Rook jij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rook jij?

Ja
187 (19%)
Nee
689 (72%)
Soms
78 (8%)

Totaal aantal stemmen: 954

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:07

liekec schreef:
Ik vind het toch raar dat je ervoor kiest om je gezondheid te verslechteren. Ik ken zoveel mensen in mn omgeving die zonder roken ook al kanker hebben gekregen, en als je dat van dichtbij meemaakt snap ik echt niet dat je ervoor kiest om je kans op deze vreselijke ziekte nog meer te vergroten.

Maar dat is natuurlijk met heel veel dingen zo. Ik vind het jammer dat er zo gewezen wordt naar rokers.. Mensen die overgewicht/ondergewicht hebben, mensen die weinig lichaamsbeweging hebben, mensen die roken, mensen die drugs gebruiken, mensen die te veel werken en te weinig ontspannen en slapen, mensen die overmatig stress hebben, mensen die ongezond eten..

Bijna iedereen "kiest" wel voor iets wat ongezond is. Natuurlijk is roken érg ongezond, maar er zijn heel veel dingen/gewoontes heel ongezond.. Dus ik vind het oneerlijk dat er zoveel naar rokers gewezen wordt, terwijl zij er ook nog eens dik accijns voor betalen.. zo vaak gebeurd dat toen ik rookte ik er op werd aangesproken door iemand die amper 5 uur per nacht sliep vanwege overwerken. Maar ook die zal een bepaalde reden hebben waarom hij zoveel moest overwerken. En ik had zo mijn redenen waarom ik rookte.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:14

Ankie2011 schreef:
Ik zag een keer iemand bij de ingang van het ziekenhuis met zuurstofslangetjes bij zijn neus en een enorme zuurstoftank en in zijn andere hand had hij een brandende sigaret vast :') .

Ik zag een keer iemand van wel 100 kilo bij de McDonalds zitten in een rolstoel waar wel twee personen in passen, in de ene hand had diegene een Big Mac en in de andere hand een grote cola :').

:Y)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:15

lady62 schreef:
Voeger was het heel normaal dat je rookte.
Tegenwoordig lijkt iedereen ineens allergisch.
Ik vind wel dat er erg in doorgeschoten word alcohol is toch ook normaal is dat niet schadelijk dan.
Leven en laten leven voorkom ernstige overlast voor anderen en voor de rest gaat het niemand iets aan.
Waarom moet iedereen overal een mening over hebben wil je niet roken nou dan doe je het toch gewoon niet.

Het was normaler, maar niet voor iedereen normaal. Mijn moeder is nog van voor de oorlog (wo2) en zij vond roken afschuwelijk. Wij mochten het niet en ook bezoek mocht niet in huis roken. Ook alcohol werd bij ons thuis niet gedronken.
Gelukkig kiezen mensen tegenwoordig vaker om niet te gaan roken. En zijn ze zich meer bewust van de schadelijke gevolgen. Dat is een ontwikkeling die een maatschappij doormaakt en het lijkt mij een goede ontwikkeling.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:21

Peppertree schreef:
Ankie2011 schreef:
Ik zag een keer iemand bij de ingang van het ziekenhuis met zuurstofslangetjes bij zijn neus en een enorme zuurstoftank en in zijn andere hand had hij een brandende sigaret vast :') .

Ik zag een keer iemand van wel 100 kilo bij de McDonalds zitten in een rolstoel waar wel twee personen in passen, in de ene hand had diegene een Big Mac en in de andere hand een grote cola :').

Ik vind ook dat je hier niet over moet oordelen, maar vind dat tegelijkertijd ook best lastig. Het is als je niet verslaafd bent moeilijk voor te stellen dat je rookt als je al bijna geen lucht krijgt (mijn ex lag in het ziekenhuis met longontsteking en glipte stiekem zijn kamer uit om te roken > ik kan me ook voorstellen dat je als arts denkt waarom behandel ik jou nog?)
En het is voor mij ook moeilijk voor te stellen dat je het zover laat komen dat je 30 kg of meer overgewicht hebt en dat je dan nog kunt genieten van de McDonald's.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:23

Bijna 20 jaar gerookt, nu al ruim 10 jaar niet-roker.
Iedereen moet met zijn lijf doen waar hij/zij zin in heeft, maar ik heb er tegenwoordig wel een vreselijke hekel aan om met iemand te moeten 'meeroken' :r Ik heb er ook echt last van :o

Ja, ik was vroeger dus ook zo'n a-sociale roker die vond dat het 'moest kunnen' en dat degene die zij last te hebben van de rook zich aanstelden :x Dat doet verslaving dus met je - je sigaretje is echt belangrijker dan het welzijn/welbevinden van je medemens :\

Van heel dikke mensen in openbare ruimtes heb ik persoonlijk totaal geen last, daar voel ik slechts medelijden voor...

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:27

Peppertree schreef:
Ankie2011 schreef:

En als je daar over praat heb je het gedaan :') Maar true, ik kan hier ook mee inkomen. Overgewicht en McDonalds, daar hoor je niemand openbaar over spreken nee.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:30

eenitraM schreef:
Overgewicht en McDonalds, daar hoor je niemand openbaar over spreken nee.

Zou dat moeten dan? Waarom zou je dat willen doen?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:32

Nikass schreef:
Ik vind ook dat je hier niet over moet oordelen, maar vind dat tegelijkertijd ook best lastig. Het is als je niet verslaafd bent moeilijk voor te stellen dat je rookt als je al bijna geen lucht krijgt (mijn ex lag in het ziekenhuis met longontsteking en glipte stiekem zijn kamer uit om te roken > ik kan me ook voorstellen dat je als arts denkt waarom behandel ik jou nog?)
En het is voor mij ook moeilijk voor te stellen dat je het zover laat komen dat je 30 kg of meer overgewicht hebt en dat je dan nog kunt genieten van de McDonald's.

Als je dat als arts zou denken, ben je geen goede arts.. Waarom zou je alleen mensen helpen met gezonde leefstijlen? Dan kan je wel érg veel mensen niet behandelen.. En waar trek je dan die grens?

als arts is het je werk om iedereen te behandelen. Ongeacht of iemand rookt, te veel eet, drinkt of wat dan ook.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:36

Het verschil is dat het overgewicht van iemand anders mij niet direct schade berokkend. De rook van andermans sigaret inademen wel. Ik begrijp ook nooit al die mensen die (vlak) bij hun paard roken, als je weet hoe gevoelig de luchtwegen van een paard zijn. Mijn vriend rookt helaas ook. Mijn hond moet altijd heel hard niezen als hij een peuk opsteekt. Iedereen lachen natuurlijk, maar eigenlijk is het natuurlijk heel sneu; zij doet dat niet om te provoceren, maar heeft er echt last van.

Nessah: dat ben ik met je eens, het lijkt me alleen wel frustrerend dat wat jij als arts verbetert, de patiënt direct weer te niet doet.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:42

Wranglerbutt schreef:
eenitraM schreef:
Overgewicht en McDonalds, daar hoor je niemand openbaar over spreken nee.

Zou dat moeten dan? Waarom zou je dat willen doen?

Obesitas is wereldwijd een groter probleem dan honger...

Waarom wel struikelen over roken en niet over overgewicht?

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:42

Wat ik nog het irritantst vind aan roken is dat sigaretten blijkbaar geen afval zijn en dat er wordt gedacht dat die dingen 'poef' verdwijnen ofzo? Moet je eens naar het spoor kijken op een station, vol met peuken. Dat je denkt, je gooit er toch ook geen blikje neer? Waarom worden peuken dan wel overal op de grond gepleurd?

DAT vind ik pas stom aan roken :+

LadyMadonna

Re: Rook jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:48

Nouja, ook genoeg mensen die hun blikjes te pas en te onpas dumpen hoor.
Ik maakte mijn peuk altijd onder m'n schoen uit en hield m dan in m'n jaszak tot ik een prullenbak tegen kwam. Met als gevolg een zwaar stinkende jaszak, Maarja ;)

Over waarom iemand ongezonde keuzes maakt... Tja, waarom kiest een junkie ooit de eerste spuit te nemen? Waarom kiest iemand met obesitas een zak chips te openen? Waarom kiest een alcoholist een fles open te maken...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:59

Nee... Vind het vies, het stinkt, het is duur, ongezond en je maakt een hoop rotzooi voor niks.

Detail mijn vader heeft 25 jaar gerookt, in 1x gestopt toen mijn moeder zwanger was.
Mijn moeder was een kettingrookster... rookte 2 pakjes per dag ook toen ze zwanger was...

Inmiddels leven mijn ouders helaas niet meer. Mam heeft gerookt tot op de dag dat stierf (en heel ziek was, darmkanker)

Mijn ouders verboden mij nooit om te roken, maar heb het gewoon nooit gedaan.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 13:04

eenitraM schreef:
Obesitas is wereldwijd een groter probleem dan honger...

Waarom wel struikelen over roken en niet over overgewicht?

Ik heb geen last van andermans (over/onder/whatever-) gewicht, maar wel van (sigaretten/sigaren/pijp/whatever-) rook in mijn directe omgeving :7

Van 'dampers' heb ik trouwens he-le-maal geen last! +:)+ :D

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 13:06

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 13:41

jorika1986 schreef:
Of bij mensen thuiskomen die al 20 jaar roken en al 20 jaar niet geverfd hebben, moet je eens een schilderijtje weghalen :wow: vies.... :r

Na nog geen jaar zie je al een enorm verschil kan ik je vertellen, mijn oma's muren zouden eigenlijk iedere maand gedaan moeten worden door dat gerook :+

SUSANNEx schreef:
Ik rook niet en ben het ook niet van plan. Veel in mijn vriendengroep doen het wel en vragen wel eens of ik ook wil, maar gewoon nee blijven zeggen is eigenlijk makkelijker dan ik had verwacht hahaha :)

Heel knap van je! Sociale druk is volgens mij een van de belangrijkste redenen waarom mensen gaan roken.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:51

Nessah schreef:
Weet je wat ik dan weer opvallend vind? Dat mensen hier oordelen over rokers hebben en zelfs lacherig doen over deze verslaving.. En wanneer ik dan in profielen kijken zie ik mensen met overgewicht. Eten kan ook een verslaving zijn, iedereen heeft zijn eigen "tic"/verslaving/slechte eigenschappen etc etc

:+

haha waarom verbaasd mij dit antwoord van jouw kant af nou niks :P
gezien je discussie over overgewicht toen

maar dat keurde je toen wel erg af, maar wij niet rokers mogen rokers niet afkeuren....is dat dan niet een beetje hetzelfde ;)
dat is een klein beetje het pot en ketel verhaal in mijn visie

ik vind dat iedereen het lekker zelf moet weten. ik rook niet, mijn man en familie allemaal wel. Tja niet mijn keuze maar ga ook niet zeiken over stoppen.
En ja als iemand lekker op de bank wil blijven zitten met een zak chips en een liter cola, en chocola en bmi 28+ is...niet mijn lijf en mijn leven. Lekker op jezelf letten en op niemand anders ;)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:00

Ojajoh schreef:
Nessah schreef:
Weet je wat ik dan weer opvallend vind? Dat mensen hier oordelen over rokers hebben en zelfs lacherig doen over deze verslaving.. En wanneer ik dan in profielen kijken zie ik mensen met overgewicht. Eten kan ook een verslaving zijn, iedereen heeft zijn eigen "tic"/verslaving/slechte eigenschappen etc etc

:+

haha waarom verbaasd mij dit antwoord van jouw kant af nou niks :P
gezien je discussie over overgewicht toen

maar dat keurde je toen wel erg af, maar wij niet rokers mogen rokers niet afkeuren....is dat dan niet een beetje hetzelfde ;)
dat is een klein beetje het pot en ketel verhaal in mijn visie

ik vind dat iedereen het lekker zelf moet weten. ik rook niet, mijn man en familie allemaal wel. Tja niet mijn keuze maar ga ook niet zeiken over stoppen.
En ja als iemand lekker op de bank wil blijven zitten met een zak chips en een liter cola, en chocola en bmi 28+ is...niet mijn lijf en mijn leven. Lekker op jezelf letten en op niemand anders ;)

jammer dat je toch een tikkeltje persoonlijk wordt en er een totaal ander topic bijhaalt. Ik heb trouwens niets afgekeurd toen. Maar goed, geen zin in deze discussie. ( zeker omdat het niet klopt dat ik mensen met overgewicht afkeur.. Dan zou ik mijn halve vriendengroep/familie afkeuren en dat zal ik nooit doen.)
Juist met je laatste alinea ben ik het eens. Ieder moet het voor zich weten want iedereen heeft wel iets.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:01

Nessah schreef:
liekec schreef:
Ik vind het toch raar dat je ervoor kiest om je gezondheid te verslechteren. Ik ken zoveel mensen in mn omgeving die zonder roken ook al kanker hebben gekregen, en als je dat van dichtbij meemaakt snap ik echt niet dat je ervoor kiest om je kans op deze vreselijke ziekte nog meer te vergroten.

Maar dat is natuurlijk met heel veel dingen zo. Ik vind het jammer dat er zo gewezen wordt naar rokers.. Mensen die overgewicht/ondergewicht hebben, mensen die weinig lichaamsbeweging hebben, mensen die roken, mensen die drugs gebruiken, mensen die te veel werken en te weinig ontspannen en slapen, mensen die overmatig stress hebben, mensen die ongezond eten..

Bijna iedereen "kiest" wel voor iets wat ongezond is. Natuurlijk is roken érg ongezond, maar er zijn heel veel dingen/gewoontes heel ongezond.. Dus ik vind het oneerlijk dat er zoveel naar rokers gewezen wordt, terwijl zij er ook nog eens dik accijns voor betalen.. zo vaak gebeurd dat toen ik rookte ik er op werd aangesproken door iemand die amper 5 uur per nacht sliep vanwege overwerken. Maar ook die zal een bepaalde reden hebben waarom hij zoveel moest overwerken. En ik had zo mijn redenen waarom ik rookte.

Ik vind zowel roken als overgewicht hebben een eigen keuze, niet de makkelijkste natuurlijk. Te weinig slapen daar ben ik er een van en dat gaat nu heel goed door regelmaat en rust! :D Dat ik na 9 uur slaap nog doodmoe wakker wordt heeft met dingen te maken waar ik geen controle over heb.
Ik vind overgewicht walgelijk, roken ook. Ik snap gewoon niet hoe iemand zich lekker kan voelen als je 30 kg overgewicht hebt. :r En hoe halen mensen zich dan in het hoofd om op een paard te gaan zitten???

En ook ik heb genetische aanleg op overgewicht, verslaving en hartproblemen. Leuke combinatie dus ik weet wat voor levensstijl ik moet aanhouden. :7
Je bent er zelf bij, je stopt het zelf in je mond, of het nou eten of een sigaret is. En dan maar zeuren dat ze zo dik zijn of dat ze zo weinig geld hebben. %)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:08

Rook niet, nooit gedaan. Wil geen rokers in huis.
Vindt het ronduit smerig als er iemand naast me gaat zitten die bv. in zijn auto heeft gerookt en die dus ook naar rook stinkt (stinkt viezer als iemand die net de paardenstal heeft uitgemest :+ ).

In mijn familie - en vriendenkring rookt ook niemand. Er waren in de vriendenkring een paar die het vroeger wel eens deden bij een borreltje, maar als de rest allemaal niet rookt, dan voelen ze zich toch blijkbaar een beetje buitenaards, dus die zie ik ook nooit meer roken :D

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:08

MarlindeRooz schreef:
Ik vind zowel roken als overgewicht hebben een eigen keuze, niet de makkelijkste natuurlijk. Te weinig slapen daar ben ik er een van en dat gaat nu heel goed door regelmaat en rust! :D Dat ik na 9 uur slaap nog doodmoe wakker wordt heeft met dingen te maken waar ik geen controle over heb.
Ik vind overgewicht walgelijk, roken ook. Ik snap gewoon niet hoe iemand zich lekker kan voelen als je 30 kg overgewicht hebt. :r En hoe halen mensen zich dan in het hoofd om op een paard te gaan zitten???

En ook ik heb genetische aanleg op overgewicht, verslaving en hartproblemen. Leuke combinatie dus ik weet wat voor levensstijl ik moet aanhouden. :7
Je bent er zelf bij, je stopt het zelf in je mond, of het nou eten of een sigaret is. En dan maar zeuren dat ze zo dik zijn of dat ze zo weinig geld hebben. %)

Sorry hoor, maar weet je hoe een verslaving werkt?
Vind het een beetje raar wat je nu zegt.
Natuurlijk hebben mensen door dat ze eten ofeen sigater opsteken, maar dat is wat een verslaving met je doet, je wil wel stoppen, maar ssommigen lukt het gewoonweg niet

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:11

Ja ik weet hoe een verslaving werkt, zie het genoeg in mijn omgeving. Maar als je begint met roken dan weet je dat het verslavend is. We leven niet meer in 1838. Eten is natuurlijk een ander verhaal want dat moet je gewoon.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:22

Nessah schreef:
jammer dat je toch een tikkeltje persoonlijk wordt en er een totaal ander topic bijhaalt. Ik heb trouwens niets afgekeurd toen. Maar goed, geen zin in deze discussie. ( zeker omdat het niet klopt dat ik mensen met overgewicht afkeur.. Dan zou ik mijn halve vriendengroep/familie afkeuren en dat zal ik nooit doen.)
Juist met je laatste alinea ben ik het eens. Ieder moet het voor zich weten want iedereen heeft wel iets.

ja snap heel goed dat je dat jammer vind :j
tis niet leuk als mensen terug vallen op je woorden ;)
en zeker omdat er genoeg stukken tussen zaten waar het wel het geval was.

klopt dat dat een andere discussie is, maar haal je zelf niet weer het gewicht aan in deze discussie over roken? Ik dacht te lezen van wel ;)

en idd, laat lekker iedereen doen wat ie zelf goed dunkt met z'n verslaving mits een ander er niet mee lastig vallen
zou meer vrede op aard geven

maar op 1 of andere manier lijkt het toch mens eigen :=

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:24

Zowel roken als overgewicht hebben beiden genoeg "negatieve externe effecten" waar de (directe) omgeving last van heeft.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:26

MarlindeRooz schreef:
Zowel roken als overgewicht hebben beiden genoeg "negatieve externe effecten" waar de (directe) omgeving last van heeft.

ik denk dan dat je het nou wel heel ver gaat zoeken hoor