Blijven jullie thuis bij een ziek kind?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:31

Het is het een of het ander he. Maar ga nou niet zeggen dat het niet te regelen is. Dat is het wel maar het merendeel wil of kan er niet voor betalen.

Amaris

Re: Blijven jullie thuis bij een ziek kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:32

Hoezo wil er niet voor betalen? Een professionele opvang, daar betaal je toch juist voor?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:32

Jennyj01 schreef:
Het is het een of het ander he. Maar ga nou niet zeggen dat het niet te regelen is. Dat is het wel maar het merendeel wil of kan er niet voor betalen.

... en moeten dus maar geen kinderen krijgen. Kinderen krijgen in de toekomst enkel voor de rijksten der aarde weggelegd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:33

Misschien dan nuanceren dat je je richt op de groep ouders met kinderen waarvan alle grootouders nog kunnen meedraaien in het opvangnet, net zoals KDV/buitenschoolse opvang en dergelijke?

Het verschilt enorm hoor. Iemand met een kind wiens partner geen vrij kan krijgen voor werk (vb Goof, die werkt op een school) en je hebt geen grootouders of familie waar je op kan rekenen. Die heeft weinig andere keuze dan ziek kind van school of uit de KDV te plukken en er thuis voor te zorgen.
Een alleenstaande ouder die echter nog grootouders, 2 tantes en 3 buren heeft die altijd klaarstaan kan eigenlijk veel langer zelf aan het werk blijven en eerst de andere opties aanspreken in geval van ziek kind.

Bij echt ernstige gevallen (trauma's, levensbedreigende zaken, hele zware griep en dat soort zaken) vind ik het noodzaak dat de ouders of 1 ervan naar huis gaat. Verkoudheid, diarree, wat koortsig of gewoon jengelen kan prima opgevangen worden door het vangnet.

Btw, mijn moeder kon het prima regelen als alleenstaande ouder met mijzelf, mijn gehandicapte broer, een job op 50km van huis in hartje van de hoofdstad en shiften tussen 7u en 18u. Waar een wil is, is een weg.

Jennyj01

Je zegt toch zelf dat de opvang waar je dus wel altijd van op aan kan te duur is.

NatasjavE

Amaris schreef:
Jennyj01 schreef:
Dan zit je dus niet bij de juiste oppas. Of heb je het dus niet zo goed geregeld.

Jennyj01 weet je eigenlijk wel waar je het over hebt? Een ziek kind MAG NIET gebracht worden. Dat heeft niets met juiste oppas te maken.

Sterker nog, als de oppas aangeeft dat het kind niet welkom is, is dat juist een GOEDE oppas, iemand die zich aan de regels houdt.

Of wilde je soms zeggen dat je alleen aan kinderen en werken mag beginnen als je beide ouders nog hebt en die ook nog bereid zijn om op te passen?

Je kan ook nog voor oppas aan huis kiezen. Dan heb je die problemen niet. Mocht het al een probleem zijn uiteraard.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:34

soesita schreef:
Jennyj01 schreef:

... en moeten dus maar geen kinderen krijgen. Kinderen krijgen in de toekomst enkel voor de rijksten der aarde weggelegd?

Eiegnlijk is dat al zo anders waren al die toeslagen ook niet nodig.
Zonder toeslagen zouden veel mensen het financieel niet meer halen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:35

soesita schreef:
Jennyj01 schreef:

Kinderen kosten nou eenmaal veel geld. Dat is iets wat iedereen van te voren weet en voor gekozen heeft.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:35

Ah, en daar is het kringetje weer rond. Als je de prive-opvang niet kunt betalen, moet je maar niet gaan werken of geen kinderen krijgen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:36

Jennyj01 schreef:
Je zegt toch zelf dat de opvang waar je dus wel altijd van op aan kan te duur is.

Zeg ik dat? Waar dan?

Ik kan me goed voorstellen dat mensen niet voor oppas aan huis kiezen, en dan nog buiten de financiën om.

Het hele sociale aspect van kinderopvang kan toch ook niet uitgevlakt worden vind ik.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:36

MairiMacBran schreef:
Ah, en daar is het kringetje weer rond. Als je de prive-opvang niet kunt betalen, moet je maar niet gaan werken of geen kinderen krijgen.

Precies. Never mind, ik ben blij dat ik het allemaal rond heb kunnen breien altijd zonder de veroordelende adem van Jennyj01 in mijn nek :=

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:41

Een aupair kan nog zo goed haar best doen. Maar een ziek klein kind wil alleen maar bij mamma of pappa liggen. Daar halen ze troost uit en veiligheid uit.
Mijn dochtertje is chronisch ziek dus ze weet inmiddels wel hoe het is. Maar zelfs pappa krijgt haar niet gekalmeerd dan. Zou er niet aan moeten denken dat een oppas, opa, oma of de buurvrouw er mee aan de slag gaat.
Welk gevoel geef je je kind dan?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:43

czarina schreef:
Een aupair kan nog zo goed haar best doen. Maar een ziek klein kind wil alleen maar bij mamma of pappa liggen. Daar halen ze troost uit en veiligheid uit.
Mijn dochtertje is chronisch ziek dus ze weet inmiddels wel hoe het is. Maar zelfs pappa krijgt haar niet gekalmeerd dan. Zou er niet aan moeten denken dat een oppas, opa, oma of de buurvrouw er mee aan de slag gaat.
Welk gevoel geef je je kind dan?

Mijn moeder is altijd oppasmoeder gewees. De kinderen waren kind aan huis bij ons en waren serieus net zo lief bij ons als thuis. Er heeft nog nooit ook maar 1 ziek kind (ja, die mochten komen, tenzij besmettelijk) om zijn of haar moeder gevraagd, zo eigen was het bij ons thuis.

Het kan dus wel degelijk, maar dan moet je inderdaad maar net een echt fijn adres vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:44

Als je geen noodopvang kan betalen als de gewone opvang je kind weigert voor ziekte en je hebt geen sociaal vangnet, dan zou ik inderdaad toch wel even in mijn haren krabben waarom je dan aan kinderen begint?

Ik bedoel, mijn partner en ik verdienen beiden samen (heel) royaal. Ik kan zelfs fulltime thuisblijfmama worden en kindlief voltijds in de crèche stoppen als ik dat wil zonder grote financiële gevolgen. En toch wil ik geen kinderen, omdat ik graag wil blijven werken, voor mezelf. (iets met onafhankelijk blijven enzo). Tegelijk vind ik ook, als je kan thuisblijven, kan je ook voor je kind zorgen en laat die plek in de opvang dan aan iemand die het zich niet kan permitteren om te stoppen met werken.

MAAR om daaraan te voldoen, moet mijn partner wel zowat de helft van het jaar naar het buitenland. Mijn schoonouders werken nog, mijn eigen moeder ook. Dat wil zeggen, als ik een kind heb dat ziek wordt als mijn partner in het buitenland zit, dat IK daarvoor moet springen en dat ik in die periodes mijn collega's benadeel. Dat vind ik niet fair, en dus nemen we geen kinderen. Punt uit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:51

Hoe zielig wordt de maatschappij als je ouders gaat 'verbieden' om een ziek kind zelf te vefzorgen en ze maar gewoon moet afgeven bij een verzorger.
Dan kun je de mantelzorg nu vast wel afschaffen want die kinderen leren nu dat al vast dat je baantje belangrijker dan om voor iemand te zorgen.
Open maar vast wat meer bejaarde tehuizen.

Varekaj, ik vind het niet perse zo vreselijk spannend klinken eigenlijk.
Heet dat niet gewoon medisch secretaresse?
Artsen mogen ook naar huis als hun kind ziek is hoor, die hebben ze doorgaans ook wel wat langer ingewerkt dan 4 weken :+

Als je als beide ouders nou echt van die ingewikkelde banen hebt waarbij de ene minister president is en de ander een beroemde hart chirurg met operaties van 12 uur, tja dan regel je natuurlijk een au-pair of iets.
Maar sorry hoor, de meeste mensen zijn echt niet zo belangrijk dat ze niet een dagje gemist kunnen worden.
Je gaat als administratief medewerker toch niet vooraf alvast dure oplossingen nemen omdat je kind een keertje ziek kan worden? Bovendien worden de meeste ouders dan zelf ook echt ziek dus dan schiet je nog niets op met je oppas aan huis behalve dat die jou dan ook een kopje ther kan inschenken.

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:12

blokje schreef:
joyenbeau schreef:

Maar wat ik me dan afvraag, waarom vind je dat zo schandalig?
Wat kan er nu eenmaal gebeuren?

Genoeg.
Maar naast het fijt of er wel of niet ieta kan gebeuren. Vind ik, als moeder, dat je als ouder er moet zijn voor je kinderen. Ziek of niet kinderen van 8 horen absoluut niet alleen thuis te zijn.
Je bent als ouder verantwoordelijk voor je kinderen.
Neem geen kinderen als je er niet voor ze kan zijn omdat je carrière wil maken
(Uitzonderingen daar gelaten).

Ik ben jong nu 25.
Twee prachtige jongens. Bewust thuis mama. Als ze oud genoeg zijn kan ik altijd nog werken. Ik wou graag kids en wil er altijd voor ze zijn.

Mijn moeder wilde helemaal geen carrière maken hoor. Ze was eerst ook altijd thuis en heeft toen besloten dat ze werken miste. Daarom is ze toen 2 a 3 dagen in de week gaan werken. Zoveel is dat niet. Ik vond kinderopvang vreselijk en ging daarom altijd met vriendinnetjes mee naar huis na school en toen ik een jaar of 10 was kreeg ik de sleutel van het huis mee en mocht ik zelf weten waar ik naartoe ging (moest wel altijd laten weten waar ik heen ging en had dus daarom een mobieltje).
Vind dat je het allemaal wel erg zwart-wit neemt :')

IK vond dat juist heel fijn en dat verschilt natuurlijk ook per kind of je dat doet of niet.

Ik paste trouwens ook al op toen ik 12 was op mijn nichtjes tot een uur of 1. Dat zullen vele hier dan vat ook schandalig vinden... Mijn nicht paste weer op ons toen ze 12 jaar was. Hier in de omgeving hoor ik dat ook vaak zat :j
Kreeg ook al kleedgeld op mijn 11e en ging dan zelf kleding kopen in de stad met vriendinnetjes. Die dat dus ook deden.

Ik vind dat een kind wel wat zelfstandig kan doen al. Anders kan het nog helemaal niets als het het huis uit gaat. Dat is iets waar mijn vader boos over is naar zijn ouders toe. Hij hoefde nooit wat van ze te doen. Nooit een boodschapje te halen, naar de bakker of slager gaan, niet alleen thuis te blijven. Dat was toen hij het huis uit ging dus allemaal erg lastig voor hem, want hij durfde niet eens wat vlees te halen bij de slager.

Mijn moeder ging op jonge leeftijd al naar veel dingen alleen toe. Maakte zelf een afspraak bij de dokter en ging er ook zelf naartoe en dat soort dingen ja ook al op haar 10e) en daar heeft de dokter nooit wat van gezegd hoor! Ze was ook al snel een weekend alleen, want dan was haar moeder op vakantie.

Mijn vader vond het dus belangrijk dat ik dat ook ging doen. En daar ben ik nu ook heel blij mee.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:16

Varekaj schreef:
Ik werk in een ziekenhuis, momenteel nog administratief.
1 kleine fout kan bij ons een klein betalingsverschil opleveren, maar de gevolgen zijn vaak veel groter dan dat: dossiers worden verwisseld, 1 banale tikfout kan het verschil maken in tegemoetkomingen en vergoedingen, foute diagnose bij de foute patiënt... We zitten ook aan de start van de keten, 1 foutje sleurt direct het hele traject mee. Dan moet je maar vertrouwen dat de personen na jou even aandachtig hun werk doen. Wij zijn de basis, van ons wordt verwacht dat we perfect werken.

Als er dan iemand plots wegvalt, dan stijgt die werkdruk enorm. Zelfs voor 1 dag of een paar uur. Je zit immers met 1 persoon minder, maar het aantal mensen dat die dag op controle komt blijft wel gelijk. Daarom is dingen plannen bij ons heel erg belangrijk om dat allemaal op te vangen en vlot te laten verlopen. Dus ja, dat een collega naar huis wil voor een ziek kind begrijpen we vaak prima, maar handig is het verre van. Het vergroot alleen maar de risico's op fouten.

@Milord: mantelzorg is er inderdaad voor iemand die ziek is en jouw hulp nodig heeft. Echter wordt sociaal verlof (of sociaal verlet) veel makkelijker toegestaan voor iemand die 1 of 2 dagen thuis moet zijn voor een ziek kind, dan iemand die bijvoorbeeld 2 dagen thuis moet zijn voor een zieke partner of ouder. Voor iemand met een kind is het vanzelfsprekend dat je er beroep op doet. Wil je datzelfde opnemen voor je ouders of partner, dan moet de aandoening meestal al veel ernstiger zijn dan bij een kind. In veel gevallen begrijpelijk, een kind kan nog niet zo goed voor zichzelf zorgen.
In andere gevallen is het absurd. Neem bijvoorbeeld migraine. Dat je daarvoor als ouder thuis blijft om je kind te steunen is doodnormaal. Dat je voor diezelfde migraine thuis zou blijven voor je partner te ondersteunen? No way dat je daarmee moet komen aandraven... Terwijl die partner even goed compleet KO op de bank kan liggen.

En als bij ons iemand wegvalt, dan is er een persoon minder om eten te geven, te verschonen, dan komt de zorg in het gedrang, een dossier dat een dag later wordt behandeld daar gaat niemand dood van.
Ik heb de indruk dat je je eigen job als het allerbelangrijkste en ingewikkelds zie en daardoor je eigenlijk vind dat je onvervangbaar bent iemand met een andere soort job niet.

Jij bent nu toch ook 3 jaar afwezig geweest, ok geluk gehad dat er collega's waren die je uren wouden overnemen maar als dit niet het geval was, dan hadden ze jou toch ook moeten vervangen, iemand moeten opleiden ect. Wat is het verschil met iemand afwezig is voor kinderen? Afwezig is toch afwezig, voor wat voor reden dan ook?

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:17

Brainless schreef:
StalNollie schreef:
Waarom zou ik dat moeten doen? Ik zeg alleen maar dat het dus miet wettelijk vast gelegd is

http://www.nu.nl/binnenland/2424301/moe ... -baby.html

Ik weet dus uit ervaring (van vriendin) dat BJZ het onacceptabel vindt als een kind van 10 jaar langer dan 2 uur alleen thuis is.

Maar dit gaat over een baby, dat vind ik nogal een verschil met een kind van 8 of 10...
Daarbij vind ik het dom dat ze een pannetje op het vuur heeft gezet, DAT vind ik dat vooral niet had gekund.
Een baby kan nog niet zelf denken enz. Een kind van 8 wel en dan verschilt het natuurlijk ook weer per kind hoelang je hem/haar alleen laat.
Maar om nou een vergelijking te maken met een baby, ja die is hulpbehoevend. Een kind van 8 of 10 niet meer op die manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:20

Sizzle: een arts gaat een patiënt niet zomaar laten schimmelen in een wachtzaal of wegsturen als zijn kind niks ernstigs heeft en wat koortsig is := Dat mogen ze ook niet, zou wat zijn zeg. Patiënten hebben een hoop rechten en daar moet je zorgvuldig mee omgaan. Wanneer een arts moet kiezen tussen 2 zieken moet dat in principe op basis van ernst van de aandoening, en niet op basis van familiale relaties of persoonlijke voorkeur.

Daar wordt vaak een mouw aangepast door een collega te laten inspringen en te melden dat de arts weg is voor een spoedgeval :+

Een job hoeft niet spannend te zijn om nauwkeurigheid te vereisen. Als ik me nu per ongeluk bij het invoeren van een attest vergis van knopje waaronder het ingevoerd moet worden, dan is de kans heel groot dat de tegemoetkoming volledig wordt verworpen. Kan voor iemand met kanker die dure chemo moet krijgen betekenen dat ie de behandeling die levensreddend is niet kan betalen. Zo'n fout rechttrekken is helemaal niet makkelijk, omdat je onmiddellijk samenwerkt met verschillende instanties. Dat duurt vaak even, en cru gezegd, elke dag telt.

Ik spreek over een dienst waar gemiddeld 150 personen per loket langskomen tijdens 1 shift. Vaak zitten we met 3 per shift. Als 1 persoon daarvan onverwachts uitvalt, moeten de 2 overblijvers die extra 150 er op dezelfde tijdspanne mee doorheen krijgen, met dezelfde precisie. Dat wil zeggen dat we om de 2,5 minuut een nieuwe patiënt hebben, dat is 6,25u non stop werken als we op volle bezetting zijn. Eentje die dan onverwachts uitvalt, dat voelen we heel goed. Als dat voor een gegronde reden is, dan doen we dat met plezier. Is het omdat de kleine plots lichtbruin poept ipv donkerbruin, dan neem ik dat toch iets minder in dank af.

@chanel: als er geen vervanger was geweest, dan had ik de opleiding niet kunnen starten. Want ik kon niet gemist worden voor de dienst.

Mungbean

Re: Blijven jullie thuis bij een ziek kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:24

Jij hebt grote kans op een burn-out in de toekomst als je zo gestressed daarmee omgaat.
Probeer wat meer perspectief te zien.

Collega's die de kantjes eraf looen heb jij blijkbaar ook dus blijkbaar vinden niet al je collega's dat jullie zo'n vreselijk spannende baan hebben. Anders deden ze dat niet.

Overigens is mijn man net een week thuis geweest voor een ziek kind (= arts).

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:25

En wat als je langdurig ziek wordt? Zeggen ze dan ook kom maar werken?
Iedereen is vervangbaar, of je dat nu graag hoort of niet.

Het stoort me een beetje dat je je eigen beetje boven de rest plaatst, jou job is het belangrijkste, er gebeuren wereldcatastrofes als er iets blijft liggen.
Ieder job heeft zijn verantwoordelijkheden, op andere vlakken vaak maar je doet precies alsof je de belangrijkste job hebt van België, terwijl er duizenden administratief bediende in het land zijn die hetzelfde werk doen. En er zullen nog wel mensen de juiste opleiding hebben om iemand te vervangen, t is niet dat jij die alleen hebt.

sizzle: inderdaad, het allemaal in het juiste perspectief zien, dat bedoel ik ook.

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:26

soesita schreef:
Jennyj01 schreef:

Voor de rijkste der aarde niet, maar als je geen geld hebt voor je kind, nee, dan vind ik inderdaad dat je niet aan een kind moet beginnen.
Ik zie mensen die best egoïstisch zijn in het krijgen van een kindje. Ja, daar is mijn moeder het ook niet mee eens, maar ik ben wat dat betreft gewoon erg nuchter daarin.

Ook met die gezinnen die nu op de tv zijn met ontzettend veel kinderen. Volgens mij wel een stuk of 14? Tja, vind ik ook vaak wel een beetje egoïstisch van die ouders, als je al geen spectaculaire baan hebt, waarbij je de kinderen normale zorg kan geven, vind ik niet dat je zoveel kinderen moet krijgen. Ze wonen daar in een gewoon rijtjeshuis, kunnen niet op vakantie of een keer naar een pretpark en oppas zullen ze denk ik ook niet kunnen betalen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:28

joyenbeau schreef:
Maar dit gaat over een baby, dat vind ik nogal een verschil met een kind van 8 of 10...
Daarbij vind ik het dom dat ze een pannetje op het vuur heeft gezet, DAT vind ik dat vooral niet had gekund.
Een baby kan nog niet zelf denken enz. Een kind van 8 wel en dan verschilt het natuurlijk ook weer per kind hoelang je hem/haar alleen laat.
Maar om nou een vergelijking te maken met een baby, ja die is hulpbehoevend. Een kind van 8 of 10 niet meer op die manier.

Mijn vriendin werd dus door BJZ op de vingers getikt dat ze een kind van 10 jaar (af en toe) langer dan 2 uur alleen thuis liet.
Bij een volgende x zou er ingegrepen worden.

Hier in de buurt zijn er kinderen uit huis geplaatst omdat ma de kids (11 en 13) 2 nachten per week alleen liet (draaide nachtdiensten).

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:29

Ik vind dit best grappig eigenlijk, laatst was er een topic van iemand die graag thuis wou blijven bij haar kinderen en haar werk wou opzeggen, die werd zo'n beetje de grond ingetrapt dat je verplicht bent te werken.. En hier wordt bijna verkondigd dat je met kinderen niet mag werken tenzij je een heel goed opvangnetwerk hebt. En dus nooit thuis blijft bij je zieke kind.

Uiteraard weet ik dat bovenstaande de extreme meningen zijn en het meerendeel er niet zo in staat. Maar ik vond het toch wel even typisch :')

Mijn mening: we zijn helaas geen robots. En dus zullen dingen anders lopen dan gepland en bedacht en helaas heeft dat meestal invloed op andere mensen om je heen. En tja helaas heeft niet iedereen dezelfde mogelijkheden (tijd, geld, sociale contacten wat dan ook) om dat op een zelfde manier op te vangen. Volgens mij is het meerendeel van de mensen prima bereid tot een beetje geven en nemen. En mocht het echt de spuigaten uit lopen dat je er als collega dusdanig last van hebt dat je ergert dan ga je toch een gesprek aan met je werkgever.

En ten slotte volgens mij is nooit iemand echt onvervangbaar en onmisbaar in een werksituatie. Alleen een heleboel mensen denken dat vaak wel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:30

joyenbeau schreef:
Voor de rijkste der aarde niet, maar als je geen geld hebt voor je kind, nee, dan vind ik inderdaad dat je niet aan een kind moet beginnen.
Ik zie mensen die best egoïstisch zijn in het krijgen van een kindje. Ja, daar is mijn moeder het ook niet mee eens, maar ik ben wat dat betreft gewoon erg nuchter daarin.

Ook met die gezinnen die nu op de tv zijn met ontzettend veel kinderen. Volgens mij wel een stuk of 14? Tja, vind ik ook vaak wel een beetje egoïstisch van die ouders, als je al geen spectaculaire baan hebt, waarbij je de kinderen normale zorg kan geven, vind ik niet dat je zoveel kinderen moet krijgen. Ze wonen daar in een gewoon rijtjeshuis, kunnen niet op vakantie of een keer naar een pretpark en oppas zullen ze denk ik ook niet kunnen betalen.

Sinds wanneer is op vakantie gaan een (eerste) levensbehoefte?

Hier gaat 50% van de mensen/gezinnen niet op vakantie...