gehandicapten etc. Ook Jehovas werden afgevoerd. Gewoon op alles wat 'vreemd' en anders was. In Polen zijn ze als beesten tekeer gegaan tegen de Slavische volkeren. De untermensch vs ubermensch. Het klinkt misschien erg bot wat ik nu zeg, maar als er toen moslims waren, waren die wrs ook afgevoerd. De grootste 'vreemde' groep waren echter de Joden en die waren ook makkelijk te traceren. Zigeuners reisden zonder vaste verblijfplaats, homo zijn kun je 'stil' houden. Joden hadden hun eigen gemeenschap, maar waren zakelijk en financieel vaak wel succesvol.

Vaticaan is in WOII gewoon ontzettend fout geweest, maar dat maakt nog steeds niet dat WOII om of vanwege het geloof is begonnen. Verre van zelfs!
Laatst bijgewerkt door Sammie op 21-09-15 20:44, in het totaal 3 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:42

Moos99 schreef:
Sammie,
Vind het erg knap dat jij als "niet-gelovige" zo goed ziet wat er gaande is. De standaard verhaaltjes over hoe mensen reageren als er één voor de deur staat. het is hilarisch. Mensen denken een origineel verhaal te vertellen over iets stoers wat ze hebben gedaan, maar dat verhaaltje is hier al meerdere keren voorbij gekomen. Er gaat altijd zoveel onzin rond en ik wordt daar zo moe van he :+ en ik probeer mezelf iedere keer te vertellen om er niet op in te gaan omdat het verspilde energie is, maar je kunt het eigenlijk niet laten omdat het onrechtvaardig is. Ik ben zelf niet Jehova's getuigen, ben er wel in opgevoed. Mijn hele familie is zo goed als JG. Ben er natuurlijk niet voor niets uitgestapt, maar weet er wel alles van, heb er zolang intensief midden in gezeten. Als jullie toch eens wisten hoeveel % van de dingen die mensen denken te weten over JG gewoon echt niet kloppen. En al ben ik het zelf niet meer (verre van) voel ik me toch altijd aangesproken. Het is heel vermoeiend. In het vorige topic heb ik nog op iedereen gereageerd en uitgelegd waarom ze lariekoek verkopen, maar dat ga ik dus echt niet meer doen.

Blijf vooral het verhaaltje vertellen dat ze god in de gang mogen zetten :Y) die wordt echt nooit oud namelijk hahaha :7

Deze niet gelovige vind dat soort verhaaltjes ook dikke bullshit en dodelijk saai. Is al minstens 25 jaar niet meer lollig.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:43

Sammie schreef:
Vaticaan is in WOII gewoon ontzettend fout geweest, maar dat maakt nog steeds niet dat WOII om of vanwege het geloof is begonnen. Verre van zelfs!

Nee dat weet ik, maar het volk was wel makkelijk op te ruien mede door het geloof. Naast zoals hierboven genoemd, hun welvaart.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:44

Ballard_L schreef:
Want wat is christelijk gedrag volgens jullie dan? Want mensen die niet geloven kijken je eigenlijk heel vaak op de vingers als christen, want 'stel dat hij/zij iets verkeerd doet, dat is toch geen christelijk gedrag?!'. Terwijl als je een gemiddeld christen vraagt zal hij of zij bijna nooit zeggen dat hij niet zondigt. En ja, waar het hart vol van is, stroomt de mond van over. Dit heeft niks met fouten verbergen te maken of ter compensatie van die fouten oid.

'Christelijk' gedrag is imo zoveel mogelijk naleven wat je predikt of wat je gelooft. :)
Dus niet oordelen, geen achterbaks gedrag vertonen en vervolgens holier than thou doen, niet doen alsof je beter bent dan een ander, niet een ander jouw opvattingen opdringen etcetc.

Overigens kijk ik ze niet op de vingers, maar trek wel even een wenkbrauw op als ik gedrag opmerk wat toch echt tegen hun opvattingen ingaat. :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:48

Ja precies, het ging niet eens alleen om de joden.
Geloof dat er van de Roma's ook ontzettend veel zijn omgekomen, alleen 'men' weet daar minder van omdat de joden altijd in de belangstelling hebben gestaan.

Maar goed, er is ook genoeg gemoord uit naam van 'God' dat is natuurlijk ook wel waar.
Wat dat betreft geen eer voor christenen, of welk geloof dan ook.