Open communiceren tbv een duurzame relatie.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 07:41

anneliesdj schreef:
Ayasha schreef:
Neem maar met een gerust hart van mij aan dat mijn man en ik een goede relatie hebben. :) Dat we nooit ruzie hebben is omdat het niet zo ver komt omdat we met elkaar praten op een normale toon.

Dat is een goed iets, maar ik denk dat juist een beetje ups en downs de relatie meer duurzaam maken op de lange termijn.

Ups en downs maken een relatie zeker sterk(er). Toch hebben de opa en oma van mijn man gedurende hun hele samenzijn nooit ruzie gehad, net als Ayasha schrijft. Toen ze dit een keer ter sprake brachten, merkte een van hen op dat ze wel een keer een andere mening dan de ander hadden, maar dat het nooit tot ruzie of spanning heeft geleid. De ander had de andere mening gewoon geaccepteerd en verder zaten ze altijd op één lijn. Het is dus wel mogelijk, zij het dat het niet veel voorkomt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 08:32

anneliesdj schreef:
De avond is al half voorbij HC :P

Dáár wellicht.
Hier wordt tot 21.00 uur en later gewerkt,
In een restaurant om tien of elf wat betsellen is normaal. Uitgaan om middernacht ook. Vandaag om 23.00 een open lucht vioolconcert en dat begint een half uur te laat minimaal.

Maar goed als je over semantiek valt; ´romantische nacht.´ Vandaag weer.
Ga nú op pad voor een romantische road trip.

De betrokkenen zijn transparant op de hoogte en maken vanuit gelijkwaardigheid een geheel vrijwillige keuze.

:evaw:

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 09:43

Huertecilla schreef:
Een nieuw type vraag; de zelfbeantwoordende vraag +:)+

Bedankt voor het onderstrepen van mijn stelling!

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 10:25

Callisto04 schreef:
Huertecilla schreef:
Tant pis; ik heb een droom van een maan-date met mijn :+:

Met welke van de lieven en hoe voelen de andere zich daarbij?

Dat je daar nog op ingaat, elk topic is voor HC gewoon een mogelijkheid om te pronken met 'de lieven' hoor :)

Wat dat over ruzie betreft: volgens mij miscommunicatie door foute definities inderdaad ;)

Ik moet toegeven dat toen Ayasha zei dat ze nooit ruzie maakten ik ook ff "whut??" dacht :Y) Maar dat is ook omdat ik een 'dipje' ook al snel klasseer als 'ruzie' in mijn hoofd, terwijl dat dezelfde dipjes zijn als Ayasha omschrijft: ik of hij die een kort lontje heeft, je even net wat meer irriteren aan de ander, zo'n dingen zijn menselijk en definiëren de relatie niet. Wij hebben ook wel geleerd het te laten gaan als zoiets zich voordoet.

Snorlex: precies: als je dergelijk leesmateriaal krijgt van juristen mag je er zeker van zijn dat ze eigenlijk op een hoogdravende manier proberen zeggen dat ze niets in handen hebben om een werkelijk punt te maken :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 10:50

Ayasha schreef:
anneliesdj schreef:
Nee hoor, ik sprak over ups en downs en dat die goed zijn voor een relatie. Waarop jij een redevoering gaat houden over je bijna doodervaring en mijn beperkte kader.
Wat jij omschrijft is precies wat ik bedoel, ik heb niet gezegd dat het goed is voor je relatie om elkaar de huid vol te schelden ;)

Dan heb je dus niet begrepen dat mijn post ging over de persoon die zei dat geen ruzie ook niet perse een goede relatie is. Waaruit maak je op dat we ruzie hebben? Dat hij of ik eens wat korter reageerd? Das geen ruzie. Misschien moeten we eerst duidelijk maken wat we bedoelen met ruzie. Het koppel dat ik noemde scheld elkaar de huid vol, stem verheffingen. (Ik verhef werkelijk nooit mijn stem.) en de hele bimbam.

Nee ik kan me geen moment van ruzie herinneren, wrijving? Wat valt onder wrijving? Is irritatie (over jezelf of een instantie) uiten wrijving?

De huidige communicatie-stoornis komt volgens mij door een simpel verschil in definities... :D

Snorlex; ik zeg zelfs letterlijk dat dit voor ons werkt, daarom niet voor anderen.

Je reageerde toch op mijn post, hoezo gaat het dan over degene die zei dat geen ruzie niet perse een goede relatie is?
Je gaf aan dat je man gewend was dat zijn exen vrij heftig waren en hij daardoor meteen in de verdediging schoot maar dat dat gaandeweg verbeterd is. Ik vatte dat op als een 'we hadden in het begin weleens ruzie'. Enja als je snauwt naar elkaar is daar toch een reden voor, dat is imo dan wrijving.

Ayasha
Blogger

Re: Open communiceren tbv een duurzame relatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 12:04

nee want zo ver kwam het nooit. Ik reageer daar nl niet op en je moet met twee zijn om ruzie te maken. :) Ik zei dan gewoon "schat, leg nu eens rustig uit wat je bedoelt".
Snauwen is door een rotdag op het werk of omdat een van de twee ziek is (dus prikkelbaarder) of omdat iets niet gelukt is of.... Maar niet omwille van elkaar. :)
IMO is dat dan geen wrijving maar gewoon emoties delen en toen Sallandval dat verder uit legde begreep ik wat ze bedoelde en dat kan ik geheel volgen. :)
However; Ik reageerde oa op jouw post maar dat van de ruzie ging dus over die persoon. Mijn excuses voor die onduidelijkheid. :) Had ik handiger kunnen neertypen. :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 22:53

Oke, nouja, als mijn man tegen mij staat te schreeuwen dan vind ik toch echt dat hij ruzie staat te maken, ookal ben ik te verbaasd om erop te reageren :+
Maar zo is 't hier ook, alleen dan zonder dat snauwen, dat doen wij ook niet :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 19:58

Open relatie = niet gesloten duurzame relatie.

Resloten relatie = relatie waarin geen intieme contacten zijn met anderen dan de personen in de duurzame relatie.

Duurzame relatie= een relatie welde de intentie voor lange termijn heeft, in beginsel een open einde heeft.

Relatie = in dit kader een samenlevingsverband.

Een mongame liefdesrelatie tussen twee samenlevenden en daarbuiten een vaste minnaar/minnares is een gelsoten monogame niet sexclusieve relatie.

Een polyamore samenleving van vier betrokkenen waarbij afgproken is dat deze geen intieme contacten buiten die relatie hebben is een geloten niet monogame sexclusieve relatie.

Etc. en ´hybride´ combinaties welke latig in een doosje passen en beslist niet onder één stikker.

Een vrouw welke samenwoont met een man en daarnaast een liefdesrelatie heeft met uitsluitend één andere man, de man waarmee ze samenwoont losse sexcontanten heeft en de tweede man met haar sexclusief is = is gesloten poly met niet sexclusief monogaam en monogaam sexclusief bij elkaar.

Maakt allemaal niet mbt het onderwerp. Alles staat of valt met communcatie. Bij communcatie helpt het wanneer de begrippen, wat daronder verstaan wordt, helder is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 21:22

anneliesdj schreef:
Oke, nouja, als mijn man tegen mij staat te schreeuwen dan vind ik toch echt dat hij ruzie staat te maken, ookal ben ik te verbaasd om erop te reageren :+
Maar zo is 't hier ook, alleen dan zonder dat snauwen, dat doen wij ook niet :D

Oh ik ben dan niet te verbaast. Ik voed het gewoon niet. :) Verder schreeuwt ie niet. Hij wil nog al eens kortaf reageren (nu is hij sowieso wel eens nors in zijn manier van doen maar ik ook dus dat past goed samen. _O- Tis ook een beetje de types die je bent. Omdat we sowieso allebei al wat norser kunnen doen dan ben je ook sneller kortaf. Maar wij krijgen juist vaak te horen dat we zo'n klef stel zijn en zo in balans zijn. :D)

't moet bij elkaar passen he. Jouw man en jij zijn waarschijnlijik van nature ook anders dan mijn man en ik. :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 22:16

Ja vast wel. Daarom zeg ik ook verbaasd, want hij zou dat nooit doen, zit niet in de aard van het beestje :P
Als een van ons al wat heetgebakerd is ben ik het maar in onze relatie dan weer niet want als ik die onschuldige kop van hem zie smelt ik alweer :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 09:40

Kan je na gaan, in onze relatie ben ik de rustige van de twee. }:) ~~}>
:D Nu even niet. :') Medication doesn't agree with me maar ik begin er aan te wennen dus het begint nu weer te beteren. Maar normaal gezien is hij de pittige van ons twee en ben ik de gene die probeert te temperen... _O-
Maar ik hou van 'm :+: En zelfs nu ik helemaal geen lontje heb kan ik niet boos op 'm worden. _O- Bloed irritant! :P

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 12:01

Ik heb alleen de eerste pagina gelezen.

Ik deelde ook niet alles met mijn vriend. Misschien komt dat door de afstand die wij beiden hadden en wij elkaar maar 2 keer per maand zagen, dat dat toch een soort van muurtje om ons heen bouwde.

Ik ben nooit het type geweest dat zei: 'Kijk maar op mijn telefoon, of pak hem wanneer je hem nodig hebt.' Absoluut niet! Mijn mobiel is van mij. Privé.
In het begin was mijn vriend vaak achterdochtig en wilde dan graag mijn mobiel pakken. Dat heb ik echt verboden. Zijn mobiel had ik ook geen behoefte aan. Nooit keek ik daar in. Een relatie is voor mij een basis van vertrouwen en als je achterdochtig in iemand zijn of haar mobiel wilt kijken, vind ik niet leuk.
Ik praatte wel eens met andere mannen; geen gevaar voor hem, maar vriend zag dat anders in. Daar houd ik al niet van.

Een relatie is leuk, maar echt alles vertellen deed ik nou ook weer niet. Niet dat ik rare dingen uithaalde, absoluut niet!! Een relatie moet ook spannend zijn. Elkaar alles vertellen van A tot en met Z is ook zo saai. Af en toe is het goed om het een beetje 'spannend' te houden hoor.
Als hij er naar vroeg, kreeg hij gewoon een antwoord. Daar niet van.

Maar de mensen die alles met elkaar delen en elkaars telefoon doorneuzen, nee bedankt! :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 15:46

Huertecilla schreef:

Resloten relatie = relatie waarin geen intieme contacten zijn met anderen dan de personen in de duurzame relatie.

Duurzame relatie= een relatie welde de intentie voor lange termijn heeft, in beginsel een open einde heeft.

Een mongame liefdesrelatie tussen twee samenlevenden en daarbuiten een vaste minnaar/minnares is een gelsoten monogame niet sexclusieve relatie.

Een polyamore samenleving van vier betrokkenen waarbij afgproken is dat deze geen intieme contacten buiten die relatie hebben is een geloten niet monogame sexclusieve relatie.

Etc. en ´hybride´ combinaties welke latig in een doosje passen en beslist niet onder één stikker.

Een vrouw welke samenwoont met een man en daarnaast een liefdesrelatie heeft met uitsluitend één andere man, de man waarmee ze samenwoont losse sexcontanten heeft en de tweede man met haar sexclusief is = is gesloten poly met niet sexclusief monogaam en monogaam sexclusief bij elkaar.

Maakt allemaal niet mbt het onderwerp. Alles staat of valt met communcatie. Bij communcatie helpt het wanneer de begrippen, wat daronder verstaan wordt, helder is.

Ik vroeg me even af voor wie je dit uiteengezet hebt, maar jouw uitgebreide uitleg kan heel kort geformuleerd worden: een relatie = een relatie.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 16:24

Huertecilla schreef:

Sorry maar ik neem jouw benamingen niet over. Een relatie waarin men seks heeft met elkaar en verder met niemand is voor 99,99 % van de mensen een 'monogame relatie' of zelfs een 'gewone relatie'*. Polygamie, minnaars en maitresses en losse sexcontacten zijn de uitzondering die een extra benaming nodig hebben zonder de norm/standaard een extra term te geven (zoals 'gesloten')

Hoewel jouw zelfbedachte term 'sexclusief' hier op bokt door enkele mensen wordt overgenomen is het geen daadwerkelijk bestaand woord, hooguit een merknaam van het één of ander. Laat staan dat het een wijdverspreid woord is. Zo staat het bijvoorbeeld niet in de van Dale, evenmin als 'kwali-tijd'.

Je kunt dus niet stellen dat jouw termen helder zijn of dat mensen deze dus maar allemaal gaan gebruiken omdat jou dat beter uit komt en omdat jij relaties van Eskimo's even relevant in een Nederlandse discussie vind als de gemiddelde Nederlandse relatie.

De grote meerderheid van de mensen die het over een relatie heeft bedoelt daarmee een '*normale relatie', dus geen samenlevingsvorm en al zeker geen swingers paradise, uitwisselingsprogramma of orgie.

Dat jij een andere mening bent toegedaan staat je uiteraard volledig vrij. Maar ga niet stellen dat jouw werkelijkheid 'de werkelijkheid' zou moeten zijn zoals we die hier zouden moeten benoemen, want we leven niet allemaal op een Spaanse (gebrek aan) seks berg.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 16:38

Nu snap ik inderdaad de verwarring want blijkbaar heeft ieder "iets" een aparte benaming.
Ik heb de scheiding monogame relatie (dus 1 partner, in alles) en de open relatie (in welke gradatie dan ook).
Wordt anders op alle "woorden zout leggen en 3x omdraaien".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 16:40

sallandval schreef:
Huertecilla schreef:

Sorry maar ik neem jouw benamingen niet over. Een relatie waarin men seks heeft met elkaar en verder met niemand is voor 99,99 % van de mensen een 'monogame relatie' of zelfs een 'gewone relatie'*. Polygamie, minnaars en maitresses en losse sexcontacten zijn de uitzondering die een extra benaming nodig hebben zonder de norm/standaard een extra term te geven (zoals 'gesloten')

Hoewel jouw zelfbedachte term 'sexclusief' hier op bokt door enkele mensen wordt overgenomen is het geen daadwerkelijk bestaand woord, hooguit een merknaam van het één of ander. Laat staan dat het een wijdverspreid woord is. Zo staat het bijvoorbeeld niet in de van Dale, evenmin als 'kwali-tijd'.

Je kunt dus niet stellen dat jouw termen helder zijn of dat mensen deze dus maar allemaal gaan gebruiken omdat jou dat beter uit komt en omdat jij relaties van Eskimo's even relevant in een Nederlandse discussie vind als de gemiddelde Nederlandse relatie.

De grote meerderheid van de mensen die het over een relatie heeft bedoelt daarmee een '*normale relatie', dus geen samenlevingsvorm en al zeker geen swingers paradise, uitwisselingsprogramma of orgie.

Dat jij een andere mening bent toegedaan staat je uiteraard volledig vrij. Maar ga niet stellen dat jouw werkelijkheid 'de werkelijkheid' zou moeten zijn zoals we die hier zouden moeten benoemen, want we leven niet allemaal op een Spaanse (gebrek aan) seks berg.

Dat wil hij nu net niet horen, vrees ik. Vermoedelijk zullen er nu stukken uit je post genomen worden, die hij dan in zijn eigen context plaatst, zonder op de gehele boodschap te reageren. Tot zover zijn visie op open communicatie. En als je dan blijft aandringen op een antwoord op gans de inhoud van je post, ben je in zijn ogen een tante pis. Lang leven de foei functie hier op bokt.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 16:43

Als je die woordenschat niet overneemt hoeft het niet te verbazen dat er zoveel bedrog wordt gepleegd. Jullie snappen het echt niet dames!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 16:49

Callisto04 schreef:
Als je die woordenschat niet overneemt hoeft het niet te verbazen dat er zoveel bedrog wordt gepleegd. Jullie snappen het echt niet dames!

Eerlijk, ik wil het niet snappen. Dat is het fijne aan communiceren, je kan er ook voor kiezen om vooral niet te communiceren in bepaalde situaties. :+

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 16:56

SandraVerl schreef:
Dat wil hij nu net niet horen, vrees ik. Vermoedelijk zullen er nu stukken uit je post genomen worden, die hij dan in zijn eigen context plaatst, zonder op de gehele boodschap te reageren.

Klopt.

Citaat:
Tot zover zijn visie op open communicatie. En als je dan blijft aandringen op een antwoord op gans de inhoud van je post, ben je in zijn ogen een tante pis. Lang leven de foei functie hier op bokt.

Tant pis is een pseudo-intelectuele versie van 'laat maar' (hier vaak verkeerd gebruikt maar vast vriendelijk bedoeld) :j .

Zelf heb ik al wel eerder aangegeven dat ik denk dat de verhalen wishful thinking zijn. Ik denk dat vooral mensen die iets tekort komen zó veel praten over één onderwerp.

Verder is het geroemde model van de Eskimo's een kwestie van uitruilen van vrouwen. Hetgeen ook tot jaloezie kon leiden maar dat doet er even niet toe. Zoiets kan alleen maar voorkomen in een cultuur waar de vrouw een ondergeschikte positie heeft ten opzichte van de man (als een ding wat je kunt lenen van een ander). Tot zo ver mijn beeld van hoe HC over vrouwen denkt :D .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 17:27

Lol, toch niet voor iedere man vrees ik, de mijne vindt dat hij al werk genoeg heeft met mij en wil niet denken aan een hele harem :+

Ik heb uiteraard totaal geen probleem met volwassen mensen die in een relatie ervoor kiezen om er meerdere partners op na te houden. Uiteindelijk geven zij mekaar gewoon de toestemming om met meerdere personen tussen de lakens te kruipen.
Waar ik wel enorm boos om kan worden, is het feit dat mensen een relatie aangaan met iemand en dan of reeds bij aanvang of na verloop van tijd merken dat ze zich niet exclusief aan 1 persoon kunnen binden en daar vervolgens niet over willen praten onder het mom van "mijn partner wordt toch alleen maar boos als ik de waarheid vertel". Natuurlijk wordt die partner boos, je bent tenslotte met iemand in een relatie gestapt waarvan je dacht dat die dezelfde ideën had als jij en dan blijkt dat niet zo te zijn. Logisch toch dat die persoon zich gekwetst en belogen voelt. En om dan de zwarte piet door te schuiven naar degene die bedrogen is, want deze heeft de drempel tot communiceren veel te hoog gelegd, vind ik echt beneden alle peil. Ik kan best snappen dat 1 individu binnen een relatie zich totaal anders ontwikkeld als de ander en dat je dan verwachtingen krijgt waarvan je weet dat je partner daar niet voor open staat. Maar wees dan in hemelsnaam zo eerlijk om dat gewoon te zeggen, alleen al uit respect voor de ander en als die ander dan boos wordt, durf dan te erkennen dat deze terrecht niet gelukkig is met jou op dat moment.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 18:01

SandraVerl schreef:
Lol, toch niet voor iedere man vrees ik, de mijne vindt dat hij al werk genoeg heeft met mij en wil niet denken aan een hele harem :+

Ik heb uiteraard totaal geen probleem met volwassen mensen die in een relatie ervoor kiezen om er meerdere partners op na te houden. Uiteindelijk geven zij mekaar gewoon de toestemming om met meerdere personen tussen de lakens te kruipen.
Waar ik wel enorm boos om kan worden, is het feit dat mensen een relatie aangaan met iemand en dan of reeds bij aanvang of na verloop van tijd merken dat ze zich niet exclusief aan 1 persoon kunnen binden en daar vervolgens niet over willen praten onder het mom van "mijn partner wordt toch alleen maar boos als ik de waarheid vertel". Natuurlijk wordt die partner boos, je bent tenslotte met iemand in een relatie gestapt waarvan je dacht dat die dezelfde ideën had als jij en dan blijkt dat niet zo te zijn. Logisch toch dat die persoon zich gekwetst en belogen voelt. En om dan de zwarte piet door te schuiven naar degene die bedrogen is, want deze heeft de drempel tot communiceren veel te hoog gelegd, vind ik echt beneden alle peil. Ik kan best snappen dat 1 individu binnen een relatie zich totaal anders ontwikkeld als de ander en dat je dan verwachtingen krijgt waarvan je weet dat je partner daar niet voor open staat. Maar wees dan in hemelsnaam zo eerlijk om dat gewoon te zeggen, alleen al uit respect voor de ander en als die ander dan boos wordt, durf dan te erkennen dat deze terrecht niet gelukkig is met jou op dat moment.

Volledig akkoord. HC grijpt het % vreemdgaan dan aan als reden om daar van bij het begin afspraken over te maken en open te communiceren. Al ga ik met dat laatste op zich wel akkoord, mij lijkt echter dat de meeste mensen bij het begin exclusief met 1 persoon een relatie willen. Ik denk dat dit ook maatschappelijk nog steeds als de norm kan gezien worden. Dus wil je het anders, geef dat aub aan zodat (potentiële) partners weten waar ze aan toe zijn en iedereen kan dan doen en laten wat ze willen. Ik ken koppels in alle vormen van de door hem opgenoemde relatievormen waarbij het uiteindelijk fout is gelopen, waar bedrog is gepleegd en waar mensen gekwetst werden. Het juiste labeltje op een relatie kleven lijkt daar weinig aan te verhelpen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 19:44

Callisto04 schreef:
HC grijpt het % vreemdgaan dan aan als reden om daar van bij het begin afspraken over te maken en open te communiceren. Al ga ik met dat laatste op zich wel akkoord, mij lijkt echter dat de meeste mensen bij het begin exclusief met 1 persoon een relatie willen. Ik denk dat dit ook maatschappelijk nog steeds als de norm kan gezien worden. Dus wil je het anders, geef dat aub aan zodat (potentiële) partners weten waar ze aan toe zijn en iedereen kan dan doen en laten wat ze willen. Ik ken koppels in alle vormen van de door hem opgenoemde relatievormen waarbij het uiteindelijk fout is gelopen, waar bedrog is gepleegd en waar mensen gekwetst werden. Het juiste labeltje op een relatie kleven lijkt daar weinig aan te verhelpen.

Afgezien van jouw eerste conclusie schrijf je wat ik schijf +:)+

Net terug van een nachtelijk beklimming van de Maroma, een forse berg hier, trouwens. Volop onbedenkbaar avontuur maar niets sex hoor. Fantaseer daar uiteraard gerust over Sallandval.

Tijdens de minder zware delen van deze trip een heel boeiend gesprek gehad met een Belg. Over relaties *\%/*
Hij is gescheiden en heeft 50/50 gedeelde zorg voor de twee kinderen met zijn ex. Met heerlijk, triest, haast zwarte humor verhaalde hij over de oorlogszone waarin hij en dus de kinderen leven.
Onder de streep heeft hij trouwens afgezworen, houdt hij nieuwe relaties lat en angstvalig helder zonder mogelijke exclusiviteitsclaims. Let wel: zonder claíms, aanname van rechten voorkomend. Hij is volstrekt in het monogame liefde kamp.
Enorm leuke vent en heel triest om te merken hoeveel schade hij heeft opgelopen.

Even terzijde; wát een persoonlijk venijn hier zeg. Het is dat ik geen amateurpsycholoog ben anders zou ik haast aan onderliggende frusrtaries gaan denken. Nu kan ik er gewoon níets over/van denken.

Ok, net een volledige massage genoten, dus nu even mijn adamantium coating opwrijven *D
en dan kijken of de Belg al fotos gestuurd heeft.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 20:06

Huertecilla schreef:
Callisto04 schreef:
HC grijpt het % vreemdgaan dan aan als reden om daar van bij het begin afspraken over te maken en open te communiceren. Al ga ik met dat laatste op zich wel akkoord, mij lijkt echter dat de meeste mensen bij het begin exclusief met 1 persoon een relatie willen. Ik denk dat dit ook maatschappelijk nog steeds als de norm kan gezien worden. Dus wil je het anders, geef dat aub aan zodat (potentiële) partners weten waar ze aan toe zijn en iedereen kan dan doen en laten wat ze willen. Ik ken koppels in alle vormen van de door hem opgenoemde relatievormen waarbij het uiteindelijk fout is gelopen, waar bedrog is gepleegd en waar mensen gekwetst werden. Het juiste labeltje op een relatie kleven lijkt daar weinig aan te verhelpen.

Afgezien van jouw eerste conclusie schrijf je wat ik schijf +:)+

Net terug van een nachtelijk beklimming van de Maroma, een forse berg hier, trouwens. Volop onbedenkbaar avontuur maar niets sex hoor. Fantaseer daar uiteraard gerust over Sallandval.

Tijdens de minder zware delen van deze trip een heel boeiend gesprek gehad met een Belg. Over relaties *\%/*
Hij is gescheiden en heeft 50/50 gedeelde zorg voor de twee kinderen met zijn ex. Met heerlijk, triest, haast zwarte humor verhaalde hij over de oorlogszone waarin hij en dus de kinderen leven.
Onder de streep heeft hij trouwens afgezworen, houdt hij nieuwe relaties lat en angstvalig helder zonder mogelijke exclusiviteitsclaims. Let wel: zonder claíms, aanname van rechten voorkomend. Hij is volstrekt in het monogame liefde kamp.
Enorm leuke vent en heel triest om te merken hoeveel schade hij heeft opgelopen.

Even terzijde; wát een persoonlijk venijn hier zeg. Het is dat ik geen amateurpsycholoog ben anders zou ik haast aan onderliggende frusrtaries gaan denken. Nu kan ik er gewoon níets over/van denken.

Ok, net een volledige massage genoten, dus nu even mijn adamantium coating opwrijven *D
en dan kijken of de Belg al fotos gestuurd heeft.

Voor de zekerheid vind ik wel dat als twee mensen ervoor kiezen om een relatie aan te gaan en er geen andere afspraken worden gemaakt ervan mag uitgegaan worden dat er voor exclusiviteit gekozen wordt aangezien die in onze maatschappij de norm is. Dit laatste kan worden afgeleid uit de institutionalisering ervan (het huwelijk waarin elkaar trouw wordt beloofd bijvoorbeeld en ja ik weet dat dit strikt gezien anders kan geïnterpreteerd worden, maar dat is niet waar dit voor 95% van de mensen voor staat dus we denken even in de geest van en niet naar de letter), reacties van mensen die ik persoonlijk ken en wat hier over dit onderwerp aan reacties wordt geplaatst op bokt. Dit is niet het opwerpen van drempels en vreemdgaan heeft daar volgens mij niks mee te maken aangezien er in open relaties net zo goed vreemdgegaan/bedrogen/gekwetst wordt. De verantwoordelijkheid ligt volgens mij steeds bij de vreemdganger.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 20:54

Callisto04 schreef:
Voor de zekerheid vind ik wel dat als twee mensen ervoor kiezen om een relatie aan te gaan en er geen andere afspraken worden gemaakt ervan mag uitgegaan worden dat er voor exclusiviteit gekozen wordt aangezien die in onze maatschappij de norm is. Dit laatste kan worden afgeleid uit de institutionalisering ervan (het huwelijk waarin elkaar trouw wordt beloofd bijvoorbeeld en ja ik weet dat dit strikt gezien anders kan geïnterpreteerd worden, maar dat is niet waar dit voor 95% van de mensen voor staat dus we denken even in de geest van en niet naar de letter), reacties van mensen die ik persoonlijk ken en wat hier over dit onderwerp aan reacties wordt geplaatst op bokt. Dit is niet het opwerpen van drempels en vreemdgaan heeft daar volgens mij niks mee te maken aangezien er in open relaties net zo goed vreemdgegaan/bedrogen/gekwetst wordt. De verantwoordelijkheid ligt volgens mij steeds bij de vreemdganger.

Geen probleem mee Callisto04.
Verstandig/realistisch of niet, de overgrote meerderheid van de mensen die aan een relatie beginnen zijn niet van meer op de hoogte dat sexclusief monogaam voor altijd.
Het is inderdaad de standaard niet-optie.
Dat was bij mij niet anders.

Ik ben van mening dat de hierdóór hoge drempel tot bespreekbaarheid tot veel problemen leidt.
Zoals je hebt kunnen lezen is dit imo geen alibi voor bedrog en behoort iedereen die gaandeweg wat anders begint te voelen/denken dit tijdig te bespreken. Ik verwijt het vooral de maatschappij als geheel welke de jeugd zo slecht voorbereid op de vollédige werkelijkheid.

Bedrog is niet beperkt tot één relatievorm nee en open communicatie is een kritische succesfactor voor ELKE gelijkwaardige relatievorm.
Helaas is imo door de standaard non-optie van sexclusief monogaam de bespreekbaarheidsdrempel daarbij het hoogst dus de open communicatie het moeilijkste om te onderhouden.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 21:04

Wat bedoel je met de standaard non-optie? Het is namelijk wel degelijk een optie en alleszins voor mij de enige waar ik zelf voor kies als ik puur uitga van mijn wensen (dus daarmee bedoel ik dat ik op zich geen andere opties uitsluit, maar dan wel in overleg en openheid van beide kanten). Voor altijd kan niemand garanderen, tot het moment dat je doodvalt. Maar je kan dat wel als uitgangspunt hebben en daar is niks verkeerd mee.