Je vraagt je wel eens af...

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anomien

Re: Je vraagt je wel eens af...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 10:34

Waarom de gulp (rits) van een mannenbroek andersom zit dan die bij de vrouw?

Waarom men in sommige landen van links naar rechts schrijft?

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 10:41

Daphne__ schreef:
SindyKaya schreef:
Waarom deze smiley '' _O- '' deze code heeft _O -
En deze smiley '' _/-\o_ '' deze code heeft _/-\o _

Bij die smiley is 1 hand maar anders, waarom is het dan niet _O _ ? Ofzo iets :')

Is het je opgevallen dat _/-\o _ dit een persoon is, vanaf de zijkant gezien, die dus doet wat de smilie doet? :)

De ene is dus gezien vanaf de voorkant en de andere vanaf de zijkant.

Oh wat grappig!! Nu zie ik het ja!
Ik vond het altijd al zo raar, wie heeft zijn hoofd nou tussen zijn schouder en arm zitten. Maar ik zag het dus fout :+

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 10:52

Knert schreef:

Als je goed kijkt zie je dat de broeksknoop aan de andere kant zit. Maar zelfs bij jassen en blousen zitten de knopen aan de andere kant. Dit is iets van oudsher toen de heren zichzelf niet aankleedden. Dat werd voor hun gedaan en dan was het gewoon handiger dat de knopen aan de ander kant zaten.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:07

Knert schreef:

Dit geldt ook voor zijn overhemd (in vergelijk met onze blouses).

en geloof het ook niet, dit stamt echt uit de tijd van ouderwetse rolverdeling dat de vrouw haar man 'kleedde'.

om dit te 'verdoezelen' wordt ook wel eens het verhaal verteld dat 'koningen en keizers' werden gekleed en dat daarom ook het 'gepeupel' is gaan doen alsof ze van 'adel' waren door kleding te maken waarbij lijkt alsof ze gekleed worden. Dit is echter niet het geval, want ook werden gekleed, en ook toen zaten knopen en gulpen al andersom.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:41

elenaMM77 schreef:
Knert schreef:

Dit geldt ook voor zijn overhemd (in vergelijk met onze blouses).

en geloof het ook niet, dit stamt echt uit de tijd van ouderwetse rolverdeling dat de vrouw haar man 'kleedde'.

om dit te 'verdoezelen' wordt ook wel eens het verhaal verteld dat 'koningen en keizers' werden gekleed en dat daarom ook het 'gepeupel' is gaan doen alsof ze van 'adel' waren door kleding te maken waarbij lijkt alsof ze gekleed worden. Dit is echter niet het geval, want ook werden gekleed, en ook toen zaten knopen en gulpen al andersom.

Ieder man die zich een huishulp kon veroorloven en/of een vrouw had werd gekleed. De rest had ook gewoon de knopen zo zitten. Want hoe je het went of keert, ook toen was men zeer modegevoelig en wilde je vooral niet als arm aangewezen worden.

Dus beide is waar ;)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:57

Knert schreef:

op je vraag over het schrijven van links naar rechts..

dat was het oorspronkelijke schrift..

omdat ik te lui ben om het uit te schrijven.

ik vond deze uitleg zeer plausibel

http://blog.fruijtiertekst.nl/van-links-naar-rechts-de-omgekeerde-wereld/

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:19

Waar treinbestuurders, trambestuurders, metrobestuurders, randstad-railbestuurders... plassen (als ze héél nodig moeten) tijdens hun dienst. Je kan moeilijk het voertuig stilzetten, of even uitstappen om te plassen...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 16:04

In zijn pauze lijkt me, net als een groot deel van werkend Nederland moet?

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 16:38

Caitlin_K schreef:
Waar treinbestuurders, trambestuurders, metrobestuurders, randstad-railbestuurders... plassen (als ze héél nodig moeten) tijdens hun dienst. Je kan moeilijk het voertuig stilzetten, of even uitstappen om te plassen...

Conducteurs in de trein zelf (mits die wc hebben) en de rest inderdaad tijdens hun pauzes..
(Of in de bak van de koelvloeistof heb ik weleens gehoord haha)

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 21:12

Mijn excuus dat ik dit hierplaats, maar op google kon ik het niet vinden.

De betekenis van restloos herstel.
Ik vulde restloos herstel in op google, maar kreeg het synoniem "zonder restrictie", daar word ik ook niet echt wijzer van :+

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 22:34

Pro tip: Het helpt als je niet alleen je eerste zoekresultaat bekijkt.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 09:07

oja... nog een.

Hoe weten bijvoorbeeld dieren tot welke soort ze behoren? Neem bijvoorbeeld een pimpelmees en een koolmees, een huismus en een heggemus. Vind het nogal veel op elkaar lijken.
En bij meerdere 'wilde' paardenrassoorten blijven de rassen vaak 'schoon'. Maar als ik thuis een Przewalski hengst en een KWPN merrie zou houden......

Terwijl de mens nogal van de variatie is en vallen zelfs op hetzelfde geslacht er zijn ook mensen die zich juist niet tot de mens aangetrokken voelen maar tot dieren of voorwerpen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 09:32

Knert schreef:
oja... nog een.

Hoe weten bijvoorbeeld dieren tot welke soort ze behoren? Neem bijvoorbeeld een pimpelmees en een koolmees, een huismus en een heggemus. Vind het nogal veel op elkaar lijken.
En bij meerdere 'wilde' paardenrassoorten blijven de rassen vaak 'schoon'. Maar als ik thuis een Przewalski hengst en een KWPN merrie zou houden......

Terwijl de mens nogal van de variatie is en vallen zelfs op hetzelfde geslacht er zijn ook mensen die zich juist niet tot de mens aangetrokken voelen maar tot dieren of voorwerpen.

Met die huismus en die heggemus haal je gelijk een mooi voorbeeld aan, want die hebben weinig gemeen, behalve dat ze klein en bruingrijzig gevlekt zijn.
Ziedaar waarom Nederlandse namen niet het handigste zijn om op af te gaan.

Qua wilde paardenrassoorten geef je zelf al aan dat je ook niet helemaal weet of het nu om rassen of (onder)soorten gaat. In de praktijk komt er voor zover ik weet maar één wilde 'paardenrassoort' voor, en zelfs die is in het wild uitgestorven geweest.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 09:55

xEmily schreef:
Mijn excuus dat ik dit hierplaats, maar op google kon ik het niet vinden.

De betekenis van restloos herstel.
Ik vulde restloos herstel in op google, maar kreeg het synoniem "zonder restrictie", daar word ik ook niet echt wijzer van :+

Volgens mij is dat gewoon een andere term voor volledig herstel. Dus herstellen zonder restschade, alsof er nooit iets is gebeurd.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 13:59

oomens schreef:
Knert schreef:
oja... nog een.

Met die huismus en die heggemus haal je gelijk een mooi voorbeeld aan, want die hebben weinig gemeen, behalve dat ze klein en bruingrijzig gevlekt zijn.
Ziedaar waarom Nederlandse namen niet het handigste zijn om op af te gaan.

Qua wilde paardenrassoorten geef je zelf al aan dat je ook niet helemaal weet of het nu om rassen of (onder)soorten gaat. In de praktijk komt er voor zover ik weet maar één wilde 'paardenrassoort' voor, en zelfs die is in het wild uitgestorven geweest.

Bedoelde Knert niet qua kruisingen?
Dat komt denk ik doordat paarden in het wild in bepaalde gebieden geïsoleerd leven en dus nooit met elkaar in contact komen. Bijv Shetlandpony's op de Shetlandeilanden, Fjorden in Noorwegen, Arabieren in het oosten enz. Was ook zo met mensen vroeger toen er nog minder mensen op aarde rondliepen en er bijna geen migratie was, toen had je ook geen mensen 'kruisingen'. :D

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 16:31

kruisspinnen hebben zo'n Jezuskruis, betekent dit dat zij heilig zijn?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 17:25

antje_vip schreef:
kruisspinnen hebben zo'n Jezuskruis, betekent dit dat zij heilig zijn?

Ja, want alles waar een kruis op staat is heilig.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 17:26

Loose schreef:
Dat komt denk ik doordat paarden in het wild in bepaalde gebieden geïsoleerd leven en dus nooit met elkaar in contact komen. Bijv Shetlandpony's op de Shetlandeilanden, Fjorden in Noorwegen, Arabieren in het oosten enz. Was ook zo met mensen vroeger toen er nog minder mensen op aarde rondliepen en er bijna geen migratie was, toen had je ook geen mensen 'kruisingen'. :D

Met alle respect, waar haal je die onzin vandaan?

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 17:27

Waarom jongens zo wisselvallig zijn.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 17:30

Kuggur schreef:
Loose schreef:

Uuuh, dat is geen onzin hoor...

Mensen rassen, paarden rassen, etc, zijn ontstaan door isolering, als die isolering maar lang genoeg duurt, kan het voorkomen dat mutaties dusdanig groot worden dat de twee afzonderlijke rassen geen vruchtbare nakomelingen kunnen verzorgen, en dan zijn het dus twee soorten geworden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 17:37

Shiloh schreef:
Kuggur schreef:

Uuuh, dat is geen onzin hoor...

Mensen rassen, paarden rassen, etc, zijn ontstaan door isolering, als die isolering maar lang genoeg duurt, kan het voorkomen dat mutaties dusdanig groot worden dat de twee afzonderlijke rassen geen vruchtbare nakomelingen kunnen verzorgen, en dan zijn het dus twee soorten geworden.

Bedankt dat wist ik nog niet :roll: .
Maar dáár had Loose het dus niet over. Zij heeft het over kruisingen van rassen binnen een bestaande diersoort (mensen en paarden). Ze haalt vermoedelijk rassen en soorten door elkaar.
Los daarvan kun je bij de menselijke soort biologisch gezien in feite niet spreken van rassen (hoewel we dat in spreektaal natuurlijk wel doen).

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 17:39

Kugger, waarom zo negatief en sarcastisch?

Maar ze had het toch ook duidelijk over kruisingen van rassen, daar had knert het ook over namelijk, over zowel soorten, als over rassen.

Misschien de volgende keer gewoon iets meer moeite nemen te beschrijven wat je bedoeld? ipv iemand denegrerend toe te spreken dat ze onzin uitkramen :?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 21:35

Kuggur schreef:
Loose schreef:

Waarom is het onzin? Dat snap ik niet.
Het lijkt mij juist logisch.

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 22:55

Nee hè hè, bosmannetjes waren bosmannetjes en rotsmannetjes rotsmannetjes. Waar moet een rotsmannetje opeens een bosmannetje tegenkomen als die 638 km van elkaar af wonen.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 23:24

Bedankt voor de bijval. :P
Wat knert schreef over rassen (dus niet soorten) schoonhouden interpreteer ik als in dat ze niet met elkaar kruisen in de natuur (omdat ze elkaar dus nooit tegenkomen), en dat het ras daardoor dus 'schoon' blijft. Een przewalski paard en een kwpn'er zijn nl verschillende rassen, en niet verschillende soorten. Ik weet best het verschil tussen ras en soort. :')