hoe komen andere financieel rond? alleen wonend met paard?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 15:59

Kan niet op het bedrijf van mijn man, daarnaast waardeer ik de onafhankelijkheid. Ik vind de ww al vervelend dat je 'eigendom' bent van het UWV :+

. Maar nu moet ik zeggen dat onze boekhouding ook wel erg nauwkeurig is dus wij hebben goed in de gaten wat er binnenkomt er eruit gaat. Dat is heel belangrijk :j dus niet in de min (of dan even overhevelen van spaar) en bij plus dat gelijk weer op de spaarrekening zetten.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 02-04-15 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 16:00

Collie2008 schreef:
Dan had je ook 4 uur minder kunnen gaan werken?

Ja, goed plan!! :roll:

Sammie

Re: hoe komen andere financieel rond? alleen wonend met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 16:02

Nou er zijn mensen die géén loonsverhoging willen omdat ze dan alles kwijt raken.

De eerste stap zou moeten zijn dat de overheid dáár wat aan doet. (niet minderen met werken, maar werken stimuleren. Er is nu een inkomensgrens waarbij werken niet loont.)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 16:03

Ik begrijp allebei de kanten. Als ik recht zou hebben op een uitkering en ik kan het financieel zo schuiven dat ik een paard kan hebben, tja dan zou ik het ook doen en inderdaad ook denken: ik bepaal zelf wat ik met mijn geld doe.
Andere kant is, als je van een uitkering blijkbaar geld kan overhouden voor een eigen paard, is die uitkering dan niet te hoog?
Ik stel het als vraag want ik heb daar niet zomaar een antwoord op.
Ik vind het ook sneu als iemand met een wajong (en dat vind ik sowieso al wat anders dan bijstand) per definitie altijd op de armoede grens moet leven en nooit een droom kan waarmaken.
Ik vind het ook niet erg om bij te dragen aan iemands wajong-paard (nieuwe term geïntroduceerd :+ ), maar soms steekt het me wel dat er zoveel subsidies zijn voor huur, zorg, kids, en dat ik nergens voor in aanmerking kom. En of ik elke dag thuis kom met rugpijn en een verrotte schouder en soms tegen de volgende dag alweer opzie, tja helaas pindakaas, ik zal gewoon moeten doorgaan want iets krijgen staat niet in mijn levenswoordenboek.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 16:04

Betrek het niet zo op jezelf koudbloedkim.
Jij bespaard op veel dingen/ontzegd jezelf vanalles waardoor je je paard kan houden. En dat is heel fijn voor jou.

Maar ik ben het wel eens met mensen die hier stellen dat het algemeen bekeken wel zuur kan zijn voor hardwerkende mensen als mensen met een uitkering/subsidies zich meer luxe kunnen veroorloven dan zij met hun zuurverdiende centen.

Er is een hele groep mensen (de 'middenstand') die ook flink op hun centen moeten letten omdat ze te veel verdienen voor toeslagen ed maar niet genoeg om bvb de kinderen te laten studeren, een nieuwe auto te kopen of een deftige woning te huren/kopen laat staan een pony voor dochterlief kopen.
Voornamelijk omdat die groep ook flink belast wordt 'want zij verdienen genoeg'.

Mijn eerder genoemde loon bvb komt niet uit de lucht vallen. Daar zijn zelfbetaalde studies aan voorafgegaan en staan werkweken van soms pakweg 60u of meer tegenover.
En ja ik ben blij dat ik dat werk kan doen.
Dat ik moet afdragen voor de zorgstaat maakt me niet zo veel uit. Als het goed is, is die zorgstaat er ook voor mij moest ik het ooit nodig hebben. Maar ik ga niet betalen voor andermans geluk en luxe, het komt voor niemand zomaar uit de lucht vallen.

En nee een eigen paard is geen primaire levensbehoefte. Omgaan met paarden/dieren mss wel maar daar zijn ook andere mogelijkheden voor.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 16:06

Sammie schreef:
De eerste stap zou moeten zijn dat de overheid dáár wat aan doet. (niet minderen met werken, maar werken stimuleren. Er is nu een inkomensgrens waarbij werken niet loont.)

Dat is helemaal waar :)
Maar als we allemaal bij voorbaat uit gaan rekenen wat we moeten doen om onder de grens te blijven komt het ook niet goed
:n

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 16:07

Collie2008 schreef:
Maar als KBK een paard kan onderhouden van haar karige inkomen (want Wajong is echt geen luxe hoor :+ ) dan kan een gemiddelde werkende dat toch ook als ze op die manier zou leven? Bedoel iemand met een karig inkomen door werk heeft toch ook recht op huurtoeslag, zorgtoeslag etc? Dus of je nou linksom of rechtsom het geld krijgt?

Maar KBK woont in Groningen, daar is van een karig inkomen makkelijker om van te leven en een paard te onderhouden dan ergens anders in het land. En ik denk niet dat iedereen de mogelijkheid (en wil) heeft om naar Groningen te verhuizen :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 16:10

SpeechLess schreef:
Collie2008 schreef:
Maar als KBK een paard kan onderhouden van haar karige inkomen (want Wajong is echt geen luxe hoor :+ ) dan kan een gemiddelde werkende dat toch ook als ze op die manier zou leven? Bedoel iemand met een karig inkomen door werk heeft toch ook recht op huurtoeslag, zorgtoeslag etc? Dus of je nou linksom of rechtsom het geld krijgt?

Maar KBK woont in Groningen, daar is van een karig inkomen makkelijker om van te leven en een paard te onderhouden dan ergens anders in het land. En ik denk niet dat iedereen de mogelijkheid (en wil) heeft om naar Groningen te verhuizen :+

Ehhh hoe kom je daar bij? :? Ligt er wel heel erg aan waar je woont hoor in Groningen :+

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 16:17

vuurneon schreef:
SpeechLess schreef:

Ehhh hoe kom je daar bij? :? Ligt er wel heel erg aan waar je woont hoor in Groningen :+

Nouja gemiddeld is het in Groningen toch goedkoper (of makkelijker om iets goedkopers te vinden) dan in de randstad bijvoorbeeld, zowel woningen als huur van stallen.
Laatst bijgewerkt door SpeechLess op 02-04-15 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 16:19

Maar spreek dan niet over heel Groningen :+ in de stad is het echt geen koopje of eitje om woning te vinden hoor := Wachtlijsten zijn lang (en dan heb ik het over jaren voor een l*llig flatje in een mindere straat tot meer dan 12 jaar voor een eensgezinswoning). Particulier is vreselijk duur.

Daarnaast is de max prijs voor sociale huur overal gelijk op basis van puntensysteem.

Mooi voorbeeld van de NOS:
In Rotterdam krijgen studenten het meest waar voor hun geld volgens Kamernet. Daar betaal je in vergelijking met andere grote studentensteden het minst per vierkante meter.

Zal de grondprijs hoger liggen in Amsterdam dan Delfzijl, absoluut :j veel hoger. Maar het leven is niet per definitie goedkoop in Groningen.

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 16:40

Oké misschien had ik specifieker kunnen zijn, maar ik sprak ook over heel de randstad en daar zijn vast ook plaatsen waar de huizenprijzen lager zijn. Zoals uit je voorbeeld al blijkt eigenlijk ;) Het was meer om algemeen aan te geven dat je met een bepaald inkomen in het ene gebied of de ene plaats jezelf meer kunt veroorloven dan het/de andere. Had KBK nou in Amsterdam gewoont, dan kon ze besparen wat ze wilde maar dan wordt een paard onderhouden met een wajong uitkering toch een stuk lastiger.

Dus wat Collie zei: dat als KBK zo kon leven dat dan een gemiddelde werkende dat toch ook kan als ze op die manier zou leven. Dat is denk ik niet waar, want een gemiddelde werknemer woont niet in Groningen (of ergens anders waar zowel huur als stalling goedkoop (kúnnen) zijn)
Laatst bijgewerkt door SpeechLess op 02-04-15 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 16:43

Het verschil in huizenprijzen is echt gigantisch. Jij kijkt nu naar studentenkamers, maar ik geloof dat we het over werken en inkomens hebben en daar passen geen studentenkamers bij. Mijn man is geboren en getogen in Groningen, heel mijn schoonfamilie woont er nog. Maar wat ik hier betaal voor een huis is zeker het dubbele van wat je in Groningen betaald. Voor een woning met weiland betaal je hier minimaal 6, 5 ton, in Groningen heb je dat al voor 2, 5 ton. Moet jij eens kijken wat dat is in vaste lasten, een maandelijkse hypotheek van ongeveer 3500 euro tegenover eentje van 900 euro. Dat is wel even een heel groot verschil. Nu pak ik wel een huis wat veel mensen al niet bij machte zijn om te kunnen kopen, maar voor een normale tussenwoning is het verschil toch al gauw de maandlasten van een paard.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 16:47

Hoezo gigantisch? Als ik naar Rotterdam kijk zie ik al tussenwoningen voor 150.000. Het ligt er net aan waar je kijkt natuurlijk. Vergelijk ik een koop appartement in hartje centrum met een appartement in Winschoten, zit er ook wel een paard in maandlasten in verschil in.

Ik snap jullie punt heus wel, maar je kan Groningen niet over 1 kam scheren. Amsterdam is ook geen Rotterdam of kleine gemeente binnen de randstad qua prijs.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 17:04

Ik zie zelfs tussenwoningen voor onder een ton in de stad Groningen, hier kom je dat niet tegen in de stad, en zelfs niet buiten de stad. En hier is niet eens randstad. Zelfs de stad Groningen is goedkoper als het platteland in deze streek.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 17:09

Ik lees nu steeds mee hier en vraag me oprecht af of er ook zoveel verschil in lonen zit tussen de verschillende plaatsen in Nederland? Als je in de randstad 1500 verdient is dat natuurlijk weinig vergeleken met 1500 hier in het zuiden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 17:17

Neonlight schreef:
Ik zie zelfs tussenwoningen voor onder een ton in de stad Groningen, hier kom je dat niet tegen in de stad, en zelfs niet buiten de stad. En hier is niet eens randstad. Zelfs de stad Groningen is goedkoper als het platteland in deze streek.

Ik zeg daarom ook; ik snap je punt heus wel. Buiten de stad is het een stuk voordeliger en als je die prijzen vergelijkt met buiten de grote steden in de randstad is het verschil aanwezig. Locatie bepaald de prijs, in hartje Amsterdam krijg je een appartement voor de prijs van een leuke en ruime tussenwoning in de buitenwijk van Den Haag

Al zie ik maar 1 woning, de rest is qua formaat meer appartement :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 17:35

xJurdyWonanx schreef:
Ik lees nu steeds mee hier en vraag me oprecht af of er ook zoveel verschil in lonen zit tussen de verschillende plaatsen in Nederland? Als je in de randstad 1500 verdient is dat natuurlijk weinig vergeleken met 1500 hier in het zuiden.

Ik denk dat je in een gewone kledingzaak in Limburg, net zo weinig verdient als in Den Haag. Zal beide rond het minimumloon zijn.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 19:29

Lonen verschillen in sommige branches wel iets, maar het zal geen 100den euro's schelen. Vooral niet als er gewerkt wordt volgens een CAO

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 19:32

Mijn loon scheelde dus tweehonderd euro per maand in vergelijking met randstad en daarbuiten in de branche destijds.. Dienstverleningssector. Ongeveer zes jaar geleden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 20:36

Er zit wel verschil in lonen, maar natuurlijk ook in werkgelegenheid. In het noorden zit bijvoorbeeld veel minder, en is er ook een stuk minder werkgelegenheid, zeker in bepaalde sectoren. Dat is ook de reden dat mijn man uit Groningen is verhuisd en naar het hart van de technologie waar hooggeschoolden in de wetenschap/techniek niet aan te slepen zijn. Waar hij in Groningen bijna 2 jaar werkeloos was, had hij hier de keuze uit veel banen (en dat is nu nog, aangezien op het bedrijf waar ik werk de mensen ook uit heel de wereld aangenomen worden vanwege te weinig aanwas in Nederland).
Mijn loon ligt ook veel hoger dan de doorsnee lonen, nu is het bedrijf waar ik werk niet te vergelijken met andere bedrijven in Nederland, we hebben wel een CAO (metalektro), maar dat wil dus niet altijd iets zeggen over de loonhoogte. Het heeft ook te maken met vraag en aanbod.
http://modaalinkomen2011.nl/gemiddeld-i ... provincie/ is een mooi plaatje hoe het was in 2011, dan is het verschil wel goed te zien tussen het noorden en de rest van Nederland.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 20:49

Sammie schreef:
Nou er zijn mensen die géén loonsverhoging willen omdat ze dan alles kwijt raken.

Bizar he.

Precies hetzelfde als werken met een Wajong uitkering. Het verschil tussen werken met een Wajong uitkering of niet werken met een Wajong uitkering is zoooo klein helaas.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:53

Ik heb al eerder gereageerd, werk dus gewoon 38 uur en met mijn subsidies (omdat ik dus niet veel verdien) red ik het. Ik schaam mij er niet voor dat ik dat krijg, en vind sommige opmerkingen dan ook niet zo prettig. Ik doe mee met de samenleving, betaal voldoende belasting en daar krijg ik voor terug! Prima toch?

Ik ben wel echt anders gaan leven, heb de startkaart de deur uitgedaan. Goedkopere stal genomen. Werk voor mijn lessen, en help op stal ook mee voor een zakcentje. Dat maakt het toch stukje makkelijker mijn paard te houden. Ik probeer waar het kan, behalve het noodzakelijke ook echt te besparen!

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 22:10

Meehelpen op stal voor een zakcentje? Zwart?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 07:03

8oke dat het echt zoveel kon schelen had ik inderdaad niet gedacht. In mijn branche is dat ook lastig. Beroepsgroepen worden gekoppeld aan een functiewaardering. Dat scheelt soms max 1.

Zwart zakcentje mag tot een bepaalde hoogte hoor. Als jij 1x in de maand oppast hoef je dat ook niet op te geven.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 07:22

Het kan zo zijn dat je over een gedeelte van je bruto (zwart) uitbetaalde inkomen geen belasting hoeft te betalen, maar je moet het wel aangeven hoor?
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... loondienst

En dat inkomen telt dan wel mee voor de hoogte van de toeslagen die iemand ontvangt.