Vriendschap met iemand die vreemdgaat.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 18:26

Stral schreef:
Ik had het op HC, die afstand nemen de ideale oplossing vindt.

Ik schrijf; 'de minst slechte'.

Je kan geen deelgenoot zijn van bedrog.
Je kan niet beslissen voor een ander dus niets zeggen.
Je KAN dus nets anders dan beiden niet zien zo lang dit niet op een integere manier door de viendin/vriend is afgerond.

Lossen de twee het op dan goede vrienden.
Blijft het geheim dan blijft je persoonlijke integriteit belangrijker imo.

Dat voor velen mooi weer spelen in dienst van imo slechst nep-vriendschap belangrijker is dan eerlijkheid, integriteit is helder.
Ik denk dat dit mede zo is doordat velen zelf ook boter op het hoofd hebben.

Deze draad maakt EEN ding glashelder; bedrog, hypocrisie komt veel voor en 'vrienden' doen daar vrolijk aan mee.
Bedenk wat dit inhoudt.
Maak verder je eigen keuzes.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 18:31

Huertecilla schreef:
Deze draad maakt EEN ding glashelder; bedrog, hypocrisie komt veel voor en 'vrienden' doen daar vrolijk aan mee.
Bedenk wat dit inhoudt.

Inderdaad.. Maakt voor mij weer even helder waarom ik het niet zo op de meesten heb.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 19:24

Sow, hallo HC, houdt je oordeel even lekker voor je! Wie ben jij om over mijn (of anderen hier aangeven dat een vriendschap door een vreemdgaan misstap niet over is) integriteit of vriendschappen te oordelen. Gedver wat een lelijke reactie zeg.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 19:36

Shiloh schreef:
Gedver wat een lelijke reactie zeg.

Over waardeoordeel gesproken :D

Hoe dan ook is het glashelder dat bedrog veel voorkomt en 'vrienden' daarvan niet zelden van weten.
OOK wanneer het 'JOU'* betreft.

Bepaal zelf maar wat 'je' daarvan vindt en hoe 'je' daarmee omgaat.

* let op; aanhalingstekens, gebruikt als derde persoon, dus niemand hoeft er de tenen onder te steken

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 19:42

Ik geef anders totaal geen oordeel over jou, je persoon, of je vriendschappen. Enkel over je reactie. En ja, die vind ik bijzonder lelijk. Dus steek die "over waardeoordeel gesproken" maar weer terug in je achterzak.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 20:16

Geryon schreef:
Huertecilla schreef:
Bedenk wat dit inhoudt.

Inderdaad.. Maakt voor mij weer even helder waarom ik het niet zo op de meesten heb.

Graag gedaan ;)

Er is overigens een toepasselijke wijsheid van Sun Tsu:
'Hou je vrienden dichtbij, doch je vijanden dichterbij.'

Het meeste bedrog vindt in de bekendenkring plaats en veel vrienden werken actief door meeliegen dan wel passief door niets te zeggen mee.

Best verontrustend om je te realiseren dat een onbekende derde een minder groot bedrogrisico inhoudt dan de vrienden/kennissengroep op een verjaardagsfeest.
Of dat die vrienden/kennissen wat zouden kunnen weten over jouw partner zonder dat jij enig benul hebt.
Je weet niet wat je niet weet, maar je weet wel het bovenstaande...

Shiloh

Re: Vriendschap met iemand die vreemdgaat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 20:37

Wat moet je dan? Iedereen maar op afstand houden vanwege het risico dat je misschien bedrogen wordt?

Zo wil ik niet leven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 20:44

Shiloh schreef:
Wat moet je dan? Iedereen maar op afstand houden vanwege het risico dat je misschien bedrogen wordt?

Oh nee, de deur dicht is het ergste wat je kan doen. Zet die juist zo open mogelijk!

Bedrogen worden door je partner is iets wat je met je PARTNER dient te voorkomen.

Zelf niet aan wat voor bedrog ook meewerken is slechts 1 aspect.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 20:47

Echter ben ik van mening dat je prima niet aan bedrog kunt meewerken, en toch vrienden met iemand kan zijn die een misstap heeft begaan. Ik zie niet in waarom dat gelinkt moet zijn aan elkaar.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 20:49

Een eerdere goede vriendin van mij haar vriend was vreemd gegaan, dit wist ik.
En tja wat moet je dan doen.... Ik kon het haar vertellen, met risico dat je je vriendschap op het spel zet. Want eerlijk is eerlijk liefde maakt blind! Wie zou ze eerder geloven...
Of ik kon naar haar vriend toe. Dat laatste heb ik dus gedaan, heb hem er mee geconfronteerd. Heb gezegt dat ik het wist, en als ik er achter kwam als hij het nog eens zou doen dat ik mijn mond niet hield. Ze zijn nog steeds bij elkaar, en ben er niet achter gekomen of hij het ooit nog weer heeft gedaan.
Maar zij was dus een vriendin, dus dat lag iets anders. Ook al was hij er ook vaak bij met een avondje uit ofzo

Bij gewonen kennissen zou ik mij er niet mee bemoeien. Maar bij goeie vrienden zou ik mij er ook nooit 123 in mengen. Het is en blijft altijd als je geen bewijs hebt jouw woord tegen die van de ander.
Zou het mij gevraagd worden, zou ik altijd eerlijk zijn.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 10:38

Huertecilla schreef:
Het meeste bedrog vindt in de bekendenkring plaats en veel vrienden werken actief door meeliegen dan wel passief door niets te zeggen mee.

Wat is het verschil tussen passief meewerken door niets te zeggen en afstand nemen?

Palmera: en waar verschilt jouw reactie dan van de mijne?

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 10:53

Ik denk dat het aan de situatie ligt.
Een vriendin van mij had eens een relatie met een goede vriend van mij.
Zij ging in die relatie altijd vreemd, dus ik moest ook mijn mond houden tegen hem.
Dat vond ik lastig, want ik vond het echt l*llig.
+ dat ik gebruik werd als alibi, dat ze bij mij was, maar ze bij die ander zat.
Uiteindelijk heb ik gewoon alles aan hem verteld.

Als zij een vriend heb die ik niet ken, dan zou het me vrij weinig kunnen schelen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 10:56

Stral schreef:
Huertecilla schreef:

Wat is het verschil tussen passief meewerken door niets te zeggen en afstand nemen?

Het grote verschil is dat je beiden niet ziet. Geen deel uitmaakt van hun leven. Geen deel uitmaakt van de leugen. Geen mooi weer speelt.

Het blijft een dilemma omdat de bedrogen partner een keuze onthouden wordt doch je kan je nu eenmaal OOK niet de keuze voor de bedriegende partner maken.
Het blijft een minst slechte optie.
Het blijft een slechte situatie waarin de 'vriend/vriendin' jou niet hoort te plaatsen _-:(

Dat dan nog afgezien van het simpele feit dat ik geen vrienden wil zijn met een bedrieger/ster; met een blijkbaar niet integer, wel onbetrouwbaar persoon. Ik daar afstand van neem tot hij/zij het heeft opgelost.

Ik, wij, doen onze uiterste best om verwarring/onzekerheid/dilemma bij vrienden/bekenden te voorkomen.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 11:10

Dat is dus mooi in theorie maar in de praktijk dus hetzelfde. Tenminste: ik heb geen vriendschappen waar het normaal bevonden wordt als iemand ineens 'verdwijnt' zonder uitleg. Je zal toch echt vragen krijgen over het hoe en waarom van je afwezigheid. Van de betrokken partijen en van de andere vrienden. Dus praktisch gezien was die situatie niet lang houdbaar voor mij.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 11:35

Stral schreef:
Dat is dus mooi in theorie maar in de praktijk dus hetzelfde.

Als jij het verschil tussen mooi weer spelen en wegbljven niet kan/wil zien, net zo min als het probleem van een persoon die bedriegt als vriend/vriendin, dan is dat zo.

Dat jouw afwezigheid in de relatie tussen bedrieger (m/v) een bedrogene (m/v) wellicht opvalt is niet iets wat JIJ veroorzaakt.
Niet ideaal, maar heh, bedrog IS dan ook niet goed. Tant pis.

Speel je mooi weer, dan bedrieg je vrolijk mee.
Wie daar geen probleem in ziet, ziet ook het probleem van een bedriegende vriendin/vriend niet.
Daar kan IK nets aan doen. Wil ik ook niet. Blijf ik, net zoals Geyron al eerder helder aangaf te doen, gewoon verre van.

Ik heb daar een imo grappig ietwat kreupelrijmend motto over wat ik hier op Bokt niet mag plaatsen :roll: maar wat mijn 13 jarige zoon goed in zijn oren heeft geknoopt _/-\o_

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 11:41

Ik zou niet bevriend kunnen zijn met iemand die vreemd gaat. Iemand die vreemd gaat liegt over iets belangrijks. En als ie liegt tegen 1 persoon dan is de kans reëel dat ie ook tegen anderen zal liegen. Dus ook tegen mij. Daar heb ik geen behoefte aan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 11:47

Ayasha schreef:
Ik zou niet bevriend kunnen zijn met iemand die vreemd gaat. Iemand die vreemd gaat liegt over iets belangrijks. En als ie liegt tegen 1 persoon dan is de kans reëel dat ie ook tegen anderen zal liegen. Dus ook tegen mij. Daar heb ik geen behoefte aan.

Tataaaaaaaaa :)* _/-\o_ *\%/*

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 11:55

Nouhou HC. Hell must be freezing over ..... :')
Ben je het zowaar met me eens?! :')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 12:43

Ayasha schreef:
Nouhou HC. Hell must be freezing over ..... :')
Ben je het zowaar met me eens?! :')

Hoho, ik was eerder :P

We zijn het overigens op dit en aanverwante punten heel vaak eens.

Ik vind het in algemene zin: let op dus niet mbt jou persoonlijk!, opvallend dat omdat ik een ANDERE kijk heb, geliijk niet meer gelezen wordt wat ik SCHRIJF maar uitsluitend gereageerd wordt op wat men DENKT wat ik schrijf.

Mbt deze draad bijvoorbeeld is het wederom opvallend hoe 'open relatie' en 'polyamorie' er incorrect begrepen, door elkaar gehaald en volstrekt irrelevant bijgehaald worden.
ALS ze er al bijgehaald worden is het juist als lichtend voorbeeld omdat transparante eerlijkheid en vrijwilligheid het fundament zijn.
In het kader van dit onderwerp zijn het net de open/polies waar niemand zich zorgen over hoeft te maken :)*

Het gaat in deze draad wel om 'vreemdgaan' in de onderweropopener maar het basisprobleem is fundamenteler.
Dat is terecht ook al opgemerkt. De kern is niet het vreemgaan maar het bedrog. Het niet te vertrouwen zijn van iemand die liegt/bedriegt. Omdat dit de kern is, geldt dat imo voor mooi weer spelers. Die kan je dus ook niet vertrouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 13:57

Ik weet niet of het al is voorgesteld, dus misschien zeg ik iets dubbel, maar stel je het andersom eens voor;
Jij en je partner hebben een gezamelijke vriend/vriendin.
Je partner gaat vreemd en deelt dat met die vriend/vriendin.
Hoe zou jij het vinden als je er na maanden achterkomt dat je partner is vreemdgegaan en je vriend/vriendin dat al die tijd al wist

Dus met andere woorden; behandel een ander zoals je zelf behandeld wil worden. :)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 14:22

Dan zou ik pis link zijn KoudbloedKim.

Maar jij schetst 1 situatie. Zo zwart wit is het niet.
Daarnaast, denk ik dat je als je vrienden bent, je juist elkaar door zo'n situatie heen helpt. Door je als je vriendin te steunen en te motiveren om eerlijk te zijn en uiteindelijk duidelijke grenzen te stellen.

"Luister, dit kan niet, ik wil je best steunen in het vertellen, ik wil je ook best nog wel een paar dagen de tijd gunnen, maar als je het eind deze week niet verteld hebt, vertel ik het". (in het geval dat ik ook met de partner bevriend zou zijn)

Een echte vriendschap kan dat aan. Ook die grenzen stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 14:54

Dat snap ik hoor, dit is maar één van de vele scenario's. :j
Maar ik persoonlijk zou het toch heel graag willen weten als mijn vriend vreemd zou gaan, ook al was het van iemand die ik niet goed kende. :o
Je wil toch niet verder in een relatie die gebouwd is op leugens en bedrog?
En dat wil je een ander toch ook niet aandoen?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 15:12

Er zijn er helaas ook die het niet willen weten... Heb ik al een keertje gezien en zelfs al zien ze het zelf, liever hun kop in het zand steken.

Het is helaas niet altijd zo zwart-wit. Hoe ik zou reageren hangt af vd "details" als je ze zo al kan noemen...

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 15:36

KoudbloedKim schreef:
Ik weet niet of het al is voorgesteld, dus misschien zeg ik iets dubbel, maar stel je het andersom eens voor;
Jij en je partner hebben een gezamelijke vriend/vriendin.
Je partner gaat vreemd en deelt dat met die vriend/vriendin.
Hoe zou jij het vinden als je er na maanden achterkomt dat je partner is vreemdgegaan en je vriend/vriendin dat al die tijd al wist

Dus met andere woorden; behandel een ander zoals je zelf behandeld wil worden. :)

Je hebt het nu over een gezamenlijke vriend/vriendin. Maar stel dat mijn partner zou vreemdgaan en het zijn beste vriend zou vertellen. Wat zou ik dan liever hebben?
- De vriend neemt afstand, wil hem niet zien tot alles voorbij is
- De vriend blijft zijn vriend, hoort hem aan en probeert hem te overtuigen om een einde aan de affaire te maken.

Ik zou liever optie 2 hebben, en nee, ik zou niet boos worden op de vriend als ik hoor dat hij het wist (mocht ik erachter komen). Hij heeft immers geprobeerd om mijn partner te laten inzien dat hij fout bezig is? Dat hij mij niet inlicht getuigt wat mij betreft juist van de integriteit van hun vriendschap.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 15:37

In deze situatie is afstand nemen het beste wat ik kan doen. Wat dat betreft sluit ik me bij HC zijn mening aan. Interessant te lezen hoe iedereen zijn eigen ervaringen en visies hierop heeft. Persoonlijk zou ik het vreselijk vinden wanneer ik op deze manier buitengesloten zou worden over iets wat mede om mij draait, namelijk de beloften die we als man en vrouw aan elkaar hebben gemaakt in ons huwelijk.