Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:18

Collie2008 schreef:
Over dingo's gesproken, wie bepaald welke kleur ze hadden?

Weten ze niet! Is een aanname omdat ze reptielachtig waren. is dus gebaseerd op de huidige reptiel, waarbij groen een schutkleur is. Ze hadden echter ook pimpelpaars kunnen zijn. Steeds meer onderzoek zegt tegenwoordig zelfs dat de meeste veren (echter niet alle) hadden.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:18

We tellen aan de hand van de Jezus omdat dat bedacht is door een monnik. Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Christelijke_jaartelling

Het maakt het eenvoudig om te tellen vanaf een bepaald punt, anders bestaat er altijd onzekerheid over een jaartal. Welk punt dat precies is, verschilt per samenleving/religie. De jaartelling van moslims begint bijvoorbeeld in 622 (622 volgens de christelijke jaartelling :) ).

Wat waar is in de wetenschap.. daar kan je urenlange filosofische discussies over voeren. Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen: iets is waar tot het tegendeel bewezen is. Hoewel bewijsvoering vaak ook een theorie is, die weer ontkracht kan worden. Als je dat echt interessant vindt, kan je je verdiepen in de wetenschapsfilosofie :')

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:20

Maar sammie dat is toch stom.
Eigenlijk leven wij nu niet in 2015 maar in 1988989462015 :+ (voorbeeld)

En ik had mijn vraag anders moeten stellen .

Wie bepaald dat wat er gezegd word over de kennis ook waar is?
Niemand was er bij dus het is een totale gok wat ze doen.
Ze kunnen het dus ook niet bewijzen dat het daadwerkelijk zo is.

Kaulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:21

Nagini schreef:
Ik ben er inmiddels achter maar had een keer de rare gedachte:

Als een schildpad zijn schild verliest.. is hij dan naakt of dakloos?

Dan gaat hij dood.
Het schild is opgebouwd uit twee lagen. De hoornplaatjes bovenop, en daaronder een laag van botweefsel. De hoornschildjes zijn goed te herkennen; je kunt ze zien op de bovenkant van het schild. Ze zijn van hoorn. Hoorn is een stevige stof waar ook je nagels uit bestaan. De laag botweefsel eronder bestaat uit platte werveluitsteeksels en ribben die tot platen zijn omgevormd

Eske_B

Daarom zijn het allemaal theoriƫn, maar een theorir in de wetenschap is anders dan een theorie in gewone taal. Theorie in wetenschap is zo goed als bewezen, maar we weten niet of het 100% waar is.

Peperkroket

Dat heeft dus te maken met allerlei bronnen. Niemand was erbij, maar er bestaan wel veel aanwijzingen voor dingen die gebeurt zijn. Fossielen/aardlagen. Van geologie/paleontologie heb ik geen verstand maar van geschiedenis wel.. wat 'waar' is wordt bepaald door aanwezigheid en overtuigingskracht van bronmateriaal.

Annettu_

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:22

Waarom een vlieg in de auto 'meerijd' en zodra hij maar 1 cm uit het raam is verdwijnt.. ( stel op de snelweg je rijd 130 )

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:22

maar wie bepaalt dan dat het miljoen jaren geleden is en niet misschien maar 100000 jaar geleden.

Dat vraag ik mij gewoon af.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:24

Dat wordt niet bepaald, maar dat kunnen die mensen onderzoeken. Bijvoorbeeld door middel van lasertechnologie of aardlagen of wat dan ook. Het is niet dat iemand dat zomaar verzint.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:24

renateeee_ schreef:
Ja die brug is lastig, ik denk dat de brug dicht is. Je kunt er niet overheen, dan issie dicht. Maar ik snap ook helemaal als iemand zegt dat hij open is, deze is moeilijk zeg :+

Imo is dit helemaal niet moeilijk. Je praat namelijk over 2 verschillende dingen. De brug is open maar dat betekent dat de weg die op de brug ligt juist dicht/afgesloten is. De brug is de hele constructie, niet alleen het asfalt wat erop ligt. Dus de weg is dicht omdat de brug open staat!

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:25

maar peperkroket wie zegt dan dat het zo is?

Laten we deze maar stoppen want daar komen we toch niet uit denk :o

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:27

Degene die het onderzoekt :')

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:30

Peperkroket schreef:
Degene die het onderzoekt :')

en wie zegt dat het dan ook zo is geweest :+ :')

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:34

Stop it :')

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:34

Stel: Harry vindt een fossiel. Door middel van allerlei technieken bepaalt Harry dat het fossiel 15 miljoen jaar oud is. Harry is een wetenschapper, dus waarschijnlijk gaat Harry hier een wetenschappelijk artikel over schrijven. Hij schrijft dan wat hij heeft gevonden, welke technieken hij heeft gebruikt en presenteert zijn theorie over de ouderdom van het fossiel. Dit artikel wordt gelezen door allerlei collegawetenschappers in een zgn peer review. Dan wordt het artikel gepubliceerd. Als lezer kan je er dan voor kiezen om Harry te geloven of niet. Maar meestal wordt Harry dan geloofd, omdat zijn theorie gecontroleerd is door andere mensen die er verstand van hebben. Dan kan je er alsnog voor kiezen om Harry niet te geloven, maar van sommige dingen is het handig om te accepteren dat anderen er meer verstand van hebben. 100% zeker weten dat Harry gelijk heeft kan je niet, maar je de kans dat hij redelijk in de buurt zit is groot.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:36

en dat is dus hetgene wat ik me afvraag
Waarom ? :+ :+ :+

Maar laten we dit inderdaad maar stoppen haha.
Komen we toch niet uit want ik ben eigenwijs :+ :')

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:39

Ik vraag me wel eens af wat sommige 'voorouders' van ons in hun hoofd hadden toen zij een achternaam moesten opgeven/verzinnen :').

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:40

noorhermans1 schreef:
silvericathy schreef:
Wat zit er in mijn gratis sieraden twv 250euro pakketje dat ik krijg bij mijn bestelling op de pabo webshop :)

Ik doe een wilde gok; sieraden. :D

Helaas, het blijkt om 13 waarde cheques te gaan die ik op een andere webshop kan besteden... ik kan echter maar een cheque per bestelling inleveren waar ook nog eens belachelijk hoge verzendkosten bij komen. Om zoals Pabo aangeeft voor 250 euro gratis sieraden te ontvangen moet ik rond de 75 euro aan verzendkosten betalen, en daarnaast nog de kosten van de sieraden zelf wanneer ik een sieraad wil dat meer kost dan de korting die ik met de cheque krijg die ik bij dit sieraad kan gebruiken.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:41

Sommige waren dronken of namen het niet serieus haha. Ik ken mensen die schotanus heten of maatje :D

Geen idee, maar zoiets denk ik :=

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:44

Hoe je nou "door de lucht" kunt praten met elkaar door middel van een mobiele telefoon? Ik vind dat hokespokes :o

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:47

_sharonnn schreef:
Sommige waren dronken of namen het niet serieus haha. Ik ken mensen die schotanus heten of maatje :D

Hey ik heb vandeweek nog via marktplaats iets gekocht van iemand die schotanus heette

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:49

_sharonnn schreef:

Mijn moeder had vroeger een klant in de winkel, die heette poedersuiker van achternaam.. (Toen kon je nog betalen met checques enzo)

Hatsjie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:50

Ik zie vaak een schoen langs de snelweg liggen, ik vraag mij dan af "hoe komt die daar" en "waar is dan die andere schoen". :D

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:50

renateeee_ schreef:
Over die kleuren, ik vraag me dus ook af of jullie blauw ook mijn blauw is, snap je? Hahah

Onder andere door alle uitlaatgassen ed.
Als je een sigaret rookt zie je witte rook, maar daar zit een beetje blauw door heem (wat je overigens ook kan zien).
Daar komt die kleur vandaan.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:51

Hatsjie schreef:
Ik zie vaak een schoen langs de snelweg liggen, ik vraag mij dan af "hoe komt die daar" en "waar is dan die andere schoen". :D

Ik kwam laatst, in zowat the middle of nowhere, 1 crock tegen, een roze. Echt, hoe is diegene dan weer naar huis gekomen? :')