Trouwen op jonge leeftijd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Trouwen op jonge leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 13:15

Aah oke. :) Nee verenigingen heb ik inderdaad niet gedaan maar diens activiteiten bestonden op mijn hogeschool ook vooral uit zuipen en laat ik nu geen alcohol drinken. _O- :D
Misschien is dat in Nederland ook wel anders, dat weet ik natuurlijk niet, maar mijn hogeschool niet zo. Ik ging wel geregeld wat drinken of eten met mijn klasgenoten enz maar echt op stap is niets voor mij omdat ik dus meestal de enige nuchtere ben. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 13:16

Ben zelf niet van plan om zo vroeg te gaan trouwen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-22 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Ebony_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 13:19

Heel het topic doorgelezen en wat een verhalen en meningen.
Mijn ouders zijn, 33 jaar geleden, ook getrouwd omdat ze niet "mochten" samenwonen van de ouders van mijn vader. Hebben er een mooie dag van gemaakt, maar als ik het er nu met mijn moeder over heb dat had ze niet "hoeven" trouwen voor het gevoel. Mijn moeder heeft ook haar eigen naam aangehouden, puur om aan te geven dat ze zich zelf is.

Ik ben in december 2013 getrouwd, ik was 28 en en mijn man 31.Op maandagochtend in bijzijn van beste vrienden en familie.
Dit omdat wij alles goed geregeld wilde hebben voordat de kleine kwam. Als wij dit bij de notaris wilde laten vastleggen waren we veel meer kwijt geweest en eigenlijk hetzelfde papiertje(geregistreerd partnerschap) en dezelfde rompslomp om van elkaar "af" te komen.
Wij genieten volop met zn drietjes en willen graag nog een keer een mooi feest geven. Dit als onze kleine meid wat groter is en er ook van kan genieten! Dan als een bezegeling op onze liefde en een jubileum.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 13:19

Ayasha schreef:
Aah oke. :) Nee verenigingen heb ik inderdaad niet gedaan maar diens activiteiten bestonden op mijn hogeschool ook vooral uit zuipen en laat ik nu geen alcohol drinken. _O- :D
Misschien is dat in Nederland ook wel anders, dat weet ik natuurlijk niet, maar mijn hogeschool niet zo. Ik ging wel geregeld wat drinken of eten met mijn klasgenoten enz maar echt op stap is niets voor mij omdat ik dus meestal de enige nuchtere ben. :+

Geeft ook niet. Maar ik denk (is MIJN ervaring) dat Nederlandse studenten met een actief studentenleven (als in verenigingen, besturen etc) niet jong trouwen omdat ze weinig geld hebben, langer studeren etc. Verschilt per land, per persoon etc.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 13:21

Zal er allemaal mee te maken hebben, net zoals persoonlijkheid, verleden (kinderen van gescheiden ouders willen vaker niet trouwen hoewel mijn ouders ook gescheiden zijn maar goed. _O- ) en natuurlijk vindt niet iedereen al vroeg iemand waarmee het zo klikt dat je wil trouwen. :)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 13:31

Als je echt vrijwillig zelf bedenkt om jong te gaan trouwen dan lijkt me dat helemaal prima. :)

Het vanuit het geloof moeten trouwen omdat je anders niet mag samenwonen is een ander verhaal. Dat vind ik ronduit belachelijk..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 13:48

Aranel schreef:
Tsja ik snap het nooit zo, mensen die amper 20 zijn en met alle geweld vinden dat ze moeten trouwen.

Ik begrijp dat JUIST.
Hoe jonger hoe minder EIGEN benul, dus hoe meer geloof in externe info.

Tot je zeg 16, 18 bent, 'besta' je eigenlijk niet als eigen 'persoon'. Je leven als 'jezelf' begint dan eigenijk NET.
Dit betekent in de regel dat wat je dan denkt eigenlijk nauwelijk is wat je ZELF vindt/denkt.

Je bent je DNA plus ervaringen.
Je begint als een set eigenschappen bepaalt door de genen. Die eigenschappen worden ontwikkeld in een ouderlijke omgeving.
Pas wanneer je een concept van ZELF gaat ontwikkelingen begin je met EIGEN informatie op die basis te leggen.
Hoe meer EIGEN ervaringen hebt, hoe meer ervaring en wat je denk/voelt, JOUW normen en waardes zijn.

Persoonlijke ontwikkeling maakt dat we veranderen. Dat is _/-\o_ want zo worden we ONSZELF.

Beslissingen die een groot deel van je beslissingsvrijheid, manier van leven voor de toekomt inkaderen, beperken, MOETEN mijns inziens genomen worden op een basis van een ontwikkelde persoonlijkheid omdat anders de kans op botsen groot wordt.
Hoe jonger je de vrijheid beperkt, hoe groter de kans op brokken met jezelf, hoe kleiner de kans op duurzaam geluk.

Happysil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 14:03

Ik trouwde op mij 30-ste omdat ik 7 maanden zwanger was en dezelfde achternaam wilde als mijn kind, hahaha. Nu 6 jaar later nog steeds gelukkig getrouwd maar had het nu niet meer gedaan. Dat papiertje geeft echt niet veel meerwaarde, vind ik! En uiteindelijk vind ik mijn achternaam makkelijker dan die van mij kinderen.... :o

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 14:06

Ik heb mijn eigen achternaam gehouden.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 14:17

Vriendin van mij is precies even oud als mij, zelfde geboortedatum en ook getrouwd op haar 21e.
Ikzelf ben nog vrijgezel maar zou er ook niet aan moeten denken.
Tuurlijk kun je nog gewoon op stap etc. maar ik merk toch dat ze het minder doet nu ze officieel getrouwd is. Ze hadden een huis gekocht en samenwonen voor het huwelijk mag niet van de kerk dus zijn ze getrouwd. Moet erbij zeggen dat ze al wel 5 jaar samen waren en het niet overhaast is.
Zelf zou ik het zo niet doen en ook niet zo jong willen trouwen, voel me daarvoor nog te jong op het moment, ben net 22, maar ik begrijp haar beslissing ook wel.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 14:17

Huertecilla schreef:
Aranel schreef:
Tsja ik snap het nooit zo, mensen die amper 20 zijn en met alle geweld vinden dat ze moeten trouwen.

Ik begrijp dat JUIST.
Hoe jonger hoe minder EIGEN benul, dus hoe meer geloof in externe info.

Tot je zeg 16, 18 bent, 'besta' je eigenlijk niet als eigen 'persoon'. Je leven als 'jezelf' begint dan eigenijk NET.
Dit betekent in de regel dat wat je dan denkt eigenlijk nauwelijk is wat je ZELF vindt/denkt.

Je bent je DNA plus ervaringen.
Je begint als een set eigenschappen bepaalt door de genen. Die eigenschappen worden ontwikkeld in een ouderlijke omgeving.
Pas wanneer je een concept van ZELF gaat ontwikkelingen begin je met EIGEN informatie op die basis te leggen.
Hoe meer EIGEN ervaringen hebt, hoe meer ervaring en wat je denk/voelt, JOUW normen en waardes zijn.

Persoonlijke ontwikkeling maakt dat we veranderen. Dat is _/-\o_ want zo worden we ONSZELF.

Beslissingen die een groot deel van je beslissingsvrijheid, manier van leven voor de toekomt inkaderen, beperken, MOETEN mijns inziens genomen worden op een basis van een ontwikkelde persoonlijkheid omdat anders de kans op botsen groot wordt.
Hoe jonger je de vrijheid beperkt, hoe groter de kans op brokken met jezelf, hoe kleiner de kans op duurzaam geluk.

Oh mijn god, wat een onzin. Hoor je eigenlijk wel wat je zelf zegt? Mensen onder de 18 hebben zeer zeker wel een eigen mening, en zijn ook een echt persoon.

Om even ontopic te blijven: Ik hoef voorlopig niet te trouwen :+ maar als iemand jong wil trouwen vind ik dat mensen dat moeten accepteren. Er zijn mensen die jong getrouwd zijn, die op hun 50e nog steeds gelukkig getrouwd zijn, en er zijn mensen die in hun 30e trouwen in 5 jaar later van elkaar scheiden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 14:18

Joman schreef:
verootjoo schreef:
Omdat je het nogal denigrerend opschrijft... :=
Verwoord het dan beter; ik snap ook wel dat er statistieken zijn, maar zeg dat dan ipv aan te gaan vallen op milieu en opleidingsniveau

Dat is geen aanval. Dat is gewoon wat de statistieken zeggen. Dat jullie dat denigrerend opvatten daar kan ik weinig aan doen.
Als het over mileu en opleidingsniveau gaat, dan raakt iedereen over de flos terwijl ik er niemand specifiek over aansprak.

Maar je hebt niet gezegd; statistieken geven aan dat ... en ...
Je schreef: volgens mij ... mijn hele familie ... dus die denken er niet aan.

Ayasha schreef:
Joman schreef:
Ach, het is duidelijk dat jij je iig niet tussen de studenten hebt begeven. Ook prima :)

En hoe bedoelde je dit dan Joman?

Dat geld ook voor deze opmerking, als dat werkelijk doelt op die verenigingen en het op kamers gaan zeg dat dan meteen duidelijk ipv zo'n sarcastische opmerking te plaatsen en daarna te beweren dat je het helemaal niet zo bedoeld hebt.
Dit komt gewoon denigrerend over en je maakt mij niet wijs dat jij werkelijk niet inziet hoe iemand dit verkeerd op kan vatten ;) (dat bedoel ik niet lelijk)
Dat stukje over jouw maatstaven bedoelde ik licht sarcastisch maar het ging me er even om om bepaalde opmerkingen over de studie van mijn familie even voor te zijn.

Maar laten we nu lief verder discussieren, houd een beetje rekening met het feit dat we het allemaal moeten doen met geschreven tekst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 14:24

Ja ach, zo kan je op alle slakken wel zout gaan leggen.
Wat maakt het uit of het volgens mij is of dat het onderbouwd wordt met bron? Volgens mij betekent dat het mijn ervaring is, in mijn omgeving. Dat dit toevallig door artikelen wordt ondersteund, prima :)

Ik vind het overigens wel opvallend dat ik word aangevallen op iets wat blijkbaar sarcastisch of op meerdere manieren kan worden opgevat. Je kan ipv er meteen bovenop te springen ook gewoon vragen hoe ik het bedoel he. Lijkt me ook niet zo'n grote moeite. Meteen in de verdediging schieten heeft niemand wat aan zoals maar weer blijkt.

Maar even ontopic. Ik vind dat iedereen lekker moet trouwen wanneer hij/zij wil. Vanuit m'n omgeving ken ik het trouwen op jonge leeftijd niet, maar dat wil niet zeggen dat er iets mis mee is :) Als je er klaar voor bent, prima.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 14:46

Mja, zo zou jij ook gewoon kunnen toegeven dat het niet je bedoeling was iemand te denigreren ipv om de brij heen te draaien en te zeggen dat het aan de lezer ligt.
Ik spring er niet bovenop, ik probeer jou uit te leggen waarom iemand jouw teksten verkeerd kan opvatten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 14:51

anneliesdj schreef:
Mja, zo zou jij ook gewoon kunnen toegeven dat het niet je bedoeling was iemand te denigreren ipv om de brij heen te draaien en te zeggen dat het aan de lezer ligt.
Ik spring er niet bovenop, ik probeer jou uit te leggen waarom iemand jouw teksten verkeerd kan opvatten.

Goh, ik dacht dat dat inmiddels wel duidelijk was. Maargoed, speciaal voor jou: geen enkele post in dit topic was denigrerend bedoeld :+
Ik heb overigens nergens gezegd dat het aan de lezer ligt. De posts heb ik tenslotte zelf geplaatst. Het zou men wel sieren eerst ff te vragen waarom of wat de achterliggende gedachte is van een post ipv gelijk aangevallen te reageren. Maargoed terug on topic, want dit is allemaal niet zo interessant als je t mij vraagt. Kwestie van hoe zaken op te vatten.

Xip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 15:08

Ik ben ook jong getrouwd, maar voor mij helaas geen sprookje. Ik was 23 toen ik trouwde en ik moet bekennen dat amper één jaar van mijn huwelijk gelukkig is geweest. Inmiddels ben ik 26 en lig ik in scheiding na een heel moeizaam en pijnlijk huwelijk.

Hoewel mijn eigen huwelijk op de klippen is gelopen denk ik niet dat het slecht is om jong te trouwen, maar je moet wel de juiste persoon vinden. Ik heb ook geleerd dat je eerst jezelf goed moet kennen voordat je jezelf aan iemand anders bindt en dat is wel een extra uitdaging op jonge leeftijd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 17:14

Arc_En_Ciel schreef:
Oh mijn god, wat een onzin.

Ach ja, dat jij het anders ziet maakt dat jij het onzin VINDT.

Hoe meer kennis, kunde en ervaring jij hebt maakt de basis onder wat jij vindt steviger.

Inderdaad hebben individuen van 18 ook een mening. Alleen niet zo erg stevig gefundeerd omdat ze in de regel niet bar veel daadwerkelijk zelfstandige ervaring hebben en dan NOG is dat op veel meer jaren met de paplpel ingegeoten basis.
In DIE zin is het DUS vrijwel geen EIGEN mening.
Dat is verder niet mijn mening maar simpele rekenkunde.

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 17:15

Hier oook een!! :D

Ik ga 5 Juni ook trouwen, en dit doen we omdat we al bijna 6 jaar samen zijn, samen wonen alles samen delen en ontzettend veel van elkaar houden. En natuurlijk voor altijd bij elkaar willen blijven! <3

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 17:18

Joman schreef:
anneliesdj schreef:

Goh, ik dacht dat dat inmiddels wel duidelijk was. Maargoed, speciaal voor jou: geen enkele post in dit topic was denigrerend bedoeld :+
Ik heb overigens nergens gezegd dat het aan de lezer ligt. De posts heb ik tenslotte zelf geplaatst. Het zou men wel sieren eerst ff te vragen waarom of wat de achterliggende gedachte is van een post ipv gelijk aangevallen te reageren. Maargoed terug on topic, want dit is allemaal niet zo interessant als je t mij vraagt. Kwestie van hoe zaken op te vatten.

Ben je heel zeker dat je deze post niet nog eens wil overdenken? :)

En Arc_En_Ciel: bespaar jezelf de moeite (en de teleurstelling) .. :) Gelijk krijg je toch niet... :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 17:23

Xip schreef:
je moet wel de juiste persoon vinden. Ik heb ook geleerd dat je eerst jezelf goed moet kennen

Bedankt voor het delen van jouw ervaring.

Kijk, daar heb je de kern.
Hoe kan je jezelf kennen als je nog pril bent?!
Hoe kan je zonder die zelfkennis, zonder verdere kennis, kunde en ervaring een 'juiste' onderkennen of vinden. Op basis waarvan wil je dat identificeren/toetsen?

DaarBIJ is alleen al gebrek aan doorlooptijd om voldoende mensen tegen te kunnen komen voor een referentiekader en ook maar enigzins realistische vindtkans een heldere beperking.
Wederom gewoon simpele rekenvaardigheid.

Doe een gedegen marktonderzoek met veel testen om jezelf te leren kennen, ervaring op te doen, anderen te kunnen inchatten/identficeren. Wellicht ook zie je dan helemaal het nut niet van beperkende voorwaardes. Weet jij veel zonder enig EIGEN benul?

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 17:24

Ik moet er niet aan denken haha, eerst leven :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 17:24

Want als je getrouwd bent heb je geen leven meer?

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 17:25

nee niet zoals wat ik nu heb :)

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 17:26

Snooki schreef:
Ik moet er niet aan denken haha, eerst leven :D

_O- _O- _O-
Niks mis met het getrouwde LEVEN hoor :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 17:26

Ben erg nieuwsgierig wat je dan niet meer zou kunnen dat je nu wel nog kan? :)