130 km/u, rijd jij het?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rijd jij 130?

Ja, ik rijd 130
699 (77%)
Nee, ik rijd langzamer omdat het niet duidelijk is waar je 130 mag rijden
28 (3%)
Nee, ik rijd langzamer vanwege het brandstofverbruik
129 (14%)
Nee, ik rijd netjes met het overige verkeer mee
44 (4%)

Totaal aantal stemmen: 900

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 07:56

Ik probeer 130 te rijden daar waar het mag maar door het getrut van anderen kan je het niet helaas niet altijd rijden.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 07:57

Shadow0 schreef:
Ons rijsysteem is inderdaad echt niet geschikt voor brede snelwegen. 'Hold your lane' (Amerikaanse systeem) werkt veel prettiger en rustiger, zeker als je ook een richtsnelheid per baan geeft.
Ik rij zelf meestal geen 130, zoveel is er hier in de buurt toch niet waar het mag, en dan ook alleen maar 's avonds. En de benzine gaat wel hard, en de auto is oud genoeg om wel te merken dat je 130 rijdt. Dus ach... Van de andere kant is het wel leuk om flink op te trekken.

Wel ben ik tot 2 keer toe 's avonds laat op een plotselinge opstopping gestuit, en dan blijkt dat je gewoon echt niet genoeg zicht en ruimte hebt bij te hoge snelheden. Ook in het donker op een rustige snelweg kan dat erg mis gaan - de weg is op veel plekken gewoon niet overzichtelijk genoeg, je kunt bv de bochten niet ver genoeg door kijken.

Het Amerikaanse systeem gaat hier niet werken. Snelwegen zijn daar veel te kort voor..

Ik rijd altijd de toegestane snelheid. Maar soms zijn er stukken die onduidelijk zijn.. Vooral als er geflitst word dan. Op die momenten kijk ik uit met de snelheid. Bovendien kan je lang niet altijd 130 omdat het overige verkeer het niet doet

8nnemiek

Re: 130 km/u, rijd jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 08:06

De Amerikaanse snelwegen zijn niet te vergelijken met de onze. Je mag er op de meeste max 60 mph (100 km/u), bij te grote snelheidsverschillen wordt het gewoon gevaarlijk, aangezien je daar ook afritten hebt aan de linkerkant en dus soms helemaal van de rechterbaan naar de linkerbaan moet.

In het franse gedeelte van belgie bestaat dit keep your lane systeem ook, toch? Wij werden daar regelmatig rechts ingehaald door mensen die gewoon harder reden dan toegestaan. Ik vind dat best eng := je verwacht het niet.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 08:10

Ik rij wel eens 130 waar dat mag.
Ik moet dagelijks een klein stukje over de snel weg, op en af en dit stuk is 130.
Ligt aan de situatie of er 130 gereden kan worden, meestal rijd ik 120km.
Mijn auto (fiat seicento) is tot 110 het prettigste te rijden alles erboven slurpt ie als een gek.
Maar vind het niet fijn zo langzaam te rijden.
Heb ook een beetje een hekel aan mensen die 100 rijden op een 130 stuk en die gaan dan ook met 100 een vrachtwagen inhalen en dan krijg je pas opstoppingen.
in het donker durf ik ook niet zo hard.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 08:21

8nnemiek schreef:
De Amerikaanse snelwegen zijn niet te vergelijken met de onze. Je mag er op de meeste max 60 mph (100 km/u), bij te grote snelheidsverschillen wordt het gewoon gevaarlijk, aangezien je daar ook afritten hebt aan de linkerkant en dus soms helemaal van de rechterbaan naar de linkerbaan moet.

In het franse gedeelte van belgie bestaat dit keep your lane systeem ook, toch? Wij werden daar regelmatig rechts ingehaald door mensen die gewoon harder reden dan toegestaan. Ik vind dat best eng := je verwacht het niet.

Wij rijden regelmatig in het Franse gedeelte van ons Belgenlandje en daar zijn de verkeersregels toch echt hetzelfde als in het Nederlandstalig gedeelte hoor :)
De snelwegen zijn daar vaak gewoon veel langer en je hebt vaak een heel stuk geen afritten waardoor mensen al snel harder (eventueel te hard) gaan rijden en als jij dan "maar" 120 rijdt op links zijn er inderdaad veel die langs rechts voorbij komen.

In principe moet jij daar dus op anticiperen en als jij iemand hard ziet komen aanrijden, even naar rechts gaan om deze te laten passeren :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 09:04

8nnemiek schreef:

In dat geval lijkt het me uitstekend te vergelijken met de situatie rond bv de ring Utrecht, waar je een aantal keer meerdere banen moet oversteken en de weg heel vaak splitst. En voor bredere wegen is het ook gewoon geschikt - elk soort verkeer z'n eigen baan, zonder de verplichting steeds naar rechts te gaan. (Dat werkt namelijk niet. Het gebeurt heel vaak dat als het ietsjes drukker is en je netjes naar rechts bent gegaan en dan niet meer naar links kunt omdat iedereen in de 2e baan zit. En de drie banen daarnaast zijn leeg.)

Citaat:
Wij werden daar regelmatig rechts ingehaald door mensen die gewoon harder reden dan toegestaan. Ik vind dat best eng := je verwacht het niet.

Harder dan toegestaan mag uberhaupt niet, en verder is het inderdaad een kwestie van wat je verwacht en hebt geleerd.

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 09:12

De bejaarde Golf houdt niet zo van snelheden boven de 120, dus ik tik soms de 125 aan, maar 130 rijd ik bijna nooit :D Heeft niet zoveel met brandstofuitstoot te maken, maar meer met het feit dat 'ie gewoon vervelend aanvoelt als je hard rijdt. Ik tuf ook rustig rechts tussen de vrachtwagens mee, als iedereen loopt te jakkeren op links. Houden Golfje en ik niet van.

In nieuwere auto's rijd ik 130 waar dat mag en kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 09:20

Hier is rechts inhalen toegestaan en je raakt er imo echt meteen aan gewend en het is zoveel handiger. Net zoals dat je rechts mag afslaan bij een rood licht. :)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 09:25

Ze zouden bij rij theorie naar mijn idee best wat meer aandacht mogen besteden aan situaties in buurlanden..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 09:35

Waarom? Dat kun je toch ook zelf doen?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 09:36

Shadow0 schreef:
Waarom? Dat kun je toch ook zelf doen?

Dat kan inderdaad. Ik zeg alleen dat ik het op die manier prettiger vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 09:48

Ik rij meestal "zuinig" en dan dus niet de maximum snelheid.
Maar daarbij rij ik wel met het verkeer mee. Ik ga dus niet langzamer rijden op plekken waar ik daardoor mogelijk mensen hinder.
En als ik toevallig een dagje wat sneller op m'n bestemming wil zijn, dan pak ik de 130 nog wel eens mee als het op die plek is toegestaan. Het gaat wel lekker door dan. :)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 10:04

Citaat:
In het franse gedeelte van belgie bestaat dit keep your lane systeem ook, toch? Wij werden daar regelmatig rechts ingehaald door mensen die gewoon harder reden dan toegestaan. Ik vind dat best eng je verwacht het niet.

Euhm nee. Zelfde verkeersregels als de rest van België. Als ze je langs rechts inhaalden wil dat zeggen dat je onnodig lang links bleef rijden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 10:15

Thioro schreef:
Euhm nee. Zelfde verkeersregels als de rest van België. Als ze je langs rechts inhaalden wil dat zeggen dat je onnodig lang links bleef rijden.

Nou ja, onnodig lang in de ogen van de ander. Dat hoeft niet altijd hetzelfde te zijn als in de werkelijkheid.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 10:28

Als je links rijd terwijl er rechts plaats is, is dat onnodig lang.
Als ze aan veel te hoge snelheid langs rechts voorbijkomen, wil dat zeggen dat ze rechts plaats hadden om snelheid te maken en je dus niet net iemand aan het voorbijsteken was.

Rechts inhalen mag niet en is idd gevaarlijk. Maar het is ook bloedirritant als er iemand de uitgebreide toeristische tour doet op het linkerbaanvak.

Ik rijd zelf ook wel graag door, maar als ik in de binnenspiegel iemand laag zie vliegen ga ik wel even naar rechts (tenzij ik dus aan het inhalen ben), kunnen we daarna beiden rustig onze weg vervolgen.

In Frankrijk kan je daar trouwens serieus een boete voor krijgen, links rijden terwijl rechts vrij is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 10:43

Thioro schreef:
In Frankrijk kan je daar trouwens serieus een boete voor krijgen, links rijden terwijl rechts vrij is.

Ehm, in NL ook hoor!

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 10:50

Ik snap niet dat hier het algemeen beeld heerst (niet bij iedereen) dat de linkerbaan alleen bestemd is voor 130+. De laatste keer dat ik keek waren alle banen voor iedereen en ja, natuurlijk is het de bedoeling dat je niet onnodig links plakt en ook achteropkomend verkeer de ruimte moet/dient te geven als dit mogelijk is. Maar dat men niet met 100 km mag inhalen op de linkerbaan (even uitgaande van 2 banen) is natuurlijk onzin.

Natuurlijk hoor je met inhalen rekening te houden met snellere bestuurders en niet vlak voor hun neus in te voegen (vaak zonder knipperlicht), maar het is aan de snellere bestuurders om weer rekening te houden met de langzame bestuurders en als je een beetje vooruit kijkt hoef je meestal niet eens te remmen, maar lukt het puur op afremmen van de motor. Nu is mijn dagelijkse portie snelweg niet heel druk, maar ik heb vanochtend even wat meer op mijn medebestuurders gelet en valt het mij op hoe drammerig de meesten zijn.

Nu snap ik best dat men graag wat vlotter rijdt, dat geldt voor mezelf ook en ook ik kan me ergeren aan een langzamere bestuurder die in aan het halen is. Maar ik kan me nog meer ergeren aan bestuurders die gevaarlijke situaties creëren omdat denken dat de weg (linkerbaan?) voor hunzelf is. Dat je je eigen leven en auto wil riskeren voor tijdwinst is je eigen risico, maar vaak sleur je iemand mee die wel netjes reed.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 10:50

Air schreef:
Ikke: vind het toch en beetje apart om te zeuren over de nutteloosheid van 130 om de korte afstanden in Nederland, terwijl je blijkbaar een Land Rover hebt... :+

Als het mag rijd ik 130 :j Mag hier alleen op weinig plekken plus dat ik weinig in een auto rijd helaas. Ben wel een beetje een snelheidsduivel maar wel 1 die zich aan de max. houdt :+
Linksrijders die flink onder de max. snelheid rijden mogen ze ook wel eens beboeten, hardstikke gevaarlijk, helemaal als ze zich voor je neus parkeren terwijl je de max. snelheid rijdt.

_/-\o_

En dan met name het brandstofverbruik... Kom op, je hebt een Landrover, stel je niet zo aan :')
Dat aanstellen is in zijn geval volgens mij alleen maar extra aandikken dat hij een statussymbool rijdt... Nouja, hij ziet het zelf zo... Ik ken mensen met een gloedjenieuwe discovery die er niet zo over lopen te overdrijven... En ook lekker dte zijn...

Als ik er naast zit Ikke, dan zou ik als ik jou was maar snel een kleiner en zuiniger autootje kopen. Ohnee, dat kan weer niet met je trailer :roll:
Nou koop je ook een kleinere trailer erbij.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 10:56

Thioro schreef:
Als je links rijd terwijl er rechts plaats is, is dat onnodig lang.
Als ze aan veel te hoge snelheid langs rechts voorbijkomen, wil dat zeggen dat ze rechts plaats hadden om snelheid te maken en je dus niet net iemand aan het voorbijsteken was.

Niet per se waar, kan ik uit ervaring vertellen. Er blijkt namelijk nogal een groot verschil te zitten wat mensen aan comfortabele afstand vinden. Ik ben geen bumperklever en zal ook niet snel pal voor iemand duiken, en neem dus iets meer de ruimte. Voor anderen is dat soms onverdraagbaar.

Ik heb mensen door gaatjes van een paar meter zien duiken - dat valt bij mij in elk geval niet onder 'voldoende ruimte'.

Een ander punt (zeker hier in de buurt) is dat er diverse plekken zijn waar je niet naar rechts mag, bv langs invoegstroken. Ook daar zijn mensen al eens heel boos om geworden. Zodra de ononderbroken lijn weer ophoudt wil ik best meteen naar rechts - maar tot die tijd mag het niet en heb je dus pech.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 10:59

Citaat:
Maar dat men niet met 100 km mag inhalen op de linkerbaan (even uitgaande van 2 banen) is natuurlijk onzin.

Het is niet voor niets dat op sommige plaatsen vrachtwagens niet mogen inhalen tijdens spitsuren.
Inhalen met 100 is gewoon file veroorzaken (laten we idd even van een 2 baans snelweg uitgaan) en nergens voor nodig.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:02

Ik heb ook een hekel aan mensen die alvast 3 km voor de splitsing gaan voorsorteren naar links op een snelweg om dan daar 100 te gaan rijden als 120 is toegestaan terwijl er 1 of 2 lege stroken aan de rechterkant naast zitten. Dat gevaarlijk en bloedirritant en gebeurt mij eigenlijk nagenoeg dagelijks. Vooral Nederlanders op weg naar hun vakantiebestemming die op de tomtom horen: verderop, hou links aan...
Dat doen ze dus ook, soms zelfs met 80 ipv 120 omdat ze na de tunnel niet gezien hebben dat het einde 80 is.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:08

Thioro schreef:
Citaat:
Maar dat men niet met 100 km mag inhalen op de linkerbaan (even uitgaande van 2 banen) is natuurlijk onzin.

Het is niet voor niets dat op sommige plaatsen vrachtwagens niet mogen inhalen tijdens spitsuren.
Inhalen met 100 is gewoon file veroorzaken (laten we idd even van een 2 baans snelweg uitgaan) en nergens voor nodig.

Die rijden vaak max 90. Files worden gevormt door bestuurders die te weinig afstand houden en daardoor harder moeten remmen dan diegene voor hun.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:22

Als er ineens een moraalridder 100 wil rijden op de linkerrijstrook moet je wel remmen ja.

Ik snap niet wat er zo storend is aan mensen die links 120-130 willen rijden als dat gewoon de toegelaten snelheid is.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:25

100 is ook de toegestane snelheid.

Je kan het ook omdraaien, snelheidsridder. ;)

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:30

Ik rijd met de auto van mijn vriend overal 130 (wanneer toegestaan) maar bij die auto hebben we een tankpas. Ik vind het lekker doorkarren, zeker als je een flink stuk moet.

Met mijn eigen auto rijd ik veel langzamer om brandstof te besparen. Die heeft niet zoveel vermogen, dus als ik daarmee constant 130 ga rijden dan raakt mijn benzine snel op ben ik bang. Daarnaast vind ik het niet erg om bij een korte afstand achter een vrachtwagen 80 te rijden en dat is nou eenmaal zuiniger.