Binnenkort (2014/2015) samenwonen! Wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 16:08

Seni schreef:
Omdat je onder een bepaalde huurgrens moet zitten om huurtoeslag te krijgen. Onder de 23 jaar zit die grens erg laag, zeker als je een huisje met z'n 2en wil zit je erg snel over die grens heen. :)

I know, ik ben zelf 21 en mijn vriend 23, maar Bonnyyyyyy zegt dat hun 19 en 23 zijn, dus dan val je wel onder de hogere huurgrens. Het maakt dan ook niet uit wie huurder is en wie medehuurder, daarover had ik gebeld met de belastingdienst en een medehuurder mag ook gewoon de huurtoeslag aanvragen. (stel dat jij onder de 23 bent als huurder en je vriend(in) wel 23+, als medehuurder, moet je dus je vriend(in) de huurtoeslag laten aanvragen)

Helaas was het zo in het geval van mij en mijn vriend dat hij blijkbaar bewoner wordt en geen medehuurder, omdat de woningbouw daar behoorlijk strenge eisen voor heeft en daarom hebben mijn vriend en ik een samenlevingscontract afgesloten. Dan zijn we namelijk van rechtswege toeslagpartners, dus krijgen we alsnog via hem de huurtoeslag, ook al is hij 'slechts' medebewoner en omdat het niet verkeerd is bepaalde dingen op papier te hebben staan natuurlijk! :D

Naomi_Haffie

Re: Binnenkort (2014/2015) samenwonen! Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 19:43

Hallo,

Ik kom zomaar even binnen vallen met een vraag.

Zijn er ook mensen waarvan hun partner het huis alleen koopt en je er zelf als het af is bij intrekt?

En wat adviseren jullie.. Om samen te kopen of alleen als dat kan en waarom?

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 19:59

Naomi_Haffie schreef:
Hallo,

Ik kom zomaar even binnen vallen met een vraag.

Zijn er ook mensen waarvan hun partner het huis alleen koopt en je er zelf als het af is bij intrekt?

En wat adviseren jullie.. Om samen te kopen of alleen als dat kan en waarom?

Mijn vriend koopt het huis alleen. :j Hij kan alleen een goede hypotheek aan, en op deze manier staat alles op zijn naam en mocht er (worst case scenario) iets mis gaan hebben we geen gedoe.
Ik zit zelf nog op school, laatste studie jaar en krijg vanaf december ook geen studiefinanciering meer maar betaal wel alles zelf. Hierdoor heb ik nog weinig 'bij te zetten' waardoor dit de meest praktische oplossing is.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:56

Bij ons/mij exact dezelfde situatie als bij Boemklatsch! Ook precies dezelfde overwegingen gemaakt :+
Ik blijf bijvoorbeeld ook gewook ingeschreven staan bij woningcorporaties etc. Mocht het mis gaan, dan heb ik dat nog 'achter de hand'.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 22:17

Mag ik me hier ook melden?
Wij gaan over een klein maandje ons huisje in! We zijn nu druk bezig met klussen/inrichten en schoonmaken... Klussen is nu min of meer klaar, dus nu vooral inrichten! :D

Ik kan écht niet wachten tot we er daadwerkelijk wonen.. :)

ElineThera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 23:40

Ik had gehoopt dat onze meubels afgelopen week geleverd zouden worden maar na een belletje bleek onze eettafel er nog niet te zijn, dus de rest van de woonkamer meubels daar ook nog maar laten staan, WC en douche zijn nog niet af dus hebben we daar nog even voor. In de slaapkamer al wel mijn open kast geplaatst en deze week komt (als alles goed gaat) in de andere kamer onze 2 kasten tegen de muur dus dan schiet het bij ons ook al op!

Wij hebben samen gekocht, maar hebben allebei een baan en zouden allebei als het nodig is de hypotheek zelf kunnen betalen want er wellicht nog plannen zijn vanaf mijn kant om te studeren/van baan te wisselen en daar staat hij gelukkig volledig achter :)

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 00:44

Hier staat het op zijn naam en kan hij het huis, als het moet, in z'n eentje betalen.

Ben aan het twijfelen of ik niet eerder ga samenwonen.. Heb helaas nog geen baan gevonden in zijn regio en kan op zich elke dag heen en weer naar werk gaan reizen vanaf zijn huis. Vraag me alleen af of de kosten en tijd op gaan wegen tegen het samen zijn. Iemand ervaring mee?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 00:57

Het heen en weer reizen KAN gaan opbreken, maar dat ligt aan je zelf. Ik stuur je even een pb. ;-)

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 02:06

Hier ook.. Mijn vriend koopt ook alleen. Ik heb totaaaaal geen zekerheid over mijn inkomen.
Wat reizen betreft geen idee. Ik woon niet zo heel ver van hem vandaan.

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 09:08

Leuk om al die verhalen te lezen!
Wat betreft de 10.000 dat ligt ook deels aan jezelf. Heb wel gemerkt dat de kleine dingetjes vaak t duurst zijn in totaal, maar als je naar bv de action gaat voor borden, theeglazen etc bespaar je al een hoop! Ook tweedehands via mp oid een tafel kopen scheelt ook al heel veel! Meubels verliezen namelijk heel snel hun aankoopwaarde nadat je er een x gebruik van hebt gemaakt. Wij hebben alleen n nieuw bankstel, salontafel en fauteuil gekocht. Verder alles 2e hands en wat we al hadden vanuit huis meegenomen.

_Joyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 09:55

Nou, vorige week zouden wij dus kijken bij de woning. Worden we wéér 2 uur van te voren afgebeld, opeens verhuurd terwijl wij de enige waren die hadden gereageerd.

Bleek dat het huis te koop had gestaan en dat er toen een kijker was wezen kijken die het graag wilde huren. Verkoper wilde dat niet, maar opeens zag de de kijker maandag dat hij te huur stond. Dinsdag zouden wij kijken.. Toen heeft de makelaar blijkbaar gezegd dat hij 1 maand huur over moest maken en het dan voor hem was. Dinsdagochtend stond het dus op de rekening dus lekker langs ons heen gegaan. Boze mail gestuurd naar de makelaar :=

Week ervoor ook al afgebeld, maar voor dat huis zitten we nog in running. Duurt alleen zo ontzettend lang dat ik er geen vertrouwen meer in heb.

Gisteren werden we dan opeens gebeld door de makelaar waar ik de boze mail had heen gestuurd. Hij had in hetzelfde complex(wel minder mooi plekje) een woning vrij die nog niet op internet staat. Morgen daar dus kijken, maar durf nergens meer op te hopen. ^)

@Meraki: woning staat in Borne! Boven de winkels.

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 14:47

Wij hebben beide een vaste baan gelukkig, hij wil nu op zijn naam en loon een huis kopen en dat ik er na dat het af is bij in ga wonen..

Mijn moeder vind dit alleen heel dom . Omdat hij dan alles opbouwt etc, en stel het gaat verkeerd dat ik dan met mn koffertje zonder ook maar iets te hebben op straat sta..

Dus ik weet nu niet wat het verstandigts is :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 15:33

Ik zou dat ook niet zo snel doen eigenlijk, bij je eerste huis. Tenzij je echt geen stabiel inkomen hebt zelf.

Wij kunnen uiteindelijk waarschijnlijk nog een stuk makkelijker op alleen mijn inkomen een hypotheek krijgen (hij heeft een basissalaris + commissie, maar van die commissie kun je dus niet uitgaan, zelfs als hij veel meer dan ik zou verdienen).

Kirstennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 16:20

Wat een heerlijk topic!

Ik wil me ook graag melden. Wij hebben 31 juli de sleutel van ons huisje gekregen. Het is echt een klus huis en hopen in Februari er echt te gaan wonen.
Het huis staat op mijn vriend zijn naam i.v.m. de hypotheek. Het heeft allebei wel zijn voor en nadelen vind ik. Zou proberen om die op een rijtje voor jullie te zetten @Naomi_Haffie. Wel goed bespreken in iedergeval.
Hoe is het afgelopen met het huis Kaitlyn?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 16:23

In een samenlevingscontract kun je dat soort dingen dus vast leggen Naomi_Haffie. ;-)

Welkom Kirstennn! Leuk een klus huis! :))

Kirstennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 16:31

Dankje Marinke!

Ja, hebben we echt bewust voor gekozen. Wilde lekker ons ei in kwijt en het helemaal ''ons'' maken. Proberen onze stijlen ook echt samen te voegen, wat soms nog best een uitdaging is. :=
Jij wilde ook graag een klushuis toch? Zijn jullie al wat serieuzer gaan kijken of staat het nog op een wat lager pitje?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 16:50

Maar wel erg leuk om te doen! Ik snap die keuze erg goed. :D

Hier inderdaad ook de wens van een klushuisje. :-)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 14:26

Wij gaan wel samen kopen, zou het niet fijn vinden als het alleen op zijn of mijn naam komt :+

We hebben een afspraak staan met de hypotheker om te kijken wat voor ons haalbaar is en verstandig is :D :):)

Zo zit er toch nog vaart in en we hebben al een heeeeel mooi huis gezien <3
En dat is absoluut geen klushuis, eerder een trek-er-zo-in huis, wat wij dus ook zoeken.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 14:29

_Nancy schreef:
Wij gaan wel samen kopen, zou het niet fijn vinden als het alleen op zijn of mijn naam komt :+

We hebben een afspraak staan met de hypotheker om te kijken wat voor ons haalbaar is en verstandig is :D :):)

Zo zit er toch nog vaart in en we hebben al een heeeeel mooi huis gezien <3
En dat is absoluut geen klushuis, eerder een trek-er-zo-in huis, wat wij dus ook zoeken.

Hartstikke leuk! :j Wij hebben er ook voor gekozen om allebei te kopen, en niet op 1 naam te zetten.
Wij krijgen over 3 weken de sleutel. *\o/*

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 15:34

Wat zijn jullie overwegingen geweest om het juist wel op beide namen te zetten? :) Gewoon benieuwd hoor!

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 15:49

Targaryen schreef:
Wat zijn jullie overwegingen geweest om het juist wel op beide namen te zetten? :) Gewoon benieuwd hoor!

Ik weet het eigenlijk niet. We waren het er gewoon mee eens dat het van ons beiden ging worden, omdat we er ook samen wonen. Niet een hele specifieke reden eigenlijk.

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 17:43

Wij gaan wel goed kijken naar wat gebeurt er als... we uit elkaar gaan, iemand overlijdt etc. Klinkt allemaal heel serieus maar vinden we wel belangrijk.

Wij zijn vanmorgen bij de aankoopmakelaar wezen praten, weer een hoop wijzer en vriendlief gaat volgende week voor een tweede bezichtiging mét aankoopmakelaar en zijn vader (bouwkundige) en daarna hopelijk een bod doen... Hadden het er vanmorgen in de auto nog over dat het nu allemaal wel echt 'echt' wordt. :):)

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 17:50

Spannend Boomklatsch!

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 17:55

Spannend hoor! Wat voor huis hebben jullie op het oog?

Ik wil ook echt alles vast laten leggen tzt. Niet leuk om over te hebben, wel noodzakelijk..

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 00:33

Hier ook met z'n 2'en gekocht, anders niet haalbaar. Maar inderdaad, willen het wel goed vast laten leggen, ga er niet vanuit maar stel we gaan wel uit elkaar ben ik er mogelijk wel flink de dupe van omdat ik veel minder verdien.

Hier hele slechte ervaring met de Hypotheker. 1malig "gratis" advies (was het intake gesprek), prutservice en 500 euro lichter.... Kan iedereen aanraden behalve hun....