Quellian schreef:Maar dan nog!
Wij hadden van tevoren bedacht: maandag KDV, dinsdag schoonouders, woensdag mijn moeder bij ons, donderdag vriendlief om de week ouderschapsverlof, de andere week mijn moeder bij ons thuis en op vrijdag was ik thuis.
Toen werd mijn schoonmoeder ziek en moesten we KDV voor de dinsdag erbij nemen. Toen gebeurde er iets bij mijn moeder, waardoor ze de donderdag om de week niet meer kon oppassen en mijn vriend raakte zijn baan kwijt en had bij zijn nieuwe werk geen recht op ouderschapsverlof, dus we moesten de donderdag er ook bij nemen.
We zaten op een bedrag van 925 euro per maand, waar we er 300 van terug kregen. Ik kan zeggen; dat is een behoorlijke aderlating!
Inmiddels zit de kabouter op school en haal ik hem uit school (muv de dinsdag, dan halen mijn schoonouders hem, tenzij ze op vakantie zijn, zo'n 20 weken per jaar) en daardoor hebben we geen opvang meer. Maar STEL wij zouden nog een tweede kind willen (gevoelsmatig graag, maar met ons verstand gezien beter van niet) dan zit je volledig in de hoek. Ook gezien het feit mijn schoonouders én mijn moeder hebben aangegeven niet meer op een eventuele tweede te willen passen (en dat snap ik ook, zijn allen mensen op leeftijd). Wij zien écht niet hoe we dit in moeten passen zonder wéér 4 jaar lang die aderlating te hebben.
Een gastouder zou in ons geval duurder worden, aangezien je een vast maandbedrag betaalt aan het gastouderbureau en hoe minder uren je afneemt, hoe hoger dat bedrag per uur uitkomt.
Wij zitten niet zo ruim in familieleden (of niet-werkende vrienden) dat we daar iets mee zouden kunnen regelen.
Bij ons dezelfde situatie. Wij verdienen te veel voor enige toeslag. We werken allebei een kantoorbaan dus van ma/vr van huis. Ouders en schoonouders hebben ook aangegeven niet te willen oppassen (logisch, werken ook allen fulltime) en ook een vriendenkring met alleen maar werkenden.
Hier geen kinderen maar in het geval van een kind zou dat 5 dagen kinderopvang betekenen. Dat vind ik echt not done en bovendien is dat nogal een flinke deuk in je budget (zou ons rond de 950 euro per maand gaan kosten). Nou valt er natuurlijk wat op te lossen met ouderschapsverlof etc maar vriend kan bijvoorbeeld geen ouderschapsverlof nemen in zijn functie.
Incl bijkomende kosten zou een baby ons minimaal een klein maandsalaris gaan kosten, voornamelijk door gebrek aan opvang en toeslagen. Dus hier voornamelijk een gebrek aan tijd maar ook aan geld. Want een maandsalaris hebben wij op een of andere manier niet 'over' en we leven niet luxe maar gewoon 'modaal'. We gaan nooit op vakantie maar ik heb wel een paard. We hebben 2 auto's (2e hands) maar die hebben we ook nodig voor werk en we wonen in een gewoon rijtjeshuis.
Dus hoe graag ik ook kinderen zou willen, het gaat gewoon op dit moment niet. (En ik ben blij dat ik daar rationeel over kan nadenken en niet na de 2e maand een beeb te hebben niet uit blijk te komen met m'n geld.)