Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Bedankt!! 
Lielle schreef:wel met wat fruit, maar mss dat dit toch iets is voor je:
Omschrijving:
Een verrukkelijk toetje als afsluiting van een Kerstdiner of andere feestmaaltijd
Aantal personen: 6 (dus alles * 2)
Smaak: Zoet
Soort gerecht: Nagerecht
Ingredienten:
Decoratie
- chocolade meringues
- chocolade blaadjes
Voor de gepocheerde peren:
*3 peren
*2 kopjes champagne
*1 kopje suiker
*1 vanillestokje.
Voor de chocoladecreme:
*2 kopjes slagroom
*50 gram pure chocolade
*2 el suiker
*1 thl.vanille
* scheutje likeur of zo (strohrum was super!)
Hulpmiddelen:
*Steelpannetje
*Mixer
*Kom
*6 dessertbordjes
Voorbereiding:
*Schil de peren,
*Halveer ze en doe ze in een steelpannetje met de champagne,suiker en het vanillestokje,
*Breng het geheel aan de kook en zet het vuur laag,
*Controleer steeds of de peren al zacht zijn(met een zacht mes moet er gemakkelijk in te steken zijn)
*zet het vuur uit en laat de peren in de pan afkoelen,
*Als de peren (bijna)afgekoeld zijn schep ze dan met een schuimspaan uit de pan ,
*Laat de champagne op een laag vuurtje stroperig worden en laat het afkoelen
De Chocoladecreme:
*Verhit de slagroom en de chocolade in een steelpan op een laag vuurtjetotdat er een homogene massa ontstaat,
*Haal het geheel van het vuur en laat het afkoelen,
*Voeg suiker en de vanille toe en klop het mengsel luchtig met de mixer op de hoogste stand.
Bereidingswijze:
*Plaats een meringue op een bord en schep er wat chocoladecreme bij
*Snijd een halve peerin dunne plakjes en leg deze als een waaier op de creme,
*Besprenkel de peer met de champagnestroop
*Garneer het met chocoladeschaafsel of blaadjes
*U kunt ook nog een bolletje ijs met chocoladesaus toevoegen als u dit wilt.
*Herhaal deze stappen voor ieder bordje.
Eydis schreef:Iemand nog tips voor een mooi dessert zonder (rauw) ei?
Iets wat er mooi uitziet maar niet machtig is. Na 5 gangen hebben we niet zulke grote trek meer.
Kristie schreef:Eydis schreef:Iemand nog tips voor een mooi dessert zonder (rauw) ei?
Iets wat er mooi uitziet maar niet machtig is. Na 5 gangen hebben we niet zulke grote trek meer.
Ik maak prosecco peertjes als toetje http://chickslovefood.com/sinner-sunday ... -peertjes/
Heb ze al een keer gemaakt, en ze zijn echt heel lekker en makkelijk te maken!
Lielle nu al begonnen! Vries je het dan in?

. Tapas is altijd leuk, lekker zelf sangria maken met heel veel fruit en ijsblokjes! Mssn kun je snuffelen bij de recepten/post van Lielle die maakt ook lekker hapjes-dingetjes!
Letterlijk betekent het 'gesluierde boerenmeisjes', het is een Noors recept. Aangezien mijn moeder Noorse is en ik dus half Noors, leek het ons leuk om een beetje van onze achtergrond in het kerstdiner te stoppen 
Kristie schreef:O kletskoekje heb je een recept van je toetje? -t klinkt echt goddelijk!
En anders misschien nog een andere soep proberen?
http://www.ilgustoitaliano.nl/recept/ti ... -speculaasSabine schreef:Haha, ik ben inderdaad vergeten de vertaling erbij te zettenLetterlijk betekent het 'gesluierde boerenmeisjes', het is een Noors recept. Aangezien mijn moeder Noorse is en ik dus half Noors, leek het ons leuk om een beetje van onze achtergrond in het kerstdiner te stoppen
Het bestaat vooral uit appelmoes en room.
Hier is de Engelse Wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Tilsl%C3%B8rte_bondepiker