Hoe baby gaan huisvesten in een co-ouderschap

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 10:07

Liselot schreef:
Floortje: bedankt voor je inhoudelijk goede en duidelijke post. Ik dacht inderdaad dat een kindrekening gezien werd als heel handig en misschien wel ideaal. Mijn ex had week om week ouderschap en die hadden ook zo'n rekening waarvan alles van dochter werd betaald. Dat werkte voor hen heel goed, daarom leek mij dat ook wel wat.
Begin nu wel in te zien dat het inderdaad misschien toch niet zo handig is.

Hey, omwille van de praktische beslommeringen toch ook even korte reactie. Ik heb samen met ex drie kinderen en bij het uit elkaar gaan gemeenschappelijke rekening geopend voor betalingen zoals schoolfacturen, kleren voor de kinderen, ... Dit geeft geen problemen.
Qua kosten voor kinderkamer e.d. is het blijkbaar de bedoeling elk een eigen woonst te behouden (dit lijkt mij ook het verstandigst). Dan is het toch logisch dat elk de voorzieningen in de eigen woonst betaalt? Eigenlijke is dit vergelijkbaar met de situatie na een scheiding. Kosten voor kleren, voeding en andere zaken die op korte termijn geconsumeerd worden kunnen wel gedeeld worden, de meer blijvende zaken die ook min of meer verbonden zijn met ieders woonst (zoals een kinderkamer) apart houden zorgt in elk geval voor de minste discussies achteraf.
Ik denk dat de intenties die jullie hebben zeer mooi zijn, maar dat enig realisme wel gepast is. Kinderen opvoeden geeft in een relatie al spanningen door vermoeidheid en verschillen in waarden/normen. Zonder relatie is de kans nog groter dat er spanningen komen lijkt mij, dus als je daar op voorbereid bent is dat toch alvast geen extra stress factor.

Liselot

Re: Hoe baby gaan huisvesten in een co-ouderschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 10:13

Dat snap ik, maar waar trek je dan de grens vraag ik me af en zorgt juist dat niet voor spanningen en discussie. Mij lijkt het makkelijkst: alles wel samen van 1 rekening, of niets samen van 1 rekening en dan grotere zaken zoals evt medische kosten, studie e.d. delen of gezamelijk voor sparen

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 10:34

Liselot schreef:
Dat snap ik, maar waar trek je dan de grens vraag ik me af en zorgt juist dat niet voor spanningen en discussie. Mij lijkt het makkelijkst: alles wel samen van 1 rekening, of niets samen van 1 rekening en dan grotere zaken zoals evt medische kosten, studie e.d. delen of gezamelijk voor sparen

De grens is toch niet zo moeilijk? Alles wat niet meer gedeeld zou worden als jullie morgen niet meer als vrienden met mekaar omgaan. Ik zou echt niet beginnen met alles te delen, jullie zijn geen koppel. Dat hij de helft van de kosten betaalt is normaal (medische, studie, ...), maar niet dat jullie op eender welke manier in elkaars privé gaan tussenkomen (jouw huis en wat je daar voorziet = van jou en vice versa). Wat is anders nog het verschil met een relatie?

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 12:38

Wij hebben toen ook ieder onze eigen spullen gekocht. Ik heb hem verder ook nooit om geld gevraagd. Hij betaalt de maandelijkse alimentatie en als Milan bij hem is zijn eten, onderhoud e.d. Hij heeft ook zelf wat kleding en schoenen gekocht. De kapper bijvoorbeeld betaalt degene die met hem daarheen gaat.

Nu zit Milan sinds een paar maanden op zwemles en die kosten betalen we wel samen.

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 16:04

Alle kosten die noodzakelijk zijn kun je van een gezamenlijke rekening doen. Kinderopvang, toeslag daarop laten storten, babyzwemmen /zwemles, sportclubs etc.. Id kaart, dat soort dingen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 18:14

EstherMe schreef:
Alle kosten die noodzakelijk zijn kun je van een gezamenlijke rekening doen. Kinderopvang, toeslag daarop laten storten, babyzwemmen /zwemles, sportclubs etc.. Id kaart, dat soort dingen :)

Het lastige is dat je snel discussie hebt over wat noodzakelijk is. Zo had de dochter van mijn man onlangs een koptelefoontje nodig voor haar opleiding, omdat ze daar filmpjes moeten kijken op de PC. Volgens haar moeder was het absoluut noodzakelijk dat het een dr. Dre Beats zou zijn. Serieus! :')
Nu is de ex van mijn man een beetje een geval apart. :D Maar er zijn natuurlijk heel veel dingen waarover je van inzicht kunt verschillen. Als je een beetje hetzelfde in het leven staat, is het goed te doen met een gezamenlijke rekening. Dan vind je het allebei vanzelfsprekend dat de rompertjes van Petit Bateau zijn. Of juist van de Hema. Of dat je kind op paardrijden gaat. Of op korfbal. Maar als dat niet zo is, kan het verdomd lastig zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 18:22

Financiën gescheiden houden, kunnen jullie ook geen geld van elkaar uitgeven omdat de ander dacht dat het noodzakelijk was en alvast maar uitgaf. Jij zorgt voor jouw spullen in jouw huis, hij voor zijn spullen in zijn huis. Zou daar geen lijstje van maken wie het meeste kosten had...
Wekelijks een bedrag afspreken voor hem om te storten aan jou voor de onkosten?en als er rekeningen komen voor het kind, gewoon geld naar elkaar over maken.

Wbt kinderbijslag

Bij co-ouderschap betaalt de SVB de kinderbijslag waarop één van beide ouders recht heeft in gelijke mate aan beide ouders, terwijl de kinderbijslag waarop de andere ouder recht heeft niet wordt uitbetaald. Dit laatste is bepaald in artikel 5a, eerste lid van het Samenloopbesluit kinderbijslag.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:11

Financiën gescheiden houden zou ik juist niet doen. En hoe zit dat met jullie inkomsten? Werken / verdienen jullie ongeveer evenveel? Ga jij minder werken voor het kind? Zo ja, hij ook?

Als dit niet zo is, zou ik wel een gezamenlijke rekening voor het kind openen en dan naar ratio inleggen. Ik zou het overigens financieel niet eerlijk vinden als jij bijvoorbeeld minder gaat werken en dus minder gaat verdienen en minder pensioen opbouwt terwijl hij dat niet doet. Dus dan moet hij meer inleggen dan jij.

Verder zou ik dus op papier laten zetten wat er wordt betaald van die gezamenlijke rekening en voor alle niet-dagelijkse dingen overleg je met elkaar.

Overigens vind ik het co-ouderschap helemaal niet ideaal voor een kind. Mijn ouders zijn gescheiden toen ik 9 was en ik ben steeds van het ene naar het andere huis gesleept. Dat vond ik verschrikkelijk. Dus dingen als "kinderen zijn zo flexibel, dat maakt hun niks uit" of "ze weten toch niet beter" daar ben ik het bepaald niet mee eens.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:14

dorientjuh schreef:
Overigens vind ik het co-ouderschap helemaal niet ideaal voor een kind. Mijn ouders zijn gescheiden toen ik 9 was en ik ben steeds van het ene naar het andere huis gesleept. Dat vond ik verschrikkelijk. Dus dingen als "kinderen zijn zo flexibel, dat maakt hun niks uit" of "ze weten toch niet beter" daar ben ik het bepaald niet mee eens.

Ook eens. Co ouderschap is voor de ouders (meestal de vader) een goede oplossing maar niet voor het kind. Kinderen geven later vaak aan het helemaal niet fijn te vinden om steeds te verkassen. Zeker als ze ouder worden. Dan willen ze gewoon met vriendjes afspreken in het weekend en niet ergens te zitten waar ze niks hebben.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:19

Wat de ex van onze buurvrouw heeft gedaan was een huis kopen op loopafstand van haar. Zodat de kinderen geen probleem hadden met school, vriendjes etc en ze konden ook zo even tussen huizen wisselen. Beide ouders zaten dus niet bij elkaar op de lip en hadden alle ruimte voor zichzelf en de kinderen bleven in dezelfde omgeving. Nu de kinderen volwassen zijn, is buurvrouw verhuisd omdat het nu niet meer nodig was voor haar kroost. Ging heel natuurlijk :j

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:38

Co-ouderschap is inderdaad niet ideaal, maar ik vind het alternatief, bij één ouder wonen en de ander bijna niet zien nog een stuk erger. Mijn ouders zijn op mijn 11de gescheiden en vanaf toen moest ik ook heen en weer. Overigens woonden mijn ouders wel in hetzelfde dorp. Eerlijk gezegd vind ik het voor twee ouders geen optie om ver uit elkaar te gaan wonen, al weet ik dat het wel vaak gebeurt.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 22:15

Suzanne F. schreef:
dorientjuh schreef:

Ook eens. Co ouderschap is voor de ouders (meestal de vader) een goede oplossing maar niet voor het kind. Kinderen geven later vaak aan het helemaal niet fijn te vinden om steeds te verkassen. Zeker als ze ouder worden. Dan willen ze gewoon met vriendjes afspreken in het weekend en niet ergens te zitten waar ze niks hebben.

Wij wonen hemelsbreed een kilometer uit elkaar, dus het is niet zo dat het kindje niets heeft als het bij hem is.
Weet ook nog niet naar wat voor regeling het uiteindelijk zal gaan hoor. Zover en zo diep zijn we er nog niet op in gegaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 22:18

Ik zou het financiele gedeelte met een mediator gaan bespreken, lijkt me dat die daar het beste zicht op heeft, want idd, hoe doe je dat met verschillende inkomens bijv. Moet diegene die meer verdient ook meer inleggen? Wat als jij zonder wek komt te zitten, moet hij dan meer gaan betalen etc.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 22:24

En wat als hij zonder werk komt te zitten, want omgekeerd kan natuurlijk ook.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 19:51

Alleen jou posts gelezen ts.

Allereerst respect voor jullie keuze en dat jullie er nu al goed over nadenken. Super fijn ook dat je de vader niet buitenspel zet!

Wat betreft het wonen. Ik zou de eerste 2 maanden echt in 1 huis blijven. Jij en het kindje sowieso. Vader moet het zelf weten.

Ik deed snachts altijd alles. Manlief kon weining doen ivm borstvoeding. Hij moest weer werken en ik kon altijd een middagdutje doen. Dus ja dan is de moeder gewoon even belangrijker. Zodra je gaat werken zou ik indd gaan opbouwen naar co-ouderschap.

Wat betreft kosten kinderkamer. Tsja dan heeft hij geluk als hij dingen krijgt. Stel dat hij verder het allerduurste van het allerduurste wil kopen. Mag hij weten. Ga jij niet voor betalen. Ik zou dat echt gescheiden houden. Als jij merkkleding of juist niet wilt kopen moet je dat doen. Anders niet.

Heel veel succes!

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 15:09

Is het inmiddels allemaal een beetje bezonken? Kun je ondanks alles eigenlijk nog steeds goed met de papa door een deur? En hoe voel je je verder? Kun je een beetje genieten van de zwangerschap?

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 17:38

Wat een fijne situatie hebben jullie voor Milan gecreeërd, Flore! Respect daarvoor!

Mijn vriend heeft een zoontje van 4 jaar. Hij was een verrassing, mijn vriend en zijn ex waren beide tieners en werden verrast met de geboorte van hun zoontje. Er was dus niets om te plannen, kopen, voor te bereiden en dergelijke.
Toen hun zoontje 8 maanden was zijn zij uiteengegaan. Sowieso mocht mijn vriend niet meer vaak bij hun komen, hij zag zijn zoon zo'n uur per week gok ik, ook nachten mocht hij ginds niet blijven. Via advocaten en rechtzaken heeft hij dan toch zijn zoon "teruggehaald", omdat de communicatie en verstandshouding tussen mijn vriend en zijn ex zodanig slecht was. Hij heeft zijn zoon sinds ze uiteen zijn de eerste maanden ongeveer 1x per maand gezien voor een namiddag, op een andere locatie. En dan sinds zijn eerste verjaardag mocht hij 1 nacht blijven, en vanaf 1,5 jaar ongeveer bleef hij het hele weekend. Dit telkens om de 14 dagen, en hij is er ook elke helft van de vakanties.
De eerste paar maanden had hun zoontje wel wat moeite met aanpassen, maar ze hebben er steeds voor gezorgd dat hij in dezelfde routine bleef, om dat uur opstaan, om dat uur ontbijten, om dat uur een stukje fruit, ...
Ondertussen is hun zoontje 4 jaar en kijkt hij er echt naar uit als hij naar papa en oma mag. Maar ook als we zeggen dat hij terug naar mama mag vindt hij dat helemaal goed!

Nu is dat wel een hele andere situatie omdat zijn ouders niet geweldig overeen komen, maar ik denk als je het kind eerst genoeg tijd geeft bij zijn moeder met bezoekrecht van de vader en daarna hem eens uit laat logeren, maar ervoor zorgt dat hij zijn routine behoud, het wel goed komt. Maar zal ook schelen van kind tot kind, het zoontje van mijn vriend is een heel makkelijk kind, gelukkig!

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:37

Ik denk dat zoals jullie het met die coach hebben besproken een goede optie zou zijn :j
Het enige balletje wat ik op wil gooien is, papahuis, mamahuis en dan met oppassen nog naar oma 1 oma 2 en evt opvang lijkt me echt te veel. Gezien de 2 huizen tegen die tijd zou ik het echt bij 1 vaste oppas houden en oma's enkel voor de fun zo af en toe. Niet als bot iets bedoeld maar echt puur, denk er eens over na :)
En gefeliciteerd uiteraard!!

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 19:04

Ben benieuwd hoe het nu gaat? Alweer een stapje verder gekomen?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 11:08

oef, nie makkelijk TS. Volgens mij denk je veel te ingewikkeld, omdat je het zo graag goed wilt regelen ( petje af, trouwens). Ik denk idd, dat je veel hebt aan de posts van oa Flore, Floortje....
Wbt babykamer: ik zou ook gewoon zorgen, dat ieder zn Eigen kamer en spulletjes regelt :-)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 11:38

TS alleen jou berichten gelezen, topic is al zo lang.

Ik wil je heel veel sterkte toewensen, ten eerste met je zwangerschap, vergeet niet te genieten en daarna van de kleine.

Eerlijk gezegd denk ik als buitenstaander dat jullie regeling op de lange termijn niet gaat werken.
Zorg voor een goede financiele regeling, goed beschreven op papier, alimentatie, zodat mocht het allemaal toch anders lopen, dat geregeld is voor de kleine.

Een kind heb je minstens 18 jaar in huis en zoals jullie het nu plannen maak je nauwlijks ruimte om een andere partner te treffen maar je wel gevoelens voor hebt en ik vraag me ook af hoe de vader gaat reageren als jij straks een ander vindt.

Persoonlijk zou ik als moeder de voogdij willen zodat je altijd ten allertijde de dingen kunt doen zoals jij graag wilt.

En wat betreft je vraag, een kleine heeft rust ritme en regelmaat nodig, zeker in het begin dus gesleep van hot naar haar is eigenlijk niks en voor jou ook niet want het zal zeker je borstvoeding negatief beinvloeden als jij geen rust hebt.
Sorry, maar vaders staan in het begin op de tweede plaats, ook in een gewone relatie.
Dus lekker bij jou in huis houden en hij komt maar logeren als hij dat wil.

Ik zou mijn huis zeker niet opgeven en naast hem gaan wonen.
Ook het leven van de vader kan in de loop der jaren enorm veranderen en dan ben je misschien niet zo blij met allerlei regelingen die nu zo leuk lijken.

Dus zet alles goed op papier, met duidelijke afspraken en hou het recht op de beslissingen van je kind bij jezelf.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 00:32

Hoe gaat het met je? Zijn jullie nog bij de coach geweest?

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 21:58

Hebben jullie al meer duidelijkheid TS? En verloopt je zwangerschap goed?

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 09:37

Volgens mij ben ik laatste een topic tegengekomen dat het niet zo goed ging met de TS, hoe gaat het nu?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 09:45

Met mijn gezondheid gaat het inmiddels aardig, heb een week in het ziekenhuis gelegen met nierstuwing. Kan nu wel weer rondhobbelen, maar werken is helaas nog een brug te ver. Ik werkte al ruim een jaar voor hetzelfde bedrijf via een uitzentbureau, maar ben nu een te groot risico en dus ook nog eens mijn baan kwijt....
Tussen mij en de vader gaat het helaas slecht, communicatie is ver te zoeken en ik krijg allerlei verwijten naar mijn hoofd geslingerd. Wil er hier niet te veel over uitweiden. We hebben op dit moment iig geen contact meer en ik zie na de bevalling wel hoe het gaat lopen.