safina schreef:Maartje1990 schreef:Gister iets interessants gehoord. Kinderen die tweetalig (of met een dialect zoals limburgs) worden opgevoed daarbij werken de hersenen sneller. Nadeel is echter dat ze de taal maar voor 95% beheersen ipv 100% zoals diegene die alleen maar zijn opgevoed met alleen die taal. Dus 95% van beide talen. En in geval van drietalig dan is dit zelfs 85% maar dit valt wel bij te leren
Dat kinderen die tweetalig zijn cognitieve voordelen hebben heb ik ook al eens ergens gelezen. Tweetalig zijn is zo gek nog niet!![]()
Maar hoe ziet 'een taal voor 100% beheersen' eruit? Ik bedoel: ik ben eentalig opgevoed, door een Neerlandica notabene. Ik zou dan toch goed moeten zijn voor die 100% beheersing?
Dat wordt toch lastig, want met dit zinnetje uit het Groot Dictee van de Nederlandse taal heb ik wat moeite:
"Zulke lammenadige anastrofes vernoemde de criticaster naar zijn tante Betje, in wier postale verbiage een heel aantal zeugmata, polysyndetons en anakoloeten wiewauwde."
Zit ik nou op 98%? Of nog minder?
hahaha wauw!
ja dat soort dingen vraag ik me Dan dus ook af. Ik ben tweetalig opgevoed, en merk inderdaad dat ik andere talen ook veel sneller oppik Dan de meeste Andere mensen. Maar mijn woordenschat in mijn beide talen, is heel wat uitgebreider Dan bij de meeste mensen die ik ken met een enkeltalige opvoeding. Hierbij kon ik ook al erg vroeg praten (in beide talen) en kon ik al op mijn 4e in beide talen lezen. Betekent dit dat ik de taal maar 95% spreek en de Andere mensen die ik ken nog minder? En in hoeverre heeft dit Te maken met mijn tweetalige opvoeding? Wanneer spreek je een taal 100% ?