Zou jij aan kinderen beginnen bij (bijna) geen geld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:58

Citaat:
raken. als dat dan gebeurt moet je ook voor de gevolgen in staan en alle zeilen bij zetten om het kind een goede toekomst te bieden.

:r

Nee, moet niks hoor

Ik vind zo iets onverstandig, het verpest vaak ook zo een kind haar jeugd, leef lekker voordat je aan een baby begint.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:58

Wij zijn bijna wekelijks in musea te vinden, maar die zijn in London dan ook gratis. We gaan gerust een uurtje naar het Science museum als we daar zin in hebben.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 00:20

SFC schreef:
Citaat:
raken. als dat dan gebeurt moet je ook voor de gevolgen in staan en alle zeilen bij zetten om het kind een goede toekomst te bieden.

:r

Nee, moet niks hoor

Ik vind zo iets onverstandig, het verpest vaak ook zo een kind haar jeugd, leef lekker voordat je aan een baby begint.

Nee lekker makkelijk, wel rond neuken en vervolgens laat je het weghalen. Dat is een eerlijk bestaan voor een kind! Dan geef je het wel een kans op een toekomst zeker..

Als je het risico op een kind niet wil nemen dan moet je gewoon geen seks hebben. Een kind hoeft overigens helemaal geen ongelukkige jeugd te hebben als het in een arm gezin opgroeit.

Santos_05
Fotograaf

Re: Zou jij aan kinderen beginnen bij (bijna) geen geld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 06:55

Verschil tussen een kind en een paard? kinderbijslag krijg je wel voor kinderen, niet voor paarden en voor 200 euro per maand 'stalgeld' heb je echt al je luiers en eten wel betaald voor een hele maand. Kleertjes kunnen zo duur zijn als je zelf wilt (20 a 30 euro aan luiers als je nog veel gebruikt en ze eten niet voor 150 euro per maand)

@Sababber, als je abortus heb laten doen krijgt het kindje er echt niets meer van mee. Dat is zwaarder voor degene die het weg laat halen dan voor het kindje hoor ;( Als je nog op school zit snap ik heel goed dat de keuze overwogen wordt. Zelf ben ik altijd gelukkig geweest dat er geen zs van kwam, maar als je zelf voor de keuze staat blijkt vaak dat je hele andere dingen besluit dan je vooraf dacht.

Verder ben ik het met je eens, een arm gezin is niet erg, maar als je daar het zoveelste kind bent kan het wel heel zwaar worden.... Als ik met 3 kinderen winterschoenen ga kopen, ben ik alleen bij de Scapino al 100 euro kwijt en daar loop ik ook nog het risico dat ik die winter nog een keer heen moet ivm kwaliteit. Als je dan een arm gezin hebt kan dat er echt niet af ;( (en moet je de schoenen van je zus aan, wat wel heel triest is) Dus het is fijn als je van tevoren die keuze kan maken...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 07:38

Santos_05 schreef:
Verschil tussen een kind en een paard? kinderbijslag krijg je wel voor kinderen, niet voor paarden en voor 200 euro per maand 'stalgeld' heb je echt al je luiers en eten wel betaald voor een hele maand. Kleertjes kunnen zo duur zijn als je zelf wilt (20 a 30 euro aan luiers als je nog veel gebruikt en ze eten niet voor 150 euro per maand)

Nogmaals, de opvang is duur. Mijn 2 paarden kosten 500 euro per maand volpension, mijn kind kostte alleen al aan opvang 625 euro.

Ik vind het wel jammer dat er wordt gegeneraliseerd op de vorige pagina. Over het geen geld hebben, maar wel roken of een iPad hebben.
Ik zie ze ook hoor, de klagers, maar mijn moeder zegt altijd: 'klagers hebben geen nood'. De mensen die écht geen geld hebben om hun kind fatsoenlijk te voeden, die lijden in stilte.

Wij gaan ook veel met ons kind op pad, maar probeer vaak wel met korting kaartjes te bemachtigen. Ik wil mijn kind mooie herinneringen meegeven, dat is voor mij heel belangrijk.
Mijn jeugd is zóveel anders dan de jeugd die ik mijn kind geef en hoop te geven. Wat overigens niet wil zeggen dat ik qua materie tekort ben gekomen (ondanks dat mijn moeder een bijstandsmoeder was met 3 kinderen en er dus wel sprake was van armoede), maar de situatie thuis was meer dan ongezond. Het is een combinatie van factoren. Kijk naar je eigen jeugd, was het mooi? Wil je jouw kind ook zo'n jeugd geven? Prima! Was je jeugd minder prettig? Pak het anders aan.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 07:51

Ik zou niet bewust kiezen voor een kind als ik geen geld had. 'Helaas' wel zwanger geraakt op het slechtste moment van mijn leven. Geen geld, wonend in een sta caravan met gaten in de vloer en geen van beiden werk..... zelf wilde ik toen abortus alleen mijn toenmalige parter was zijn vorige vriendin verloren aan een auto ongeluk waaruit later bleek dat ze zwanger was op dat moment. Mijn partner wilde dus absoluut geen abortus. Het is rete zwaar geweest maar inmiddels is mijn kindje 12 jaar en heb ik alles met mijn partner (niet de vader van mijn zoontje) op de rit. Nee ze krijgen bij ons geen nieuwe spullen.. kleding komt van de 2e hands beurs af en met hun verjaardag (mijn man heeft ook een zoontje van 12 die bij ons woont) wilden ze ieder een playstation. Ze hebben de ps2 gekregen, allebei een eigen maar wel 2ehands. Wij willen absoluut geen verwende kinderen die alles maar krijgen dus nee ze krijgen ook zeker niet álles nieuw.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 08:00

Quellian schreef:
Maar dan nog!
Wij hadden van tevoren bedacht: maandag KDV, dinsdag schoonouders, woensdag mijn moeder bij ons, donderdag vriendlief om de week ouderschapsverlof, de andere week mijn moeder bij ons thuis en op vrijdag was ik thuis.
Toen werd mijn schoonmoeder ziek en moesten we KDV voor de dinsdag erbij nemen. Toen gebeurde er iets bij mijn moeder, waardoor ze de donderdag om de week niet meer kon oppassen en mijn vriend raakte zijn baan kwijt en had bij zijn nieuwe werk geen recht op ouderschapsverlof, dus we moesten de donderdag er ook bij nemen.
We zaten op een bedrag van 925 euro per maand, waar we er 300 van terug kregen. Ik kan zeggen; dat is een behoorlijke aderlating!

Inmiddels zit de kabouter op school en haal ik hem uit school (muv de dinsdag, dan halen mijn schoonouders hem, tenzij ze op vakantie zijn, zo'n 20 weken per jaar) en daardoor hebben we geen opvang meer. Maar STEL wij zouden nog een tweede kind willen (gevoelsmatig graag, maar met ons verstand gezien beter van niet) dan zit je volledig in de hoek. Ook gezien het feit mijn schoonouders én mijn moeder hebben aangegeven niet meer op een eventuele tweede te willen passen (en dat snap ik ook, zijn allen mensen op leeftijd). Wij zien écht niet hoe we dit in moeten passen zonder wéér 4 jaar lang die aderlating te hebben.

Een gastouder zou in ons geval duurder worden, aangezien je een vast maandbedrag betaalt aan het gastouderbureau en hoe minder uren je afneemt, hoe hoger dat bedrag per uur uitkomt.

Wij zitten niet zo ruim in familieleden (of niet-werkende vrienden) dat we daar iets mee zouden kunnen regelen.

Bij ons dezelfde situatie. Wij verdienen te veel voor enige toeslag. We werken allebei een kantoorbaan dus van ma/vr van huis. Ouders en schoonouders hebben ook aangegeven niet te willen oppassen (logisch, werken ook allen fulltime) en ook een vriendenkring met alleen maar werkenden.

Hier geen kinderen maar in het geval van een kind zou dat 5 dagen kinderopvang betekenen. Dat vind ik echt not done en bovendien is dat nogal een flinke deuk in je budget (zou ons rond de 950 euro per maand gaan kosten). Nou valt er natuurlijk wat op te lossen met ouderschapsverlof etc maar vriend kan bijvoorbeeld geen ouderschapsverlof nemen in zijn functie.

Incl bijkomende kosten zou een baby ons minimaal een klein maandsalaris gaan kosten, voornamelijk door gebrek aan opvang en toeslagen. Dus hier voornamelijk een gebrek aan tijd maar ook aan geld. Want een maandsalaris hebben wij op een of andere manier niet 'over' en we leven niet luxe maar gewoon 'modaal'. We gaan nooit op vakantie maar ik heb wel een paard. We hebben 2 auto's (2e hands) maar die hebben we ook nodig voor werk en we wonen in een gewoon rijtjeshuis.

Dus hoe graag ik ook kinderen zou willen, het gaat gewoon op dit moment niet. (En ik ben blij dat ik daar rationeel over kan nadenken en niet na de 2e maand een beeb te hebben niet uit blijk te komen met m'n geld.)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 08:08

Ik vind het echt zielig zulke kinderen. Werk zelf in een zwembad en zie ook wel eens kinderen van een jaar of 9 of ouder nog met bandjes. Die ouders hebben geen geldvoor zwemles, en school zwemmen word overal afgeschaft dus dan krijg je dit. Kinderen die, in Nederland broodnodige en sowieso levensreddende, vaardigheden moeten ontberen omdat de ouders geen geld hebben. Om nog maar te zwijgen over alle leuke dingen die het kind mist en dat ze zich er soms voor schamen....

En natuurlijk kunnen kleren goedkoop. Maar als je bv een kind van 10 met schoenmaat 38 hebt kom je in de goedkope winkels al gauw bij de damesmaatjes omdat ze die maat voor kinderen niet hebben. Echter dat is helemaal niet goed, de wreef van een kindervoet is anders dan die van een volwassene. Zelf vind ik goede schoenen met veel steun belangrijk, dus dan maar naar een andere winkel. Maar als je ze dan uit meer dan 5 paar wil laten kiezen ben je al gauw meer dan 60 euro kwijt. Niet dat ik het erg vind, maar als je het niet breed hebt...

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 08:38

Mijn inziens is het maar waar je je prioriteiten legt qua uitgaves. Zelf voed ik al tig jaren in mijn eentje een kind op en heb het financieel echt niet bijzonder breed. Maar we redden het wel. En ja, ze heeft haar zwemdiploma, gaat leuke dingen doen en zit op paardrijles. Beter gezegd, ik verwens mezelf altijd dat ik het voor elkaar heb gekregen om als alleenstaand moeder een semi-verwend kind te creëren (dit is relatief hoor).

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 08:49

Dat is zeker waar Leonoor. :j Respect dat je het zo netjes voor elkaar hebt!

Helaas zijn er zoals al gezegd werd, ook mensen die kinderen op de wereld zetten terwijl ze het niet zo goed kunnen betalen, meestal niet het meeste intelligente soort mensen.
Type wel roken, maar oh nee mama heeft even geen geld voor *Vul hier dingen in die kinderen nodig hebben*.

Daar walg ik echt van...

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 09:13

Ik vind dat iedereen het recht heeft op een kindje; jong, oud, rijk of arm. Een kind heeft geen dure medkkleding nodig of dure uitstapjes. Mijn zoontje van 4,5 draagt geen merkkleding, wat een onzin zeg. Ik krijg regelmatig complimenten dat hij er altijd zo leuk uit ziet. Hij gaat vandaag op de schoolfoto in een hema broek van €10,- en terstal shirt van €5,-.... Hij gaat naar een school waar gelijkheid en het anti-pest beleid heel hoog in het vaandel staan.

Het voorbeeld van TS vind ik eigenlijk nog wel meevallen, een groot deel van NL heeft geen eens een spaarrekening, deze mensen hebben er zelfs nog iets opstaan. En wat de een weinig spaargeld vind kan voor de ander wel eens heel veel zijn.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 09:14

Saroanda, kun je uitleggen waarom je vind dat iedereen RECHT heeft op een kind? Waarom is dat een RECHT? Ik snap dat nooit helemaal.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 09:21

Gypsy schreef:

Helaas zijn er zoals al gezegd werd, ook mensen die kinderen op de wereld zetten terwijl ze het niet zo goed kunnen betalen, meestal niet het meeste intelligente soort mensen.
Type wel roken, maar oh nee mama heeft even geen geld voor *Vul hier dingen in die kinderen nodig hebben*.

Daar walg ik echt van...

ik walg daar ook van.

Was dat niet bij dat programma van die slettige meiden die dames moesten gaan worden..
Was er 1 die geen bed voor der dochter "kon" kopen en er dus een matras op de grond lag, maar madam wel naar de kapper ging en kleding etc kocht alsof het gratis was, want anders zag ze er niet uit... tja..

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 09:22

He bah da's toch walgelijk...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 09:25

_Nelleke_ schreef:
Saroanda, kun je uitleggen waarom je vind dat iedereen RECHT heeft op een kind? Waarom is dat een RECHT? Ik snap dat nooit helemaal.

Ik ook niet. Volgens mij klopt het ook niet, hoezo heb je recht op iets? De natuur kan daar heel anders in beslissen bijvoorbeeld.
En wat dan nog wel eens vergeten wordt, niet alleen de ouders hebben rechten, maar een kind ook.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 09:27

_Nelleke_ schreef:

Recht is misschien een verkeerd gekozen woord. Ik vind dat iedereen een kindje zou mogen krijgen, bewoord ik het zo beter? En waarom? Op ernstige erfelijke ziektes na zou ik niet kunnen bedenken waarom niet. Misschien is het meer een gevoelskwestie bij mij, maar ik bekijk de zaken niet zo ingewikkeld als een hoop mensen in mijn ogen doen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 09:29

Dagje strand is alles behalve gratis overigens

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 09:30

Gypsy schreef:

Daar walg ik echt van...

Dat wilde ik ook al zeggen. Er zijn moeders met iPhone 5/6 (5 is ook duur zat), roken iedere dag een pakje peuken en het kind krijgt daardoor minder.

Overigens ook moeders die als kluizenaar leven, met kleine kinderen. Kan het kind de hele dag wat met zijn speelgoed spelen en meer niet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 09:30

Strand kan gewoon gratis zijn hoor :?

Alles behalve is zwaar overdreven. Met je handdoek op het strand liggen kost geen geld. :+
Laatst bijgewerkt door Sammie op 16-10-14 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 09:31

Niet als je er 200km vanaf woont

edit: voor mij en veel mensen die ook zo ver weg wonen is het zeker niet gratis. Benzine voor de auto (en dan ook nog parkeren) of kaartje voor de trein is niet erg goedkoop
Laatst bijgewerkt door Qimm op 16-10-14 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 09:31

Wat mij opvalt dat iedereen het zo over de kosten van een baby heeft.. Die zijn nog wel te behappen, volgens mij worden de kosten alleen maar hoger daarna. Als je op google kijkt "wat kost een kind" dan zie je behoorlijke bedragen staan.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 09:33

Geloof dat het doel van die opmerking je dan lichtelijk ontgaat. Om gebruik te maken van het zand ben je geen euro kwijt. Woon je er dichtbij kun je op de fiets of lopend. Woon je 200km er vandaan, dan ga je niet snel 'ff' een dagje strand doen ook ;)

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 09:34

Qimm schreef:
Niet als je er 200km vanaf woont

Treinkaartjes in de aanbieding, reizen voor €15 pp gok ik? Jonge kinderen gratis. Pak Scheveningen, vast wel een treinhalte daar, niet?
Ben je met man-vrouw-jong kind al klaar voor €30 voor de reis en zeg het eens, eten bij de frituur voor €10?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 09:34

saroanda schreef:
Recht is misschien een verkeerd gekozen woord. Ik vind dat iedereen een kindje zou mogen krijgen, bewoord ik het zo beter? En waarom? Op ernstige erfelijke ziektes na zou ik niet kunnen bedenken waarom niet. Misschien is het meer een gevoelskwestie bij mij, maar ik bekijk de zaken niet zo ingewikkeld als een hoop mensen in mijn ogen doen.

nou dat ben ik niet met je eens, incestplegers, kinderverkrachters, psychisch gestoorden, geestelijk gehandicapten (zwaar) zouden dat niet mogen en meteen geholpen moeten worden.
maar goed dat is een andere discussie :=

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 09:40

'Aan kinderen beginnen'....allereerst mag je blij zijn als je een gezonde baby in je armen mag houden na negen maanden.
Ik weet er namelijk helaas alles van wat er allemaal mis kan gaan, helaas word nog steeds die zijde van de roze wolk nauwelijks belicht.

Maar dan even over naar het topic.
In mijn opinie is het wijs om een kindje te willen krijgen als je het een stabiele omgeving en toekomst kunt bieden.
Dat zijn in mijn ogen ouders die onvoorwaardelijk van je houden.
Daarbij is enige financiele zekerheid wellicht wel een fijne bijkomstigheid ( hoewel natuurlijk niet alles 'planbaar is in dit leven'.

Maar goed ook met weinig financien kan je natuurlijk op een creatieve manier leuke dingen met kinderen
Wij zijn een getrouwd stel en hebben 1 dochter van 5 jaar een hond.
Mijn paard heb ik verkocht toen mijn dochter drie jaar werd en nu verzorg ik een paard in de buurt.
We doen graag culturele dingen en hebben een museum jaarkaart.
Daarnaast organiseren gemeenten vaak genoeg leuke activiteiten in de vakanties
Er is geen moment dat ik wij ons hoeven te vervelen hoor.
Kleding doen we vaak via van die tweedehands beurzen, lekker struinen en dan ook nog mooie merken tegenkomen, echt top.
En onze kleding verkopen we dan ook weer via een beurs waar je kleding kan brengen.
Met een beetje creatief denken kom je al een heel eind.
Het is meer deze maatschappij: de verwachtingen liggen zo hoog.
MIjn kind moet dit en moet dat ( sport, duur speelgoed, ipad etc)

Anderzijds zijn er uiteraard kosten als je kinderen hebt.
Denk maar eens aan zwemles, goede voeding.
Ik ben dan ook dankbaar dat mijn man en ik beiden een vast inkomen hebben.

Als ik naar de titel kijk van dit topic, kan ik mij meer ergeren aan mensen die helemaal niet nadenken.
Van die vrouwen die dan meerdere kinderen hebben van verschillende mannen.
En gezien het sociale vangnet in NL overal subsidies, kortingen etc krijgen.
Die mogen dan voor de zwemles een apart bedrag aftikken.
En dan de vanzelfsprekendheid daarbij die mensen ervaren.
Dan denk ik: sommige situaties heb je zelf gecreeerd toch? en dan moet de maatschappij daar voor opdraaien ( of klinkt dat nu heel raar?).

Uiteraard wil ik mensen niet in hokjes plaatsen.
Ik ken ook mensen die alleenstaand zijn of het samen niet breed hebben, maar wel knokken voor een eerlijk en goed bestaan met kinderen.