Sta jij op?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sta jij je zitplaats af?

Ja
600 (93%)
Nee
39 (6%)

Totaal aantal stemmen: 639

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 21:55

Celiien schreef:
Dus omdat zij jarenlang hebben gewerkt hebben ze automatisch meer rechten? Zeker net als bij de winkels, oudjes die vooraan naar de rij sluipen omdat ze zo hard gewerkt hebben vroeger. Dikke vinger, die oudjes van nu hebben echt niet meer die mentaliteit van vragen, eerder dwingen :j

En ik vind dat mijn mening toch aardig belachelijk gemaakt wordt nu, in plaats van het er niet mee eens zijn :)

Bij dit soort mensen krijg ik altijd een beetje de neiging om te zeggen of ze wel weten dat het geld wat wij afdragen gewoon naar hun ziekenhuisrekening en pensioen gaat. Ook al werk ik niet fulltime. :=

Electra63

Re: Sta jij op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 22:29

Goh, dit topic lijkt meer een "afzeiktopic oudjes" te worden.
@MarlindeRooz, jij bent 18 jaar, jij hebt nog helemaal niets bijgedragen aan de maatschappij. Jij hebt alleen nog maar geld gekost. Dus jij kan helemaal niets zeggen tegen die "oudjes".
Pensioenpremie betaalt iedere werknemer zelf, dat is een spaarpotje voor later.
AOW dat is een volksverzekering, die "krijgt" iedereen die in Nederland woont of werkt tussen zijn 15e en 65e. Daar betaalt iedereen aan mee, die in Nederland werkt en belasting afdraagt.

Maar in plaats van allerlei zaken aandragen waarom die "oudjes" toch wel zo vervelend zijn, zouden jullie de volgende keer misschien eens op kunnen staan in het OV, voor iedereen die minder ter been is. Maar voor iemand boven de 70, zou ik sowieso opstaan, dat is beleefd en daar is niets mis mee.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 22:33

Wat een denigrerend toontje weer, over een jaar of 10 betaal ik gewoon jullie AOW hoor, dat die mensen jaren gewerkt hebben geeft ze geen ENKEL meer recht dan ik heb.

BELEEFD ben ik tegen iedereen, of je nou 30 of 80 bent, ik ben altijd beleefd, help altijd iedereen en ik sta hier in de buurt (gemiddelde leeftijd is 72 oid???) bekend om degene die altijd helpt.

Zo heb ik gister nog de boodschappen van mijn buurvrouw ingepakt, haar karretje weggebracht en alles naar de auto gebracht. Puur toeval dat ik in de winkel was. Ook breng ik op mijn werk vaak uit mezelf vaak dingen weg. En ik ken weinig mensen van mijn generatie die dat doen, want die zijn wel vaak enorm respectloos!!!

En ik weet hoe het pensioenstelsel werkt in Nederland hoor, dat hoef je mij niet uit te leggen.
Beleefdheid en respect krijg en verdien je, dat eis je niet. Ook al ben je 83.

Ik krijg op mijn werk veel te maken met bejaarden en er zitten wat bij waarvan je mond open valt en die verdienen nog geen beleefdheid als je naar hun gedrag kijkt, maar meestal denk ik dan, laat ik maar wijs en verstandig zwijgen... :+

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 22:42

Voor mensen die slecht ter been zijn sta ik op. Voor ouderen die niet slecht ter been lijken sta ik meestal ook op maar dan zeggen ze meestal dat dat niet nodig is..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 22:42

Het heeft helemaal niets met recht te maken. Maar met opvoeding, beleefdheid en empathisch vermogen. Als iemand de bus in komt, die slecht ter been is, zwanger is of oud (en daardoor vaak minder in staat om zijn/haar evenwicht te behouden) dan is het niet meer dan normaal, dat je jouw zitplaats afstaat. Als je al niet meer kan opstaan, na een dagje school, dan zal je nog veel moeten leren.

Jullie halen in dit topic allerlei randzaken erbij, die totaal niet van belang zijn. Je staat niet op in het OV, prima...... maar dan moet je geen excuses verzinnen. Geef gewoon toe, dat je te lui of te egoïstisch bent om op te staan voor een ander.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 22:43

Marrie_L schreef:
Voor mensen die slecht ter been zijn sta ik op. Voor ouderen die niet slecht ter been lijken sta ik meestal ook op maar dan zeggen ze meestal dat dat niet nodig is..

Precies, je biedt het in ieder geval aan. Dat geeft mensen een keuze.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 22:45

Electra63 schreef:
Het heeft helemaal niets met recht te maken. Maar met opvoeding, beleefdheid en empathisch vermogen. Als iemand de bus in komt, die slecht ter been is, zwanger is of oud (en daardoor vaak minder in staat om zijn/haar evenwicht te behouden) dan is het niet meer dan normaal, dat je jouw zitplaats afstaat. Als je al niet meer kan opstaan, na een dagje school, dan zal je nog veel moeten leren.

Jullie halen in dit topic allerlei randzaken erbij, die totaal niet van belang zijn. Je staat niet op in het OV, prima...... maar dan moet je geen excuses verzinnen. Geef gewoon toe, dat je te lui of te egoïstisch bent om op te staan voor een ander.

Wie zegt dat ik niet op sta in het OV? Als het niet super druk is doe het het wel omdat ik flauw val als het te druk is. :')

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 22:46

Ik sta wel op. Vind dat ook niet meer dan normaal eigenlijk :o

Had laatst een heel oud mannetje in de trein, niemand stond voor hem op en ik zat een beetje op een ongelukkig plekje bij de deur. Had mijn tas op de stoel gezet en had hem niet aan zien komen, hij kwam mij in de rug lopen zeg maar, ik zat wat te dommelen. Ik zag hem nog net door het deurtje het trappetje weer af gaan. Ben opgestaan om te zeggen dat hij wel naast me mocht komen zitten, maar dat ik hem niet gezien had. Hij wilde eigenlijk niet, was duidelijk een beetje verdrietig. Heb aangedrongen en hij is naast me komen zitten. En het was echt zo lief oud mannetje :+ Zelden zo'n leuke en gezellige treinreis gehad.
Toen we uitstapten heb ik hem nog even geholpen met zijn fiets. Ik kreeg spontaan een knuffel en hij bedankte me voor het leuke gesprek, maakte hij niet vaak mee. Kreeg er bijna tranen van in mijn ogen :o

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 23:29

SAKKIA schreef:
Ik sta wel op. Vind dat ook niet meer dan normaal eigenlijk :o

Had laatst een heel oud mannetje in de trein, niemand stond voor hem op en ik zat een beetje op een ongelukkig plekje bij de deur. Had mijn tas op de stoel gezet en had hem niet aan zien komen, hij kwam mij in de rug lopen zeg maar, ik zat wat te dommelen. Ik zag hem nog net door het deurtje het trappetje weer af gaan. Ben opgestaan om te zeggen dat hij wel naast me mocht komen zitten, maar dat ik hem niet gezien had. Hij wilde eigenlijk niet, was duidelijk een beetje verdrietig. Heb aangedrongen en hij is naast me komen zitten. En het was echt zo lief oud mannetje :+ Zelden zo'n leuke en gezellige treinreis gehad.
Toen we uitstapten heb ik hem nog even geholpen met zijn fiets. Ik kreeg spontaan een knuffel en hij bedankte me voor het leuke gesprek, maakte hij niet vaak mee. Kreeg er bijna tranen van in mijn ogen :o

What comes around goes around toch?
Jij gaf hem een zitplaats en je kreeg er een memorabele reis voor terug...

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 23:31

Ja zo denk ik altijd wel ja. Vind het ook leuk zulke dingen te doen want het geeft me zelf ook gewoon een goed gevoel. Ben absoluut geen moraalridder hoor, maar zulke dingen komen je af en toe gewoon op je pad :j

Nini1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 18:21

Wat mij op valt is dat veel mensen zeggen dat ze last hebben van rugklachten en dus daarom zitten. Nu heb ik zelf ook last van mijn rug, maar mijn fysiotherapeut zegt altijd dat je beter kan staan of liggen. Zitten is het meest belastend voor je rug, ik merk dat dit ook inderdaad zo is. Al is dit misschien per geval verschillend, het punt van pijn in je rug is naar mijn idee dan ook een raar ''excuus''.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 18:30

Ik heb zelf ernstige rugklachten en zitten is niet fijn/goed maar staan, en zeker in een bewegend voertuig, is nog slechter.
Er zijn meerdere soorten rugpijn natuurlijk. Wat bij de ene klacht goed is kan bij de andere fout zijn.
Ik vind het dan ook erg kort door de bocht om alle rug patiënten over 1 kam te scheren.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 18:34

Het beter kan staan of liggen is afhankelijk van de rugklacht. Met mijn hypermobiliteit kan ik of beter zitten, in beweging blijven of liggen. Maar stilstaan is echt geen doen.

Nini1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 19:05

Tazzey schreef:
Ik heb zelf ernstige rugklachten en zitten is niet fijn/goed maar staan, en zeker in een bewegend voertuig, is nog slechter.
Er zijn meerdere soorten rugpijn natuurlijk. Wat bij de ene klacht goed is kan bij de andere fout zijn.
Ik vind het dan ook erg kort door de bocht om alle rug patiënten over 1 kam te scheren.

Het is ook niet zo dat ik zo maar een beetje last van mijn rug heb. (Weet niet of je het zo bedoelde, maar zo kwam het wel over) en scheer ook niet iedereen over een kam.
Nini1992 schreef:
Al is dit misschien per geval verschillend,

Al vindt ik wel een groot verschil tussen een zere rug hebben tijdens het staan en dus daarom maar een ouder iemand laten staan die misschien nog wel veel meer pijn heeft?
Iedereen moet het ook voor zich weten wat hij/zij doet maar ik vindt het persoonlijk een raar ''excuus'' door mijn eigen ervaring (En door de verhalen van de fysiotherapeut).

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 19:18

Ik heb mijn rug gebroken, op verschillende plaatsen, er ligt een stuk wervel los en mijn ruggenmerg is ernstig beschadigd waardoor geen gevoel in onderlichaam en onverwachts kracht verlies. Het zou dus in jouw ogen een raar excuus zijn als ik liever zit dan sta in een bus?
Typisch...

Nini1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 19:21

Tazzey schreef:
Ik heb mijn rug gebroken, op verschillende plaatsen, er ligt een stuk wervel los en mijn ruggenmerg is ernstig beschadigd waardoor geen gevoel in onderlichaam en onverwachts kracht verlies. Het zou dus in jouw ogen een raar excuus zijn als ik liever zit dan sta in een bus?
Typisch...

Als je het verhaal goed had gelezen stond er duidelijk bij dat ik niet iedereen over een kam scheer

Nini1992 schreef:
Het is ook niet zo dat ik zo maar een beetje last van mijn rug heb. (Weet niet of je het zo bedoelde, maar zo kwam het wel over) en scheer ook niet iedereen over een kam.
Nini1992 schreef:
Al is dit misschien per geval verschillend,

Al vindt ik wel een groot verschil tussen een zere rug hebben tijdens het staan en dus daarom maar een ouder iemand laten staan die misschien nog wel veel meer pijn heeft?
Iedereen moet het ook voor zich weten wat hij/zij doet maar ik vindt het persoonlijk een raar ''excuus'' door mijn eigen ervaring (En door de verhalen van de fysiotherapeut).

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 19:26

Nini1992 schreef:

Dit zegt toch iets anders.

Nini1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 19:58

Tazzey schreef:
Nini1992 schreef:

Dit zegt toch iets anders.

Als je het hele verhaal leest niet:
Wat mij op valt is dat veel mensen zeggen dat ze last hebben van rugklachten en dus daarom zitten. Nu heb ik zelf ook last van mijn rug, maar mijn fysiotherapeut zegt altijd dat je beter kan staan of liggen. Zitten is het meest belastend voor je rug, ik merk dat dit ook inderdaad zo is. Al is dit misschien per geval verschillend, het punt van pijn in je rug is naar mijn idee dan ook een raar ''excuus''.

Beetje flauw om alleen het stuk eruit te halen wat je zelf graag wilt lezen vindt je zelf niet?
Laatst bijgewerkt door Nini1992 op 21-10-14 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:02

In het stukje wat ik quote scheer je wel degelijk iedereen met rugpijn over 1 kam. Een fysiotherapeut kan niet voor iedere patiënt, zonder die gezien te hebben, bepalen dat zitten niet goed is.

Je vind mijn verhaal dus ook een raar excuus? Een bijzondere mening die ik niet met je deel.

Nini1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:05

Tazzey schreef:
In het stukje wat ik quote scheer je wel degelijk iedereen met rugpijn over 1 kam. Een fysiotherapeut kan niet voor iedere patiënt, zonder die gezien te hebben, bepalen dat zitten niet goed is.

Je vind mijn verhaal dus ook een raar excuus? Een bijzondere mening die ik niet met je deel.

Wat ik vooral vervelend vindt is dat jij mijn verhaalt verdraait. Ik zeg duidelijk dat dit misschien per geval verschillend is maar dit wil jij kennelijk niet lezen omdat je het belangrijker vindt de discussie aan te gaan. Ik geef gewoon mijn mening maar zeg daarbij ook dat het misschien per geval verschillend is en zeg al helemaal niet dat ik jou verhaal een raar excuus vindt. Dit maak je er zelf van en wil je waarschijnlijk horen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:09

Ik herhaal alleen wat je zelf zegt. ;)
Ik ga geen discussie aan met je, ik kan mijn tijd beter steken in studeren. :evaw:

Nini1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:11

Tazzey schreef:
Ik ga geen discussie aan met je, ik kan mijn tijd beter steken in studeren. :evaw:

Alleen haal je de zin uit de context waardoor het een andere betekenis krijgt.

Nini1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:24

Tazzey schreef:

Ik heb het nog eens terug gelezen en zie inderdaad dat ik het de tweede keer niet goed heb omschreven. Mijn excuus want zo bedoelde ik het niet. _/-\o_
Zoals ik daarvoor al zei: is het waarschijnlijk verschillend per geval/persoon. :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:44

Mijn artsen en fysio zeggen dat liggen het meest ontlastend is voor je rug en daarna zitten. Lopen gaat ook nog wel, maar staan is vaak pijnlijk. Dus ja, wie moet je geloven?

Ik denk degene met rugpijn zelf. Die zou zelf wel weten of ze wil zitten of staan in het OV. Wie is iemand anders om daar over te oordelen? Of om ook maar in te kunnen schatten of een ouder iemand meer rugpijn kan hebben dan een jong, gezond uitziend persoon?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:50

Excuses aanvaard!