[FOTO] Emigreren naar de Limousin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: [FOTO] Emigreren naar de Limousin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 19:10

Houden jullie alleen de dames? Of ook wat heren?
Ben benieuwd hoeveel er deze maand nog volgen :=

Donna93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 20:28

Alleen de dames houden we. We gaan binnenkort bij een geitenboer in de buurt op bezoek en dan vragen we ook meteen even of ie misschien een bokje wil hebben :P

Ik vind het natuurlijk weer super schattig en geweldig dat ze bij de mams mogen opgroeien, maaar mijn vriend is er niet heel blij mee.. En ook begrijpelijk, want er gaat nu wel melk 'verloren' voor ons. We hopen ook dat er nu niet meer komen en dat we de melkstal op tijd klaar hebben. Zoals ik eerder ook al eens zei moet er nu wel een keer wat binnenkomen, het heeft allemaal al genoeg gekost := We zaten al te denken om zo'n 'mini-melker' te kopen, zodat we dan toch erbij konden gaan melken, maarja zo'n ding was ook weer 1000 euro.

Vandaag heeft er ook een mams twee versmeten :( Morgen komt de dierenarts voor onderzoek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 20:33

Wat gaan jullie met de bokjes doen eigenlijk? Is er wel een afzetmarkt voor in Franrijk? :)
En het klopt dat mini-melkers duur zijn, maar bij normaal gebruik gaan ze lang mee!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 21:02

Ik neem aan dat je de site leboncoin.fr kent? Misschien staat daar wat op.
En anders met de hand melken voor eigen gebruik? Scheelt toch iets....

Donna93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 09:29

De bokjes gaan vrij vlot weg. We hebben een contract hier in de buurt met iemand die ze ophaalt en in de opfok doet :) Dat is wel mooi geregeld!

Ik ken leboncoin, maar had er nog niet op gekeken voor een melkmachine. Zal ik vandaag eens doen! En anders inderdaad wanneer het lammetje minder drinkt en de melkstal nog niet klaar is er misschien met de hand bij gaan melken.

Over het weer: gisteren heeft het even gesneeuwd en het is net onder vriespunt. De weken daarvoor is er veel water gevallen dus het is hier erg nat. We hebben ook het idee dat de geiten het koud hebben.. We zijn op zoek naar oplossingen daarvoor, maar dat is lastig want er moet daarnaast ook zoveeel gebeuren. Dat frustreert wel, want we zijn veel liever gewoon met de dieren bezig. We gooien nu steeds veel stro in de box dat ze overdag wat te doen hebben en hebben nog langs de zijkant isolatie geplaatst.

Afbeelding

Afbeelding

Er ligt nu een flinke plas voor de stal. Ik hoor de ganzen er niet over klagen. Ook die diepe lelijke kuil die mijn vriend gegraven had omdat ie grond nodig had, is bijna helemaal vol.

Afbeelding

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 09:45

Die ganzen ook echt aan het zwemmen in de plas _O-

Hebben jullie een grote groep geiten bij dezelfde fokker vandaan? Want als er nu al 2 bevallen zijn, kan ik me niet voorstellen dat het bij die 2 blijft? Ik neem aan dat hij ze vooral tegelijkertijd laat dekken omdat het werk scheelt? (geen idee hoe zoiets werkt bij geiten :P )

Kunnen jullie geen straalkacheltjes in de schuur kwijt? Hoe doen andere geitenboeren dat?

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 14:25

Rebecca schreef:
Lizzii is dat het naaktgeboren lam? :D

Ja, ook een van de eerste die bij ons geboren werd. Ze was naakt (tenminste halfnaakt) . Da had het nog nooit eerder gezien. Ik heb ze wel een tijdje binnen gehouden want in de stal was het echt te koud voor zo'n kleintje.

Ondertussen heeft Rosie zelf al lammetjes gehad en allemaal gezond én met haar gelukkig.
Het is ook een goede melkgeit maar vreselijk verwend. Ze loopt vaak los in de tuin en gaat met ons mee wandelen.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 15:02

Ik zou enkele warmte lampen ophangen door de stal, zoals je die boven de hokken hebt hangen. Daar zullen ze denk ik om beurten onder gaan om op te warmen en dan kan er weer een ander opwarmen.

Donna93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 22:13

Ja alle geiten komen bij 1 fokker vandaan. Hij had een aantal geiten bij de bok gehad. De geiten die op de scan niet drachtig waren, kregen wij (hoorden we ook pas deze week:o). Het kan dus zijn dat ze nog maar een maandje drachtig waren en dat het op de scan gemist is. We wachten het af wat er nog komt... De schapenboer hier vlakbij wees gisteren zomaar even langs het voerpad 5 geiten aan waarvan ie denkt dat ze binnen een week gaan bevallen. Ik ben benieuwd of ie gelijk gaat krijgen :P

Aan warmtelampen ophangen hebben we ook gedacht, maar waarschijnlijk blijven dan de dominantere geiten er gewoon onder liggen. Je hebt ook van die grote warmteplaten, maar die zijn erg prijzig en vreten veel stroom en we twijfelen eraan of die genoeg warmte zullen geven. De geitenboer waar we de geiten vandaan hebben zegt dat geiten goed tegen kou kunnen en dat we geen zorgen moeten maken. Een andere geitenboer waar ik in contact mee ben gekomen via het blog vertelde me wel weer dat geiten echt koukleumen zijn. Hij gaf als tip om een rondpompsysteem aan te schaffen. Dat heeft als bijkomend voordeel dat de waterleiding niet kan bevriezen en dan kun je het water iets warmer doen. Minder koud water zou de geiten ook wel wat helpen. Deze week gaan we een rondpompsysteem aanschaffen. Ondanks dat de oude schuur wat tochtig was, was het daar wel lekker knus voor de geitjes. In de nieuwe stal hebben ze meer ruimte en ik denk minder te doen. In de oude schuur waren er meer dingetjes om aan te frutselen en kapot te maken :+ Hield ze altijd lekker bezig!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 22:29

Een tijdelijke oplossing zou kunnen zijn om een/ meerdere zeilen op te hangen boven de stallen.
De schuur is best hoog. Onder een (provisorisch) afdak 'valt' de kou wat minder op de geiten.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 23:04

Komende week verwachten ze dat de temperatuur overdag alweer stijgt naar 10 tot 14 graden overdag. Dan hebben de geiten even een adempauze, en kunnen jullie aan een plan werken ;)

En misschien dit nog wel interessant voor jullie
http://www.leboncoin.fr/materiel_agrico ... tm?ca=14_s

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 10:39

Lizzii schreef:
[naam] schreef:
Lizzii is dat het naaktgeboren lam? :D

Ja, ook een van de eerste die bij ons geboren werd. Ze was naakt (tenminste halfnaakt) . Da had het nog nooit eerder gezien. Ik heb ze wel een tijdje binnen gehouden want in de stal was het echt te koud voor zo'n kleintje.

Ondertussen heeft Rosie zelf al lammetjes gehad en allemaal gezond én met haar gelukkig.
Het is ook een goede melkgeit maar vreselijk verwend. Ze loopt vaak los in de tuin en gaat met ons mee wandelen.

Wat mooi! , zie het nog voor me als roze lam met wat plukken haar :+

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 12:41

Ik denk dat de volwassen geiten het niet snel koud hebben hoor. Wij hebben enkele maanden in de Dordogne op een grote geitenboerderij gewerkt en hartje winter was het daar vooral snachts ook erg koud (-10/-15°C) .Het waren open stallen. De dieren hadden een goede wintervacht en stonden dus eigelijk gewoon buiten onder een afdak. Wel kregen ze 3 X per dag voer en volop hooi en luzerne. Ik denk dat je ze dus gewoon veel ruwvoer met geven om lekker warm te blijven.

Wij hebben de geiten het eerste jaar gewoon met de hand gemolken. We hadden er natuurlijk maar 10 en het was best wel intensief. Je krijgt er ook sterke handen van en een zere rug :)
Nu melken we zo'n 20 geiten met een kleine mobiele melkpost (4 geitjes in 1 keer kunnen we hiermee melken). We melken wel maar 1 keer per dag en dat duurt zo ongeveer 30 minuten (als ze willen meewerken natuurlijk want met geiten weet je nooit)

http://www.alliance-elevage.com/dept80_80_01_001_0800356_fiche_chariot_traite_chevre_2p_2f_el.html#.Vp4gM08hM-U

Als je melkstal nog niet af is kan je overwegen om de geiten ook zo te melken (zelfs voor langere periode) Het is haalbaar en goedkoop vergeleken met de prijs van een volwaardige melkinstallatie.

Donna93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 12:47

Bedankt voor de link Jeffrey! We hebben alleen al een melkstal (die hadden wel al gekocht, voordat we een huis in Frankrijk hadden gevonden haha). Over twee weken komen vrienden uit Nederland om de melkstal te installeren. De temperaturen gaan weer omhoog ja, dat is voor nu wel even fijn!

Vanochtend zijn we bij een andere geitenboer geweest met Alpine geiten. Die geiten hadden totaal geen last van de kou. Al moet ik zeggen dat die stal ook lager was en de geiten hadden weinig ruimte verder.

Senna: Die oplossing hebben we ook in de andere stal gebruikt en dat werkte aardig! Als het weer kouder wordt gaan we dat ook in de nieuwe stal proberen. Dat is toch even de goedkoopste oplossing.

Lizzii: De geiten krijgen onbeperkt ruwvoer. Misschien hebben ze ook wel weer een klap gekregen van het verhuizen.. het is moeilijk te zeggen. Dat zullen we volgend jaar pas weten bij de volgende winter denk ik. Misschien gaat het dan wel goed. Zo'n minimelker blijft duur op dit moment voor ons. Het heeft wel z'n charmes om het zo te doen! We hebben helaas nu 1 geit waarbij de bevalling niet op gang komt. Vanmiddag moet die naar de dierenarts voor keizersnee. Dat heb ik eigenlijk nooit eerder gehoord dat je met je geit naar de dierenarts toe moet? Maar goed, die willen we met de hand gaan melken. Deden jullie altijd 1x per dag melken? Bij jullie liepen de lammetjes erbij toch? Kan 1x per dag melken ook wanneer er geen lammetjes bij lopen?

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:55

Op de kliniek van mijn man moeten geiten idd ook daarheen voor een keizersnede.

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 15:14

In het begin gingen wij ook met de geiten naar de DA want voor 1 geitje willen die niet langskomen. Op den duur zal je wel merken dat het ook echt te duur wordt. Dierenartskosten lopen echt heel erg hoog op hier in Frankrijk. En vaak helpt het niet eens.
Ik volg vaak cursussen over kruidengeneeskunde en andere alternatieven. Als een geitje ziek wordt (vooral de lammetjes) geef ik direct maagzout bvb opgelost in water. Vaak help dat al tegen maagklachten en diarree. Medicijnen zijn erg duur en halen vaak niets uit (bij geiten niet tenminste, het zijn erg gevoelige dieren) en als je ze moet inspuiten schreeuwen ze moord en brand.

Bij moeilijke bevalling zelfd opvoelen met je hand (als vrouw heb je wat kleinere handen en dan lukt dat meestal wel). Je leert het wel mettertijd. Wij haalden vaak een buur geitenboer erbij als er zich een probleem voordeed en zo leer je wat bij.

Wij hebben het eerste jaar enorm veel problemen gehad met de eerste geiten die we hadden aangekocht. Bleken achteraf ook niet de beste geiten te zijn, eerder diegene die de boer liever kwijt was dan rijk :(

Van de eertse groep moeders is er ondertussen ook geen enkele meer over maar hun nakomelingen (die hier geboren zijn) die doen het wel erg goed. Vorig jaar ook geen enkel probleem gehad bij de bevalling. Van de 16 jonge geitjes zijn er wel 4 gestorven (1 te vroeg geboren, 1 diarree en 2 geitjes waar we de oorzaak niet konden vinden).

Wist je dat je bij het bedrijf CAPEL (is een onderdeel van Gamme Vert) er elke dag een DA langskomt (tenminste hier bij ons in Gramat is dat zo)Je kan er dan naartoe gaan en de symptomen beschrijven of het zieke geitje meenemen) en die schrijft dan medicijnen voor. Ook handig voor ontworming en inentingen e.d. De DA hoef je dan niet te betalen enkel de medicijnen. Ook als je een dood geitje hebt doet die gratis een doet die een autopsie.

1 keer per dag melken bij geiten is echt wel mogelijk zelfs al lopen de jongen niet bij de moeders. Wij hadden de eerste 3 maanden wel de lammetjes erbij lopen al gingen die vanaf de leeftijd van 2 weken snachts apart in een box. Dan hadden we tegen de ochtend veel melk.

Het rendement is wel een stuk lager maar omdat wij de melk zelf verwerken kan het geen kwaad.De meerwaarde zit hem in de verwerking. Ik denk dat ook enkel zelfverwerkers monotraite toepassen. Dan heb je meer tijd over om er kaas of in ons geval ijs mee te maken.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 15:15

Als er geen lammetjes bij lopen molken wij hier 2 keer per dag bij onze geit. Maar ik denk dat 1 keer per dag ook gaat, je hebt dan natuurlijk alleen minder opbrengst per dag... Hoe meer vraag, hoe meer aanbod.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:10

Oh wat een mooie droom leven jullie!! Ik wil ook!! Nu m'n vriend nog overhalen _O- :=

Ik werk zelf wel op een geitenmelkerij, echt erg leuk werk vind ik het :j

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:13

En hoe is het met jullie? Zijn er al meer lammetjes?

Donna93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 14:21

Gelukkig is het bij die twee gebleven. De rest kunnen we vanaf volgende week verwachten! Ik heb een nieuwe blog bijna af. Denk dat ie er vanavond op komt!
Lizzii nog bedankt voor je uitgebreide post!! Voor ons leerzaam!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:47

Ik ben ook benieuwd! Zat net te kijken of ik soms een blog heb gemist :D

Donna93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 22:48

Ja het duurde wat te lang hea.. O:) Maar in januari had ik even een dipje haha. We waren steeds wat grieperig en ik kon me er even niet toe zetten om wat te schrijven. Er gebeurde misschien wat te weinig :P Laat het snel lente worden!!! :D

Hier een nieuw blogje:

https://chevreriedulait.wordpress.com/672-2/

Normaal laat ik vriendlief eerst het blog lezen, zodat ik zeker weet of ik er niet iets vreemds in heb gezet wat er beter niet in kan... maar vriendlief slaapt al dus ik heb het maar gewoon geplaatst. Misschien komt hij morgen met nog wat toevoegingen ofzo. :+

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 00:04

Wat weer een - mooi geschreven- boeiend verhaal.
Veel succes met de lammerij.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 09:41

*\o/* *\o/* *\o/* ik ga direct lezen :D

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 10:07

Leuke update!