Liselot schreef:Floortje: bedankt voor je inhoudelijk goede en duidelijke post. Ik dacht inderdaad dat een kindrekening gezien werd als heel handig en misschien wel ideaal. Mijn ex had week om week ouderschap en die hadden ook zo'n rekening waarvan alles van dochter werd betaald. Dat werkte voor hen heel goed, daarom leek mij dat ook wel wat.
Begin nu wel in te zien dat het inderdaad misschien toch niet zo handig is.
Hey, omwille van de praktische beslommeringen toch ook even korte reactie. Ik heb samen met ex drie kinderen en bij het uit elkaar gaan gemeenschappelijke rekening geopend voor betalingen zoals schoolfacturen, kleren voor de kinderen, ... Dit geeft geen problemen.
Qua kosten voor kinderkamer e.d. is het blijkbaar de bedoeling elk een eigen woonst te behouden (dit lijkt mij ook het verstandigst). Dan is het toch logisch dat elk de voorzieningen in de eigen woonst betaalt? Eigenlijke is dit vergelijkbaar met de situatie na een scheiding. Kosten voor kleren, voeding en andere zaken die op korte termijn geconsumeerd worden kunnen wel gedeeld worden, de meer blijvende zaken die ook min of meer verbonden zijn met ieders woonst (zoals een kinderkamer) apart houden zorgt in elk geval voor de minste discussies achteraf.
Ik denk dat de intenties die jullie hebben zeer mooi zijn, maar dat enig realisme wel gepast is. Kinderen opvoeden geeft in een relatie al spanningen door vermoeidheid en verschillen in waarden/normen. Zonder relatie is de kans nog groter dat er spanningen komen lijkt mij, dus als je daar op voorbereid bent is dat toch alvast geen extra stress factor.