Geesten en paranormale dingen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 17:33

Nee dat staat compleet los van geloven. Net als de evolutietheorie, daar zijn gewoon bewijzen voor. Dinosauriërs alleen al. Daar is gewoon keihard bewijs voor, dat is geen kwestie van geloven.

Net als zeggen ik geloof in mezelf, dat is ook geen kwestie van geloven want je weet van jezelf 100% zeker dat je bestaat.

Anoniem

Re: Geesten en paranormale dingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 17:47

Tja kuggur, als je dan expres alles wat ik zeg uit zijn context haalt door slechts een enkele zin te quoten, dan ga je inderdaad geen antwoord krijgen op je "vragen".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 17:49

Ik geloof dat er zuurstof is. Geloof ik dan ook ergens in ojajoh of haal ik nu je drogreden uit context?

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 17:52

gohya schreef:
Dat Jezus bestaan heeft geloof ik zeker wel.Jezus was een gewoon mens,net als jij en ik,maar Jezus had ook Gave's.Hij kon ook mensen genezen en meerdere dingen die alleen mensen met een gave kunnen doen.Maar dat Maria onbevlekt zwanger werd,dat geloof ik dan weer niet.Ook geloof ik niet dat 'God' de vader is van Jezus,want ik geloof dat Jozef de vader is.Als dat niet zo zou zijn,dan is Maria in princiepe 'vreemd gegaan'.
Dat er een natuurlijke bovenaardse macht is geloof ik ook.Ik geloof dat Moeder Natuur die God is die alles gemaakt heeft.Hoe ze eruit ziet? heb geen flauw idee,ik denk dat ze iets onaantastbaars is en onzichtbaar.

W.b.t. de Bijbel,er staan dingen in die waar zijn,maar ook een heleboel die niet waar zijn,volgens mij dan he.

Die Engelen en de Duivel? is voor mij onzin,net als dat geesten voor anderen weer onzin is.

Ben het er mee eens. Maar uiteindelijk zijn het allemaal gedachtes van mensen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 17:54

Ik zeg alleen maar dat iedereen lekker zelf moet weten waar die in geloofd en dat vooral nou eens niet iedereen zou moeten gaan mierenneuken, omdat het toevallig jouw waarheid niet is, dat maakt jullie net zo erg als die geloofsfanaten...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 19:06

Ik geloof dus ook niet zo zeer in geesten, maar omdat ik het ook niet kan uitsluiten, blijft het voor mij wel een mogelijke optie. Het is echter wel een verklaring die onderaan mn lijstje staat, eigenlijk de verklaring die je kan geven als je geen andere, meer logische, verklaring kan vinden. Er is namelijk tot op heden gewoon geen bewijs voor te vinden, maar ik vind het zo jammer dat er dan mensen zijn die dan de conclusie trekken dat het dus niet bestaat. Laten we de discussie hier leuk houden en respectvol blijven naar elkaar. Ik vind dit een leuk topic, juist omdat beide kanten wel hun mening mogen geven.

blacktown schreef:
Zwerte schreef:

En dan is er nog de groep ongelovigen die daar ervaring mee heeft en juist heeft gemerkt dat het niks is. Heb best wel eens glaasje gedraaid vroeger. Toen ik jonger was geloofde ik er nog wel in en ja hoor gekke ervaringen! Later ging ik meer nadenken en kwam tot de conclusie dat er vrijwel altijd betere verklaringen zijn en toen waren dingen zoals glaasje draaien ineens totaal niet eng meer en gebeurde er niks wat ik niet kon verklaren. Vind zoiets eerder hilarisch, omdat anderen wel in de stress schieten en vanwege de angst de gekste dingen horen en zien. Gekke dingen, die hersenen!

Als je ook gekke ervaringen hebt gehad met glaasje draaien, en je nu betere verklaringen hebt voor hetgeen er gebeurde, dan zou ik die verklaringen heel graag willen weten. Want ik zou het ook liever zien als iets hilarisch. Dat meen ik echt Zwerte .

Geen hele bizarre dingen, maar meer zaken zoals een deur die open ging (tocht), gekraak en andere geluiden uit de kast (zaten leidingen achter, cv sprong net aan (dat hoorden we dus) en door de warmte daarvan werkte het hout van de planken wat gekraak gaf). Een lamp die flikkerde (deed ie vaker, viel alleen toen op) en zien van schaduwen wat ik gewoon verklaar door de angst en daardoor gek werkende zintuigen. Ik weet nu dat mn hersens dat namelijk graag doen als ik bang ben, dan word elke beweging of schaduw een bewegende schaduw van een persoon.
Dit soort 'spelletjes' levert vaak zoveel angst en spanning op, dat je volledig op scherp staat en veel meer waarneemt dan normaal. Elk huis 'leeft' wel een beetje. Hout werkt, scharnieren verslijten, elektra hapert enz. En dat hoeft echt niet altijd te zijn, dat kan op willekeurige momenten gebeuren. Zo hadden mijn ouders een lamp op de overloop die heel af en toe flikkerde. Vanuit mn kamer zag ik het licht daarvan en was daar regelmatig bang voor. Soms maanden niet, dan drie keer per dag, geen logica in te vinden. Toen we een nieuwe hebben opgehangen (dus met de bedrading bezig geweest!), gebeurde het nooit meer. Dus toch ergens een probleempje in de bedrading, wat zich heel onvoorspelbaar uitte. Ook mankementjes aan je huis zijn niet altijd even voorspelbaar of logisch, dus voor mij is zo'n verklaring meestal meer dan voldoende.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 19:16

Zwerte ik ben het zeker met je eens,dat je hersens veel kunnen doen met je,zeker als je bang bent.
Maar wat als je niet bang bent? wat als je gewoon t.v. aan het kijken bent [docu over dieren] en uit het niets komt er een licht uit je t.v. en verlicht de hele kamer.Bang? nee, Geweldig mooi? Ja, Supermooi om te zien. Wat was het? ik weet wat het was,en laat het daarbij.Bewijzen? Nee helaas niet,geen camera bij de hand op dat moment.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 19:19

Deugenietje schreef:
Op deze siteKlik staan foto van mensen die overleden zijn.

Vroeger werd er niet zoveel foto's gemaakt. Er gingen mensen natuurlijk dood, men wou graag nog een herinnering en werden overleden mensen op de foto gezet.

Waarschuwing. Foto's hebben een lading.

Ik heb geen enkele moeite om hier naar te kijken en krijg er geen naar gevoel bij.
Het is duidelijk zoals er ook bij geschreven staat dat geprobeerd wordt de mensen er zo levend mogelijk uit te laten zien. Maar daarom voel ik me nog niet bekeken ofzo?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 19:24

drawerlover schreef:
Als je in niks gelooft geloof je ook ergens in hoor. Je gelooft dat er niets is.

Ach ja, die kenden we ook nog niet, semantieke spelletjes met het woord "geloven"..... :roll:

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 19:25

gohya schreef:
Zwerte ik ben het zeker met je eens,dat je hersens veel kunnen doen met je,zeker als je bang bent.
Maar wat als je niet bang bent? wat als je gewoon t.v. aan het kijken bent [docu over dieren] en uit het niets komt er een licht uit je t.v. en verlicht de hele kamer.Bang? nee, Geweldig mooi? Ja, Supermooi om te zien. Wat was het? ik weet wat het was,en laat het daarbij.Bewijzen? Nee helaas niet,geen camera bij de hand op dat moment.

Zoiets verklaar ik eigenlijk gewoon niet. Mocht ik zelf zoiets eens meemaken is er best kans dat ik dan wel ga geloven, dat sluit ik dus niet uit. Maar ik weet dus ook dat zelfs zoiets een manipulatie van je hersenen KAN zijn. En je kan banger zijn dan je zelf voelt. Klinkt raar, maar ook emoties kunnen deels onbewust zijn en dat je ze dus niet bewust echt merkt. Dus voor mij kan het nog van alles zijn: onbewuste emoties, hallucinaties, andere gekke acties van je hersenen, maar ook iets paranormaals staat onderaan het rijtje.
Ik ken jou verder niet, was er zelf niet bij, dus meer kan ik er ook niet van maken. Maar omdat tussen de mogelijke verklaringen ook nog genoeg staan die niks paranormaals betekenen, kan ik ook niet meegaan in de overtuiging dat dit dat was. Kortom: ik laat zoiets in het midden, maar neig naar de 'nuchtere' kant.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 19:27

Kuggur schreef:
LisaFaded schreef:
Dat is het altijd, mensen moeten altijd bewijs hebben willen ze iets geloven.

Helpt wel voorkomen dat mensen je allerlei onzin proberen wijs te maken; ik kan een sceptische attitude van harte aanbevelen.
En lees dit topic eens door, weinig positiefs over dit geloven in geesten, veel angstgevoelens; waarom zou je hier in "willen" geloven?

Inderdaad :)
Ik ben niet zo van het wetenschappelijk bewijs, maar iets moet voor mij wel aannemelijk zijn, wil ik "er in geloven", over het algemeen is het meer iets van "het zou kunnen", maar het zou ook iets anders kunnen zijn...

Een mens is een religieus wezen, je gelooft wel degelijk ergens in wat je niet kunt bewijzen, nl dat er morgen weer een nieuwe dag aanbreekt... dus ik sta wel open voor dingen die je niet direct kunt verklaren. Maar dat is wat anders dan stellig beweren hoe iets zit, dat is imo dan toch een visie, of een geloof, net als religie.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 19:29

Kuggur schreef:
drawerlover schreef:
Als je in niks gelooft geloof je ook ergens in hoor. Je gelooft dat er niets is.

Ach ja, die kenden we ook nog niet, semantieke spelletjes met het woord "geloven"..... :roll:

Sorry voor de offtopic reactie, maar ik moet hier even op reageren.
Kan je nou werkelijk geen respect opbrengen voor de mening/geloof van een ander? Waarom kom je in dit soort topics als je je zo stoort aan andere denkwijzes dan de jouwe? Kan je dan niet beter wegblijven en de andere kant opkijken? Want met zo'n respectloze toon doe je niks anders als anderen ergeren. Je bereikt er niks mee!
Ik moet eerlijk toegeven dat ik ook zulke reacties kan bedenken, ook ik kan rollen met mn ogen als ik sommige, imo naieve en simpele, verklaringen lees. Maar ik vind het nergens voor nodig om dat op die manier te uiten. Ik zet me er overheen en probeer met respect de denkwijze van de ander te volgen. Probeer het eens, maakt de wereld een stuk gezelliger!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 19:32

Ik begrijp je helemaal Zwerte. Ook ik vind sommige dingen die paranormaal zouden moeten zijn,totaal niet paranormaal.Of een schaduw zien als geest,is voor mij echt geen geest.Geesten hebben geen schaduw. Maar ik laat verder iedereen in hun waarde als ze zeggen een geest te hebben gezien.Ik was er niet bij,toen ze 'de schaduw' zagen.
Laat ik het zo zeggen: je kan het altijd iets overdrijven of anders zien ;)

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:02

Over het geloven in God, ik ben christelijk opgevoed, maar ben altijd een eeuwige 'sceptic' geweest, en ik ben nu meer een 'er is iets, maar wat dan precies, who knows?'
Ik geloof door bepaalde dingen in mijn leven dat er meer is dan 'toeval' en er ook meer is tussen hemel en aarde, kan er alleen niet een bepaalde naam aan geven, en dat is voor mij persoonlijk ook niet nodig.

Iedereen kiest een persoonlijk pad, een manier van leven, van denken, die voor die persoon goed voelt, 'juist' voelt. Persoonlijke ervaringen, beweegreden en al die dingen zijn daarin verwoven.
Dat is denk ik ook waarom gesprekken over bijvoorbeeld het paranormale vaak uitlopen op een minder constructrieve discussie, soms kan het zo persoonlijk zijn dat mensen net even die extra opmerking willen maken, anderen willen overtuigen.
Live and let live, ik geloof dat net zoals de natuur, alle verschillen gecombineerd maken dat het geheel werkt. Dag/nacht, roofdier/prooi, etc etc, zonder de een zou de ander er ook niet zijn.
We kunnen niet allemaal hetzelfde zijn en hetzelfde denken en dat moet je ook niet willen denk ik, zolang we maar respect kunnen hebben voor het feit dat een ander dingen anders ziet.

Drogon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 00:58

Ik moet dit ook niet lezen als ik om 1 uur 's nachts alleen in de woonkamer zit.. :')

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 03:27

Ik had me ook voorgenomen om nu niet te lezen maar ik kan niet slapen door raad maar, een geest. Zat me de hele tijd op het gezicht te jeuken, vraag ik zo van he hou op ik probeer te slapen, weg jeuk. Maar ik voel nog aanwezigheid. En ik zie de geest ook. Een hele lieve gelukkig maar hij wil maar niet weg dat is niet leuk. Ik word zelfs een klein beetje bang ervan zo laat. Blehh is niet leuk zo de hele tijd met een gevoel van aanwezigheid in je maag te zitten

Edit: de geest zit nu ook net op de plek waar ik moet zijn om mijn speaker te pakken :(

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 09:55

Ik vind dit toch wel echt zorgwekkend. ...jij hebt echt hulp nodig!

Jouw wartaal TS, lijkt meer op flink in de knoop met de realiteit en dat vind ik vanaf je eerste post al. Misschien is het je leeftijd en hoe je dingen verwoord maar ook dan vind ik het zorgwekkend, als jij zo doorgaat zal je voor gek worden verklaard.
Zoek hulp, benut je gave (als je die hebt) op een beheerste manier al is het om jezelf te beschermen, of je nou in de knoop zit met de realiteit of paranormaal begaafd je zal toch overeind moeten blijven in deze maatschappij.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 10:05

Manda schreef:

Jouw wartaal TS, lijkt meer op flink in de knoop met de realiteit en dat vind ik vanaf je eerste post al. Misschien is het je leeftijd en hoe je dingen verwoord maar ook dan vind ik het zorgwekkend, als jij zo doorgaat zal je voor gek worden verklaard.
Zoek hulp, benut je gave (als je die hebt) op een beheerste manier al is het om jezelf te beschermen, of je nou in de knoop zit met de realiteit of paranormaal begaafd je zal toch overeind moeten blijven in deze maatschappij.

Sorry TS maar ik ben het volledig eens met Manda. :j

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 10:20

Manda schreef:

Ik ben het hier eerlijk gezegd ook mee eens.
En dit is niet alleen gebaseerd op dit topic. Er zijn meerdere posts van TS die ronduit dubieus te noemen zijn.
Ik zou ook hulp zoeken als jou was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 11:09

Ik ben het ook eens met Manda.
Ts je hebt het duidelijk niet in de hand en als je niet op past kom jij niet meer aan normaal leven toe.

En hoewel ik geloof dat geesten bestaan en je er geen hinder van hoeft te hebben ben ik er van overtuigd dat hoe meer je er in mee gaat je er ook gek van kunt worden.

Trouwens diegene die de verklaring had van epilepsie.
Ik ben eens bij een genezingsdienst geweest waar tegen het einde van de avond een vrouw begon raar te doen als zomaar vallen.
Die bleek echt niet epilepsie te hebben.
Groepje mensen zijn toen om haar heen gaan staan en gaan bidden.
Vervolgens was het ook klaar.
De bijbel maakt ook gewoon onderscheid tussen ziektes en bezeten zijn van onreine geesten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 11:18

Suzanne F. schreef:
Manda schreef:

Ik ben het hier eerlijk gezegd ook mee eens.
En dit is niet alleen gebaseerd op dit topic. Er zijn meerdere posts van TS die ronduit dubieus te noemen zijn.
Ik zou ook hulp zoeken als jou was.

Helemaal mee eens.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 11:22

Dat is mij al zo vaak gezegd en ik zou graag hulp zoeken maar dat vind mijn moeder onzin. En al helemaal als het om een gave gaat. Zij denkt dat mensen met een gave geen leuk leven hebben en het met die gave oplossen. Zodat ze weer vrolijk worden. En ik geesten gelooft ze ook niet. Als ik zou vertellen dat ik ze zie dan zou ze me onderhand het huis uit zetten. Ze weet wel dat ik vaak het gevoel heb dat er aanwezigheid is. Nouja dan. En er is op Bokt wel vaker tegen mij gezegd, meid ga naar de psychiater want dit is helemaal niet Goed. Ik zou het graag willen maar dat vind me moeder allemaal onzin. Net zoals dat ze altijd te laat naar de dokter gaat. Ik zeg mam ik heb hier last van. Na een week ofzo als het ondertussen flink ontstoken is gaan we pas...

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 11:23

Ik herken het wel wat TS schrijft en bij mij bleek uiteindelijk dat ik mezelf er zo mee bezig bleef houden dat ik doordraaide en in alles geesten enzo zag.
Ik vermoed dat dat bij TS ook het geval is, je hersens kunnen je iig flink voor de gek houden.
Buiten dat geloof ik overigens wel dat er geesten zijn en dat wanneer je je gek loopt te maken je je onbewust enorm openstelt waardoor ze ook meer op je afkomen zegmaar.
Dus een combi van jezelf gek maken en daadwerkelijk te maken hebben met geesten kan ook nog.
Wat mij erg helpt is gewoon een lampje aan hebben zodat m'n hoofd niet aan de haal kan gaan met al die rare schaduwen enzo die je 's avonds laat geregeld ziet (je weet wel, bewegende boomtakken vlak bij een straatlantaarn :')).
Hierdoor ben ik een stuk minder angstig en kan ik mezelf ook gewoon wat strenger toespreken dat er echt niets aan de hand is.
Ook vertel ik mezelf nog weleens hardop dat niet alles wat niet (direct) verklaarbaar is iets te maken heeft met geesten, dat de verklaring wellicht heel makkelijk te vinden is maar dat je er soms gewoon niet op komt.

Enige waar ik nog steeds geen verklaring voor heb is inbouwkasten midden in huizen die gewoon tochten >;) en dat ik een enkele keer ineens een geur ruik van bijv aftershave terwijl ik alles potdicht heb zitten en die dag niemand over de vloer heb gehad (het is ook geen snel voorbijgaande geur maar alsof er iemand naast je staat ofzo).

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 11:33

lor1_1984 schreef:
Ik herken het wel wat TS schrijft en bij mij bleek uiteindelijk dat ik mezelf er zo mee bezig bleef houden dat ik doordraaide en in alles geesten enzo zag.
Ik vermoed dat dat bij TS ook het geval is, je hersens kunnen je iig flink voor de gek houden.
Buiten dat geloof ik overigens wel dat er geesten zijn en dat wanneer je je gek loopt te maken je je onbewust enorm openstelt waardoor ze ook meer op je afkomen zegmaar.
Dus een combi van jezelf gek maken en daadwerkelijk te maken hebben met geesten kan ook nog.
Wat mij erg helpt is gewoon een lampje aan hebben zodat m'n hoofd niet aan de haal kan gaan met al die rare schaduwen enzo die je 's avonds laat geregeld ziet (je weet wel, bewegende boomtakken vlak bij een straatlantaarn :')).
Hierdoor ben ik een stuk minder angstig en kan ik mezelf ook gewoon wat strenger toespreken dat er echt niets aan de hand is.
Ook vertel ik mezelf nog weleens hardop dat niet alles wat niet (direct) verklaarbaar is iets te maken heeft met geesten, dat de verklaring wellicht heel makkelijk te vinden is maar dat je er soms gewoon niet op komt.

Enige waar ik nog steeds geen verklaring voor heb is inbouwkasten midden in huizen die gewoon tochten >;) en dat ik een enkele keer ineens een geur ruik van bijv aftershave terwijl ik alles potdicht heb zitten en die dag niemand over de vloer heb gehad (het is ook geen snel voorbijgaande geur maar alsof er iemand naast je staat ofzo).

Ik weet van mezelf dat ik soms doordraai hoor. Dat heb ik in periodes. Maar ik heb dan ook het licht aan en de geest is er nog steeds hoor. Nou komt het niet door die geest dat ik bang ben maar door de tijd zo laat en omdat ik inderdaad in een doordraaiperiode zit. Gelukkig duren die periodes niet heel erg lang. Pfoe...

Dat lijkt op een geest. Ik zeg niet dat hem dat is hoor. Het kan ook zijn dat als je kast dicht bij een deur staat dat er koude lucht in komt ofzo. Of die geur dat je jezelf ruikt. Ik zeg maar wat. Dit zijn wel kenmerken van een geest maar het is er niet meteen een. Kijk maar of je een meer logische verklaring kunt vinden

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 11:43

Ik draag geen aftershave. :Y)
De kast is middenin het huis, in een woonkamer of in een slaapkamer en het maakt ook niet uit of je hem eventjes open hebt staan of een uur ofzo, wel trekt de warmte dan uit de woonkamer of slaapkamer weg.

Fijn trouwens dat je het zelf ook doorhebt, scheelt ook weer gedoe. :)
jezelf vaak vertellen dat er niets is helpt ook trouwens. :j