Wat vinden jullie van zelfmoord

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat vinden jullie van zelfmoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 10:03

Ik word kotsmisselijk van de personen die met reacties strooien als ''het is egoïschtisch".
Waar zit je verstand? Wees vooral trots op jezelf, bah! :n

Hoe durf je te kunnen denken voor een ander die dit daadwerkelijk heeft gedaan of heeft willen doen..

Heb het zelf een aantal keer meegemaakt in mijn omgeving en het is alles behalve egoïstisch.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 10:18

Ik snap best dat er mensen zijn die zelfmoord egoïstisch vinden, maar je kan niet iemand in de kop kijken. Je weet vaak niet waar iemand mee zit en hoe zwaar en uitputtend iedere dag dan kan zijn :(:) .... Ik snap best dat mensen zelfmoord plegen en dit klinkt heel hard maar waarom zou iemand moeten blijven leven voor zijn of haar nabestaande? Je leeft voor jezelf en niet voor het geluk van een ander!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 10:54

Ik heb een keer een zelfdoding meegemaakt. Persoon was de trein voor ons er voor gesprongen. En de trein waar ik in zat, stopte naast het lijk.

Nu was ik niet zo onder de indruk (Iets teveel csi gezien geloof ik) Maar genoeg mensen in mijn coupé waren van slag. En ja ik baalde lichtelijk dat ik vertraging had.

Als mensen zelf er voor kiezen om uit het leven te stappen. Dan vind ik dat prima. Maar belast er niet teveel andere mensen mee.

En ik heb zelf ook op het punt gestaan. Maar mijn lichaam heeft dan de neiging om dan zeer ziek te worden. Zodat ik niet meer kan doen, dan alleen maar slapen. Dus dat is mijn redding geweest

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 11:29

Nou het is voor de nabestaande gewoon poedersuiker
Maar ik vind dat geen rede om het egoistisch te vinden.
Als je zo in de knoop zit denk je niet aan andere.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 11:34

KimD schreef:
Nogmaals, mensen die zelfmoord plegen verdienen geen respect. Dat vind ik, zal ze dus ook niet met respect behandelen. Voor mij dus emotieloos en koud. Geen respect en koud gaat hand en hand.

Jullie vinden dat ik te ver ga, ik niet, ik deel mijn mening met hetgeen wat TS opent. Dat het niet in jullie straatje past kan ik niet heel veel aandoen.

Ga jullie toch ook niet vragen je in mijn gedachten te verplaatsen?

Aan je berichten te zien is het voor jou verre van emotieloos, maar wat een respectloze reacties zeg.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 11:51

@kimd het is maar goed dat iedereen een andere mening heeft .
Maar je hoeft niet aan het dringen te blijven

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 11:53

KimD, ik word kots en kotsmisselijk van jouw reacties. En ik hoop ten harte voor je dat je zelf nooit in de positie zal komen dat je geen andere uitweg meer ziet dan je leven beëindigen.

Egoïstisch... Ja, op een manier, je doet het immers puur uit eigenbelang. Maar wat mij betreft is het niet egoïstisch op een negatieve manier.
Een depressie ontstaat echt niet zomaar op een zaterdagmorgen, zonder enige externe factoren. Daar is zoveel aan vooraf gegaan, zoveel lijden. Sommige mensen zijn gewoon wrong time, wrong place, en hebben hier (in ieder geval voor hun gevoel) niks te zoeken. Moet je dan maar je ellendige leven blijven leven zodat andere mensen niet geconfronteerd worden met de realiteit?
Je kán gewoon zo niet doorleven, 1 dag lijkt dan echt 1 jaar, het vooruitzicht dan nog 30, 40 jaar door te moeten is echt onhoudbaar. Ze verdienen rust en als voor hun die rust betekent het einde van hun leven, so be it.
En dat is heel verschrikkelijk erg dat dat voor sommige mensen de beste optie is.
En dan gaan staan janken omdat je je afspraak mist - onbegrijpelijk. En die mentaliteit van de maatschappij is niet in de laatste plaats oorzaak van de vele zelfmoorden en depressies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 11:56

Als jij zo diep zit dat je geen andere uitweg meer ziet dan uit het leven stappen ben je op dat moment niet bezig met wat je achter laat. Het enige wat je wilt is dat de pijn weg gaat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 11:57

Ik weet het niet , geen idee wat ik er van denken moet. De wanhoop die ze voelen , de frustratie de pijn en het verdriet.

Woon dichtbij een 3tal flats waar geregeld gesprongen word , ook ik heb er 1 zien liggen. Wel is waar al onder een wit laken maar dan schiet toch door je hoofd waarom.. , kijk nu standaard omhoog als ik boodschappen doe. Beetje gevoel van als ik die dag omhoog keek had ik diegene zien staan waarschijnlijk , was even een boodschap doen en binnen half uur lag diegene er . Verlost van de pijn en wanhoop , de onmacht en verdriet.

lastig onderwerp

Eikenbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 12:05

Als je wel eens (bijna) een ongeluk hebt gehad, dan weet je dat de adrenaline op zo'n moment door je lijf giert. Alles om te overleven. Niemand zal zomaar een einde aan zijn leven kunnen maken door deze natuurlijke reactie. Daarom: áls iemand al zelfmoord pleegt, dan moet de situatie voor die persoon al wel zo uitzichtloos zijn dat die natuurlijke drang om te blijven leven uitgeschakeld is.

Zelfmoord egoïstisch? Nee. De mensen die uit alle macht proberen een levensbeëindiging tegen te houden. Dat zijn de egoïsten.

Kijk maar eens naar de documentaire 'Moeders springen niet van flats' (niet voor de allerjongste kijkers). Dat geeft een bijzonder goed beeld van de lijdensweg die al voor zelfmoord aan gaat.

Wat overigens niet inhoudt dat ik vind dat iedereen met een doodswens die ook maar uit moet voeren! Er is in Nederland veel goede professionele hulp te krijgen en ik raad iedereen aan die met de gedachte rondloopt daar gebruik van te maken!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 12:07

Zelfmoord zie ik wel als egoïstisch maar de mens op zich is al best egoïstisch dus je moet dat niet zo negatief zien.
Iedereen blijft daar toch anders tegen aankijken. Er is ook niet echt een goede manier er wordt altijd iemand geconfronteerd met een lijk. Kan een wildvreemde zijn maar ook een familielid of vriend. In al die situaties is er iemand die dat nooit meer gaat vergeten. Daar zadel je ook iemand mee op als je zelfmoord pleegt. Ik weet ook wel dat die mensen erg ver weg zijn op het moment dat ze het doen maar dan nog hoef je de mensen die er mee geconfronteerd worden ook niet te vergeten. Ik weet ook niet hoe ik er mee om zou gaan iedereen reageert daar ook anders op. Zeker als je (kleine) kinderen hebt kun je die ook een zware last meegeven als je zelfmoord pleegt als ouder. Dat moet ook niet onderschat worden. En daar wordt natuurlijk niet bij nagedacht op dat moment maar dat maakt het ook wel egoïstisch omdat ze dat niet kunnen zien op dat moment of het maakt ze dan niet uit omdat ze op dat moment gewoon rust willen.

Gelukkig kan ik me niet volledig in leven in de reden waarom mensen zelfmoord plegen. Ik weet dat het diep zit maar het kan best veel gevolgen hebben voor de nabestaande en die kiezen daar niet voor en dat vindt ik toch best lastig.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 12:09

Niet alle reacties gelezen, maar hierbij mijn mening:

Ik ben niet van mening dat zelfdoding persé egoïstisch is. Begrijpen zal ik het (hopelijk) natuurlijk nooit, maar ik kan wel begrip opbrengen voor het feit dat mensen soms geen andere uitweg meer zien.

Wat mij vooral tegenstaat, is wanneer mensen publiekelijk zelfmoord plegen door bijvoorbeeld voor een trein te springen. Ik weet dat die persoon er op dat moment gewoon niet aan denkt/niet bij stilstaat/zich er niet van bewust is wat voor trauma's hij of zij hun medemens aan kan doen, maar het blijft voor mij een struikelblok.

Als je geen andere uitweg meer ziet, heb ik er respect voor, maar ik ben wel van mening het achter je eigen deur te houden, als je die hebt.

PrinceAmos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 12:09

Jullie zeggen dat zelfmoord egoïstisch is.. Maar wat nou als diegene er niks aan kan doen? En het in een droom gebeurd? Vinden jullie die persoon dan nog steeds egoïstisch als het zijn eigen keus niet was ?

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 12:12

Waarom moet iedereen het leven leuk vinden?
ik heb er niet voor gekozen om op deze wereld gezet te worden,maar ik moet het wel afmaken.
meerdere keren heb ik op het punt gestaan om er een eind aan te maken,maar ik heb 2 kinderen en een lieve vriend.
voor hen moet ik door, voor hen probeer ik er het beste van te maken,maar wat vind ik dat soms moeilijk.
ik hou ziels veel van mijn kinderen en wil ze dat verdriet niet aandoen
Zonder hen had ik hier niet meer gezeten.

zelfmoord egoistich?nee ,echt niet!
het leven is niet voor iedereen leuk,maar kan een vreselijke strijd zijn,dat wens je niemand toe.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 12:14

BaileyMix schreef:
Egoïstisch... Ja, op een manier, je doet het immers puur uit eigenbelang. Maar wat mij betreft is het niet egoïstisch op een negatieve manier.
Een depressie ontstaat echt niet zomaar op een zaterdagmorgen, zonder enige externe factoren. Daar is zoveel aan vooraf gegaan, zoveel lijden. Sommige mensen zijn gewoon wrong time, wrong place, en hebben hier (in ieder geval voor hun gevoel) niks te zoeken. Moet je dan maar je ellendige leven blijven leven zodat andere mensen niet geconfronteerd worden met de realiteit?
Je kán gewoon zo niet doorleven, 1 dag lijkt dan echt 1 jaar, het vooruitzicht dan nog 30, 40 jaar door te moeten is echt onhoudbaar. Ze verdienen rust en als voor hun die rust betekent het einde van hun leven, so be it.
En dat is heel verschrikkelijk erg dat dat voor sommige mensen de beste optie is.
En dan gaan staan janken omdat je je afspraak mist - onbegrijpelijk. En die mentaliteit van de maatschappij is niet in de laatste plaats oorzaak van de vele zelfmoorden en depressies.

Dank je wel, dit is idd wat ik bedoelde in mijn eerste bericht. Ik vond het van mijn vader ook egoïstish. Hij heeft zijn 1 jarige dochter achter gelaten, omdat hij niet meer kon leven zonder zijn vrouw, die dus wilde scheiden. Pillen hebben niet geholpen, daar waren ze op tijd bij. Dus toen de ontsnapping uit de kliniek en de meest 'succesvolle' manier: de trein.

Ik heb en had daar ook gemengde gevoelens over. Hij zag het niet meer zitten en dacht alleen aan zichzelf. Maar zeker toen ik kinderen kreeg, kon ik me dit zo moeilijk voorstellen: dat je je kind in de steek laat. Maar dat toont wel aan, hoe erg iemand in de knoop zit en het niet meer ziet zitten.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 12:16

Ik denk dat iemand die zelfmoord pleegt enorm dapper is.
Ik zou er niet aan moeten denken om mezelf van het leven te beroven, ik zou het niet willen,maar ook niet durven.
Ik heb in mijn naaste omgeving iemamd verloren die zijn polsen heeft doorgesneden en is overleden.
Hij had meedere kwalen.
Depressie, was alcoholist,vreselijke pijnen, oorsuizen,hepatitis c,en nog meer.
Hij had huurschulden,geen of weinig contact met familie, en moest van zijn hulp instantie gedwongen opgenomen worden in een afkickcentrum.
Alles bij elkaar heeft hem tot dit besluit doen komen.
Hij zag geen uitweg, behalve de laatste devinitieve uitweg.

Ik vind het niet egoïstisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 12:22

Eikenbos schreef:
Als je wel eens (bijna) een ongeluk hebt gehad, dan weet je dat de adrenaline op zo'n moment door je lijf giert. Alles om te overleven. Niemand zal zomaar een einde aan zijn leven kunnen maken door deze natuurlijke reactie. Daarom: áls iemand al zelfmoord pleegt, dan moet de situatie voor die persoon al wel zo uitzichtloos zijn dat die natuurlijke drang om te blijven leven uitgeschakeld is.

Zelfmoord egoïstisch? Nee. De mensen die uit alle macht proberen een levensbeëindiging tegen te houden. Dat zijn de egoïsten.

Kijk maar eens naar de documentaire 'Moeders springen niet van flats' (niet voor de allerjongste kijkers). Dat geeft een bijzonder goed beeld van de lijdensweg die al voor zelfmoord aan gaat.

Wat overigens niet inhoudt dat ik vind dat iedereen met een doodswens die ook maar uit moet voeren! Er is in Nederland veel goede professionele hulp te krijgen en ik raad iedereen aan die met de gedachte rondloopt daar gebruik van te maken!

Bij die flats woon ik dus , kijk erop uit. in de docu kan ik mijn blok huizen zien staan , onbegrijpelijk ..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 12:41

Ik vind het altijd een beetje bijzonder dat mensen zelfmoord egoïstisch vinden. Het is toch jouw leven? Waarom zou je daar dan niet zelf over mogen beslissen? Vanuit dat oogpunt is iemand die zo negatief over zelfdoding doet eigenlijk degene die egoïstisch is, die plaats immers zichzelf op een hogere positie binnen het leven van een ander. Wie ben jij om te beslissen over een ander zijn/haar leven en mee waarde te hechten aan dat van jou?

Nu is het trieste aan zelfmoord natuurlijk dat mensen vaak zo ellendig zijn dat ze geen andere uitweg meer zien. Sommige mensen lijden zo (fysiek of psychisch) dat er misschien ook wel geen andere uitweg meer is, ondanks hulp van buitenaf. Is het niet egoïstisch om zo iemand koste wat kost in leven te willen houden?

Kijk, dat je problemen hebt met de manier waarop vind ik een ander punt. Maar iemand pleegt geen zelfmoord voor de lol. Ik denk dat het een probleem is dat er nog steeds een taboe heerst op bepaalde psychische aandoeningen en mensen daarom niet altijd (snel genoeg) hulp zoeken, of de juiste hulp en begrip krijgen.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 12:42

Het lijkt me vreselijk om zo in de knoop te zitten met jezelf dat je geen andere uitweg meer ziet...
Vond het ook altijd egoistisch maar heb van vrij dichtbij (stalgenoot) meegemaakt.. Altijd vrolijk voor de buitenwereld, niemand wist van de rommel in z'n hoofd, zelfs z'n kinderen niet...
En ineens is ie er niet meer... Onbegrip, boosheid..
Maar nu voel ik gewoon medelijden. Dat iemand zo ver in de put zit... Vreselijk triest...

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 12:59

Al diegene die zo heftig reageren het woord egoïsme, denken jullie ook wel eens aan de trauma's die men andere mensen aan doet. Dat die mensen voor de rest van hun leven dit moeten meedragen? Zij zijn niet dood, diegene die zelfmoord heeft gepleegd, heeft daar geen last meer van, die is er niet meer. Maar het onschuldige slachtoffer wel.
Misschien zijn jullie, door wat jullie hebben meegemaakt, minder open voor het leed van hun, of zie je dit als iets wat erbij hoort, maar dat er niets aan te doen is.

Heb dit al meermaals geschreven, maar daar wordt niet zo veel aandacht aan besteed, enkel aan het lijden van diegene die zelfmoord pleegt, dat hij/ zij geen andere uitweg ziet. Maar aan de onschuldige slachtoffer wordt minder aandacht besteed?

edit

Eikenbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:06

chanel1985 schreef:
Heb dit al meermaals geschreven, maar daar wordt niet zo veel aandacht aan besteed, enkel aan het lijden van diegene die zelfmoord pleegt, dat hij/ zij geen andere uitweg ziet. Maar aan de onschuldige slachtoffer wordt minder aandacht besteed?

edit

Door het taboe op suïcide(gedachten) gaat alle aandacht meestal juist uit naar de mensen die het hebben moeten zien. Ik ben echt blij dat er nu ook eindelijk meer begrip komt voor de mensen met een oprechte wens vroegtijdig uit het leven te stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:10

Eikenbos schreef:
chanel1985 schreef:

edit

Door het taboe op suïcide(gedachten) gaat alle aandacht meestal juist uit naar de mensen die het hebben moeten zien. Ik ben echt blij dat er nu ook eindelijk meer begrip komt voor de mensen met een oprechte wens vroegtijdig uit het leven te stappen.

Zoals ik net al zei, mensen moeten zelf weten als ze uit het leven willen stappen.

Maar in de coupé waar ik toen zat, waren meerdere mensen van slag. En die zullen nog jaren het beeld voor zich zien, hoe diegene in meerdere stukken naast de trein lag.
En die moeten er maar begrip voor hebben? Terwijl ze zelf een trauma hebben opgelopen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:13

Maar ik heb niet s tegen dat mensen zelfmoord plegen, hun leven, hun beslissing. Maar ik vind gewoon dat er licht wordt overgegaan naar de mensen toe die daar een trauma aan hebben overgehouden en wie weet daarom ook uit het leven stappen, dus heeft die persoon die zelfmoord gepleegd heeft niet enkel zichzelf gedood, maar ook een onschuldige persoon.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:20

Ja, die moeten daar ook maar begrip voor hebben. Althans.. "Moeten" moet je imo niks, maar dat zij zouden vinden dat zij wel begrip verdienen, terwijl ze zelf geen begrip hebben voor degene die voor de trein springt, slaat natuurlijk nergens op. Beiden zijn geen situaties waar je in wil zitten. Al vond ik het zelf niet heel schokkend toen ik iemand onderaan een flat zag liggen, maar dat is natuurlijk voor iedereen anders. Als een ander daar wel nachtmerries (of erger) van krijgt is dat heel vervelend.

Ik geloof dat we er in dit topic grotendeels wel mee eens zijn dat zelfmoord op zich niet het grote probleem is, maar de manier waarop. Je kunt niet bij de dokter in pilletje halen waardoor je nooit meer wakker wordt, dus gaan mensen op zoek naar een andere methode. Voor de trein springen is nu eenmaal zeer effectief met een grote slagingskans. Dus ik heb wel degelijk begrip voor die mensen, maar ook voor de mensen die daar "overlast" van hebben.

PrinceAmos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:22

chanel1985 schreef:

edit

Dit is denk ik een beeld wat je er van hebt. De nabestaanden krijgen echt het hulp wat ze nodig hebben en worden ook echt wel flink in de gaten gehouden.